Szukaj: w


recenzje

The Malignant (Wcielenie)



Co ja wła¶nie obejrzałem? To było moje pierwsze pytanie, jakie nasunęło mi się po seansie najnowszego filmu Jamesa Wana The Malignant (Wcielenie). Plakat w tym i okładka omawianego tutaj albumu wskazywały na ukłon w stronę dawnych włoskich horrorów, znanych jako "giallo". I rzeczywi¶cie niektóre elementy w obrazie jak i ¶cieżce dĽwiękowej mog± na to wskazywać. Ale tylko niektóre, gdyż z drugiej strony cały film sprawia wrażenie jednej wielkiej układanki z nie do końca pasuj±cymi do siebie elementami. W efekcie powstał taki filmowy potworek Frankensteina, który skacze między byciem poważnym kinem grozy a parodi± tego gatunku. Na pocz±tku historia kobiety, któr± prze¶laduj± wizję brutalnych mordów, może wci±gn±ć, jednak finałowe rozwi±zanie wszystkich w±tków może wprawić w osłupienie i niedowierzanie.

W tym całym bałaganie, gdzie absurd goni złe aktorstwo, zaskakuj±co dobrze odnajduje się ¶cieżka dĽwiękowa Josepha Bishary. Nazwanie go specjalist± od horrorów jest tak oczywistym stwierdzeniem, jak powiedzenie, że woda jest mokra. Jego filmografia składa się prawie wył±cznie z filmów grozy i od lat współpracuje on z Jamesem Wanem przy kolejnych straszakach, jak seria Insidious (Naznaczony) czy The Conjuring (Obecno¶ć). Efekty ich kooperacji bywaj± nie lada wyzwaniem dla słuchaczy. ¦cieżki dĽwiękowe Bishary s± brutalnie funkcjonalne. To znaczy, że dobrze odnajduj± się w horrorach i naprawdę potrafi± straszyć. Niestety często czyni± to kosztem słuchalno¶ci poza filmem. Nadmiar dysonansów i oszczędne operowanie melodiami, a czasami ich całkowity brak, mog± na dobre odstraszyć niejednego słuchacza.

Dlatego muszę się przyznać, że coraz ciężej recenzuje mi się jego ¶cieżki dĽwiękowe. Głównie dlatego, że czuję, iż wraz z każdym kolejnym soundtrackiem zaczynam się powtarzać i trudno mi napisać co¶ nowego. Muszę się przyznać, że nawet mam przygotowany szablon ze zwrotami, których na pewno użyję opisuj±c kolejny album Josepha Bishary. Chodzi o zdania w stylu: "Muzyka dobrze odnajduje się w obrazie, ale jest ciężka w odbiorze poza nim." ... i tak dalej... Jednak ku mojemu zaskoczeniu przy The Malignant, byłem zmuszony użyć paru nowych zwrotów, gdyż nie jest to score aż tak szablonowy jak się spodziewałem ani taki, do jakich mnie ten kompozytor przyzwyczaił.

Na pierwszy rzut ucha mamy wszystkie elementy typowe dla Josepha Bishary. Orkiestra skoncentrowana jest w głównej mierze na straszeniu a nie na tworzeniu melodyjnych momentów. Chociaż muszę przyznać, że amerykański kompozytor tworzy co¶, co możemy nazwać minibaz± tematyczn±. W otwieraj±cym album tytułowym utworze Malignant Opening słyszymy charakterystyczny agresywny motyw, który towarzyszy zamaskowanemu mordercy. I wypada on w obrazie naprawdę dobrze, gdzie od razu można poczuć zagrożenie, ile razy daje o sobie znać.

To, co jednak wyróżnia tę ¶cieżkę na tle innych prac Josepha Bishary, to ciekawe wykorzystanie muzyki elektronicznej. Co prawda już w przeszło¶ci Amerykanin sięgał po ni±, ale głównie, aby tworzyć ambientowe, czy też industrialne brzmienie, któremu naturalnie daleko było do melodyjno¶ci. Przy The Malignant elektronika nie ogranicza się wył±cznie do budowania odpowiedniej atmosfery. Nie, ona jest sił± napędow± tej ¶cieżki dĽwiękowej. Można powiedzieć, że Bishara zrozumiał, co też Wan chciał powiedzieć tymi nawi±zaniami do gatunku "giallo". Muzyka może nie brzmi tak, jak tworzyli j±, chociażby Goblini do filmów Dario Argento, ale jest w niej co¶ psychodelicznego i wyrazistego. Szczególnie jest to słyszane w dynamicznym Balcony Drops, który jest naprawdę ciekawym i dobrym przykładem muzyki akcji. W ogóle absurdalny finał pozwala się wykazać Bisharze przy tworzeniu action-score'u. I muszę przyznać, że nie wychodzi mu to Ľle, szczególnie poł±czenie elektroniki z orkiestr±. Tak jak Wanowi nie udało się zgrabnie poł±czyć elementów w swoim filmie, tak przynajmniej udało się to Bisharze przy oprawie dĽwiękowej.

Jeżeli chodzi o oddziaływanie muzyki w obrazie, to wła¶nie wszelkie elektroniczne momenty s± najbardziej wyraziste i to one kreuj± klimat. Warto jednak zaznaczyć, że nie wszystkie elektroniczne kawałki s± autorstwa Josepha Bishary. W filmie mamy trochę muzyki Ľródłowej, w tym i przy samych napisach pocz±tkowych, gdzie psychodelicznym obrazom towarzyszy nam nie mniej psychodeliczny kawałek When Your Walls Fall (Faction 15) grupy Celldweller. Na próżno szukać go, jak innych Ľródłowych utworów na wydanym przez WaterTower Music albumie. Jedyne co na nim znajdziemy to wył±cznie score Bishary.

Stwierdzenie, że muzyka do The Malignant przerosła film, byłoby jednak trochę na wyrost. Tym niemniej jest ona jednym z lepszych i spójniejszych elementów tego dziwacznego tworu. Można także powiedzieć, że jest ona jedn± z przystępniejszych ¶cieżek dĽwiękowych Josepha Bishary, co jednak w żadnym stopniu nie oznacza, że mamy do czynienia z muzyk± mił±, łatw± i przyjemn±. To dalej ilustracja do kina grozy ze wszystkimi jej zaletami i wadami. I w tym momencie spokojnie mogę się sięgn±ć po mój zestaw szablonów i napisać, że score Bishary do najnowszego filmu Wana, dobrze oddziałuje w obrazie, ale trochę traci po oderwania od niego. Chociaż wiadomo nie jest to poziom Isidious, czy The Conjuring. To, że jest mniej strasznie, nie oznacza, że w ogóle nie ma czego się bać.

Tym samym po seansie i po przesłuchaniu tego albumu, dalej trudno mi jednoznacznie go ocenić i ci±gle nurtuje mnie jedno pytanie… Dlaczego bohaterka zaparkowała swój samochód tak blisko krawędzi? Sami popatrzcie na zdjęcie poniżej! Kto normalny parkuje auto tak blisko przepa¶ci? Przecież ten pojazd w każdej chwili może stoczyć się z tego klifu! Naprawdę nie chciało jej się przej¶ć te parę metrów, że musiała stan±ć zaraz przy skarpie?



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Malignant Opening (1:06)
  • 2. time to cut (2:55)
  • 3. head injury (3:29)
  • 4. twisted figure (2:33)
  • 5. something special (1:11)
  • 6. loss without memory (1:47)
  • 7. repeat visit (2:31)
  • 8. in my house (2:53)
  • 9. blood connection (2:16)
  • 10. what has become (2:30)
  • 11. discovery was made (1:37)
  • 12. from window led (4:10)
  • 13. by Silvercup (1:32)
  • 14. Gabriel calls (2:26)
  • 15. forced vision (1:47)
  • 16. balcony drops (2:49)
  • 17. it’s happened before (2:43)
  • 18. fallen found (1:30)
  • 19. call from the Devil (1:59)
  • 20. station taken (3:30)
  • 21. Backwards arrival (3:18)
  • 22. taking it back (2:05)
  • 23. lifetime found (1:36)
Czas trwania: 52:02
Komentarze
Mystery 2022-01-14
18:37
Typowy Bishara do horroru, film ogl±dałem, soundtrack słuchałem, patrzę na tracklistę i pustka.

The Malignant (Wcielenie)

Kompozytor:

  • Joseph Bishara

Wydawca:

  • WaterTower Music (2021)

Producent:

  • Joseph Bishara

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2007 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie