Szukaj: w


recenzje

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (Fantastyczne zwierz皻a: Zbrodnie Grindelwalda



Zbrodnie J.K. Rowling - taki podtytu by豚y chyba znacznie adekwatniejszy dla drugiej cz窷ci Fantastycznych zwierz徠. Ogl康aj帷 bowiem skutki naj鈍ie窺zej kolaboracji Angielki i re篡sera Davida Yatesa, pr騜no doszukiwa si tytu這wych zbrodni Grindelwalda. W oczy rzuca si za to ca造 szereg b喚d闚 i scenariuszowych niedoci庵ni耩, kt鏎e w kontek軼ie rangi projektu a ra膨. Wydana dwa lata temu pierwsza cz窷 oparta by豉 na cokolwiek prostej i naiwnej historii, przy tym jednak sp鎩nie i konsekwentnie poprowadzonej. Zbrodnie Grindelwalda s tego zupe軟ym przeciwie雟twem – ton ca貫j opowie軼i przybra znacznie mroczniejsze barwy, a przewijaj帷ych si w徠k闚 starczy這by na kilka osobnych film闚. Niestety pozorne bogactwo przedstawionej historii okupione jest zupe軟ie chaotyczn narracj, marginalnym zaz瑿ianiem si sk康in康 ciekawych historii, b喚dami logicznymi, a w konsekwencji kompletnym brakiem napi璚ia. Ci篹ko nie odnie嗆 wra瞠nia, 瞠 Rowling nie poradzi豉 sobie z pisarskimi przyzwyczajeniami i nie potrafi豉 si ich pozby podczas tworzenia scenariusza, kt鏎y rz康zi si jednak innymi prawami. Seans nie pozostawia jednak wy陰cznie z造ch wspomnie – ca這嗆 ratuj ca趾iem udane kreacje aktorskie (z zaskakuj帷o przekonuj帷ym Johnnym Deppem na czele), a odpowiednich wra瞠 dostarcza efektowna strona audiowizualna filmu. Z muzyk Jamesa Newtona Howarda w陰cznie.

Pierwsza cz窷 Fantastycznych zwierz徠 okraszona by豉 muzyk pe軟 paradoks闚. Howard z jednej strony zwraca si w stron bogatego, klasycznego brzmienia orkiestry, w sferze underscore i muzyki akcji cz瘰to uciekaj帷 si jednak do swoich wsp馧czesnych ci庵ot oraz muzycznego rzemie郵nictwa. Now franczyz kompozytor dope軟i adekwatn liczb nowych melodii, niekiedy bardzo udanych, jednak cierpi帷ych na braku odpowiedniej ekspozycji. Ilustracyjna epika oraz ekscytuj帷e aran瘸cje cz瘰to ton窸y w morzu ilustratorstwa i nieciekawej muzyki t豉. Wyra幡ie niewykorzystany potencja muzycznych pomys堯w Amerykanina z pierwszej cz窷ci rodzi nadziej, 瞠 by mo瞠 dojdzie do nadania odpowiednich kszta速闚 tej materii w kontynuacji serii. Czy Zbrodnie Grindelwalda te nadzieje spe軟iaj, ci篹ko odpowiedzie w spos鏏 jednoznaczny. Z ca陰 pewno軼i Howard dokona pewnej weryfikacji stworzonych koncepcji, cz窷ciowo kontynuuj帷 wypracowane przez siebie zamys造 na pierwsz cz窷, ale i wprowadzaj帷 do nich now jako嗆.

Ju otwieraj帷y film i album utw鏎 The Thestral Chase daje pewien obraz wykreowanej przez kompozytora muzycznej materii. Mroczny underscore i tajemnicze ch鏎ki stopniowo przechodz w powolne pomruki blachy oraz nerwowe pizzicato. Z czasem muzyka nabiera gwa速ownego rozp璠u i przeistacza si w i軼ie dynamiczny rajd ca貫j orkiestry i ch鏎u, zwie鎍zony patetycznym tematem pod tytu filmu. Howard korzysta tutaj z zabieg闚 dla siebie bardzo typowych (okrzyki ch鏎u wr璚z tr帷 myszk), robi to jednak w bardzo przekonuj帷y spos鏏 – nie spos鏏 otwieraj帷ej sekwencji odm闚i rasowego nerwu oraz tak potrzebnej akcji dawki ekscytacji. Wra瞠nia wyniesione z prologu mo積a do嗆 sprawiedliwie odnie嗆 do ca這軼i muzyki. Brzmienie jest konsekwentnie malowane tradycyjn palet orkiestry. Howard nie sili si tutaj na nowe rozwi您ania, wr璚z przeciwnie – bardzo ochoczo korzysta ze znanych koncepcji, cz瘰to si璕aj帷 do w豉snego dorobku. Odbija si to si陰 rzeczy na mocy, z jak (nie) zaskakuje s逝chacza. Przede wszystkim w sferze muzyki t豉 oraz suspensu otrzymali鄉y dzie這 z jednej strony technicznie dopracowane, pod wzgl璠em ilustracyjnym bardzo sprawne, ma這 jednak frapuj帷e pod k徠em ods逝chu (Irma and the Obscurus, Your Story is Our Story, Vision of War). Podobne zarzuty mo積a wystosowa do niekt鏎ych utwor闚 o bardziej wyrazistym charakterze - The Kelpie to bardzo typowa, wr璚z nudna epika. Z kolei towarzysz帷e fina這wej przemowie Spread the Word, cho ilustracyjnie efektywne, poza filmem razi koncepcyjnym bana貫m – po kompozytorze pokroju Howarda mo積a spodziewa si bardziej wyrafinowanych pomys堯w ni wznosz帷ego si motywu opartego na prostym ostinato. Mimo tych wszystkich przywar, Zbrodnie Grindelwalda niejednokrotnie potrafi poruszy - kompozytor zdaje si bowiem korzysta z klasycznych 鈔odk闚 wyrazu ze szczerym entuzjazmem. Brzmienie muzyki jest bogate i r騜norodne, a w cokolwiek generyczne czasami rozwi您ania Amerykanin wlewa znacznie bardziej o篡wcz materi tematyczn.

Co najbardziej cieszy, Howard odrobi lekcj z poprzedniej cz窷ci i odda cz窷ciowo sprawiedliwo嗆 bazie tematycznej, kt鏎 na jej potrzeby stworzy. Pole do dzia豉nia by這 pod tym wzgl璠em mocno ograniczone, bowiem chaotyczna narracja i 郵amazarne tempo prawie ca貫go filmu stwarza造 stosunkowo ma這 miejsca na eksponowanie melodii. Mimo tych trudno軼i, kompozytor wyszed obronn r瘯 i wykorzysta by mo瞠 ka盥 okazj do przypomnienia lejtmotyw闚. Jedn z ciekawszych transformacji przeszed ciep造 materia dla Newta. W pierwszej cz窷ci wykorzystany w do嗆 statyczny spos鏏, tutaj otrzyma dynamiczn, pogodn aran瘸cj na smyczki i d皻e drewniane, zapowiadaj帷 kolejn przygod dw鎩ki przyjaci馧 w Newt and Jacob Pack for Paris. Amerykanin robi u篡tek r闚nie z szeregu innych melodii (temat heroiczny Newta, temat mi這sny), po鈔鏚 wszystkich jednak najwa積iejszym powrotem jest 鈍ietny temat Fantastycznych zwierz徠. Pierwsza cz窷 serii, mimo szeroko zakrojonej bazy tematycznej, przez wzgl康 na nik陰 oraz niekonsekwentn ich ekspozycj cierpia豉 na brak silnej, charakterystycznej muzycznej to窺amo軼i. W Zbrodniach Grindelwalda kompozytor szcz窷liwie naprawia ten b陰d, daj帷 melodii dogodn liczb okazji do zasygnalizowania swojej obecno軼i. Cho film nie posiada zbyt wielu moment闚, w kt鏎ych mo瞠 wybrzmie w pe軟i, motyw konsekwentnie snuje si w tle dla kluczowych wydarze fabularnych, a jego no郾a, chwytliwa natura w pe軟i wystarcza, aby nada historii tonu i sp鎩no軼i, kt鏎ych brakowa這 cz窷ci pierwszej.


Howard uzbroi histori r闚nie w szereg ca趾iem udanych, nowych melodii (Nagini, Blood Pact), spo鈔鏚 kt鏎ych dwa s fabularnie najbardziej istotne. Pierwsza z nich przypisana jest m這demu Albusowi Dumbledore’owi. S造cha, 瞠 kompozytor podszed z du膨 uwag do tematu wybitnego czarodzieja. Ciep豉, intonowana przez smyczki nobliwa melodia z jednej strony doskonale koreluje z sympatyczn, pogodn natur nauczyciela ochrony przed czarn magi, z drugiej strony nadaje czarodziejowi nale積ej mu powagi i szlachetno軼i. Cho niestety temat nie pojawia si zbyt cz瘰to, z pewno軼i daje szans na interesuj帷e aran瘸cje w nast瘼nych cz窷ciach. Na przeciwleg造m biegunie stoi materia po鈍i璚ony Lecie Lestrange (pierwszy raz s造szany w Leta’s Flashback), b璠帷y by mo瞠 muzycznie, jak i koncepcyjnie najja郾iejszym punktem ca貫go score. Howard zawsze mia dobr r瘯 do muzycznej liryki i ta prze郵iczna, intymna melodia jest tego kolejnym dowodem. Dwucz窷ciowy temat po鈍i璚ony by貫j ukochanej Newta jest jednocze郾ie rozdzieraj帷o smutny i romantyczny, przy tym bardzo inteligentnie napisany. Kompozytor aran簑je melodi w ko造sankowej manierze (dzieci璚y ch鏎, ko造sz帷e partie harfy), a pojawiaj帷e si w jednej cz窷ci tematu echa s豉wetnego Dies irae b造skotliwie koresponduj z mroczn histori postaci oraz trapi帷ymi j wspomnieniami. Pi瘯na pere趾a, opowiadaj帷a histori postaci bardziej przekonuj帷o ni sam film.

Cho to bardziej wina samego filmu, znamiennym jest fakt, i muzyka Howarda jawi si jako zdecydowanie bardziej sp鎩na od medium, w kt鏎ym przysz這 jej funkcjonowa. Na ironi zakrawa fakt, 瞠 chyba jedyny raz, kiedy muzyka kiksuje to wtedy, kiedy tw鏎cy korzystaj ze s造nnego tematu Hedwigi w trakcie powrocie do Hogwartu. Temat Williamsa w tym przypadku to troch denna zagrywka pod fan闚 Pottera i niestety wybrzmiewa w scenie do嗆 karykaturalnie. A szkoda, bo skomponowany przez Howarda utw鏎 Traveling to Hogwarts sprawdzi豚y si zapewne ca趾iem nie幢e, podnosz帷 przy tym sp鎩no嗆 narracyjn dzi瘯i g堯wnemu tematowi. B康 co b康, jak na tak ospa貫 widowisko, muzyka jednak do嗆 skutecznie udziela si uwadze widza, mimo i opr鏂z wspomnianych przypadk闚, rzadko pr鏏uje by czym wi璚ej ni wiernym stra積ikiem fabularnych wydarze. Muzyczny potencja znajduje swoje uj軼ie w najbardziej intensywnej emocjonalnie fina這wej sekwencji filmu, zilustrowanej efektownymi Spread the Word oraz Wands into the Earth. Przede wszystkim ten drugi zas逝guje na miano jednego z ekspresyjnych highlight闚 nie tylko 軼ie磬i, ale i roku. Kompozytor opar budowanie napi璚ia na klasycznej konwencji stopniowego wprowadzania kolejnych partii. Poczynaj帷 od marszowego rytmu smyczk闚, przez monumentalne, gor帷zkowe partie tr帳ek przywo逝j帷e na my郵 Grand Canyon, a po patetyczny, ch鏎alno-smyczkowy wybuch emocji, zwie鎍zony najbardziej ekscytuj帷 aran瘸cj g堯wnego tematu. Howardowski fina w stylu, kt鏎ego od dawna u niego brakowa這.

Ponownie wi璚 James Newton Howard uraczy nas 軼ie磬, kt鏎a mo瞠 wywo豉 troch mieszane odczucia. Najwi瘯szym problemem 軼ie磬i jest znacz帷y brak 鈍ie穎軼i sporej cz窷ci muzyki – kompozytor nie tylko korzysta z generycznych rozwi您a, czasem pope軟ia wr璚z do嗆 bliskie nawi您ania do siebie (przypisane wschodz帷emu ruchowi Grindelwalda d璚iaki s wzi皻e 篡wcem z Dinozaura), jak i innych kompozytor闚 (kolejna inspiracja Henrykiem Miko豉jem G鏎eckim, a nawet Howardem Shore’em). Z drugiej strony niema這 tu ciesz帷ych ucho, cz瘰to szczerze poruszaj帷ych pomys堯w i melodii, przypominaj帷ych o rzeczywistych mo磧iwo軼iach tego kompozytora. Pod pewnym wzgl璠em Fantastyczne zwierz皻a: Zbrodnie Grindelwalda s 鈔ednio na do嗆 zbli穎nym poziomie do swojego poprzednika. Pod wzgl璠em koncepcyjnym Howard zrobi jednak spory krok naprz鏚, komplementuj帷 film ilustracj znacznie bardziej sp鎩n i konsekwentn narracyjnie. Ca這軼iowo kompozytor wyszed z zadania obronn r瘯 i dostarczy kilku kolejnych, muzycznych fantastycznych zwierz徠 i by mo瞠 kolejne cz窷ci pozwol mu ich znale潭 troch wi璚ej.



Inne recenzje z serii:
  • Fantastic Beasts and Where to Find Them (Fantastyczne zwierz皻a i jak je znale潭)

    Autor recenzji:  Daniel Krause
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. The Thestral Chase (8:04)
    • 2. Newt and Leta (2:32)
    • 3. Dumbledore (2:11)
    • 4. The Kelpie (1:32)
    • 5. Newt and Jacob Pack for Paris (2:27)
    • 6. Nagini (4:15)
    • 7. Newt Tracks Tina (2:27)
    • 8. Queenie Searches for Jacob (1:35)
    • 9. Irma and the Obscurus (2:56)
    • 10. Blood Pact (2:29)
    • 11. Capturing the Zouwu (1:33)
    • 12. Traveling to Hogwarts (1:06)
    • 13. Leta's Flashback (4:40)
    • 14. Salamander Eyes (2:38)
    • 15. Matagots (2:15)
    • 16. Your Story is Our Story (3:21)
    • 17. Leta's Confession (5:14)
    • 18. Vision of War (3:49)
    • 19. Spread the Word (4:01)
    • 20. Wands into the Earth (4:04)
    • 21. Restoring Your Name (6:20)
    • 22. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2:40)
    • 23. Dumbledore's Theme (Piano Solo) (1:27)
    • 24. Fantastic Beasts Theme (Piano Solo) (1:37)
    • 25. Leta's Theme (Piano Solo) (2:04)
    Czas trwania: 77:17
    Komentarze
    Zibi 2018-12-03
    15:16
    Dla mnie (p鏦i co) score roku. Mo瞠 faktycznie z oryginalno軼i (wzgl璠em cz窷ci pierwszej) nie jest idealnie, ale por闚nuj帷 do bezp販iowej konkurencji jest wybornie. Mocna czw鏎ka. A chce si wraca do tej p造ty...
    Radek 2018-12-03
    23:50
    Wi瘯szo嗆 problem闚, jakie mia貫m z pierwsz cz窷ci zosta造 tutaj zosta造 naprawione. Na pewno jest to wszystko bardziej przemy郵ane. Howard w ciekawy spos鏏 rozwija motyw g堯wny i pokazuje jak bardzo jest on uniwersalny. S造cha to na przyk豉d w utworze Nagini gdzie mamy taki cyrkowy aran. Nadal jednak nie rozumiem dlaczego nie wybrzmiewa on podczas loga filmu, zamiast tego znowu mamy to beznami皻ne ostinato za kt鏎ym nie przepadam. Nowe tematy zdecydowanie na plus. Odzwierciedlaj idealnie postacie dla kt鏎ych zosta造 napisane. Nie mog si doczeka rozwini璚ia tematu Dumbledore'a w nast瘼nych cz窷ciach. Ciekawi mnie te dlaczego JNH zdecydowa si tak anonimowo potraktowa Grindelwalda. Jako nie mog przypisa mu 瘸dnego tematu. Do nawi您a doda豚ym jeszcze Mrocznego Rycerza, szczeg鏊nie utw鏎 Watch the World Burn. Zdecydowanie jest to czo堯wka roku. Druga po這wa Wands into the Earth to majstersztyk
    DanielosVK 2018-12-04
    09:28
    Z Grindelwaldem skojarzone s dwie miniatury muzyczne - jedna to jest enigmatyczna "przy酥iewka" ch鏎u (pierwszy raz w "The Thestral Chase" zaraz po temacie Hedwigi) oraz wspomniany motyw na blach, u篡wany w scenach gdzie widzimy rosn帷e w si喚 poparcie dla niego (skopiowane z Dinozaura). Jedno i drugie to troch ma這 na muzyczn to窺amo嗆 g堯wnego villaina, ale mo磧iwe, 瞠 to tylko taki muzyczny prolog, wszak Grindelwald dopiero wyrasta. Z drugiej strony - w Potterach tez nie mieli鄉y specjalnie ciekawej charakteryzacji muzycznej Voldemorta. :) Natomiast nawi您anie do "Watch the World Burn" pochodzi od G鏎eckiego - jeden i drugi utw鏎 do嗆 mocno s nim zainspirowane (i faktycznie wybrzmiewaj podobnie).
    Arek 2018-12-04
    18:45
    安ietny score, znakomicie dope軟iaj帷y pierwsz cz窷. Oby muzycznie seria nadal rozwija豉 si w tym tempie, a b璠 bardzo zadowolony. Zdecydowanie czo堯wka roku. Brawo JNH!
    Radek 2018-12-06
    23:40
    @DanielosVK dzi瘯i za wyja郾ienie :) Troszeczk liczy貫m na jaki bardziej charakterystyczny motyw, taki kt鏎y od razu mia豚ym w g這wie my郵帷 o Grindelwaldzie, ale co tam. Tak jak napisa貫, Voldemort te takiego nie mia i jako mi to nie przeszkadza這 . Wi璚 i w tym przypadku nie b璠 narzeka. Jeszcze co do Spread the Word, to warto zauwa篡, 瞠 od 2:46 mo積a us造sze ten sam motyw co w scenie po瞠gnania z Jacobem z pierwszej cz窷ci. Tutaj JNH wykorzystuje go albo jako motyw rozstania albo jako love theme dla Jacoba i Queenie.
    DanielosVK 2018-12-09
    15:17
    By mo瞠 motyw rozstania. Motyw mi這sny ewidentnie pojawia si w "Queenie Searches for Jacob", t sam melodi s造cha r闚nie we wspomnianej scenie po瞠gnalnej z pierwszej cz窷ci (ale jeszcze przed samym po瞠gnaniem). :)
    Wawrzyniec 2018-12-10
    17:15
    Muzyka to w sumie najlepszy element tego chaotycznego filmu. Co prawda dalej mi brakuje si造 tematycznej, jak to dawniej bywa這 w pracach Johna Williamsa, ale nie nale篡 mierzy a tak wysoko. Szczeg鏊nie fina i wykorzystanie ch鏎u mo瞠 si podoba. Daje mocn 3,5z + :)
    Majla 2018-12-10
    17:57
    Przepi瘯na muzyka i troch za surowa ocena. Ja by豉m zachwycona tym, co Howard wyczarowa. Co prawda ca造 czas liczy豉m na Alexandre Desplata, ale przekona豉m si do Howarda i czekam na kolejne soundtracki z tej serii.
    Bromski 2018-12-10
    18:01
    Jeden z najlepszych soundtrack闚 jaki w tym roku si ukaza. Nie mog przesta go s逝cha i to tylko kolejny dow鏚, 瞠 aktualnie JNH jest jednym z najlepszych kompozytor闚 muzyki filmowej!!! Brawo tak trzyma!!!

  • Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (Fantastyczne zwierz皻a: Zbrodnie Grindelwalda

    Kompozytor:

    • James Newton Howard

    Dyrygent:

    • Pete Anthony

    Orkiestrator:

    • Pete Anthony
    • Jeff Atmajian
    • Jon Kull
    • Philip Klein
    • John Ashton Thomas
    • Peter Boyer

    Wykonawcy:

    • London Voices
    • Trinity Boys' Choir

    Wydawca:

    • WaterTower Music (2018)

    Producent:

    • James Newton Howard
    • Xander Rodzinski

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie