Szukaj: w


recenzje

On Deadly Ground (Na zab鎩czej ziemi)



Pocz徠ek lat 90. nale瘸 do gwiazd kina kopanego. W鈔鏚 nich by mi璠zy innymi Steven Seagal, kt鏎y nie czarowa ani zwinno軼i, ani te wygl康em. Magnesem przyci庵aj帷ym uwag odbiorcy by stoicki spok鎩 kreowanych postaci i ich metodyczne dzia豉nie. Mi璠zy innymi to le篡 u podstaw sukcesu serii Liberator. Widz帷 potencja w tym aktorze, studio Warner Bros., da這 mu zielone 鈍iat這 na zrealizowanie w豉snego projektu. I by to jeden z najwi瘯szych b喚d闚, jakie w闚czas pope軟iono.

Seagal wzi掖 na warsztat chyba wszystkie oklepane w徠ki, jakie mo積a by這 zebra z dotychczasowego dorobku kina sensacyjnego i ulepi z tego najprawdopodobniej jeden z najgorszych akcyjniak闚 tego okresu. Wertuj帷 warstw fabularn Na zab鎩czej ziemi (On Deadly Grodnu) na my郵 przychodzi mi s造nny, pastiszowy trailer Machete, kt鏎y otworzy Rodriguezowi drog do realizacji tego prze鄉iewczego projektu. Z t r騜nic, 瞠 Seagal stara si podchodzi do swojego filmu dosy powa積ie. Na realizacj przeznaczono szalone w闚czas 50 mln $, a tre嗆 obrazowa豉 chyba 闚czesne fascynacje i zmartwienia aktora. Otrzymali鄉y wi璚 histori pracownika wielkiego koncernu naftowego zagra瘸j帷ego 鈔odowisku Alaski i 篡j帷ym tam szczepom Indian. Pocz徠kowo zdystansowany od tego, Forrest Taft, gdy natrafia na 郵ad wielkiego przekr皻u, stara si wyja郾i ca陰 spraw na w豉sn r瘯. Stoj帷y na czele wielkiej firmy, Michael Jennings, zleca zab鎩stwo dociekliwego pracownika. Po nieudanym zamachu bombowym, Taft, trafia do wioski Indian, kt鏎zy wskazuj mu drog do odzyskania wewn皻rznej r闚nowagi. Wzmocniony dobrym s這wem (i trunkiem) rusza jako jednoosobowa armia na wojn ze z造m przedsi瑿iorc... Nawet opisywanie tej fabu造 przychodzi z wielkim trudem, a co dopiero m闚i mierzenie si z samym widowiskiem. Dostrzega to nie tylko wsp馧czesny widz, dla kt鏎ego Na zab鎩czej ziemi to niemal瞠 kino kampowe. Wiedzia ju o tym 闚czesny odbiorca, co wyra幡ie odbi這 si recenzjach z tamtego okresu i dosy s豉bych wp造wach ze sprzeda篡 bilet闚. Mimo tego, ko鎍z帷 seans niezwykle trudno odci望 si od tego do鈍iadczenia. W g這wie przez bardzo d逝gi czas wybrzmiewa b璠 echa tematu przewodniego ca趾iem fajnej jak na standardy tego widowiska, 軼ie磬i d德i瘯owej.

Tylko dw鏂h kompozytor闚 tamtego okresu mia這 na tyle umiej皻no軼i i odwagi, aby kiepskie akcyjniaki opatrzy 鈍ietnie wpasowan, dobrze funkcjonuj帷 i pami皻liw opraw muzyczn. Pierwszym z nich by Jerry Goldsmith, ale on ju na pocz徠ku lat 90. odci掖 si od kina sensacyjnego, szukaj帷 chwili wytchnienia w dramatach i komediach. Drugim z nich by Basil Poledouris, kt鏎y stopniowo wyrasta na now gwiazd muzycznego kina akcji. Po RoboCopie, Polowaniu na Czerwony Pa寮ziernik i innych 鈍ietnych kompozycjach, propozycje sypa造 si lawinowo. Do drzwi Poledourisa zapuka r闚nie Steven Seagal, kt鏎y szuka kogo, kto w eklektyczny spos鏏 po陰czy ze sob klasycznie brzmi帷 muzyk akcji z elementami etnicznymi rdzennych mieszka鎍闚 Ameryki. Re篡ser i aktor, cho jak sam przyznawa na muzyce troszeczk si zna (pono od najm這dszych lat grywa na r騜nych instrumentach), chcia aby 軼ie磬a d德i瘯owa pozbawiona by豉 zbyt skomplikowanej struktury aran瘸cyjnej. W muzyce panowa mia豉 prostota, melodyka i folklorystyczne nalecia這軼i, rozpostarte na ca豉 struktur partytury. I tutaj trzeba przyzna, 瞠 Basil wykaza si nie lada sprytem si璕aj帷 po dosy wsp馧cze郾ie brzmi帷 melodi, ale osadzon na rytmice i instrumentarium kojarzonym z india雟k etnik. Temat przewodni, kt鏎y skojarzony zosta z g堯wnym bohaterem jest sam w sobie bardzo patetyczny, ale ma to swoje uzasadnienie w duchowej przemianie, jaka dokonuje si po nieudanym zamachu na jego 篡cie. Drzemi帷y w nim duch nied德iedzia 鈍ietnie uj皻y zosta w powolnych, ale majestatycznych d德i瘯ach tr帳ek, najcz窷ciej wykonuj帷ych t melodi.

Oczywi軼ie aparat wykonawczy jest tutaj o wiele wi瘯szy i poza klasycznymi 鈔odkami orkiestrowymi, natkn望 si mo瞠my na ca陰 gam instrument闚 etnicznych. Flety, perkusjonalia… nawet gard這we 酥iewy utrzymywane w india雟kim duchu. Sporo element闚 faktury muzycznej bazowanych jest na elektronice – na eterycznych, narkotycznych teksturach, jakie na przyk豉d dosy cz瘰to tworzy na swoich keyboardach James Horner w podobnych gatunkowo tworach. Basil by jednak wi瘯szym tradycjonalist. Stroni od komputer闚 i sampli tak d逝go, jak tylko m鏬, cho jego pracy nad Zab鎩cz ziemi towarzyszy pewien progres w sekwencjonowaniu samplowanych perkusjonali闚. Przyk豉dem tego jest miarowy rytm, przypominaj帷y odg這s cykaj帷ego zegara. Skojarzony z tematem przewodnim i etnik lekko dysonuje – 篡je jakby w豉snym 篡ciem, nie do ko鎍a wpasowuj帷 si w muzyczne otoczenie. Daleki by豚ym od doszukiwania si tutaj symboliki, ale skojarzenia nasuwaj si same. Metodyczne, prowadzone ze stoickim spokojem, dzia豉nia g堯wnego bohatera, s tego najlepszym odzwierciedleniem.

Paradoksalnie baza tematyczna Na zab鎩czej ziemi to nie teatr jednego aktora. W tym przedstawieniu bierze udzia poka幡a liczba uczestnik闚, cho nie ka盥y z nich zaznaczy swoj obecno嗆 w takim stopniu, aby odci庵n望 uwag od g堯wnej gwiazdy. Na pewno wartym uwagi jest melancholijny, troszk wycofany w t這 motyw, kt鏎y stanowi niejako spoiwo pomi璠zy w徠kami postaci drugoplanowych, a dzia豉niami g堯wnego bohatera. Szczeg鏊nie wa積ym wydaje si w kontek軼ie zawi您ywania si ca貫j akcji, kiedy postawa Forresta nie zostaje jeszcze ugruntowana. Wtedy temat przewodni odsuwa si w cie, a na jego miejscu pojawia si ta w豉郾ie melodia. Jest jeszcze kilka innych idiom闚, kt鏎e w ten czy inny spos鏏 ubarwiaj partytur, ale ich odkrywanie b璠zie domen tych, kt鏎zy zdecyduj si si璕n望 po album soundtrackowy – najlepiej ten w pe軟iejszym wydaniu.


Kr捫ek oficjalnie wydany przez Varese Sarabande zaraz po premierze filmu smutno odzwierciedla panuj帷e w闚czas standardy. P馧godzinny soundtrack, mimo 瞠 wyczerpywa baz tematyczn i stylistyczn 軼ie磬i d德i瘯owej, to by jednak dla mi這郾ik闚 tw鏎czo軼i Poledourisa tylko przystawk do g堯wnego dania, na kt鏎e czekano przez ponad dwie dekady. Dopiero na jesieni 2018 roku w ramach klubu Varese, opublikowano limitowane do 2 tysi璚y egzemplarzy, rozszerzone The Delxue Edition, kt鏎e zawiera這 prawie 40 minut niepublikowanego wcze郾iej materia逝. Cho i to wydawnictwo nie mo積a nazwa „complete” z prawdziwego zdarzenia (kilka mniejszych fragment闚 pomini皻o ze wzgl璠闚 estetycznych), to jednak dla wielu fan闚 mia這 by niejako spe軟ieniem marze. I co mo積a powiedzie po przes逝chaniu tego kr捫ka?

C騜, grupa docelowa, czyli najbardziej zagorzali mi這郾icy tw鏎czo軼i Poledourisa powinni by ukontentowani. W ko鎍u otrzymujemy uzupe軟ienie totalnie pomini皻ej, a olbrzymiej po豉ci utwor闚 z pocz徠ku filmu i ca趾iem spor porcj utwor闚 akcji rozszerzaj帷ych w徠ek finalnej konfrontacji. Na papierze wszystko wygl康a tak jak potrzeba, ale w praktyce… Hmmm, przesad by這by stwierdzenie, 瞠 partytura Poledourisa zyskuje tutaj nowy blask. Je瞠li ju to traci – g堯wnie na dynamice. Przebrniecie przez ca造 ten materia wymaga bowiem od s逝chacza pewnej dozy cierpliwo軼i.

Nie od razu b璠zie ona wystawiona na szkodliwe dzia豉nie underscoru. Wst瘼 doskonale kojarzony z regularnego albumu, rzuci nas w obj璚ia patetycznej prezentacji tematu przewodniego, a p騧niej w wir muzycznej akcji. Dopiero p騧niejsze w徠ki ods這ni troszk mniej inwazyjny, ale nie pozbawiony swojego uroku, materia ilustracyjny. W miar kolejnych dzia豉 g堯wnego bohatera, muzyka towarzyszy mu z wi瘯szym lub mniejszym animuszem. Dopiero nieudana pr鏏a zamachu i odnalezienie Forresta przez g鏎skie plemi, otwiera 軼ie磬 d德i瘯ow i s逝chacza na nowe brzmienia. Nie do ko鎍a nowe, poniewa zar闚no india雟ka etnika, jak i ca貫 aran瘸cyjne t這 przemawiaj dosy uniwersalnym, popkulturowym j瞛ykiem stanowi帷ym mieszank elektroniki z 篡wym instrumentarium. Jest w tym wszystkim jaka warto嗆 dodana, kt鏎 stanowi powr鏒 tematu przewodniego i melodia niejako go uzupe軟iaj帷a. Wybrzmiewa ona po raz pierwszy w s造nnej scenie podr騜y, ale najwi瘯sze wra瞠nie zrobi dopiero w bogatym aran簑 suity z napis闚 ko鎍owych.

Moment 鄉ierci wodza zmienia kierunek muzycznej narracji. Od tej pory 軼ie磬a d德i瘯owa jest nieodzownym towarzyszem vendetty prowadzonej przez g堯wnego bohatera. Cho india雟ka etnika traci tutaj na znaczeniu, to jednak nie do ko鎍a znika z palety wykonawczej. Funkcjonuje w obr瑿ie tematu przewodniego lub jako uzupe軟ienie faktury muzycznej w mniej dynamicznych momentach. Oczywi軼ie najwi瘯sz uwag skupi tutaj muzyka akcji, kt鏎a bezpardonowo bierze w obroty ca造 potencja orkiestrowego brzmienia. W asy軼ie tematu przewodniego zyskuje tylko na sile oddzia造wania. A najlepszym tego przyk豉dem jest ca豉 sekwencja finalnej konfrontacji na platformie Aegis. Nawet wcze郾iejsze epizody ilustruj帷e wysadzanie 鄉ig這wca lub konny po軼ig. Dosy sprawnie przemieszczamy si do epilogu, kt鏎y w ujmuj帷ej, troszk patetycznej formie towarzyszy r闚nie podnios貫j pro-ekologicznej przemowie g堯wnego bohatera. Kr捫ek zamyka wspomniana wcze郾iej suita z napis闚 ko鎍owych i dwa bonusy: alternatywny segment z fragmentu podr騜y i niewykorzystana fanfara z logotypu studia Seagala.

Wertuj帷 zawarto嗆 tego limitowanego wydawnictwa od Varese, targany by貫m sprzecznymi emocjami. Zupe軟ie jak w przypadku niedawno opublikowanego Liberatora 2, tak i tutaj walcz ze sob dwa demony. Pierwszy (idealista) podjudza do odkrywania ka盥ego detalu lubianej przez siebie pracy. Z kolei drugi (esteta) s逝sznie punktuje, 瞠 przecie nic nowego tutaj nie u鈍iadczymy. On Deadly Ground: The Deluxe Edition to w gruncie rzeczy rozci庵ni璚ie p馧godzinnego do鈍iadczenia do dwukrotnie d逝窺zego, czasami m璚z帷ego s逝chowiska. Przetrwanie chwil niewygody mo瞠 si jednak odp豉ci kilkoma 鈍ietnymi kawa趾ami, kt鏎ych zabrak這 na regularnym kr捫ku. Ale czy dla tych kilku chwil warto zainwestowa niema陰 sum na kolekcjonerski delikates? Na to pytanie ka盥y b璠zie sobie musia odpowiedzie indywidualnie.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Titles (2:21)
  • 2. Aegis Flameout (1:44)
  • 3. Fire Out (1:56)
  • 4. Forrest Doesn’t Fight (1:22)
  • 5. Kill Hugh (2:30)
  • 6. Hugh Torture (4:33)
  • 7. Forrest Blown Up (3:07)
  • 8. Forrest Found (1:37)
  • 9. Chief Meets Forrest (3:18)
  • 10. The Journey (7:56)
  • 11. The Chief Is Shot (5:03)
  • 12. Snowmobile Ride (1:56)
  • 13. Gunfight At Hugh’s (1:40)
  • 14. The Mercs / Forest Decides (3:08)
  • 15. Safe House / Chopper Explosion (4:34)
  • 16. Horse Chase (2:20)
  • 17. Forrest Enters Aegis (3:47)
  • 18. Lights Out (4:17)
  • 19. Mutiny / Setting The Bombs (4:43)
  • 20. Jennings Goes Down (Extended Version) (5:57)
  • 21. The Warning (4:08)
  • 22. End Credits (3:15)
Additional Music:
  • 23. The Journey (Alternate Segment) (2:51)
  • 24. Seagal/Nasso Logo (:15)
Czas trwania: 78:18
Komentarze

On Deadly Ground (Na zab鎩czej ziemi)

Kompozytor:

  • Basil Poledouris

Dyrygent:

  • Basil Poledouris

Orkiestrator:

  • Greig McRitchie

Wykonawcy:

  • The Hollywood Studio Symphony

Wydawca:

  • Varese Sarabande (2018)

Producent:

  • Basil Poledouris
  • Robert Townson

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie