Szukaj: w


recenzje

Apollo: Missions to the Moon



3, 2, 1… start!
Wy軼ig o uwag widza rozpocz皻y. Dziesi徠ki podmiot闚 kinowych i telewizyjnych ju od kilku miesi璚y bombarduje nas mniej lub bardziej wymy郵nymi produkcjami nawi您uj帷ymi do kosmicznego programu Apollo, a nade wszystko do epokowego wydarzenia – l康owania na ksi篹ycu. Czemu? Ot騜 20 lipca 2019 roku obchodzimy okr庵陰, 50-rocznic tego wydarzenia. Nie dziwne wi璚, 瞠 ka盥y chce co na tym ugra. Do tworzenia tego festiwalu r騜norodno軼i przy陰czy豉 si r闚nie stacja National Geographic, kt鏎a – je瞠li spojrzymy na efekt ko鎍owy – mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 na ksi篹yc porwa豉 si z przys這wiow motyk. P馧toragodzinne widowisko opowiadaj帷e o ca造m programie Apollo? Odwa積ie, cho bardziej odwa積a wydaje si forma w jakiej zamkni皻o narracj. Stoj帷y za ca造m tym przedsi瞝zi璚iem Tom Jennings wpad na intryguj帷y pomys, aby film Apollo: Missions to the Moon oprze tylko i wy陰cznie na archiwalnych zdj璚iach, wypowiedziach polityk闚, naukowc闚, fragmentach program闚 telewizyjnych oraz film闚. Kluczem do posk豉dania tego w sp鎩n histori by dynamiczny monta, kt鏎y miejscami tworzy wra瞠nie, jakoby鄉y ogl康ali jeden wielki klip reklamowy. Takie przynajmniej wra瞠nie pozostawia po sobie sp造cona do granic mo磧iwo軼i prezentacja ca貫j misji Apollo 11. C騜, do wsp馧czesnego widza z pewno軼i to trafi, cho o jakichkolwiek walorach edukacyjnych nie ma tu mowy.

Teledyskowy charakter widowiska to w g堯wnej mierze zas逝ga dw鏂h czynnik闚: dynamicznego monta簑 oraz wspieraj帷ej go, narzucaj帷ej pewien rytm, muzyki. O stworzenie 軼ie磬i d德i瘯owej poproszono Jamesa Everinghama. Brytyjski kompozytor nie mia do tej pory na swoim koncie 瘸dnych znacz帷ych projekt闚 – g堯wnie kr鏒kometra瞠 i jeden periodyk tworzony dla Amazon Studios. Kwestia anga簑 nie by豉 bynajmniej przypadkowa. Management Brytyjczyka obs逝guj帷y r闚nie zwi您an z Hansem Zimmerem formacj Bleeding Fingers zrobi swoje. I to w豉郾ie tym koneksjom mo積a zawdzi璚za specyficzne brzmienie 軼ie磬i d德i瘯owej Everinghama. Muzyki, kt鏎a swoj konstrukcj i wykonawstwem bardzo mocno kojarzy si mo瞠 z fabryk d德i瘯闚 s造nnego Niemca. W jaki spos鏏 wp造n窸o to na efekt ko鎍owy dokumentu od NG?

Z jednej strony mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa gryzie si z obrazem. Wszak otrzymujemy archiwalne zdj璚ia eksponuj帷e zupe軟ie inne realia i anachroniczny spos鏏 realizacji. Ale wzi皻y na warsztat przez wsp馧czesnych monta篡st闚 jest wdzi璚znym polem do zabaw form i tre軼i. To w豉郾ie bardzo nowoczesny monta rozgrzeszy Everinghama z pos逝giwania si szerokim spektrum elektronicznych brzmie. Mimo jej obecno軼i nie mo積a powiedzie, 瞠 stanowi ona si喚 no郾 kompozycji. Podstaw motoryczn, a i owszem, bo tempo dyktowane jest przez stale powracaj帷e, pulsuj帷e sample lub ostinata. Reszty dope軟ia patetyczny wymiar warstwy melodycznej, tworzonej w i軼ie zimmerowskim duchu. Charakterystycznie prowadz帷e si d璚iaki i proste w konstrukcji aran瘸cje fragment闚 akcji – to g堯wne cechy 軼ie磬i d德i瘯owej Brytyjczyka. Czasami mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 tworzona jest ona przez samego Zimmera, co dodatkowo sugeruje informacja w „creditsach”, 瞠 producentem partytury jest w豉郾ie Niemiec. Typowy dla niego spos鏏 budowania podnios貫j atmosfery na bazie klarownie zarysowanego anthemu, to kolejny przyk豉d 鈍iadcz帷y, 瞠 Everingham otrzyma solidne wsparcie ze strony bardziej do鈍iadczonego kompozytora. I je瞠li efektem ko鎍owym jest dobrze wpasowana w realia filmowe, szczelnie wype軟iaj帷a przestrze, nale篡cie wyeksponowana, a miejscami nawet porywaj帷a, 軼ie磬a d德i瘯owa, to nie widz powod闚 do przesadnego malkontenctwa.


Do takowego sk豉nia mo瞠 innego rodzaju do鈍iadczenie – soundtrackowe. Oczywi軼ie tych s逝chaczy, kt鏎zy za punkt honoru bior sobie rozliczanie tw鏎c闚 z ich kreatywnego podej軼ia. Bowiem pod tym wzgl璠em oprawa muzyczna do Apollo: Missions to the Moon nie prezentuje si najlepiej. Godzinne s逝chowisko to jedna wielka powt鏎ka z rozrywki – arena zmaga z samym sob i poczuciem, 瞠 wszystko to ju mieli鄉y okazj us造sze. ㄠcznie z tematem przewodnim, kt鏎y odmieniany przez dziesi徠ki aran瘸cyjnych przypadk闚 go軼i ju nieraz w repertuarze Hansa Zimmera. Co wi璚 pozostaje po odcedzeniu kwestii oryginalno軼i? G堯wnie niezobowi您uj帷a, miejscami nu膨ca, innym razem udzielaj帷a si s逝chaczowi, rozrywka.

Rozpoczynamy z od prezentacji tematu przewodniego oraz… pierwszej, aran瘸cyjnej wtopy. Kompozytor i producent nawet nie pr鏏uj ukrywa, 瞠 patetyczny i emocjonalny wyd德i瘯 tej melodii oscylowa b璠zie wok馧 tego, co Zimmer zrobi na potrzeby s造nnej sceny dokowania w Interstellar. I cho w takiej formie zdobiona jest jeszcze scena startu rakiety Saturn V, to jednak pozosta豉 cz窷 oprawy muzycznej stara si szuka nowych sposob闚 na przykuwanie uwagi odbiorcy. Miotaj帷 go pomi璠zy ciep造mi, lirycznymi fragmentami nie traci jednocze郾ie kontaktu z podnios豉 wymow ca貫j opowie軼i. Mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa 篡je w豉snym 篡ciem, nie ogl康aj帷 si na sfer wizualn. I poniek康 jest to prawd, kiedy spojrzymy na uk豉d tre軼i i restrykcyjn edycj, jak poddano ca這嗆 ilustracji. Mimo wszystko album ma w swojej konstrukcji chwile przestoju i o pierwsz takow rozbijamy si zaraz po prezentacji tematycznej. Dopiero fragmenty oscyluj帷e wok馧 donios造ch wydarze z udzia貫m za這gi Apollo 8 i kolejnych, daj sposobno嗆 do podkr璚enia przys這wiowej 鈔uby. Od tej pory podnios貫 d璚iaki osadzone na pulsuj帷ym, ostinatowym tle b璠 niejako standardem. Ko鎍闚ka soundtracku przynosi kolejne rozpr篹enie zanurzone w lekko sentymentalnym tonie.

I takie te wra瞠nie pozostawia po sobie wi瘯szo嗆 tego do鈍iadczenia soundtrackowego. Muzyki, kt鏎a zupe軟ie jak film, ukierunkowana jest na kreowaniu sentymentu za epok podboju kosmosu – zuchwa造ch, ale okraszonych sukcesem dzia豉. Nie da si r闚nie nie odczu patriotycznego zabarwienia i t瘰knoty za czasami dominacji Stan闚 Zjednoczonych na arenie mi璠zynarodowej. Ale ponad tymi 透awymi zagrywkami trzepocze nie znaj帷a 瘸dnych granic, muzyczna rozrywka. Dosy pretensjonalna miejscami, ale nagradzaj帷a s逝chacza kilkoma fajnymi, 豉two wpadaj帷ymi w ucho fragmentami. Pos逝cha wi璚 mo積a, ale bez wi瘯szych nadziei na to, 瞠 z tego do鈍iadczenia zrodzi si jakie g喚bsze uczucie.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Missions to the Moon (2:45)
  • 2. Tomorrowland (2:34)
  • 3. American Industry (2:07)
  • 4. Nothing Simple About It (1:34)
  • 5. Law of Averages (1:51)
  • 6. Flash Fire (3:14)
  • 7. Launch Vehicle (3:30)
  • 8. Against the Florida Sky (2:32)
  • 9. Lunar Sunrise (5:51)
  • 10. Saturn V (3:32)
  • 11. The Eagle Has Landed (3:51)
  • 12. Magnificent Desolation (5:53)
  • 13. Truly One (2:38)
  • 14. Cryo Stir (4:16)
  • 15. Backup Procedure (2:32)
  • 16. Walking a Tightrope (2:18)
  • 17. The Entire Nation (2:49)
  • 18. Mount Hadley (2:05)
  • 19. For All Mankind (2:33)
  • 20. Not Just the End (3:41)
Czas trwania: 62:18
Komentarze

Apollo: Missions to the Moon

Kompozytor:

  • James Everingham for Bleeding Fingers Music

Orkiestrator:

  • Jann Kane Music Service

Wydawca:

  • Milan Records (2019)

Producent:

  • Hans Zimmer
  • Russell Emanuel

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie