Szukaj: w


recenzje

Boys, the (Ch這paki)



Na 鈍iecie pojawia si coraz wi璚ej os鏏 obdarzonych wyj徠kowymi zdolno軼iami. Ale tylko nieliczni mog za豉pa si do elitarnej Si鏚emki nadzorowanej i promowanej przez korporacj Vought. Stoj帷y na czele tej formacji, Ojczyznos豉w, jest wzorem wszelkich cn鏒 – ale to tylko maska jak przywdziewa na potrzeby spot闚 reklamowych. W rzeczywisto軼i jest apodyktycznym, m軼iwym draniem kieruj帷y si tylko w豉snymi pobudkami. Nie inaczej prezentuje si ca豉 reszta „supk闚”, skrywaj帷ych pod swoimi l郾i帷ymi uniformami najgorsz zgnilizn cz這wiecze雟twa oraz moralne dno. Z tak rzeczywisto軼i dosy brutalnie zderza si m這dy Hughie. Jego dziewczyna sta陰 si bowiem przypadkow ofiar dzia豉 jednego z tych owianych s豉w heros闚. Przygn瑿iony i pogr捫ony w 瘸lu ch這pak, trafia pod opiek Billy’ego Rze幡ika, kt鏎ego 篡ciow misj jest zemsta na Ojczyznos豉wie za krzywdy z przesz這軼i.

Trzeba przyzna, 瞠 to, co na kartach serii komiks闚 Ch這paki (The Boys) zaprezentowali Garth Ennis i Darick Robertson, to niejako cios wymierzony w ca造 gatunek superhero. Swego rodzaju profanacja ikon, jakie od dekad lansowane by造 przez takich gigant闚, jak Marvel czy DC. O tej komiksowej serii zapewne nic bym nie wiedzia, gdyby nie ekranizacja, jakiej podj窸o si filmowe studio firmy Amazon. Bior帷 na warsztat wspomniane wy瞠j historie, zaproponowa這 o鄉ioodcinkowy, nie przebieraj帷y w tre軼i, periodyk. Serial ociekaj帷y brutalno軼i, seksem, ale i szczypt czarnego humoru. Przyznam, 瞠 dawno ju tak dobrze si nie bawi貫m ogl康aj帷 telewizyjne show osadzone w gatunku superhero. Z pewno軼i spora w tym zas逝ga nietypowej konwencji w jakiej zamkni皻o fabu喚 oraz barwnych postaci kreowanych przez ca趾iem dobrze dobran obsad. Dorzucaj帷 do tego sprawnie prowadzon narracj i lekki ton, w jakim przemawia ka盥y z epizod闚, otrzymujemy bardzo satysfakcjonuj帷y produkt. Serial maj帷y potencja na wieloletni prolongat.

Sw鎩 potencja (i to olbrzymi) mia豉 r闚nie przestrze zarezerwowana na muzyk. Niejednoznaczn i niemo磧iw do zamkni璚ia w jednym sposobie interpretowania filmowej rzeczywisto軼i. Do stworzenia oprawy muzycznej zaanga穎wano Christophera Lennertza – ameryka雟kiego kompozytora, kt鏎ego kariera od kilku lat nabiera zdecydowanego tempa. Cho coraz cz窷ciej udziela si w projektach filmowych, to jednak trzon dzia豉lno軼i w dalszym ci庵u stanowi praca na rzecz telewizji. Maj帷 zatem szerokie do鈍iadczenie z r騜nymi gatunkowo tworami oraz stylami, rozpracowanie Ch這pak闚 nie wydawa這 si zbyt karko這mnym zadaniem. O tyle bardziej, 瞠 przecie cz窷 przestrzeni d德i瘯owej wype軟ia mia造 r騜nego rodzaju piosenki. Jednak瞠 nie zwalnia這 to kompozytora z koniczno軼i opracowania formu造 na sprawne lawirowanie pomi璠zy kolejn porcj serialowych absurd闚. Czy Lennertz podo豉 temu zadaniu?

C騜, zale篡 jak na to spojrze. Pewnym jest, 瞠 kompozytor nie dokona 瘸dnej rewolucji, adaptuj帷 doskonale znane nam metody i style na potrzeby poszczeg鏊nych bohater闚 i sytuacji. Punktem wyj軼ia by這 stworzenie odpowiedniej, heroicznej otoczki wok馧 „supk闚”. Lansowany przez korporacj Vought wizerunek Ojczyznos豉wa, Maeve, czy Gwiezdnej, to nic innego jak propagandowy be趾ot, kt鏎y znajduje swoje uj軼ie w r闚nie przerysowanej, ociekaj帷ej patosem, ilustracji. Orkiestrowe granie skompensowane zosta這 przez bardziej wsp馧czesne brzmienia identyfikowane z grupk m篹czyzn poluj帷ych na Ojczyznos豉wa i jego 鈍it. Nie dziwi wi璚 pojawienie si funkowej, innym razem jazzowej, ale osadzonej w heistowej stylistyce, muzyki. Takie rytmiczne, lu幡e granie znajduje swoj racj bytu w licznych monta瘸ch przygotowa, czy dzia豉 szpiegowskich. Ale najbardziej konsternuje spos鏏, w jaki Lennetz odnosi si do tytu這wych ch這pak闚. Punkowe, gara穎we riffy odarte z dba這軼i o detale, to zar闚no atrakcja, jak i utrapienie ilustracji muzycznej. Koncepcyjnie wszystko wydaje si okej, ale wykonawczo wywo造wa mo瞠 wiele kontrowersji. Nie by這by w tym nic szokuj帷ego gdyby nie fakt, 瞠 Lennertz dos這wnie wchodzi w buty Daniela Pembertona. Tw鏎czo嗆 Brytyjczyka odmieniana jest tutaj przez wiele przypadk闚 i nie bez powodu. Najcz窷ciej w kontek軼ie jednego z bohater闚 – Billy’ego Rze幡ika nie kryj帷ego si ze swoim brytyjskim akcentem i usposobieniem. Specyficzny spos鏏 instrumentacji oraz brudne, analogowe brzmienie to jedno. Ale wplatanymi w to wszystko wokalami, b璠帷ymi niejako znakiem firmowy Pembertona, przekracza si pewn granic. Czemu wi璚 zamiast Amerykanina nie zatrudniono po prostu autora cytowanej w serialu 軼ie磬i d德i瘯owej do Kryptonim U.N.C.L.E? Cokolwiek nie sta這by za tak decyzj, trzeba wyra幡ie podkre郵i, 瞠 ca造 wysi貫k w這穎ny w imitacj oraz realizacj tak r騜norodnej w brzmieniu, oprawy muzycznej, rozbija si o dosy kiepskie umiejscowienie tego wszystkiego w d德i瘯owym miksie. Muzyka ilustracyjna traktowana jest jak z這 konieczne, czego nie mo積a na przyk豉d powiedzie o piosenkach wybrzmiewaj帷ych w periodyku bardzo dosadnie. Ko鎍z帷 wi璚 przygod z serialem raczej ma這 kt鏎y widz b璠zie sobie zaprz徠a g這w kompozycj Lennertza.


Mimo wszystko to w豉郾ie ona opublikowana zosta豉 w formie soundtracku firmuj帷ego hitowy produkt filmowej sekcji Amazona. Wydany w formie elektronicznej, 84-minutowy album zawiera a 50 utwor闚 i jest idealnym odzwierciedleniem tego, co mo瞠my us造sze w samym serialu. Tudzie wt鏎nym, m璚z帷ym do鈍iadczeniem, po wys逝chaniu kt鏎ego nic nie pozostaje w g這wie… No mo瞠 poza licznymi odwo豉niami do wspomnianego wy瞠j Pembertona. Ale czy to wystarcza, aby soundtrack do Ch這pak闚 trafi w gusta niekt鏎ych odbiorc闚?

Podchodz帷 w spos鏏 selektywny do kolosa, na pewno b璠zie mo積a co z niego wydoby. Na przyk豉d dynamiczne fragmenty zdobi帷e nieliczne sceny akcji lub swobodne w wymowie, funkowe melodie skojarzone z humorystycznymi wstawkami. Wisienk na tym wielosmakowym torcie s natomiast kr鏒kie, lukrowane przebitki zdobi帷e spoty reklamowe w jakich wyst瘼uj cz這nkowie Si鏚emki. A wszystko to przeplatane solidn 軼ian underscoreowego, beznami皻nego grania. Problemem nie jest sama tre嗆. Raczej 陰czenie tego wszystkiego w ramach jednego do鈍iadczenia ods逝chowego. Tak eklektycznego i r騜norodnego w stylistyce, ale i sposobie realizacji, jak to tylko mo磧iwe. Ustawiczne przeskakiwanie pomi璠zy surowo brzmi帷ymi, monofonicznymi wr璚z kawa趾ami rockowymi, a wychuchanymi i wypieszczonymi w miksie, orkiestrowymi fragmentami, to istny rollercoaster. Po takiej przeja盥盧e na d逝go traci si zapa do nabywania podobnych do鈍iadcze.

Owszem, mo積a zastanawia si na ile jest to zas逝ga fatalnej konstrukcji albumu, a na ile takowy stan rzeczy zawdzi璚zamy samej muzyce. Nie zmienia to faktu, 瞠 ilustracja Lennertza wydaje si tylko narz璠ziem w 豉taniu pewnych muzycznych brak闚 w serialu. Czerpi帷a pe軟ymi gar軼iami z do鈍iadcze i pomys堯w innych kompozytor闚, jest produktem bardzo odtw鏎czym, nie daj帷ym praktycznie nic z siebie. Cho w kwestii funkcjonalnej trudno tutaj m闚i o jakiejkolwiek pora盧e, to jednak chcia這by si, aby do tak dobrego widowiska powsta豉 r闚nie dobra i anga簑j帷a oprawa muzyczna. C騜, drugi sezon zosta ju zam闚iony. Mo瞠 tam doczekamy si wi瘯szych fajerwerk闚 – z Lennertzem na pok豉dzie lub bez niego. Czas poka瞠...



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Translucent Alive (1:15)
  • 2. Truck Robbery (1:34)
  • 3. Butcher (2:39)
  • 4. Starlight (1:17)
  • 5. On the Trail (0:55)
  • 6. Homelander and Stillwell (2:16)
  • 7. Race of the Century (1:04)
  • 8. Boys Arrive (1:19)
  • 9. Hughie Stalls Starlight (1:23)
  • 10. Maeve Spars (0:37)
  • 11. Start the Race (2:00)
  • 12. Popclaw Climaxes (0:56)
  • 13. Hijacking (2:45)
  • 14. Kidnapping Translucent (1:10)
  • 15. Ass Bomb (2:42)
  • 16. Translucent Explodes (4:06)
  • 17. Hughie Trashes Room (1:29)
  • 18. Translucent Visits Hughie (1:13)
  • 19. Planting Bug Plan (0:51)
  • 20. Dock Patrol (1:50)
  • 21. I’m the Hero (3:15)
  • 22. Vought (1:14)
  • 23. Starlight Teams Up (0:43)
  • 24. Frenchie’s First Kill (1:35)
  • 25. Homelander’s Speech (1:42)
  • 26. Butcher’s Pep Talk (2:27)
  • 27. Rescue the Female (1:35)
  • 28. Frenchie Lost Female (1:46)
  • 29. Dead Shooter (0:57)
  • 30. Hospital Shootout (1:12)
  • 31. Graveside Sledgehammer (2:23)
  • 32. Maeve’s Girlfriend (1:57)
  • 33. Nicu (0:51)
  • 34. Tent Confrontation (1:22)
  • 35. Starlight’s Speech (2:13)
  • 36. Come In (1:50)
  • 37. Black Knight Not (1:07)
  • 38. Kimiko’s Backstory (1:20)
  • 39. Subway Chase (1:01)
  • 40. Mesmer and Homelander (1:36)
  • 41. The Mesmerizer (0:30)
  • 42. Butcher Tells Hughie (1:53)
  • 43. Hughie Kisses Starlight (1:03)
  • 44. Robin’s Memory (2:02)
  • 45. SBS (2:09)
  • 46. Always a Choice (2:38)
  • 47. Supe Terrorist (1:36)
  • 48. A Train Shows Up (1:34)
  • 49. Shoot Out (2:49)
  • 50. I Got Teddy (2:40)
Czas trwania: 84:21
Komentarze
Mystery 2019-08-10
12:21
Po udanym Lost in Space spodziewa貫m si wi璚ej, sam serial zas逝giwa na wi璚ej, s逝cha si tego za bardzo nie da, a w obrazie wi瘯szej roboty nie robi.

Boys, the (Ch這paki)

Kompozytor:

  • Christopher Lennertz

Wydawca:

  • Madison Gate Records (2019)

Producent:

  • Christopher Lennertz

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie