Johan Söderqvist należy do najpopularniejszych kompozytorów w Skandynawii, jednak fakt, że pisuje głównie do filmów z tego regionu sprawia, że w pozostałej części świata jest postacią bardzo mało znaną. Szkoda, bo twórca to niewątpliwie zdolny, potrafiący pisać piękną, subtelną, elegancką i trafiającą do serca muzykę. Szansy na poznanie dzieł Söderqvista przez większą grupę fanów muzyki filmowej należy upatrywać w popularności szwedzkiego horroru Pozwól mi wejść, zbierającego zasłużone laury w całej Europie, a także za Oceanem. Być może zwróci on nawet uwagę Hollywood na Szweda, którego ścieżka dźwiękowa należy do najlepszych elementów tego obrazu.
Söderqvist urodził się w 1966 roku, w Täby, niepodal Sztokholmu. W stolicy Szwecji studiował kompozycję i aranżację na Royal College of Music. Nim zainteresował się tym, czym się aktualnie zajmuje, przez wiele lat był członkiem różnego rodzaju zespołów muzycznych grających głownie muzykę jazzową, albo folkową. Występował w nich głównie w charakterze klawiszowca. W końcu w 1991 roku Johan Söderqvist napisał swój pierwszy soundtrack do obrazu Agnes Cecilia Andersa Grönros, w którym już pokazał się z bardzo dobrej strony i od razu zaprezentował swój znak firmowy w postaci niezwykle urokliwego lirycznego tematu na fortepian. Rok później ukazał się film uznanej duńskiej reżyserki Suzanne Bier pt. Brev til Jonas, który zapoczątkował dłuższą współpracę na lini reżyser-kompozytor, a która do dziś przyniosła łącznie 7 wspólnych projektów. Za najbardziej udany, przynajmniej dla Söderqvista, uchodzi film z 2004 r. zatytułowany Bracia (Brødre), który przyniósł kompozytorowi nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej oraz nagrodę za najlepszą muzykę na festiwalu w Cannes. Do innych najbardziej znanych prac Szweda należą m.in. Efter brylluppet (aka After the Wedding), Freud flyttar hemifrån, Exit, Glasblåsarns barn (aka The Glassblower’s Children), czy Things We Lost in the Fire, przy którym współpracował z dwukrotnym zdobywcą Oscara – Gustavem Santaolalla. Najpopularniejszą partyturą dzięki sukcesowi filmu jest oczywiście Låt den rätte komma in (aka Let the Right One In) z 2008 r.
Oprócz muzyki do filmów, Johan Söderqvist tworzy prace na potrzeby programów telewizyjnych czy spektakli teatralnych. Z fragmentami jego muzyki filmowej, która jest niestety generalnie dość trudno dostepna, możemy zapoznać się na oficjalnej stronie kompozytora:
NAGRODY:
Nagroda na festiwalu w Cannes:
Amanda Award [Norwegia]:
Golden FIPA [nagroda na Festiwalu w Biarritz]:
Fangoria Chainsaw Award:
NOMINACJE:
Europejska Nagroda Filmowa:
Amanda Award [Norwegia]:
FAMAS Award [Filipiny]:
Golden Screen Award [Filipiny]:
Guldbagge [Szwecja]: