Choć John Powell wraz z żoną Melindą mieszka w słonecznej Kalifornii (w Marina Del Rey), od dobrych kilku lat pisuje muzykę do wysokobudżetowych hollywoodzkich produkcji i kojarzony jest głównie przez pryzmat studia Media Ventures i późniejszego Remote Control, to jednak jego korzenie, nie tylko muzyczne, sięgają Starego Kontynentu, a konkretnie Wielkiej Brytanii. Kompozytor przyszedł bowiem na świat w 1963 roku w Londynie, gdzie już jako mały chłopak zaczął pobierać klasyczne muzyczne wykształcenie, ucząc się gry na skrzypcach. Mając lat kilkanaście postanowił spróbować także innych gatunków muzycznych i od tamtej pory grywał już praktycznie wszystko, od jazzu po rock’n’rolla. Na studia poszedł do londyńskiego Trinity College of Music, przerzucając się wcześniej ze skrzypiec na altówkę. Studiował jednak w klasie kompozycji, a studentem musiał być niezłym, skoro udało mu się zgarnąć kilka nagród dla młodych kompozytorów.
Po studiach John imał się różnych muzycznych zajęć, grywał m.in. w soulowym zespole The Fabulistics. Z czasem przerzucił się na tworzenie na zlecenia różnego rodzaju agencji artystycznych. Tam poznał Gavina Greenaway’a, z którym później, w 1995 roku założył studio Independently Thinking Music zajmujące się udźwiękowianiem reklam, programów telewizyjnych oraz niskobudżetowychm, niezależnych filmów. Wcześniej jeszcze Powell zdążył poznać dwóch znamienitych kompozytorów 'filmówki’: Patricka Doyle’a oraz Hansa Zimmera, z którymi współpracował odpowiednio przy Into the West oraz White Fang (w tym drugim przypadku programował dla Zimmera syntezatory).
W drugiej połowie lat 90-tych doszło do wznowienia współpracy z niemieckim kompozytorem, a Powell przeniósł się do Los Angeles i dołączył do ekipy Media Ventures. Po muzyce do serialu High Incident szybko przyszła pierwsza partytura do blockbustera, a konkretnie do Face/Off Johna Woo. Przy wsparciu Hansa Zimmera, Powell szybko dostawał kolejne znaczące projekty, często przy współpracy ze swoim mentorem, dla którego też pisywał muzykę dodatkową (np. w Cienkiej Czerwonej Linii), albo z Harrym-Gregsonem Williamsem (m.in. pierwszy Shrek). Wśród muzycznej filmografii Johna Powella zwraca uwagę duża ilość filmów animowanych. Od Mrówki Z, przez Drogę do El Dorado, znakomite Uciekające Kurczaki, Shreka, Roboty, drugą część Epoki Lodowcowej, Happy Feet, Horton słyszy Ktosia, aż po powrót do wspólnego pisania z Zimmerem w Kung Fu Pandzie z 2008 roku i kolejne samodzielne projekty. W ostatnich latach Powell był jednym z nielicznych kompozytorów w Hollywood, którzy na potrzeby tego typu obrazów potrafili napisać chwytliwe, porywające i niebanalne zarazem orkiestrowe tematy. Wystarczy wspomnieć takie utwory jak „Wonders of a New World” z soundtracku The Road to El Dorado czy „Building the Crate” z Chicken Run, w których Powell zdaje się zapominać, że przynależy do teamu Hansa Zimmera i powinien pisać na jego modłę. 😉 Zresztą z ekipy podopiecznych Niemca w MV, to właśnie Powell cieszy się opinią najzdolniejszego. Oprócz wspomnianych score’ów do animacji Brytyjczyk zyskał dużą sympatię słuchaczy muzyki filmowej świetnymi partyturami do filmów akcji, zwłaszcza serii o Jasonie Bourne.
Wreszcie pochodząca z 2010 roku animacja Jak wytresować smoka dzięki swojej melodyjnej i przebojowej muzyce przyniosła Powellowi pierwszą w karierze nominację do Oscara. Statuetki zdobyć się nie udało, ale kto wie… może już niedługo.
NAGRODY:
- Annie Award:
- 2011 – How To Train Your Dragon
- 2009 – Kung Fu Panda + Kung Fu Panda: Secrets of the Furious Five (krótk.)
- 2001 – Shrek
- ASCAP Award:
- 2013 – The Lorax; Ice Age: Continental Drift
- 2012 – Kung Fu Panda 2; Rio
- 2011 – How to Train Your Dragon
- 2010 – Ice Age: Dawn of the Dinosaurs
- 2009 – Kung Fu Panda; Bolt; Horton Hears a Who!; Hancock; Jumper
- 2008 – The Bourne Ultimatum
- 2007 – Happy Feet; Ice Age: The Meltdown; X-Men: The Last Stand
- 2006 – Robots; Mr. & Mrs. Smith
- 2005 – The Bourne Supremacy
- 2004 – The Italian Job
- 2003 – The Bourne Identity
- 2002 – Shrek
- 2001 – Chicken Run
- 1999 – Antz
- 1998 – Face/Off
NOMINACJE:
- Oscar:
- 2011 – How to Train Your Dragon
- Saturn:
- 2011 – How to Train Your Dragon
- 2009 – Jumper
- 2008 – The Bourne Ultimatum
- 2007 – X-Men: The Last Stand
- 2002 – Shrek
- 2001 – The Road to El Dorado
- 1998 – Face/Off
- BAFTA:
- 2011 – How to Train Your Dragon
- 2007 – Happy Feet
- 2002 – Shrek
- Grammy:
- 2008 – Happy Feet
- Phoenix Film Critics Society Award:
- 2001 – Chicken Run
- Golden Satellite Award:
- 2005 – Alfie
- Annie Award:
- 2013 – Ice Age: Continental Drift; The Lorax
- 2012 – Rio
- 2010 – Ice Age: Dawn of the Dinosaurs
- 2009 – Horton Hears a Who!
- 2007 – Ice Age: The Meltdown
- 2000 – The Road to El Dorado
- 1999 – Antz
- World Soundtrack Award:
- 2011 – kompozytor roku
- 2010 – kompozytor roku
- 2008 – kompozytor roku
- 2007 – kompozytor roku
- 2006 – kompozytor roku
- 2005 – The Bourne Supremacy + kompozytor roku
- Filmmuza – nagroda portalu Filmmusic.pl:
- 2010 – How to Train Your Dragon + kompozytor roku
- 2008 – utwór roku („The Moon and the Superhero” z Hancock)