Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.

Mark Thomas

Łukasz Koperski | 21-04-2022 r.

Urodzony w 1956 r. w Walii, Mark Thomas ukończył wydział muzyczny na University of Wales i rozpoczął swą muzyczną karierę od gry na skrzypcach w The Royal Ballet Orchestra. Później był skrzypkeim także w bardziej znanych orkiestrach: Royal Philharmonic i przede wszystkim w sławetnej The London Symphony Orchestra. W latach 80-tych wraz z innym muzykami wspomnianych orkiestr brał udział w sesjach nagraniowych ścieżek dźwiękowych takich kompozytorów, jak John Williams, John Barry, Jerry Goldsmith, James Horner, Ennio Morricone czy Michael Kamen. Zafascynowany muzyką, którą grał, postanowił sam tworzyć partytury i w 1987 r. zdecydował się zmienić profesję na kompozytora.

W 1989 r. Thomas wrócił do rodzimej Swansea i rozpoczął pracę dla brytyjskiej telewizji. Od początku lat 90-tych pisał muzykę do seriali i mniejpopularnych produkcji filmowych. W 1997 r. zilustrował dramat Twin Town i za swoją kompozycję otrzymał nagrodę BAFTA Cymru Award – walijską odnogę nagrody BAFTA, nazywaną też walijskim Oscarem. Póki co jest to najważniejsze wyróżnienie w karierze tego kompozytora.

Nagroda tylko nieznacznie poprawiła pozycję Marka Thomasa w branży. W dalszym ciągu pozostał on kompozytorem wyspecjalizowanym w serialach i filmach produkowanych przez brytyjskie stacje TV, a także w niskobudżetowych obrazach, które rzadko są pokazywane poza granicami Wysp Brytyjskich. Widzowie w Polsce jego muzykę mogli poznać na dobrą sprawę jedynie przez pryzmat horroru Neila Marshalla Dog Soldiers, który niepostrzeżenie przemknął przez nasze kina, ale dość dobrze przyjął się na DVD, a także za sprawą kanału… Cartoon Network, na którym wiosną 2007 r. pojawił się serial twórców Wallace’a i Gromita pt. Baranek Shaun z muzyką Thomasa właśnie. W Wielkiej Brytanii największe uznanie wśród fanów muzyki filmowej przyniosły Thomasowi soundtrack do serialu Aristocrats z niezbyt może ambitną i oryginalną (jeden motyw brzmi wręcz jak pastisz 4 pór roku Vivaldiego) ale bardzo przyjemną muzyką, oraz skąpana w śródziemnomorskich klimatach ścieżka dźwiękowa do Shadows in the Sun.

Mark Thomas rozpisuje swoje kompozycje tak, jak wymaga tego dana produkcja filmowa. Raz są to partytury na klasyczną orkiestrę, czasem też na chór, a innym razem w jego muzyce dominują brzmienia jazzowe, czy popowo-rockowe. W jego filmografii znajdują się bowiem horrory, dramaty, kryminały, komedie jak i filmy dla dzieci. Mark Thomas pisze także muzykę do reklam i czołówki programów TV. Kompozytor współpracuje ponadto z The Royal Shakespeare Company, dla którego od czasu do czasu tworzy stylistycznie bardzo klasyczne kompozycje.

Oficjalna strona kompozytora: www.markthomas.co.uk


Nagrody:

    BAFTA Cymru Award:

  • 1998 – Twin Town

Recenzje

Komentarze