Szukaj: w


recenzje

Wolf's Rain




Wyprodukowane przez Studio Bones Wolf's Rain w reżyserii Tensai Okamury to 26-odcinkowe anime, przenosz±ce widza do postapokaliptycznej przyszło¶ci. Wg jednej z kr±ż±cych legend, pewnego dnia wilki, wiedzione woni± Księżycowego Kwiatu, odnajd± drogę do tzw. Raju. Nikt jednak od lat nie widział tych zwierz±t – miały zostać wytępione dwa wieki temu. Prawda jest jednak inna. Wilki nauczyły się przyjmować postać ludzk± i teraz żyj± w¶ród innych ludzi. Jeden z nich, Kiba, chce przywrócić pamięć o przodkach i odnaleĽć mityczny Raj.

Autorem muzyki do Wolf's Rain jest Yoko Kanno, kompozytorka, która dwa lata wcze¶niej stworzyła oprawę do innej produkcji Studio Bones – pełnometrażowego Cowboya Bebopa. Soundtrack ukazał się na dwóch woluminach. Na pierwszym znalazły się piosenki oraz ilustracja zasadniczego serialu. Na drugiej płycie, wydanej prawie rok póĽniej, znalazło się kilka dodatkowych utworów i piosenek oraz muzyka z czterech odcinków specjalnych, które miały swoj± premierę na pocz±tku 2004 roku, a które ostatecznie zamykały serialow± opowie¶ć. Dwuczę¶ciowy soundtrack nie wyczerpuje całej muzyki nagranej na potrzeby dzieła Okamury, niemniej stanowi z pewno¶ci± jej godnego reprezentanta. Dlatego wła¶nie na nim oprzemy się w niniejszym tek¶cie.

Je¶li kto¶ kojarzy Kanno z takich serii, jak Vision of Escaflowne, Cowboy Bebop albo Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, to będzie pewnie nieco zaskoczony tym, co usłyszy podczas lektury soundtracków z „wilczego deszczu”. Zacznijmy od tego, że muzyka została nagrana w wielu różnych miejscach – pocz±wszy od Japonii, przez Brazylię i Włochy, na Polsce kończ±c (warszawskich filharmoników tradycyjnie poprowadził Mario Klemens). Zróżnicowanie studiów nagraniowych, w których zarejestrowano ¶cieżkę dĽwiękow±, znajduje swoje odbicie w tym, co możemy usłyszeć. Dzieło Kanno można bowiem z grubsza podzielić na trzy płaszczyzny: muzykę liryczn±, folkow± oraz piosenki. Zacznijmy od pierwszej z nich.

Refleksyjny i nie¶pieszny ton serialowej opowie¶ci, ci±gle przewijaj±cy się w±tek marzeń o mitycznym Raju, a także szarawa kolorystyka, wpłynęły na nastrój muzyki Kanno. Zasadniczo nie ma tu tyle przepychu symfonicznego ani bogatych brzmień elektronicznych, jak w innych dziełach tej artystki. W zamian za to Japonka oferuje nam w sporej mierze stonowan±, orkiestrow± lirykę, której najbardziej znacz±cym reprezentantem jest bardzo ładny temat główny z najpopularniejszego utworu z serialu, Rakuen. Zostaje tam rozpisany na fortepian, impresjonistyczne smyczki oraz dęte drewniane. Mi jednak najbardziej przypadła do gustu aranżacja z Paradiso, gdzie wiod±c± melodię prowadzi saksofon sopranowy. Instrument ten brzmi bardzo rzewnie, wręcz przygnębiaj±co, ale i zjawiskowo zarazem. Tak naprawdę „rakuen” oznacza to samo, co „paradise”. Można zatem ów melodię okre¶lić motywem Raju.


Lirycznych utworów znajdziemy tu co najmniej kilka, a niektóre z nich nie stroni± od bardziej zamaszystej i tragicznej w wydĽwięku melodyki oraz harmonii (np. temat wilka Shiro). W opozycji do tych kawałków stoi materiał folkowy, nagrany w Brazylii. Kanno nie szczędzi nawi±zań do tamtejszej muzyki ludowej, niektóre z kompozycji bazuj± na energetycznych rytmach rodem z samby. Do tego w instrumentacjach pojawia się często gitara akustyczna, odpowiednie perkusjonalia, a miejscami również akordeon. Z tych ¶rodków wyrazu Kanno wyczarowuje orzeĽwiaj±ce kompozycje, niekiedy całkiem przebojowe. Trudno mi do końca powiedzieć, dlaczego Japonka zdecydowała się akurat sięgn±ć po brazylijski (czy też generalnie latynoski) folklor, bo twórcy nie wskazuj± w żaden sposób, aby akcja miała się toczyć w tamtych regionach. Być może chodziło po prostu o pewne wyróżnienie filmowego ¶wiata. Nawet je¶li ten pomysł wydaje się trochę naci±gany, to mimo wszystko nie da się ukryć, że to wła¶nie takowe stylizacje nadaj± najwięcej kolorytu Wolf's Rain. Do tego stanowi± także miłe urozmaicenie całej ¶cieżki dĽwiękowej, nie wprowadzaj±c przy tym nadmiernej i drażni±cej różnorodno¶ci.

Jak w praktycznie każdym serialu anime, także i tutaj znajdzie się kilka utworów zbaczaj±cych stylistycznie od powyżej nadmienionych tendencji. Do nich zaliczaj± się całkiem przyjemne piosenki, często wykonywane przez stałych współpracowników Kanno, min. Steve'a Conte i Maayę Sakamoto. Osadzone s± w różnych stylach, pocz±wszy od rocka, przez jazz, na folku kończ±c. Czę¶ć z nich, tak i jak i muzyka instrumentalna, odwołuje się do muzyki tradycyjnej, zwłaszcza brazylijskiej, choć w takim Run, Wolf Warrior, Run kłania się bardziej folk celtycki (vide Clannad) niż południowoamerykański. Ta dodatkowa cz±stka eklektyzmu nie zaburza jednak ani budowania filmowego klimatu, ani nie przeszkadza w lekturze soundtracków.

¦cieżka dĽwiękowa z Wolf's Rain nieprzypadkowo zalicza się do czołówki dokonań Yoko Kanno. W odróżnieniu od innych prac tej kompozytorki, nie jest zbytnio rozbuchana, nie rzuca się w uszy ta przebojowo¶ć i muzyczna ekspresja. Paradoksalnie w tym jednak tkwi jej siła. Score punktuje wła¶nie swoim stonowaniem, dużym ładunkiem nostalgii i melancholii, a także fajnymi elementami folkowymi oraz przyzwoitymi piosenkami, tworz±cymi razem wbrew pozorom całkiem spójny ¶wiat muzyczny. My¶lę, że to najdojrzalsza praca w dorobku Japonki.



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów

Vol. 1
  • 1. Stray (05:22) - ¶piew: Steve Conte, słowa: Tim Jensen
  • 2. Requiem (03:03)
  • 3. Coracao Selv Agem (03:28) ¶piew i słowa: Joyce
  • 4. Renga (01:32)
  • 5. Pilgrim Snow (02:22)
  • 6. Leaving on Red Gill (02:58)
  • 7. Shiro (02:04)
  • 8. Dogs and Angels (03:01) - ¶piew: Joyce
  • 9. Strangers (05:03) - ¶piew i słowa: Raj Ramayya
  • 10. Sleeping Wolves (02:07)
  • 11. Tip Toe Waltz (01:31)
  • 12. My Little Flower (02:43)
  • 13. Could You Bite the Hand? (03:39) - ¶piew: Steve Conte, słowa: Tim Jensen
  • 14. Valse de la Lune (03:03) - ¶piew i słowa: Ilaria Graziano
  • 15. Hot Dog Wolf (02:23)
  • 16. Silver River (03:24)
  • 17. Sold Your Soul (02:25)
  • 18. Visions of Flame (01:33)
  • 19. Run, Wolf Warrior, Run (05:55) ¶piew: Joyce, słowa: Chris Mosdell
  • 20. Gravity (03:23) - ¶piew: Maaya Sakamoto, słowa: Troy 21. Paradiso (03:47)
Czas trwania: 64:46




Vol. 2
  • 1. Heaven's Not Enough (05:14) – ¶piew: Steve Conte
  • 2. Shiro, Long Tail's (03:23)
  • 3. Cycle (04:32) – ¶piew: Gabriela Robin
  • 4. Beyond Me (02:39)
  • 5. Mouth On Fire (02:57) – muzyka: Renaud Garcia-Fons
  • 6. Hounds (03:32)
  • 7. Rain Of Blossoms (01:19)
  • 8. Separated (04:10)
  • 9. Escape (01:28)
  • 10. Face On (02:14)
  • 11. Tsume No Suna (Tsume's Stand) (02:07)
  • 12. Flying To You (02:21) – ¶piew: Ilaria Graziano
  • 13. Night Owl (03:41)
  • 14. Shi No Mori (Forest of Death) (01:56)
  • 15. Indiana (01:53)
  • 16. Amore Amaro (02:29) – ¶piew: Franco Sansalone
  • 17. Friends (03:54)
  • 18. Tell Me What The Rain Knows (01:41) - ¶piew: Maaya Sakamoto
  • 19. Float (01:40)
  • 20. Trace (02:52)
  • 21. Sad Moon (02:19)
  • 22. Cloud 9 (05:01) – ¶piew: Maaya Sakamoto
  • 23. Go To "Rakuen" (05:25)
Czas trwania: 68:47
Komentarze

Wolf

Kompozytor:

  • Yoko Kanno

Wydawca:

  • Bandai Entertainment (2003/2004)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie