Szukaj: w


recenzje

The Legend of Zelda: Ocarina of Time



The Legend of Zelda to jedna z najpopularniejszych serii gier na konsolę Nintendo. Choć na przestrzeni ponad 30 lat ukazało się kilkana¶cie czę¶ci, większo¶ć fanów franczyzy najbardziej ceni sobie jedn± z nich. To trochę tak, jak z cyklem Heroes of the Might & Magic - każda kolejna odsłona w momencie premiery bije rekordy popularno¶ci, lecz po pewnym czasie i tak wszyscy wracaj± do kultowej „trójki”. W przypadku serii The Legend of Zelda to zaszczytne miejsce piastuje The Legend of Zelda: Ocarine of Time z 1998 roku.

Okaryna czasu to pi±ta czę¶ć serii i zarazem trzecia zilustrowana przez Kojiego Kondo, muzycznego ojca The Legend of Zelda (notabene również uniwersum Super Mario Bros). Japończyk skomponował między innymi przebojowy temat główny serii, znany żargonowo jako Overlord Theme, będ±cy prawdziw± kwintesencj± przygody. Warto wspomnieć, że Okaryna czasu była ostatnim solowym projektem w dotychczasowej karierze Kondo. W kolejnych latach Japończyk skupił się głównie na nadzorowaniu młodszych kompozytorów i tworzeniem pojedynczych utworów do wybranych tytułów.

Z zadania zilustrowania ba¶niowego ¶wiata Kondo wyszedł obronn± ręk±. Jest tu wcale niemało utworów, które mog± się podobać, zwłaszcza tym, którzy darz± sentymentem grę. Japończyk nie stroni od różnych inspiracji: pocz±wszy od muzyki etnicznej, która towarzyszy wizytom w rozmaitych sklepach, przez elektroniczne tekstury oraz nawi±zania do muzyki country, na stylizacjach orkiestrowych kończ±c. Reprezentantem tej ostatniej sfery jest zwłaszcza przygodowe Hyrule Field Main Theme. Najbardziej atrakcyjnie prezentuje się jednak Gerudo Valley, obok tematu głównego serii zapewne najpopularniejszy utwór pochodz±cy z tego uniwersum. Oryginalne nagranie ma swój zjawiskowy koloryt, bowiem rytmicznie nawi±zuje do hiszpańskich tańców, zwłaszcza flamenco, co zostało zupełnie pominięte w orkiestrowych aranżacjach. Mimo to polecam czytelnikom zwłaszcza niezwykle energetyczne wykonanie z okazji 30-lecia istnienia franczyzy.

Niestety kilka rzeczy kuleje na rzeczonym soundtracku. Kondo często ucieka się do eksperymentatorstwa, ale wiele z takowych utworów brzmi już dzisiaj cokolwiek dziwnie, a inne odrobinę zbyt infantylnie. Nie jest to jedynie kwestia ograniczeń technicznych, wszak ówczesne partytury Nobuo Uematsu wypadaj± znacznie lepiej w tym aspekcie. Być może wynika to ze specyficznego języka muzycznego Kondo, który zdaje się tkwić w stylistyce i brzmieniu gier komputerowych lat 80. Słabo wypada też muzyka akcji i suspensu. Kondo nie ma tego drygu, co jego przywołany przed momentem kolega po fachu, przez co tego typu kompozycje w jego wydaniu brzmi± chaotycznie i bez polotu. Rozczarowuje również temat głównego antagonisty, Ganondorfa.


Głównym mankamentem oryginalnego soundtracku jest jednak montaż. 82 utwory zamknięte w 78 minutach mówi± same za siebie. W przeciwieństwie do soundtracków z serii Final Fantasy, poszczególne idee muzyczne nie s± dublowane w obrębie jednego utworu, co znacz±co rozdrabnia materiał. Do tego mamy tu szereg pomniejszych kompozycji, które z założenia s± jedynie drobnymi wstawkami.

Czę¶ć obserwatorów zwróciła uwagę, że w grze nie pojawia się popularny temat główny serii (choć sam Kondo wykorzystał go w The Legend of Zelda: Link to the Past, drugiej zilustrowanej przez siebie odsłonie cyklu). Rzeczywi¶cie, w typowej dla siebie odsłonie, któr± znamy chociażby z koncertów, wykonuj±cych muzykę z gier komputerowych, nie znajdziemy go na ¶cieżce dĽwiękowej z Okaryny czasu. Należy jednak zauważyć, że jego fragmenty Japończyk przemyca w Hyrule Field Main Theme. Ci±gło¶ć z poprzednimi grami nie zostaje zatem zupełnie przerwana.

Pomijaj±c hitowe Gerudo Valley, nigdy nie byłem fanem ¶cieżki dĽwiękowej z The Legend of Zelda: Ocarine of Time. Ma swoje momenty, ale miejscami mocno tr±ci myszk±, a niektóre utwory wydaj± się zupełnie zbędne. Bardzo dużym problemem jest też wydanie soundtrackowe, które w porównaniu do powstałych w tym samym czasie albumów z muzyk± z serii Chrono lub Final Fantasy, wypada bardzo mało przystępnie. Alternatyw± s± zatem opracowania symfoniczne, chociażby niezłe Hyrule Symphony, czy też orkiestrowe albumy rocznicowe. Za oryginalny soundtrack jednak tylko trójka.

PS. Tytułowa okaryna znalazła swoje przełożenie w ¶cieżce dĽwiękowej. Podczas rozgrywki przewija się motyw zadaniowy, polegaj±cy na odegraniu konkretnej melodii. Jako że pady na Nintendo w obecnym czasie miały tylko pięć przycisków, Kondo zobligowany był napisać melodie oparte jedynie o pięć dĽwięków.



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w grze:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Title Theme (01:20)
  • 2. Enter Ganondorf (00:13)
  • 3. Deku Tree (00:36)
  • 4. Fairy Flying (00:23)
  • 5. House (00:36)
  • 6. Kokiri Forest (01:01)
  • 7. Open Treasure Box (00:10)
  • 8. Item Catch (00:04)
  • 9. Small Item Catch (00:05)
  • 10. Shop (01:08)
  • 11. Battle (01:07)
  • 12. Inside the Deku Tree (01:27)
  • 13. Boss Battle (01:19)
  • 14. Boss Clear (00:13)
  • 15. Heart Container Get (00:05)
  • 16. Legend of Hyrule (01:58)
  • 17. Spiritual Stone Get (00:16)
  • 18. Fairy Ocarina Get (00:11)
  • 19. Hyrule Field Main Theme (04:43)
  • 20. Kepora Gebora's Theme (01:00)
  • 21. Market (00:59)
  • 22. Shooting Gallery (00:39)
  • 23. Hyrule Castle Courtyard (00:53)
  • 24. Enter Zelda (00:06)
  • 25.Ocarina "Zelda's Lullaby" (00:12)
  • 26. Zelda's Theme (00:49)
  • 27. Ocarina "Epona's Song" (00:09)
  • 28. Lonlon Ranch (02:08)
  • 29. Mini Game (00:32)
  • 30. Kakariko Village (01:44)
  • 31. Ocarina "Sun's Song" (00:07)
  • 32. Hyrule Field Morning Theme (00:37)
  • 33. Goron City (01:38)
  • 34. Ocarina "Saria's Song" (00:09)
  • 35. Lost Woods (00:39)
  • 36. Dodongo's Cavern (00:46)
  • 37. Middle Boss Battle (01:07)
  • 38. Dinosaur Boss Battle (01:08)
  • 39. Zora's Domain (01:30)
  • 40. Great Fairy's Fountain (00:35)
  • 41. Potion Shop (00:52)
  • 42. Inside Jabu-Jabu's Belly (00:34)
  • 43. Ocarina "Song of Time" (00:12)
  • 44. Temple of Time (01:19)
  • 45. Open Door of Temple of Time (00:15)
  • 46. Master Sword (00:13)
  • 47. Ganondorf's Theme (00:41)
  • 48. Chamber of the Sages (01:43)
  • 49. Medal Get Fanfare (00:14)
  • 50. Sheik's Theme (00:30)
  • 51. Horse Race (00:46)
  • 52. Horse Race Goal (00:05)
  • 53. Ingo's Theme (00:39)
  • 54. Escape from Lonlon Ranch (00:09)
  • 55. Kakariko Village Orchestra Ver. (01:44)
  • 56. Ocarina "Song of Storms" (00:07)
  • 57. Windmill Hut (00:52)
  • 58. Minuet of Woods (00:17)
  • 59. Forest Temple (01:52)
  • 60. Bolero of Fire (00:20)
  • 61. Fire Temple (00:42)
  • 62. Ice Cavern (00:45)
  • 63. Serenade of Water (00:19)
  • 64. Water Temple (01:44)
  • 65. Nocturne of Shadow (00:23)
  • 66. Prelude of Light (00:18)
  • 67. Shadow Temple (01:45)
  • 68. Gerudo Valley (01:34)
  • 69. Spirit Temple (02:57)
  • 70. Requiem of Spirit (00:24)
  • 71. Kotake & Koume's Theme (00:52)
  • 72. Meet Again Zelda (00:51)
  • 73. Game Over (00:09)
  • 74. Ganon's Castle Bridge (00:22)
  • 75. Ganon's Castle Under Ground (00:53)
  • 76. Inside Ganon's Castle (03:26)
  • 77. Ganondorf Battle (01:12)
  • 78. Escape from Ganon's Castle (00:33)
  • 79. Last Battle (02:10)
  • 80. Seal of Six Sages (00:29)
  • 81. Ocarina of Time (00:32)
  • 82. End Credits (07:08)
      Czas trwania: 77:14
Komentarze

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Kompozytor:

  • Koji Kondo

Wydawca:

  • Pony Canyon (1998)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie