Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.

Debbie Wiseman

10 maja 1963
Łukasz Koperski | 21-04-2022 r.

Debbie Wiseman urodziła się 10 maja 1963 r. w Londynie. Zafascynowana dziełami Mozarta, studiowała w Guildhall School of Music and Drama, w klasie fortepianu i kompozycji, pod okiem Buxtona Orra. W latach 80-tych zaczęła pracę dla brytyjskiej telewizji. Swoją muzyką zilustrowała ponad 100 produkcji dla BBC, tworząc zarówno czołówki dla różnego rodzaju programów, jak i kompletne ścieżki dźwiękowe dla seriali i filmów. Telewizyjne prace przyniosły jej kilka wyróżnień, m.in. nagrodę Royal Television Society za Wojowników, nominację do tej nagrody i do Ivor Novello Award za najlepszą muzykę do filmu dokumentalnego za Death of Yugoslavia a także nagrody za najlepsze tematy do seriali i programów TV (Shrinks, The Good Guys). Redakcja naszego portalu doceniła z kolei piękny utwór tytułowy z teleizyjnej produkcji katastroficznej Flood wyróżniając go jako jeden z siedmiu najlepszych utworów 2007 roku w muzyce filmowej. Debbie była też prezenterką programu Backtracks w kanale 4 brytyjskiej TV, w którym poruszała kwestie roli muzyki w filmach i telewizji.

Największe uznanie przyniosły Debbie Wiseman nieliczne partytury do filmów pełnometrażowych: Tom & Viv, Nawiedzony, Wilde, Tajemniczy ogród Tomka czy Middletown. Jednak żadna z tych produkcji nie była kinowym hitem, toteż kompozytorka popularna i nagradzana w rodzimej Wielkiej Brytanii, poza nią pozostaje raczej anonimowa. Nieznaczną poprawę w tej kwestii przyniósł doceniony, może nawet przeceniony score do francuskiej przygodówki Arsène Lupin. Za tę partyturę Debbie Wiseman otrzymała nagrodę portalu Movie Music UK za najlepszą muzykę do filmu nie-anglojęzycznego. Przy pracy nad muzyką do Arsène Lupin Brytyjka miała do dyspozycji największy budżet, a co za tym idzie największą orkiestrę z dotychczasowych projektów. Wcześniej kwestie finansowe wielokrotnie ograniczały jej pracę – tak było chociażby przy Absolute Truth, gdzie stawiając na chóry musiała zrezygnować z dużej orkiestry, gdyż na to nie starczyło już środków. Pewnie dlatego kompozytorka tak lubi i ceni Arsène Lupin (ciekawe czy podobną sympatią darzy również Lesbian Vampire Killers), choć może wydawać się że tak naprawdę Debbie Wiseman lepiej radzi sobie z bardziej kameralną, romantyczną muzyką, o czym przekonują liczne tego typu udane partytury (Nawiedzony, Wilde). W swojej pracy kompozytorka stawia na klasyczną orkiestrę, a po elektronikę sięga bardzo rzadko. Jak sama mówi, czyni to tylko wtedy, gdy nie może uzyskać jakiegoś dźwięku tradycyjnymi sposobami.

Oficjalna strona kompozytorki: www.debbiewiseman.co.uk


Nagrody:

    Royal Television Society:

  • 1999 – Warriors

    nagroda portalu Movie Music UK:

  • 2004 – Arsène Lupin

    Television and Radio Industries Club Awards:

  • 1993 – The Good Guys (1993)

    The Silents to Satellite Awards:

  • 1991 – Shrinks

Nominacje:

    Royal Television Society:

  • 1996 – Death of Yugoslavia

    Ivor Novello Award

  • 1997 – Wilde
  • 1996 – Death of Yugoslavia

    Filmmuza – nagroda portalu Filmmusic.pl:

  • 2007 – Flood (utwór roku – „Flood”)

Recenzje

Komentarze