Szukaj: w


recenzje

Great Train Robbery, the (Wielki napad na poci庵)



Co by by這, gdyby Michael Crichton nigdy si nie urodzi? Na pewno znana nam kinematografia by豉by „szczuplejsza” o szereg wielkich klasyk闚. Autor wielu bestsellerowych powie軼i, scenopisarz, re篡ser i producent. Innymi s這wy, cz這wiek orkiestra, kt鏎ego zna chyba ka盥y – przynajmniej jego tw鏎czo嗆. W鈔鏚 wielu film闚 science-fiction oraz thriller闚 bazuj帷ych na jego pomys豉ch, warto odnotowa pewien ciekawy „rodzynek”. Mianowicie opowie嗆 o zuchwa造m napadzie na poci庵 przewo膨cym 穎責 dla wojak闚 dzielnie walcz帷ych na frontach wojny krymskiej. Ca貫 przedsi瞝zi璚ie, cho bardzo skomplikowane – niemo磧iwe wr璚z do wykonania – skrupulatnie i z pedanteri godn pochwa造 przygotowywane jest przez…wysoko postawionego cz這nka londy雟kiej spo貫czno軼i - Edwarda Pierce’a. Ksi捫ka na kt鏎ej powsta film Wielki napad na poci庵 ju w momencie publikacji, czyli w 1975 roku okaza豉 si wielkim bestsellerem. Do prac nad ekranizacj przyst徙iono dosy szybko. Anga簑j帷 do stworzenia scenariusza i re篡serii samego pisarza, producenci mieli pewno嗆, 瞠 obraz b璠zie kolejnym kasowym sukcesem na koncie Amerykanina. I nie pomylili si. Zar闚no krytyka, jak i widownia doceni豉 komediowy wyd德i瘯 tego widowiska osadzonego w stosunkowo „sztywnej” scenerii wiktoria雟kiej Anglii. Z pewno軼i sukces tego filmu le篡 w du瞠j mierze po stronie dobrych kreacji aktorskich Seana Connery’ego i Donalda Sutherlanda, ale nie mo積a przy tej okazji nie doceni innego wa積ego czynnika. Czego, co okaza這 si idealnym pomostem miedzy realiami, w jakich rozgrywa si akcja, a wymow filmu. Tym czym by豉 muzyka…

Rola stworzenia oprawy muzycznej przypad豉 Jerry’emu Goldsmithowi, kt鏎ego kariera po otrzymaniu statuetki oscarowej nabiera豉 zawrotnego tempa. Mimo ogromu anga篡 i r騜norodno軼i podejmowanych wyzwa, Goldsmith znalaz czas na ponown wsp馧prac z Miuchaelem Crichtonem. Co prawda wcze郾iejsze ich wsp鏊ne dzie豉, 妃ier Binarna oraz 如i帷zka, r騜ni造 si gatunkowo i og鏊nym tonem od tego, co przedstawia Wielki napad, ale dla tak wszechstronnego kompozytora, jak Jerry nie stanowi這 to wi瘯szego problemu. Paradoksalnie dla samego artysty by豉 to szansa chwilowej ucieczki od przyt豉czaj帷ych, dusznych projekt闚, w jakich zanurzony by od wielu miesi璚y. Lu幡y ton w jakim przemawia mia obraz Crichtona nie stanowi jedynej atrakcji. By豉 ni r闚nie mo磧iwo嗆 cofni璚ia si w czasie do epoki i miejsca, gdzie stylistyczne karty rozdawali wielcy europejscy klasycy – ludzie, na tw鏎czo軼i kt鏎ych opiera si ca造 znany nam gatunek muzyki filmowej. Jak w tym wszystkim odnalaz si Amerykanin?

Zaskakuj帷o dobrze. Nie popadaj帷 w skrajno軼i, Jerry Goldsmith dostarczy widowisku Crichtona z jednej strony bardzo klasycznie skonstruowan partytur. Z drugiej natomiast bardzo mocno trzymaj帷ej si rozrywkowego tonu zakl皻ego w rytmicznych scherzach i 豉two wpadaj帷ej w ucho melodyce. W tej wybuchowej mieszance bombastycznych, zrywnych kawa趾闚 nie brakuje r闚nie symbolicznego nawi您ywania do klasyki. Ale to odbywa si g堯wnie w ramach filmowych wydarze. Sama muzyka ilustracyjna jest idealnym odzwierciedleniem obrazu – powierzchownie bardzo dostojna i intensywna, ale nie spos鏏 nie zauwa篡 w tym wszystkim pewnej ironii, naigrawania si z powa積ej tematyki, jak jest przygotowanie napadu. Swoj drog mo積a zauwa篡, 瞠 na wielu p豉szczyznach zar闚no Jerry Goldsmith jak i Michael Crichton wyprzedzili swoj epok, tworz帷 i軼ie nowatorski heist-movie. Z t r騜nic, 瞠 osadzony w nietypowych realiach. I da si to wszystko odczu w muzyce. Przestrze, kt鏎 zapewne dzisiaj okupowa豉by muzyka jazzowa, swingowa lub funkowa – przez Goldsmitha interpretowana jest za pomoc lu幡iejszych form klasyki, czyli wspomnianego wcze郾iej scherza czy walczyk闚. Kiedy rzucimy to na grunt wsp馧czesnych metod ilustrowania kina przygodowego, wtedy otrzymujemy barwn, dynamiczn i nierzadko zaskakuj帷y pomys這wo軼i, kompozycj. I tak w豉郾ie prac wydaje si muzyka do Wielkiego napadu. Uszyt na miar filmowego dzie豉. Nie przyt豉czaj帷 zbyt du膨 ilo軼i tre軼i i dobrze wyeksponowan w kluczowych momentach.


Nie dziwne, 瞠 jeszcze przed oficjaln brytyjsk premier na rynku ukaza si winyl z soundtrackiem zestawiaj帷ym niespe軟a p馧godzinn selekcj oryginalnej 軼ie磬i d德i瘯owej. Przed prawie trzy dekady to w豉郾ie ten album by podstaw wiedzy na temat muzyki Jerry’ego Goldsmitha. Partytury, kt鏎a w pierwotnym kszta販ie dawa豉 prawie dwa razy wi璚ej materia逝 muzycznego. Nie wszystko to zosta這 jednak wykorzystane, czego przyk豉dem jest r騜nica pomi璠zy rozszerzeniem wydanym przez Varese Sarabande w 2005 roku, a kompletnym materia貫m filmowym opublikowanym cztery lata p騧niej przez Intrad. W czasach kiedy 鈔odowisko mi這郾ik闚 muzyki filmowej chcia豚y mie dost瘼 do niemal瞠 ka盥ej nuty stworzonej na potrzeby danego dzie豉, to nie ilo嗆 zdaje si wygrywa walk z odbiorc. Dobrze przygotowany soundtrack odwo逝j帷y si do tego, co najlepsze w materiale wyj軼iowym dalej jest w cenie, czego przyk豉dem mo瞠 by Wielki napad. Osobi軼ie wol cz窷ciej wraca do kr捫ka od Varese wydanego w ramach klubowego The Deluxe Edition. Nie do嗆 瞠 serwuje nam prawie wszystko, co mia這 okazj w filmie wybrzmie (jedyn i w豉軼iwie najwi瘯sz strat jest brak utworu Dead Willie z mistrzowsko skonstruowan akcj), to jeszcze w bardziej przyst瘼nej formie, ani瞠li analogiczna publikacja od Intrady. Nie bez znaczenia pozostaje r闚nie fakt, 瞠 kr捫ek od Varese pojawi si jako hybrydowe SACD pozwalaj帷e zar闚no na ods逝ch za pomoc tradycyjnych odtwarzaczy, jak i tych operuj帷ych na wielokana這wych systemach zapisu. Audiofile mogli si poczu ukontentowani. A co z melomanami?

Takowych r闚nie bardziej przekona tre嗆 albumu od Varese. G堯wnie przez wzgl康 na to, 瞠 kr捫ki od Intrady nie wnosz praktycznie nic nowego. 圭ie磬a d德i瘯owa bazuje na jednym solidnym temacie przewodnim, kt鏎emu podporz康kowana jest wi瘯szo嗆 partytury. Stale powracaj帷a w r騜nych aran瘸cjach i odcieniach stylistycznych, melodia, jest zar闚no si陰 no郾 jak i przekle雟twem tej pracy. Do pewnego momentu zapewnia bowiem rozrywk, ale w nadmiarze po prostu przyt豉cza. Kompozytor sili si na maksymalne wykorzystanie tego idiomu, dzi瘯i czemu daje on si pozna, jako 鈍ietny element muzycznej akcji, ciep豉 i mi豉 w obyciu melodia osadzona na lirycznym gruncie oraz buduj帷e napi璚ie underscore zdobi帷y sceny przygotowywania i wcielania w 篡cie zuchwa貫go planu. Urokliwy dialog jaki prowadz tutaj ze sob sekcja smyczkowa z d璚iakami czasami ociera si o slapstickow wymow, by w innym fragmencie zaimponowa aran瘸cyjnym majstersztykiem. P璠z帷a na zab鎩 orkiestra innym razem ustawia si do ta鎍a odmierzanego w rytm walca. Po prostu nie ma tu miejsca na nud. I mimo 瞠 ka盥y z zaprezentowanych na kr捫ku utwor闚 odwo逝je si do tych samych wzorc闚 tematyczno-stylistycznych, to jednak trudno nazwa ten score monochromatycznym. Dzieje si tutaj zaskakuj帷o du穎, dzi瘯i czemu 36-minutowy czas sp璠zony przy p造cie mija nad wyraz szybko.

Szybko mo積a si r闚nie zakocha w tym niepozornym s逝chowisku. W morzu trudnych i wymagaj帷ych 軼ie瞠k d德i瘯owych Jery’ego Goldsmitha jest bowiem jak swego rodzaju przysta – oaza daj帷a chwil wytchnienia od mistrzowskiego rozprawiania si z kinem grozy i akcji. Nie ma tu znacz帷ych odkry dla dalszej kariery Amerykanina, ale jest za to soczysta rozrywka stworzona w eleganckim i dostojnym – ot zupe軟ie jak g堯wny bohater – stylu.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Title (02:33)
  • 2. Breakfast in Bed (01:48)
  • 3. No Respectable Gentleman (02:22)
  • 4. Clues (03:53)
  • 5. Rotten Row (02:40)
  • 6. The First Key / Bordello Raid (00:51)
  • 7. Kiddie Kaper (02:02)
  • 8. Street Attack / Chasing the Station (03:08)
  • 9. Over the Wall (01:57)
  • 10. Night Entry (02:27)
  • 11. Double Wax Job (02:55)
  • 12. The Tombstone (01:11)
  • 13. Departure (00:41)
  • 14. The Gold Arrives (02:35)
  • 15. Torn Coat (01:50)
  • 16. End Title (02:57)
Czas trwania: 36:27
Komentarze

Great Train Robbery, the (Wielki napad na poci庵)

Kompozytor:

  • Jerry Goldsmith

Dyrygent:

  • Jerry Goldsmith

Orkiestrator:

  • Arthur Morton

Wykonawcy:

  • The National Symphony Orchestra

Wydawca:

  • Varese Sarabande (2004)

Producent:

  • Jerry Goldsmith

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie