Szukaj: w


recenzje

The Old City: Leviathan


W The Old City: Leviathan gracz wciela się w postać maj±c± za zadanie zbadać przyczyny wyludnienia wirtualnego miasta. Nie jest to jednak gra sensu stricto. Zamiast typowej rozgrywki polegaj±cej na rozwi±zywaniu zagadek oraz akcji, większo¶ć czasu spędzamy na eksploracji opustoszałych pomieszczeń, podczas których słuchamy monologów głównego bohatera oraz czytamy rozmaite notatki. Projekt przyjmuje wręcz kształt eksperymentalnej rozprawki filozoficznej. W tej formie odnaleĽć się musiał autor ¶cieżki dĽwiękowej, szwedzki kompozytor Simon Heath, znany szerzej ze swojego ambientowego projektu Atrium Carceri.


Pomysł na ¶cieżkę dĽwiękow± był prosty i oczywisty. Formuła rozgrywki, poł±czona z szarawymi odcieniami grafiki, wprost wymagała atmosferycznej ilustracji skupionej na budowaniu muzycznych tekstur. W odróżnieniu jednak chociażby od zbliżonej pod względem nastroju serii Silent Hill, która kładła nacisk na bardziej jaskraw± melodykę oraz elementy trip hopu, rocka oraz industrialu, Heath proponuje maksymalne skupienie się na ambientowych stylizacjach. Muzyka miała zatem szczelnie wypełniać ponury i tajemniczy nastój gry.

Fundamentem recenzowanej muzyki, jak przystało na ambientowe dzieło, s± rzecz jasna długie, syntezatorowe tekstury, ocieraj±ce się nieraz o burdony. Heath żongluje odcieniami szaro¶ci, dĽwięki s± surowe, a przy tym posępne i duszne, przez co wizytowane przez gracza miejsca staj± się jeszcze bardziej ciasne i niepokoj±ce. Choć muzyka ma charakter ¶ci¶le dark ambientowy, to tkanka brzmieniowa jest tutaj delikatna. Wynika to z rozmaitych efektów aranżacyjnych zastosowanych przez Szweda. Poza ambientowymi buczeniami i dudnieniami, wprowadzone s± na przykład oniryczne, kobiece wokale, imitacje enigmatycznych fraz fortepianu, a także partie chóralne. Te ostatnie niekiedy przyjmuj± gotycki charakter, innym razem tworz± smugi, rozmywaj±ce się w fakturze brzmieniowej. Pojawiaj± się również szcz±tkowe melodie i progresje akordowe o lirycznym charakterze. Koreluje to z filozoficznym i kontemplacyjnym charakterem gry.

Pomimo ponad godzinnego czasu trwania, soundtrack jest paradoksalnie bardzo przystępny. Nie odczuwa się do¶ć typowego dla gatunku wrażenia nadmiernego przeci±gania i wleczenia się utworów w nieskończono¶ć (może jedynie poza utworem Them, który jest w głównej mierze powtórk± tytułowej ¶cieżki). W unikaniu ambientowego marazmu pomagaj± również poszczególne utwory, które, jak już zostało wspomniane, potrafi± zaoferować ciekawe rozwi±zania. W¶ród nich szczególne miejsce zajmuje Childhood I, najbardziej organiczna kompozycja z zamieszczonych na soundtracku. Rozpoczyna j± melodia dzwonków w wysokim rejestrze – z jednej strony bardzo niewinna, wręcz kołysankowa, z drugiej strony podszyta fałszem i niepokojem. Następnie doł±czaj± dzwonki, tym razem w niskich rejestrach, w towarzystwie i¶cie gotyckich, choć zastosowanych w cichej dynamice, chórów. Szwedzkiemu arty¶cie udaje się tutaj osi±gn±ć wprost wzorcowy balans pomiędzy niemalże infantyln± melodi± a złowrogim i atmosferycznym ambientem. Powtórzenie tej ¶cieżki w drugiej czę¶ci soundtracku dostarcza tych samych wrażeń.

The Old City: Leviathan to jeden z moich ulubionych albumów osadzonych w ambientowej stylistyce. To muzyka, która wręcz poraża swoim niepokoj±cym i posępnym nastrojem, a przy tym wydaje się na swój sposób delikatna i eteryczna. Je¶li kto¶ nie miał nigdy styczno¶ci z ambientem, to swoj± przygodę z tym gatunkiem mógłby zacz±ć wła¶nie od tej pozycji.



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w grze:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Intro / Menu (2:08)
  • 2. Leviathan (10:32)
  • 3. Underground (1:57)
  • 4. Childhood I (5:00)
  • 5. Endless Halls (2:24)
  • 6. Worship (7:16)
  • 7. Breathe (2:05)
  • 8. Old Tunnels (5:08)
  • 9. Journey Home (4:21)
  • 10. Jerusalem (3:05)
  • 11. Childhood II (4:54)
  • 12. Dark End (2:54)
  • 13. Them (10:32)
  • 14. Sheol (2:04)
  • 15. The Leap (3:27)
Czas trwania: 67:47
Komentarze

The Old City: Leviathan

Kompozytor:

  • Atrium Carceri

Wydawca:

  • Cryo Chamber (2015)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie