Szukaj: w


recenzje

Rise of the Legend (Narodziny legendy)


Żyj±cy w latach 1847-1924 Wong Fei Hung uznawany jest w Chinach za bohatera narodowego. Hung był jednym z prekursorów dalekowschodnich sztuk walk oraz propagatorem akupunktury, a jego postać stała się przedmiotem pokaĽnej ilo¶ci filmów. Najsłynniejsz± z nich jest seria Dawno temu w Chinach z Jetem Li oraz dylogia Pijanego mistrza z Jackiem Chanem. Do tej stawki należy zaliczyć także Rise of the Legend z 2014 roku w reżyserii Chow Hin Yeung Roya. Podobnie jak wiele innych obrazów o Wong Fei Hungu, fabuła skupia się na jego młodzieńczych latach, a spora czę¶ć wydarzeń jest po prostu fikcj±. Rise of the Legend to film z nurtu wu-xia – akcja toczy się w dawnych Chinach, a fabuła kręci się wokół tematyki zwi±zanej ze sztukami walk. Filmowi bliżej jednak do tradycyjnego kina kopanego niż poetyckich rozważań znanych chociażby z Przyczajonego tygrysa, ukrytego smoka. W niniejszym tek¶cie pomówimy o ¶cieżce dĽwiękowej skomponowanej przez Shigeru Umebayashiego.

Już scena z napisami pocz±tkowymi może wzbudzać ambiwalentne odczucia. Słyszymy wtedy temat główny - Mandolin Waltz. Utrzymany w formie walca utwór jest bardzo klasowy, melodia jest emocjonalna, ale przy tym również całkiem zadziorna, co niejako koresponduje z głównym bohaterem. Niestety forma (walc) oraz instrumentarium (mandolina i typowa dla niej artykulacja) zupełnie nie pasuj± do sekwencji, podczas której obserwujemy dziewiętnastowieczn± chińsk± wioskę. Oczywi¶cie, zawsze można tłumaczyć reżysera i kompozytora nowatorskim podej¶ciem do kina wu-xia, niemniej niżej podpisanemu podczas seansu towarzyszyło raczej odczucie konsternacji a nie pozytywnego zaskoczenia.


Mandolin Waltz to pierwszy z dwóch tematów wiod±cych. Następnym w kolejno¶ci jest melodia miłosna z utworów Violin Romance oraz Violin for Seduction. Rzewne brzmienie solowych skrzypiec tworzy smutn± aurę i niemal z miejsca przywołuje inne dokonania Umebayashiego. W stylu Japończyka utrzymane s± również motywy poboczne, chociażby na swój sposób taneczne My Life is Your Life oraz Young Brothers (z powracaj±c± mandolin±). Typowa dla Umebayashiego melodyka jest mollowa, smutnawa i melancholijna, co budzi jednak pewne zastrzeżenia w kontek¶cie filmowego oddziaływania. Rise of the Legend jest napuszonym i patetycznym filmem opowiadaj±cym o chińskim bohaterze narodowym, podczas gdy konwencji kina kopanego przydałoby się nieco więcej luzu, także w aspekcie muzycznym. Ba, pewnie czę¶ć kompozycji mogłaby się bez problemów odnaleĽć w którym¶ z dramatów Wong Kar-Waia.

O ile melodyka Umebayashiego nosi znamiona typowe dla kultury zachodniej, o tyle w omawianej ¶cieżce dĽwiękowej znajdziemy także elementy przenosz±ce nas na Daleki Wschód. W tej materii najciekawiej prezentuje się nasi±knięte orientem Young Wong Fei Hung. Smyczkowy motyw oraz ostinato na koto dobrze sprawdzaj± się w ilustrowanej przez ten utwór scenie treningu przyszłej legendy sztuk walk. Miałko i mało pomysłowo wypada natomiast muzyka akcji, czyli ilustracja wszelakich scen pojedynków, podczas których bohaterowie biegaj± po ¶cianach i zadaj± ciosy w ekwilibrystycznych pozach. Koncepcja jest prosta jak konstrukcja cepa i aż nadto oczywista. Umebayashi posługuje się bowiem intensywnymi perkusjonaliami, które w tego typu kinie mogli¶my już usłyszeć wielokrotnie. Czasem pozwala sobie na urozmaicenia w postaci partii etnicznych fletów, niemniej już pojedyncze uderzenia w gongi dopełniaj± niestety wrażenia kiczu i błaho¶ci.

Omawian± partyturę buduj± zatem zachodnie stylizacje (tematy, brzmienie mandoliny, europejskie orkiestracje) oraz kompozycje typowo wschodnie, przez co wkrada się pewien eklektyzm. Co prawda niemal każda ¶cieżka dĽwiękowa z filmów wu-xia opiera się na ł±czeniu tychże elementów, niemniej w przypadku Rise of the Legend niektóre utwory sprawiaj± wrażenie jakby powstały niezależnie od siebie. Brakuje tu spójno¶ci, sprawnej fuzji składników zachodnich i wschodnich, co przecież nieĽle udało się Umebayashiemu w dwa lata póĽniejszym sequelu Przyczajonego tygrysa, ukrytego smoka, nie wspominaj±c już o pamiętnej ¶cieżce dĽwiękowej Tan Duna z pierwszej czę¶ci. Jakby tego było mało, można domniemywać, że Umebayashi pod koniec seansu został zast±piony przez innego kompozytora. W jednej ze scen montażowych słyszymy muzykę, która ani trochę nie przypomina dokonań Japończyka. Pojawia się wtedy utwór napisany według hollywoodzkich wzorców ilustracyjnych, niemalże rockowy (gitary elektryczne!). Muszę przyznać, że brzmi całkiem przebojowo, niemniej jest to kolejny fragment ¶wiadcz±cy o tym, że decydenci chyba nie do końca wiedzieli, jak ugryĽć od strony muzycznej tę produkcję.

Podczas odsłuchu w domowym zaciszu, Rise of the Legend Shigeru Umebayashiego radzi sobie nieĽle. Trudno jednak stawiać omawiany soundtrack obok najlepszych dokonań tego artysty, chociażby znakomitego Domu lataj±cych sztyletów. Dramatyzm wydaje się odrobinę zbyt nadęty, jak na tego typu kino, a muzyka nie tworzy narzędzia, które odpowiednio prowadzi bohaterów lub przenosi widza w dawne Chiny. Trójka będzie zatem najodpowiedniejsza.



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Rise Of The Legend Mandolin Waltz (03:12)
  • 2. W.F.H Act 1 (02:26)
  • 3.Dark World (03:11)
  • 4. Young Wong Fei Hung (02:19)
  • 5.Cave Of BUDHA (02:17)
  • 6. Key To The Vault (01:46)
  • 7. My Life Is Your Life (01:45)
  • 8. Human Trafficking (01:04)
  • 9. W.F.H Act 2 (01:39)
  • 10. W.F.H Act 3 (04:34)
  • 11. Violin For Romance (02:19)
  • 12. Young Brothers (03:10)
  • 13. W.F.H Act 4 (03:35)
  • 14. Gangsters’s Orphan (01:52)
  • 15. Mandolin Waltz 2 (02:28)
  • 16. Violin For Seduction (05:07)
  • 17. Tension (03:38)
  • 18. W.F.H Act 5 (05:00)
  • 19. Rise Of The Legend Theme (02:36)
Czas trwania: 53:58
Komentarze

Rise of the Legend (Narodziny legendy)

Kompozytor:

  • Shigeru Umebayashi

Wydawca:

  • Varese Sarabande (2014/2016)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie