Szukaj: w


recenzje

Bijo to Ekitai-ningen (The H-Man)


The H-Man w reżyserii Ishiro Hondy należy do tzw. „mutant movies”. Nie ma tu więc przero¶niętych jaszczurek lub żółwi, a za głównych antagonistów służ± rozmaite paranormalne postaci o mniej więcej ludzkich gabarytach. W The H-Man mamy do czynienia z grasuj±cym po Tokio tajemniczym morderc± o galaretowatym ciele. Może to trochę nasuwać skojarzenia z powstałym w podobnym czasie Blobem, przy czym film Hondy jest jednak zupełnie inny gatunkowo. To przede wszystkim film z pogranicza kryminału i thrillera, wzbogacony dodatkowo o elementy science-fiction.

W takowej stylistyce musiał odnaleĽć się autor muzyki, Masaru Sato, dla którego był to pierwszy film zrealizowany wspólnie z Hond±. Japoński kompozytor, który w owym czasie dopiero od kilku lat działał w branży, przygotował ¶cieżkę dĽwiękow± złożon± z dwóch płaszczyzn. Pierwsz± z nich jest klasyczna ilustracja filmowa, drug± natomiast imitacje muzyki Ľródłowej. Zacznijmy od tradycyjnego score.


W tej materii z pewno¶ci± najciekawiej prezentuje się temat główny, zaiste bardzo nieszablonowy, oparty głównie na sekcji dętej. Żywiołowa rytmika oraz na poły komiczna i heroiczna praca blach zbliżaj± ów motyw niemalże do kompozycji kojarzonych z przedstawieniami cyrkowymi. Przyznam się szczerze, że trudno mi powiedzieć, dlaczego Sato poszedł w stronę akurat tego typu brzmień, niemniej efekt jest doprawdy zjawiskowy, a sam temat należy zaliczyć do najbardziej udanych w jego karierze. Jakkolwiek Sato wykorzystuje go na przestrzeni filmu bardzo sporadycznie, choć warto zauważyć, że na koniec seansu pojawia się w formie patetycznego marszu.

Z reszt± muzyki stricte ilustracyjnej jest już jednak gorzej. Jak łatwo się domy¶lić, sporo tu dysonansów i często rwanych fraz skrojonych bezpo¶rednio pod filmowe wydarzenia. W wielu utworach reprezentuj±cych tego typu underscore przewija się saksofon, instrument co prawda często wykorzystywany przez Sato, niemniej w przypadku rzeczonej partytury ewidentnie koreluj±cy z klimatem noir filmu Hondy. Jedyn± odskoczni± od do¶ć niemrawej na dłuższ± metę ilustracji, jest scena po¶cigu, w której Japończyk zbliża się do muzyki awangardowej (ciekawe partie smyczków i blach w asy¶cie monotonnego i szybkiego rytmu werbli). Z drugiej strony nie ma też się co oszukiwać – wiele takowego materiału nie zainteresuje statystycznego czytelnika. Najbardziej kontrowersyjnie wypada materiał zwi±zany z galaretowatym mutantem. Sato postanowił bowiem umuzycznić filmowego antagonistę za pomoc± dziwacznych i eksperymentalnych dĽwięków. W swoim czasie na pewno brzmiało to ¶wieżo, dzi¶ jednak już tr±ci myszk±.

Drug± sfer± ¶cieżki dĽwiękowej z The H-Man s± bigbandowe utwory jazzowe, służ±ce za muzykę Ľródłow± podczas scen, których akcja toczy się w pewnym tokijskim nocnym klubie. Sato inkorporuje do nich rozmaite elementy, min. z muzyki calypso, a nawet free-jazu. Ba, znajdziemy tu także dwie anglojęzyczne piosenki w stylu lounge - The Magic Begins and So Deep is my Love. Znacz±co urozmaicaj± one zarówno odsłuch soundtracku, jak i filmowy seans.

The H-Man nie jest zł± ¶cieżk± dĽwiękow±. Ma dwa podstawowe atuty: ciekawy temat główny oraz przyjemne utwory Ľródłowe. A że po¶ród tych elementów znajdzie się całkiem sporo underscore'u - cóż, taki już urok muzyki filmowej (zwłaszcza starych, japońskich soundtracków). Niech zatem będzie trójka – Sato miał zarówno lepsze, jak i mniej ciekawe prace.



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Toho Logo - Main Title (02:37)
  • 2. The Man Who Vanished In The Rain (00:21)
  • 3. Homura Club - Background Music 1 (01:47)
  • 4. The Magic Begins (02:08)
  • 5. Homura Club - Background Music 2 (01:37)
  • 6. The Eyewitnesses (00:45)
  • 7. The Mysterious Ghost Ship (03:36)
  • 8. The Wall-Crawling Liquid (00:22)
  • 9. Sailors Under Attack (01:02)
  • 10. Ghosts On Deck (00:14)
  • 11. Chikako Arai's Testimony (02:05)
  • 12. So Deep Is My Love (02:18)
  • 13. Homura Club - Background Music 3 (04:04)
  • 14. The H-Man Appears (01:14)
  • 15. The Living Liquid (00:23)
  • 16. Homura Club - Background Music 4 (01:12)
  • 17. Detective Sakata Dies In The Line Of Duty (00:27)
  • 18. Detectives In Pursuit Of Uchida (00:53)
  • 19. The Gamma Liquefaction Experiment (01:04)
  • 20. Press Reports (00:17)
  • 21. Pursuit (02:34)
  • 22. Chikako And The H-Man (01:44)
  • 23. The Plan To Incinerate The H-Man (02:02)
  • 24. The H-Man Meets His End (04:08)
  • 25. Ending (00:57)
  • 26. ME (Musical Clips) [1] Dissolving (00:43)
  • 27. ME (Musical Clips) [2] Radioactive Rain (00:49)
  • 28. ME (Musical Clips) [3] The H-Man (00:25)
Czas trwania: 41:48
Komentarze

Bijo to Ekitai-ningen (The H-Man)

Kompozytor:

  • Masaru Sato

Wydawca:

  • Soundtrack Listeners Communications (1958/1995)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie