Szukaj: w


recenzje

Staggering Girl, the


Na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2019 roku Luca Guadagnino, autor gło¶nego remake'u Suspirii, powrócił z nowym filmem. The Staggering Girl nie jest jednak pełnometrażowym projektem, a 37-minutow± etiud±. Opowiada historię nowojorskiej pisarki w ¶rednim wieku, która wraca do rodzinnego Rzymu, aby zaopiekować się matk±. Podczas pobytu zaczynaj± powracać wspomnienia z młodo¶ci obydwu kobiet. Niby nic szczególnego, ale obraz powstał we współpracy z Pierpaolo Picciolim, projektantem z włoskiego domu mody Valentino. Jak nie trudno się domy¶lić, produkcja punktuje zatem wykwintnymi strojami. Do tego w obsadzie znaleĽli się Julianne Moore, a także występuj±cy w każdej roli męskiej Kyle MacLachlan. Co więcej, Gaudagnino kolejny raz po Suspirii zatrudnił ciekaw± osobę do napisania ¶cieżki dĽwiękowej. Tym razem wybór padł na Ryuichiego Sakamoto.


Odnosi się wrażenie, że takowe kino – artystyczne i festiwalowe – jest ¶wietnym odzwierciedleniem aktualnych preferencji muzycznych Sakamoto. To wła¶nie tego typu filmy daj± mu możliwo¶ć eksperymentowania z instrumentami akustycznymi i elektronicznymi. I tak też The Staggering Girl utrzymane jest w ambientowym nurcie, do¶ć typowym dla wielu innych prac Japończyka z ostatnich lat. Pojawiaj± się skromne i lakoniczne partie fortepianu, niekiedy dysonuj±ce smyczki, syntezatorowe smugi, a także charakterystyczne szelesty. Co ciekawe, te ostatnie zostały uzyskane w specyficzny sposób. Japończyk przed nagraniem muzyki poprosił o dostarczenie mu tkanin, z których szyte s± stroje z kolekcji Valentino. To wła¶nie one zostały wykorzystane do stworzenia całkiem unikatowych szumów w recenzowanej pracy. Surowy miks wspomnianych elementów dobrze przenika do stylistyki obranej przez twórców filmu. Leniwa i celowo niezbyt czytelna fabuła, pieczołowicie przygotowane zdjęcia oraz kostiumy, ocieraj±ce się o surrealizm sceny – w takiej formule enigmatyczna i eksperymentalna ¶cieżka dĽwiękowa Sakamoto solidnie spełnia swoje zadanie i potęguje offowy charakter dzieła Guadagnino.

Niemniej ambientowy nastrój, który dominuje w tej muzyce, nie jest szczególnie zaskakuj±cy. Można nawet powiedzieć, że w przeciwieństwie do wydanej kilka miesięcy wcze¶niej Proximy, Japończyk nie rusza się tutaj ze swojego „comfort zone”. W istocie jedynym fragmentem, w którym oferuje co¶ więcej, aniżeli czyste eksperymentatorstwo, jest wieńcz±cy film i soundtrack utwór Dance. Ilustruje on niezbyt zrozumiał±, acz urokliw± wizualnie scenę tańca kilku kobiet w strojach z kolekcji Piccioliego. Piękna, eteryczna melodia smyczków, ksylofony rodem z twórczo¶ci Steve'a Reicha oraz elektroniczny beat tworz± doprawdy zjawiskow± i hipnotyzuj±c± mieszankę, ciekawie dopełniaj±c± osobliwo¶ć tej sekwencji. Wiod±ca melodia z Dance stanowi główny temat tej partytury. Sakamoto nakre¶la j± m.in. w Casa, gdzie prowadz± j± unisono fortepian oraz sekcja skrzypiec, a także w Toni pod postaci± wariacji na smyczki graj±ce pizzicato.

Z racji obranego konceptu, The Staggering Girl raczej nie zafascynuje szerokiego grona miło¶ników filmówki. To praca chłodna, przyciężkawa, wymagaj±ca od słuchacza odpowiedniego skupienia i tolerancji dla eksperymentalnych ¶rodków wyrazu. Je¶li kto¶ nie jest gotowy na tego typu brzmienia, lepiej od razu sięgn±ć po Dance. To utwór, który decydowanie warto polecać.





Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. The Staggering Girl (1:05)
  • 2. Woman in Yellow (0:35)
  • 3. Woman in Yellow II (1:07)
  • 4. Casa (1:33)
  • 5. Woman in Yellow III (1:19)
  • 6. Night Garden (3:06)
  • 7. Toni (1:14)
  • 8. Tangling (0:53)
  • 9. Roma (4:26)
  • 10. Dance (3:04)
  • 11. Dance – Ambient Version (3:06)
Czas trwania: 21:26
Komentarze

Staggering Girl, the

Kompozytor:

  • Ryuichi Sakamoto

Wydawca:

  • Milan Records (2020)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie