Szukaj: w


recenzje

Apollo 11



50 lat min窸o jak jeden dzie. Takie wra瞠nie mo積a odnie嗆 ogl康aj帷 najnowszy obraz traktuj帷y o misji zwie鎍zonej pierwszym spacerem cz這wieka po srebrnym globie. Dokument zrealizowany pod szyldem CNN Films o klarownym tytule Apollo 11, po prostu zachwyca. Od pierwszych minut czaruje osza豉miaj帷ymi zdj璚iami, kt鏎e po rekonstrukcji wygl康aj jakby powsta造 wczoraj. Reszty dope軟ia odpowiednia selekcja materia逝 oraz dynamiczny, nowoczesny monta trzymaj帷y widza w napi璚iu do ostatniej sceny – lepiej ni niejeden thriller s-f. A to wszystko bez 瘸dnej odg鏎nie przygotowanej narracji (wszystkiego dowiadujemy si z dialog闚 mi璠zy za這g Apollo 11 a Centrum Lot闚 Kosmicznych na Canaveral) i bez grama przesadnego patosu. Tytaniczna praca nadzoruj帷ego ca貫 to filmowe przedsi瞝zi璚ie Todda Douglasa Millera zaowocowa豉 jednym z najciekawszych obraz闚 ukazuj帷ych epokowe wydarzenie od momentu przygotowania do startu, a do bezpiecznego powrotu na Ziemi. P馧toragodzinne widowisko ogl康a si z zapartym tchem i szkoda, 瞠 polscy dystrybutorzy nie zatroszczyli si o pokazanie naszym widzom w szerszej dystrybucji tego mini-arcydzie豉. Tym bardziej, 瞠 obraz zbiera fenomenalne recenzje i jest nagradzany na presti穎wych festiwalach.

Festiwal zachwyt闚 nad dokumentem Apollo 11, to w g堯wnej mierze efekt magii obrazu – surowego, nieociosanego. Odartego z typowej dla wsp馧czesnych dokument闚 narracji. Kronikarskie podej軼ie do wydarze z 1969 roku zrodzi這 impas w temacie 軼ie磬i d德i瘯owej. Z jednej strony, jak ka盥y film, potrzebowa pewnego bod嬈a podsycaj帷ego dramaturgi lub koloryzuj帷ego palet emocji umiej皻nie wpasowanymi d德i瘯ami. Z drugiej, specyfika obrazu rozgrzesza豉 z dosy oszcz璠nego dawkowania muzyk. Ca貫 szcz窷cie Miller nie zdecydowa si na 瘸dn skrajno嗆. Do stworzenia oprawy muzycznej zatrudni swojego sta貫go wsp馧pracownika, koleg jeszcze z czas闚 studenckich – Matta Mortona. Wej軼ie w histori za這gi Apollo 11 przysz這 w dosy komfortowym dla obu artyst闚, momencie. W chwili kiedy ko鎍zyli w豉郾ie pace nad kr鏒kometra瞠m opowiadaj帷ym o ostatniej misji Apollo. Zatytu這wany The Last Step sta si punktem wyj軼ia do przeniesienia tych samych za這瞠 na grunt kinowego do鈍iadczenia. R闚nie w kwestii muzycznej.

Ju od pierwszych chwil realizowania zadania, Matt Morton mia dosy konkretn wizj swojej muzyki. Chcia aby paleta wykonawcza oscylowa豉 wok馧 鈔odk闚 to窺amych z czasami, w jakich rozgrywa si akcja. Wymowa obrazu wyklucza豉 si璕anie po tradycyjne rozwi您ania, zatem podstawowym g這sem, jakim mia豉 przemawia ilustracja by豉 elektronika. Syntetyczne d德i瘯i generowane na leciwym, analogowym sprz璚ie. I tutaj idealnym rozwi您aniem okaza si syntezator Moog IIIc wyprodukowany w 1968 roku. Ogrom mo磧iwo軼i jakie dawa這 to niepozorne urz康zenie sta這 si punktem wyj軼ia do r騜nego rodzaju eksperyment闚. Prowadzonych co prawda na anachronicznym sprz璚ie, ale w duchu wsp馧czesnej estetyki filmowej ilustracji. Zreszt, jak sam kompozytor wielokrotnie podkre郵a w wywiadach, ca豉 軼ie磬a d德i瘯owa to efekt takiego eksperymentatorskiego dzia豉nia, tworzonego „live” i bez wsparcia jakichkolwiek sekwencer闚 midi. C騜, podej軼ie godne pochwa造, ale czy tre嗆 gotowego produktu wytrzyma豉 starcie z form, tudzie g鏎nolotnymi idea豉mi stoj帷ymi za projektem?


Ogl康aj帷 Apollo 11 mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 ten film m鏬豚y si spokojnie oby bez muzyki. Widz帷, co z obrazem robi Miller i jak zaskakuj帷o dobrym narratorem s zapisy rozm闚 miedzy CLK a za這g, ostatnie czego tutaj oczekujemy to muzyka. I w豉郾ie wtedy zaczyna ona robi swoj robot. Subtelnie podsycaj帷 napi璚ie kolejn porcj zdystansowanej, zakl皻ej w narkotycznym ta鎍u, elektroniki. Narastaj帷ej z ka盥 chwil uwalniaj帷 z szorstkich obraz闚 esencj tego, co czu豉 za這ga, ekipa odpowiedzialna za bezpiecze雟two tego wielkiego przedsi瞝zi璚ia oraz zwyk造 obywatel obserwuj帷y, jak historia tworzy si na jego oczach. Kluczem do sukcesu okaza si genialny spotting akcentuj帷y muzyczn obecno嗆 tylko w najbardziej newralgicznych momentach filmu. Bez zb璠nego patosu, przerysowywania tre軼i i narzucania czegokolwiek odbiorcy. Idealny szlif wypieszczonego przez Todda Millera obrazu.

Oderwanie tego do鈍iadczenia od filmowego kontekstu nie wydaje si spraw prost. Tym bardziej, 瞠 zar闚no kompozytor, jak i wydawcy albumu soundtrackowego podeszli ambicjonalnie do swojego zadania. Na kr捫ku wydanym przez Milan Records opublikowali bowiem nie tylko wszystko to, co mia這 okazj wybrzmie w filmie Apollo 11, ale i fragmenty, kt鏎e ostatecznie si w nim nie znalaz造. Efektem jest niespe軟a godzinne s逝chowisko, kt鏎e do naj豉twiejszych nie nale篡.

G堯wn win za takowy stan rzeczy ponosi charakter muzyki – pos瘼ny, surowy, elektroniczny background. Sprawy nie u豉twia odej軼ie od melodyki na rzecz motoryki i rozleg造ch tekstur oraz bardzo zaw篹ona paleta wykonawcza. Przekonujemy si o tym ju na wst瘼ie, kiedy wyniesiony z filmu entuzjazm rozbija si o jedenastominutow, trudn do sforsowania 軼ian d德i瘯u zdobi帷 pocz徠kowe sceny. I praktycznie do momentu startu smagani jeste鄉y takimi ponurymi, rozci庵造mi frazami. Kolejne etapy misji stoj ju pod znakiem bardziej dynamicznych fraz anga簑j帷ych rytmiczn, pulsuj帷 elektronik utrzyman w duchu retro. Bardziej wsp馧czesne wykonawstwo b璠zie tu niejako ko貫m ratunkowym powstrzymuj帷ym s逝chacza przed wcze郾iejszym zako鎍zeniem przygody z soundtrackiem. 字odkowa cz窷 albumu przypomina mo瞠 statystyczn 軼ie磬 d德i瘯ow do filmu akcji, ale to tylko pozory. Na zakr皻ach czai si bowiem spora porcja ambientowych, r闚nie realizowanych w formie „live”, sekwencji. W utworach ocieraj帷ych si o liryczny wyd德i瘯 nie brakuje nutki skromnego patosu – subtelnego w wymowie, ale 鈍ietnie podkre郵aj帷ego donios這嗆 opisywanych wydarze.

Nie zmywa to jednak og鏊nego, niezbyt dobrego wra瞠nia, jakie tworzy ca這嗆 軼ie磬i d德i瘯owej do Apollo 11. Muzyka, kt鏎a doskonale poradzi豉 sobie z interpretacj obrazu, w starciu z indywidualnym odbiorc traci ju wi瘯szo嗆 swojego uroku. Pozostaje tylko zakryta w wykonawstwie, odg鏎na idea budowania muzycznej narracji na okre郵onym zestawie instrument闚 i d德i瘯owych barw. Marna to rekomendacja do zakupu albumu soundtrackowego od Milan Records. Ale wystarczaj帷a do si璕ni璚ia po genialny film Millera. Bo chyba jednak w takiej formie najlepiej mierzy si z ilustracj Mortona.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Burdens And The Hopes (11:24)
  • 2. Countdown (02:34)
  • 3. Liftoff And Staging (04:15)
  • 4. Translunar Injection (01:54)
  • 5. Eagle Extraction (01:55)
  • 6. Translunar Journey (02:26)
  • 7. Solar Corona (02:06)
  • 8. Lunar Orbit Insertion (01:38)
  • 9. Powered Descent (05:54)
  • 10. We Landed On The Moon (01:11)
  • 11. Adios Amigos (01:06)
  • 12. Number One On The Runway (01:45)
  • 13. Rendez Vous (03:42)
  • 14. Transearth Injection (02:28)
  • 15. A Special Thank You (02:27)
  • 16. WeMmust Be Bold (07:00)
  • 17. Welcome Home (05:33)
Czas trwania: 59:18
Komentarze

Apollo 11

Kompozytor:

  • Matt Morton

Orkiestrator:

  • Matt Morton

Wykonawcy:

  • Matt Morton

Wydawca:

  • Milan Records (2019)

Producent:

  • Matt Morton

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie