Szukaj: w


recenzje

Midsommar


13 miesięcy – tylko tyle czasu fani ¶wietnie przejętego horroru Dziedzictwo: Hereditary musieli czekać na nowy film Ariego Astera. I choć sukces jego debiutanckiego obrazu z pewno¶ci± przy¶pieszył realizację kolejnego dzieła, to jednak trzeba zaznaczyć, że imponuj±ce tempo wynikało także z pracy nad obydwoma projektami jednocze¶nie. Jeszcze zanim padł pierwszy klaps na planie Dziedzictwa, Aster miał już przygotowany scenariusz swojej folkowej opowie¶ci zatytułowanej Midsommar. Jego wizja przyszłego filmu już na wstępnym etapie precyzowała rolę ¶cieżki dĽwiękowej.

Podczas pracy nad scenariuszem Midsommar Aster słuchał twórczo¶ci Bobby'ego Krlica, obiecuj±cego autora muzyki elektronicznej z Wielkiej Brytanii, znanego także pod pseudoninem The Haxan Cloak (osobi¶cie preferuję jego prawdziwe nazwisko, toteż będę się nim posługiwał w niniejszym tek¶cie). Nie wyobrażał sobie, aby ktokolwiek inny mógł napisać muzykę do jego folkowego horroru. Dlatego też, pomimo ciepłego przyjęcia ¶cieżki dĽwiękowej Colina Stetsona z Dziedzictwa, Amerykanin zwrócił się do Krlica, który szybko przystał na propozycję. Brytyjski muzyk otrzymał bardzo dużo czasu na napisanie score'u. Pracę nad filmem rozpocz±ł na pocz±tku 2017 roku, a zatem prawie dwa i pół roku przed premier±. Czę¶ć muzyki została nagrana jeszcze przed startem zdjęć. Wszystko po to, aby podczas filmowania można było odgrywać specjalnie przygotowane utwory muzyki Ľródłowej. I tutaj pojawia się pierwsza płaszczyzna recenzowanej partytury – diegetyczna.


W dużym skrócie, Midsommar opowiada o tajemniczej wiosce Hårga, w której żyje pogańska społeczno¶ć. Pewnego dnia przybywa do niej grupka amerykańskich studentów, wokół których zaczynaj± się dziać dziwne rzeczy. Patrz±c pod k±tem fabularnym, diegetyczna ¶cieżka dĽwiękowa spełnia do¶ć oczywist± funkcję – stara się urzeczywistnić filmow± osadę i podkre¶lać ludowy wymiar opowie¶ci Astera. Aby dobrze przygotować się do pracy nad filmem, Krlic studiował zachowane przykłady muzyki staroskandynawskiej, zgromadził także zwi±zane z tamtymi regionami instrumentarium. Napisane przez niego utwory rozbrzmiewaj± w kilku scenach, czę¶ciowo s± wykonywane przez mieszkańców Hårgi. Zwracaj± uwagę zwłaszcza dwie kompozycje. Pierwsza z nich to moment przybycia studentów do osady, któremu towarzyszy zjawiskowy ansambl instrumentów dętych drewnianych zbudowanych na melodycznym prymitywizmie i strukturalnym minimalizmie. Drug± sekwencj±, i zapewne najlepsz± z całego filmu, jest trybalistyczna, a przy tym bardzo chwytliwa, ilustracja sceny wyłaniania Majowej Królowej.

Zupełnie inn± sfer± ¶cieżki dĽwiękowej z Midsommar jest muzyka niediegetyczna, zobligowana głównie do budowania napięcia lub podkre¶lania filmowego klimatu. W tej materii Krlic stawia przede wszystkim na ambient wzbogacony o letargiczne nuty smyczków. Jednocze¶nie, jakby w opozycji do muzyki Ľródłowej, ogranicza melodykę, choć nie rezygnuje z niej całkowicie (vide The House that Hårga Built). Czę¶ć eksperymentów odwołuje się do połowy XX wieku, do czasów tzw. „tape music”. Krlic eksperymentuje z ta¶m±, nieraz zwalniaj±c wedle uznania nagrane już dĽwięki i konfrontuj±c je z innymi składowymi muzycznej tekstury. Jako że akcja filmu toczy się głównie za dnia, w otwartych plenerach, nie znajdziemy tu zbyt wiele dusznych i mrocznych brzmień. Wprost przeciwnie, niektóre kolaże elektroniki i smyczków osi±gaj± wręcz pastoralny wydĽwięk. S± tu jednak i¶cie horrorowe wstawki - Hårga Collapsed z szarż± trzeszcz±cych smyczków niesie ze sob± echa twórczo¶ci Krzysztofa Pendereckiego i jego na¶ladowców pokroju Johnny'ego Greenwooda.

Niestety, soundtrack niemal zupełnie pomija muzykę Ľródłow±. A szkoda, bo takowe utwory bardzo ciekawie urozmaiciłyby odsłuch. Tymczasem otrzymujemy album, który może odrobinę przytłaczać swoim gęstym brzmieniem i eksperymentalnym tonem. Na szczę¶cie decydenci nie pozbawili nas ¶wietnego Fire Temple, czyli ilustracji finału filmu. To prawdziwie eteryczna i na swój sposób podniosła kompozycja, z polifoniczn± faktur± akustyczno-elektroniczn±. Doprawdy efektowne zwieńczenie soundtracku i obrazu zarazem.

Brak kilku utworów Ľródłowych pozostawia pewien niesmak. Nie oznacza to jednak, że nie należy się zainteresować soundtrackiem z Midsommar. Wprost przeciwnie, my¶lę, że to jedna z ciekawszych prac ostatnich lat napisanych na potrzeby kina grozy, a samo Fire Temple może startować w plebiscytach na najbardziej klimatyczny utwór tego roku.





Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Prophesy (0:32)
  • 2. Gassed(4:28)
  • 3. Hålsingland (3:05)
  • 4. The House that Hårga Built (3:33)
  • 5. Attestupan (3:31)
  • 6. Ritual In Transfigured Time(1:28)
  • 7. Murder (Mystery) (6:15)
  • 8. The Blessing (3:04)
  • 9. Chorus of Sirens (1:38)
  • 10. A Language of Sex (0:44)
  • 11. Hårga, Collapsing (2:40)
  • 12. Fire Temple (9:34)
Czas trwania: 40:32
Komentarze

Midsommar

Kompozytor:

  • Bobby Krlic (The Haxan Cloak)

Wydawca:

  • Milan Records (2019)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie