Szukaj: w


recenzje

Robin Hood (Robin Hood: Pocz徠ek)



Film闚 o Robin Hoodzie by這 ju tyle, 瞠 trudno je wszystkie zliczy i wymieni. Niekt鏎e tylko przesz造 do historii jako 鈍ietne widowiska wsparte niewybrednie opowiedzian histori. Natomiast niekt鏎e produkcje zapami皻ane zostan jako totalne blama瞠 rozmieniaj帷e znan wszystkim legend na drobne. Jednym z tych film闚 jest Robin Hood: Pocz徠ek.

Dziwi mnie, 瞠 s jeszcze ludzie w wielkim przemy郵e filmowym, kt鏎zy lekk r瘯 potrafi zatwierdzi stumilionowy bud瞠t na tego typu produkcje. Trudno by這 bowiem nie wr騜y totalnej katastrofy ju na etapie akceptowania scenariusza, kt鏎y w moim odczuciu jest pisanym na kolanie zlepkiem one-liner闚. O stronie realizacyjnej nie mo積a powiedzie nic dobrego. To dwugodzinny teledysk ciekaj帷y efektownymi wybuchami, scenami slow-motion oraz fatalnymi, kr璚onymi r瘯 paralityka, zdj璚iami. Nawet scenagorafia i kostiumy zdaj si 篡 w zupe軟ie innej epoce, ani瞠li s造nny 逝cznik. I c騜 z tego, 瞠 przed obiektywem zebrano i軼ie gwiazdorsk obsad z Taronem Egertonem, Jamie Foxxem i Benem Mendelsohnem na czele, skoro w 瘸den spos鏏 nie wykorzystano tego potencja逝. Tak drewnianych i kiepsko zarysowanych postaci nie widzia貫m chyba w 瘸dnej, nawet telewizyjnej pr鏏ie opowiedzenia legendy Hooda. Katastrofa finansowa by豉 wi璚 nieunikniona. Ju na etapie promowania nowego Robin Hooda wiadomym by這, 瞠 nic dobrego z tego nie wyniknie. I wycieczka do kina tylko utwierdzi豉 w tym przekonaniu. Producenci z partycypuj帷ym w projekcie Leonardo Di Caprio (!) b璠 mieli nie lada problem, by zredukowa straty, jakie przyniesie ten obraz. C騜, film Otto Bathursta zadziwia pod ka盥ym wzgl璠em – r闚nie muzycznym.

Kiedy 鈍iat obieg豉 informacja, 瞠 軼ie磬 d德i瘯ow komponowa b璠zie Joseph Trapanese, nikt nie dawa wiary, 瞠 owoc jego pracy jakkolwiek odnajdzie si w legendzie s造nnego 逝cznika. A jednak! S瘯 w tym, 瞠 oczekiwania dotyczy造 zupe軟ie innego produktu, jaki finalnie otrzymali鄉y. Oczywi軼ie z wymiern korzy軼i dla samego filmu. Na pierwszy rzut ucha wszystko wygl康a dok豉dnie odwrotnie ni powinno. Do bogatego w histori projektu anga穎wano tw鏎c, kt鏎y swoje 軼ie磬i d德i瘯owe opiera g堯wnie na elektronice. Zamiast tradycyjnego, orkiestrowego sposobu ilustrowania, otrzymujemy wi璚 wybuchow mieszank pulsuj帷ych bit闚 i zimmerowskich anthem闚, zupe軟ie odstaj帷ych od epiki w jakiej zanurzona jest akcja. Efekt por闚nywalny jest mniej wi璚ej do tego, co Steve Jablosnky stworzy na potrzeby serii Transformers tylko bez tak daleko id帷ej przebojowo軼i.

S to wra瞠nia, kt鏎e towarzysz nam ju na starcie przygody z widowiskiem Bathursta. Dynamiczny monta wsparty r闚nie efektown w konstrukcji i tre軼i, muzyk, nie pozostawiaj w徠pliwo軼i. Tw鏎cy stawiaj tu na rozrywk i w takim duchu przemawia ma ilustracja muzyczna. Wra瞠nie obcowania z popcornowym produktem pot璕uje d逝ga sekwencja akcji rozgrywaj帷a si w „Arabii”. Realizacyjnie nie odbiega od wsp馧czesnych film闚 wojennych, wi璚 i muzyka nie szcz璠zi nam elektronicznych, wype軟ionych pulsuj帷ymi bitami, tekstur. Na jakiekolwiek kulturowe odno郾iki nie mamy co liczy. Miejsce tocz帷ej si akcji kwitowane jest majacz帷ymi w tle, quasi-wschodnimi samplami, utopionymi w morzu ambientowych, gitarowych riff闚. Fatalna konstrukcja, kt鏎a obna瘸 jeden z kluczowych motyw闚 s逝chowiska.


Kolejny z nich prezentowany jest w scenie powrotu bohatera z brzemiennej w skutkach krucjaty. Temat Robina, to klasyczny, patetyczny anthem oparty na idealnej fuzji instrument闚 d皻ych blaszanych z perkusj. Pulsuj帷e, ostinatowe smyczki, s natomiast fundamentem, na kt鏎ym opiera si praktycznie ca豉 muzyczna akcja. Je瞠li do tego zestawu dorzucimy liryczne, ambientowe wstawki oraz szczypt nic nie wnosz帷ego underscoru, otrzymujemy i軼ie podr璚znikowo tworzon, postzimmerowsk 軼ie磬 d德i瘯ow – tzw. „everyscore” mog帷y odnale潭 si w dziesi徠kach analogicznych produkcji. I tutaj pojawia si pytanie, co sprawia, 瞠 muzyka jest jednym z najlepiej pracuj帷ych element闚 tego filmowego widowiska?

G堯wnie stylistka w jakiej zanurzono nowego Robin Hooda. Strona wizualna, dynamika monta簑 i spos鏏 prowadzenia narracji s tym, co w zupe軟o軼i rozgrzesza 鄉ia這嗆 zap璠闚 Trapanese. Autor takich potwork闚, jak Niepamie, czy oprawy do serii Niezgodna dosta zielone 鈍iat這 na maksymalne upraszczanie w zakresie podejmowanych 鈔odk闚. Nie dziwi wi璚 ortodoksyjna elektronika i proste aran瞠 patetycznego motywu g堯wnego bohatera. Natomiast sztuczno嗆 brzmienia idealnie splata si z niedopracowan scenografi i szpanerskimi kostiumami. Prawd jest, 瞠 ogl康aj帷 Robin Hood: Pocz徠ek, wi璚ej uwagi po鈍i璚imy warstwie muzycznej ni samej tre軼i filmu. Mimo 瞠 wi瘯szo嗆 scen up造wa nam pod szyldem niczym nie wyr騜niaj帷ej si ilustracji, to jedynak jest kilka moment闚, kiedy muzyka kradnie uwag odbiorcy. I tutaj nale篡 dopatrywa si sukcesu kompozycji Trapanese.

Przyznam, 瞠 zanim mia貫m okazj obejrze film, w moje r璚e wpad豉 軼ie磬a d德i瘯owa wydana nak豉dem Sony Music. Spodziewa貫m si katastrofy, ale ju pierwszy ods逝ch dosy pozytywnie mnie zaskoczy. Nie to, 瞠by owe blisko 80-minutowe s逝chowisko zachwyca這 tre軼i lub form wykonania. Z soundtracku emanowa豉 jednak wielka swoboda i rozrywkowy ton, kt鏎y skutecznie maskowa wszelkie niedoskona這軼i tego popcornowego produktu. Mo瞠 daleko tutaj do por闚na z analogicznym wydaniem 軼ie磬i d德i瘯owej do pierwszych Transformer闚, ale muzyka zdawa豉 si przemawia na podobnej p豉szczy幡ie intelektualnej. Zreszt, co tu du穎 m闚i. Temat przewodni usilnie stara si wpasowa w te standardy. I trzeba przyzna, 瞠 miejscami si to udaje.

Na pewno udaje si to na wst瘼ie do鈍iadczenia soundtrackowego, kiedy zapoznajemy si z g堯wnym bohaterem. Mniej absorbuj帷y wydaje si fragment ilustruj帷y potyczk krzy穎wc闚 w Syrii. Ot i軼ie zimmerowski kawa貫k, kt鏎y nie pozostawia praktycznie 瘸dnej przestrzeni na organiczne granie. Wi璚ej „funu” dostarcza nam 鈔odkowa cz窷 p造ty, kiedy Robin trafia „pod opiek” Ma貫go Johna. Proces kszta速owania postaci Hooda okraszony jest wieloma dynamicznymi fragmentami, idealnie koresponduj帷ymi ze scenami monta鄴w treningowych oraz napad闚. Przez kolejne utwory prze郵izgujemy si bezproblemowo w asy軼ie skocznego, 豉two wpadaj帷ego w ucho tematu g堯wnego bohatera. W ca造m tym hiperentuzjastycznym graniu nie brakuje r闚nie w徠k闚 pobocznych, kt鏎ych dostarcza ambientowa melodia ilustruj帷a mi這嗆 Robina do Marion. Tak瞠 pos瘼ny, minorowy temat przypisany szeryfowi z Nottingham. Od strony konstrukcyjnej otrzymujemy wi璚 wszystko, czego potrzeba do godzinnej, nieskalanej intelektualnym wysi趾iem, rozrywki. I jakby postawieniem przys這wiowej kropki nad „i” jest tutaj rockowa piosenka wie鎍z帷a ten album, a kt鏎a z przytupem ko鎍zy r闚nie widowisko Bathursta. Czego chcie wi璚ej?

Mo瞠 tylko odrobin mniej materia逝, kt鏎y w niekt鏎ych momentach potrafi zaburza niebanalny „flow” tego s逝chowiska. Skr鏂enie albumu do optymalnych 45-minut by這by idealnym rozwi您aniem. Ale i tak nie ma na co narzeka. Zamiast kolejnej, wydumanej ilustracji orkiestrowej do fatalnego filmu osadzonego na tle historycznym, otrzymujemy bezkompromisow, RCP-pochodn sieczk, kt鏎a ma prawo zapewni solidn porcj rozrywki. Zapomnijmy wi璚 o kontek軼ie jej funkcjonowania i bawmy si dobrze. Bo c騜 innego nam pozosta這?



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Loxley Manor (4:59)
  • 2. Syria (7:05)
  • 3. Marion Looks for Rob (1:43)
  • 4. He’s My Son (3:12)
  • 5. Return to England (3:09)
  • 6. Rob Inspired (3:55)
  • 7. Nottingham (4:25)
  • 8. Sheriff Intro (0:43)
  • 9. Follow the Money (1:01)
  • 10. Becoming a Thief (3:19)
  • 11. First Heists (1:54)
  • 12. Becoming a Hero (3:45)
  • 13. Money to the People (2:26)
  • 14. Rob Goes Big (2:54)
  • 15. The Treasury (2:30)
  • 16. Becoming the Hood (1:30)
  • 17. Attacking the Slags (4:18)
  • 18. Horse Chase (4:43)
  • 19. Sacrifice (1:09)
  • 20. Rob Inspires the People (4:05)
  • 21. Here’s the Plan (2:30)
  • 22. Devil’s Work Undone (4:25)
  • 23. City Siege (2:22)
  • 24. Escape to Sherwood (3:36)
  • 25. Viktor (Bonus Track) (2:21)
Czas trwania: 78:12
Komentarze
Zibi 2018-12-10
10:43
No i mam problem z ocen. Niby jest wszystko ok a jako tak bezp販iowo. Pos逝cha tego jest przyjemnie i... raczej wi璚ej nie wraca. Spodziewa貫m si po kompozytorze i tytule wi璚ej...
Wawrzyniec 2018-12-10
17:17
To ja te bez oceny, gdy filmu nie widzia貫m i nie zamierzam. I jak z recenzji rozumiem, 瞠 to jest wyj徠kowo uwsp馧cze郾iona wersja Robin Hooda, a wi璚 taka nowoczesna muzyka ma prawo bytu w obrazie. Mnie jednak ona na d逝窺z met zacz窸a m璚zy. Plus nawet je瞠li staram si wy陰czy m霩g to dziwnie s逝cha si kawa趾闚 ze wstawkami jak z Tron: Legacy, wiedz帷, 瞠 to soundtrack do Robin Hooda :/

Robin Hood (Robin Hood: Pocz徠ek)

Kompozytor:

  • Joseph Trapanese

Muzyka dodatkowa:

  • Jared Fry
  • Jason Lazarus
  • Clark Rhee
  • Hal Rosenfeld

Dyrygent:

  • Joseph Trapanese

Orkiestrator:

  • David Butterworth
  • Jennifer Hammond

Wydawca:

  • Sony Classical (2018)

Producent:

  • Bryan Lawson
  • Joseph Trapanese

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie