Szukaj: w


recenzje

Futari Daka (Twin Hawks)


Jak wiadomo, zanim Joe Hisaishi nawi±zał współpracę ze Studiem Ghibli, pracował głównie na rzecz telewizji. Pocz±wszy od 1974 roku zilustrował kilkana¶cie produkcji dedykowanych srebrnemu ekranowi, w tym wiele seriali anime. Jednak wraz z rosn±c± pozycj± w branży, zacz±ł coraz czę¶ciej pracować dla kina i filmu aktorskiego (co zapewne wi±zało się z lepszymi zarobkami i teoretycznie większ± swobod± twórcz±). Ostatnim serialem anime, który umuzycznił Japończyk, było Futari Daka, 36-odcinkowa adaptacja mangi o rywalizacji pomiędzy dwoma motocyklistami wy¶cigowymi. Pilot serialu został wyemitowany we wrze¶niu 1984 roku, a zatem zaledwie kilka miesięcy po premierze Nausicii z Doliny Wiatru Hayao Miyazakiego.

Muzyka ukazała się na dwóch woluminach. Ł±cznie na rynek trafiło 41 utworów z Futari Daka, głównie muzyki ilustracyjnej, tak zwanego "background music" skomponowanego przez Hisaishiego. Na wydawnictwach znajdziemy również 6 piosenek autorstwa innych artystów. Kompozycje te, jak przystało na anime tamtego okresu, utrzymane s± głównie w rockowych nurtach. Trudno jednak uznać, aby którakolwiek z nich zapadała na dłużej pamięć. A jak prezentuje się ¶cieżka dĽwiękowa Hisaishiego?

Można powiedzieć, że podobnie jak piosenki, także i muzyczna ilustracja nie wychyla się poza ramy gatunkowe. Mimo że score ten powstał już po dwóch eksperymentalnych albumach studyjnych i kultowej Nausicee z Doliny Wiatru, Futari Daka nosi znamiona typowe dla wczesnego stylu Hisaishiego, pełnego nawi±zań do muzyki popularnej i ówczesnych trendów. To kontynuacja stylu eksplorowanego w kilku wcze¶niejszych projektach, zwłaszcza w serialach Genesis Climber Mospeada i Galactic Wirlwind Sasuraiger, zupełnie odległa od artystycznych poszukiwań artystycznych poszukiwań, uskutecznianych pod skrzydłami Studia Ghibli.

Niemal każdy utwór prezentuje osobny i zupełnie nieilustracyjny w±tek muzyczny. Wydawnictwo przyjmuje zatem kształt swoistego image albumu. Poszczególne utwory, tak jak w przywołanych w poprzednim akapicie serialach, utrzymane s± głównie w nurtach popowych, synth-popowych, rockowych; znajd± się również elementy jazzu i disco. Ich fundamentem jest prosta melodyka i energetyczna rytmika - w zasadzie wiele z tych kompozycji mogłoby być równie dobrze instrumentalnymi wersjami piosenek. Skłamałbym jednak, gdybym napisał, że nie nadgryzł już je z±b czasu. Co tu dużo mówić, ta muzyka, choć przyjemnie s±czy się z gło¶ników, brzmi już do¶ć przestarzale. Zreszt±, tak samo jak i wiele innych prac Japończyka z tamtych lat.

Jak zatem widać, Futari Daka nie wyróżnia się pod względem warsztatowym. Pomijaj±c ogólne zbieżno¶ci stylistyczne, zdarzaj± się tu nawet fragmenty jakby zaczerpnięte z wcze¶niejszych dzieł. Jeden z najfajniejszych utworów na omawianych albumach, Special Training, jest niczym więcej, jak pokłosiem Temtzin z Techno Police 21C, który z kolei bazował na One of These Days Pink Floyd. Natomiast wyróżniaj±cy się swoim cięższym tonem materiał suspensu, czyli utwory Tension i Flight, wywodz± się z eksperymentów brzmieniowych z Nausicii z Doliny Wiatru. Co ciekawe, drugi z tych utworów rozpoczyna się dĽwiękiem pędz±cego motocyklu - dokładnie taki sam zabieg znalazł zastosowanie póĽniej w Venus Wars, innym anime zilustrowanym przez Hisaishiego.

Futari Daka w pewien sposób zamyka wczesny okres twórczo¶ci Joe Hisaishiego. Wszak był to ostatni serial anime zilustrowany przez Japończyka (gatunek, który w istocie wprowadził go do branży), do tego był to jego ostatni score z anime tak silnie zakorzeniony w ówczesnych trendach gatunkowych. Sama muzyka buduje natomiast w domowym zaciszu przyjemny i szybko mijaj±cy odsłuch, niestety również względnie mało zaskakuj±cy, a przy tym napisany - paradoksalnie, mimo kipi±cej energetyki - jakby bez polotu. Nikogo poza najzagorzalszymi fanami Japończyka nie będę zatem przekonywał do sięgnięcia po te albumy.

Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
    VOL. 1

  • 1. Heartbreak Crossin' - Hiroaki Serizawa, Masao Urino, Takanori Jinnai
  • 2. Circuit Rider
  • 3. TAKA SAWATARI Image Theme
  • 4. TAKA TOUJYOU Image Theme
  • 5. Dead Heat
  • 6. RUI Image Theme
  • 7. Twilight Freeway
  • 8. Morning Town
  • 9. HISAKO Image Theme
  • 10. MIA Image Theme
  • 11. Concrete Touring
  • 12. Tension
  • 13. Last Spurt
  • 14. Don't say good-bye

    VOL. 2
  • 1. Red Zone Dancing - Mayumi Arai, Takao Yotsuji, Mayumi Arai, Medical Soap
  • 2. Concrete Trial
  • 3. Family Conflict
  • 4. Country Road
  • 5. Special Training
  • 6. Disco Fever
  • 7. Accident
  • 8. Loneliness
  • 9. Heartbreak Crossin'(Short Version) - Hiroaki Serizawa, Masao Urino, Takanori Jinnai
  • 10. Listen for a Rock-a-ballad - Hiroaki Serizawa, Takao Yotsuji, Medical Soap
  • 11. Reception
  • 12. TAKA SAWATARI Image Theme 2
  • 13. One-way Love
  • 14. HISAKO in Tears
  • 15. Firm Resolution
  • 16. Fight
  • 17. Wheelie Finish
  • 18. Don't say good-bye(Short Version) - Hiroaki Serizawa, Masao Urino, Takanori Jinnai
Komentarze

Futari Daka (Twin Hawks)

Kompozytor:

  • Joe Hisaishi

Wydawca:

  • Canyon (1984-1985)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2021 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie