Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.

Lee Holdridge

3 marca 1944
Łukasz Koperski | 21-04-2022 r.

Lee Holdridge, który urodził się w stolicy Haiti, jest synem Amerykanina i Portorykanki. Większość dzieciństwa spędził w Kostaryce, gdzie od dziesiątego roku życia zaczął się uczyć gry na skrzypcach pod okiem Hugo Marianiego – dyrygenta Orkiestry Narodowej. W wieku lat 15 przeniósł się do Bostonu, by tam kontynuować swoją muzyczną edukację. Studiował tam kompozycję u Henry’ego Laskera, a następnie przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie ukończył studia i rozpoczął karierę kompozytora.

Z początku pisywał głównie utwory na orkiestrę kameralną, piosenki popowe i rockowe, a także muzykę do teatru i skromnych produkcji filmowych i telewizyjnych. Na początku lat 70. zwrócił na siebie uwagę popularnego piosenkarza Neila Diamonda, który ściągnął Holdridge’a do Los Angeles i zatrudnił w roli aranżera. W roku 1973 obaj napisali muzykę do dramatu Jonathan Livingston Seagull i po tym projekcie Holdridge zaczął dostawać coraz więcej propozycji dotyczących napisania ścieżek dźwiękowych. Podczas swojej kariery kompozytor zilustrował blisko 200 produkcji, w dużej mierze były to obrazy telewizyjne, takie jak Na wschód od Edenu, Mgły Avalonu, Zew krwi czy serial Piękna i bestia. Szczególnie dwa pierwsze z wymienionych przyniosły mu sympatię i uznanie ze strony miłośników soundtracków. Wśród fanów muzyki filmowej znany jest też choćby z niskobudżetowego fantasy Władca zwierząt, dokumentu Długa droga do domu, komedii Plusk, czy westernów Stary Gringo i Jesień rewolwerowca. Jego zaangażowanie w produkcje telewizyjne sprawia, że większość wyróżnień na jego koncie to nagrody i nominacje do Emmy. Najwięcej przyniósł mu ciągnący się w amerykańskiej telewizji od 1968 roku serial One Life to Live, w muzycznej ekipie którego Holdridge pojawił się w roku 1999.

Oprócz pisania muzyki filmowej, Lee Holdridge cały czas komponuje utwory na orkiestrę, muzykę teatralną, opery i balety. Przez lata współpracował nie tylko z Neilem Diamondem ale i z takimi popularnymi gwiazdami muzyki jak Placido Domingo, Barbra Streisand, Brian May z grupy Queen, Stevie Wonder, Diana Ross czy Natalie Cole.

Lee Holdridge należy niewątpliwie do najbardziej zapracowanych kompozytorów swego pokolenia, choć w ostatnich latach wyraźnie zmniejszył liczbę filmowych projektów na rok. Trzeba też powiedzieć, że nie miał szczęścia trafić na reżysera, czy producenta, który wprowadziłby go w świat wielkiego kina. Toteż pisząc głownie dla telewizji pozostał także jednym z tych trochę niedocenianych.

Strona kompozytora:

  • leeholdridge.com

    NAGRODY:

    Emmy:

  • 2005 – One Life to Live
  • 1998 – Atlanta’s Olympic Glory
  • 1991 – World of Discovery
  • 1989 – Beauty and the Beast (piosenka „The First Time I Loved Forever”)
  • 1988 – Beauty and the Beast; The Explorers: A Century of Discovery

    ASCAP Award:

  • 1988 – Moonlighting

    NOMINACJE:

    Emmy:

  • 2007 – One Life to Live
  • 2006 – One Life to Live
  • 2004 – One Life to Live
  • 2002 – One Life to Live; The Mists of Avalon
  • 2000 – One Life to Live
  • 1999 – Mutiny
  • 1996 – The Tuskegee Airman
  • 1995 – Buffalo Girls
  • 1993 – Bob (temat); Call of the Wild
  • 1990 – Do You Know the Muffin Man?
  • 1988 – Beauty and the Beast (temat)
  • 1985 – Moonlighting (temat)
  • 1984 – Woman to Woman

    Grammy:

  • 1988 – Moonlighting (utwór „Moonlighting Theme”)

    IFMCA-Best Original Score for a Documentary Feature:

  • 2009 – Brothers at War
  • Recenzje

    Komentarze