Szukaj: w


recenzje

*batteries not included (Bez baterii nie dzia豉)



Lubimy ogl康a filmy z seniorami w roli g堯wnej o charakterze komediowym. Emanuj zazwyczaj ciep貫m, humorem sytuacyjnym, a najcz窷ciej opatrzone s r闚nie dobrym przes豉niem. A co, je瞠li rzucimy tego typu kino w obj璚ia fantastyki? Wtedy jest dopiero ciekawie. Udowodni to film Kokon, kt鏎y w 1985 roku zmieni spos鏏 patrzenia na kino s-f z kosmitami w tle. Inwersja E.T przynios豉 tutaj wymierny skutek. Mo積a wi璚 by這 eksperymentowa dalej. Kolejnym krokiem by wi璚 film Bez baterii nie dzia豉 (*batteries not included). Opowiada on o grupie mieszka鎍闚 pewnego nowojorskiego budynku, kt鏎zy n瘯ani s przez dewelopera chc帷ego stworzy w okolicy nowoczesne osiedle. Si陰 pr鏏uje „sk這ni” staruszk闚 i grupk m這dych os鏏 do wyprowadzki, uciekaj帷 si nawet do op豉cania okolicznego gangu w celu zastraszania. Kiedy zdesperowani staruszkowie nie widz ju nadziei, nieoczekiwanie pojawia si pomoc ze strony… dw鏂h ma造ch statk闚 kosmicznych specjalizuj帷ych si w naprawianiu r騜nych rzeczy. Wkr鏒ce dochodzi do powa積iej pr鏏y si. I kto wychodzi z niej zwyci瘰ko? Tego chyba nie trzeba wyja郾ia. Przypuszczam 瞠 wi瘯szo嗆 z nas ogl康a豉 ju kiedy ten film. I mimo mieszanych opinii na temat samej historii, to jednak wspominamy ten obraz nie bez sentymentu. Jednym z czynnik闚 ocieplaj帷ych wizerunek Baterii jest towarzysz帷a temu widowisku 軼ie磬a d德i瘯owa.

Do jej stworzenia zaanga穎wano Jamesa Hornera, kt鏎y w po這wie lat 80. coraz pewniej zacz掖 sobie poczyna w bran篡 filmowej. Na swoim koncie mia ju wiele sukces闚, ale to do鈍iadczenia z podobnym gatunkowo kinem zdecydowa造 o anga簑. Autor oprawy muzycznej do Kokonu mia idealn formu喚 na gatunkowy miszmasz, w jakim zanurzono Baterie. I tak jak sam film, 軼ie磬a d德i瘯owa jest kompromisem dw鏂h odr瑿nych, muzycznych 鈍iat闚 – swingowego, jazzuj帷ego, pogodnego nastroju z bardziej dramatycznym obliczem budowanym za pomoc tradycyjnych 鈔odk闚 muzycznego wyrazu. Nie spos鏏 nie zauwa篡 pewnych paraleli z analogiczn budow soundtracku do Kokonu, gdzie dzia豉nia g堯wnych bohater闚 – staruszk闚 – podkre郵ane by造 tanecznymi, swingowymi rytmami. Komiczny wyd德i瘯 tego zabiegu sprawdzi si r闚nie i w Bateriach, cho cz瘰totliwo嗆 si璕ania po tego typu rozwi您ania by豉 odrobin mniejsza. Fakt, mo積a si by這 czu nimi przyt這czonym ju na wst瘼ie filmowej przygody, ale pierwsze skrzypce gra mia豉 orkiestrowa dramaturgia emanuj帷a z r騜nych w徠k闚. Rzu熤y wi璚 okiem i uchem na baz tematyczn, bo wydaje si ona imponuj帷a, jak na tak niepozorne dzie這.

Najwa積iejsze pod wzgl璠em narratywnym okazuj si relacje mi璠zy bohaterami. Owiane lekkim smutkiem i nostalgi za utraconym czasem s fragmenty przypisane starzej帷ej si parze: Franka i Faye. W豉軼iciele znajduj帷ej si na parterze budynku kawiarni, prze篡waj podw鎩ny dramat, kiedy okazuje si, 瞠 wszystko to b璠 musieli odda w r璚e developera. Melancholijna melodia jest jedn z pi瘯niejszych, jakie Horner stworzy na potrzeby tego filmu, cho w 鈍ietle p騧niejszych wydarze nie pojawia si ona zbyt cz瘰to. Spor uwag przyci庵a bowiem inna melodia oscyluj帷a w tym samym, lekko smutnawym nastroju. Jest ona nieodzownym towarzyszem dw鎩ki m這dych bohater闚, Marisy i Masona, w kt鏎ych zaczyna rodzi si pewne uczucie. Dokonuj帷 lekkiej zmiany w zakresie instrumentacji, Horner by w stanie wt這czy w ten muzyczny idiom potrzebn doz romantyzmu. Oderwane od tego nastroju s fragmenty pojawiaj帷e si w kontek軼ie tajemniczych przybysz闚 z kosmosu. I tutaj kompozytor pozwala sobie na wi璚ej szale雟tw. Anga簑je do palety wykonawczej ca陰 gam instument闚 d皻ych drewnianych, dzwoneczk闚, a nawet symboliczn elektronik. Slapstickowy obraz oprawy muzycznej ju na wst瘼ie ociepla wizerunek tych stwork闚. Cho pierwsze sceny z ich udzia貫m s jeszcze owiane nutk tajemniczo軼i, to jednak p騧niej w ruch idzie ca豉 gama mickey mousingowych zabieg闚. Zdarzaj si sceny, kiedy anga穎wane s r闚nie swingowe melodie – w tym przypadku oparte na motywie, kt鏎y p騧niej stanowi b璠zie trzon tematyczny 軼ie磬i d德i瘯owej do Kochanie, zmniejszy貫m dzieciaki. Zreszt na ca貫j d逝go軼i oprawy muzycznej odnotowa mo積a wiele nawi您a do przesz這軼i i eksperyment闚 stanowi帷ych pewien punkt wyj軼ia do p騧niej tworzonych prac. Pod wzgl璠em oryginalno軼i nie ma wi璚 przys這wiowego sza逝, bo wi瘯szo嗆 proponowanych przez Hornera rozwi您a stosowana ju by豉 wcze郾iej. Mi璠zy innymi we wspomnianym wcze郾iej Kokonie. Mimo wszystko seans filmowy zach璚a do si璕ni璚ia po album soundtrackowy.


Z dost瘼no軼i takowego m鏬 by przez pewien czas spory problem. Wypuszczony zaraz po premierze filmu, 45-minutowy kr捫ek, kt鏎y ukaza si nak豉dem MCA Records zar闚no na winylu jak i na CD, dosy szybko sta si towarem deficytowym. Ceny na rynku wt鏎nym za ten album potrafi造 niejednego kolekcjonera przyprawi o b鏊 g這wy. Dlatego z wielkim entuzjazmem przyj皻o informacj o podj皻ych przez Intrada Records krokach w celu rynkowego wznowienia tego s逝chowiska. Tym razem w nasze r璚e trafi豉 kompletna, oko這 90-minutowa 軼ie磬a d德i瘯owa, kt鏎 wydawcy oparli na oryginalnych miksach dokonanych jeszcze w trakcie przygotowa regularnego wydania muzyki z 1987 roku. Materia tam zawarty nie r騜ni si znacznie od orygina逝, je瞠li we幟iemy pod uwag stron aran瘸cyjn czy monta穎w. Mo積a wi璚 by這 na dw鏂h kr捫kach zaprezentowa zar闚no pe軟y, filmowy score, jak i reprint regularnego soundtracku. Szkoda tylko, 瞠 czas oczekiwania na ten specja rozci庵a si przez wiele wykrywanych po drodze niedor鏏ek fabrycznych. Summa summarum, album trafi do sprzeda篡. Jakie wra瞠nia po sobie pozostawi?

No nie jest to jedno z lepszych s逝chowisk z jakim mia貫m ostatnio przyjemno嗆 obcowa. Na pewno cieszy pojawienie si tego d逝go oczekiwanego, kompletnego wydania 軼ie磬i d德i瘯owej do Baterii, ale wertowanie jej tre軼i mo瞠 rodzi pytania o sens tak wylewnej prezentacji. Na wst瘼ie jedno trzeba wyja郾i. Materia zaprezentowany na kr捫kach od Intrady, to zdecydowanie wi璚ej ani瞠li mia這 szans wybrzmie w filmie. Przyk豉dem jest sam pocz徠ek, w kt鏎ym otrzymujemy trzy bardzo sympatyczne swingowe melodie. W filmie s造szymy tylko fragmenty dw鏂h. Jest to wi璚 budowanie pewnych oczekiwa, kt鏎e dosy szybko rewidowane s ilustracyjn dramaturgi.

W hornerowski spos鏏 prowadzenia narracji wchodzimy dosy mi瘯ko, cho nie bez chwil przestoju. Dopiero sekwencja pojawienia si tajemniczych przybysz闚 z kosmosu wyci庵a 軼ie磬 d德i瘯ow z ilustracyjnego marazmu. Od tej chwili 鈍iat muzyczny emanowa b璠zie kilkoma, naprzemiennie dawkowanymi idiomami tematyczno-stylistycznymi. Je瞠li za chodzi o utwory, kt鏎e w wi瘯szym stopniu przykuj uwag s逝chacza, to poza wspomnianym wcze郾iej fragmentem znanym z regularnego soundtracku jako Night Visitors, warto r闚nie podkre郵i obecno嗆 takich pere貫k, jak Aerial Ballet, The Flying Lessons czy Out of the Ashes. Dosy istotne z perspektywy samych bohater闚 i relacji mi璠zy nimi s r闚nie Getting Old oraz Marisa And Mason. Swoje wizyt闚ki otrzymuje r闚nie szajka bandyt闚, kt鏎emu przewodzi posta o komicznym zabarwieniu, Carolos. I takim te tytu貫m sygnowany jest fragment 軼ie磬i d德i瘯owej mu przypisany. Cho wszystkie te kawa趾i nie zmieniaj w wi瘯szym stopniu wizerunku partytury Jamesa Hornera, jaki pozostawia po sobie oryginalny album, to jednak niew徠pliwie wp造waj na ubogacenie jego tre軼i. Muzyka zdaje si przemawia wi瘯sz ilo軼i barw, czego w highlightach serwowanych nam przez MCA nie do ko鎍a mo積a by這 do鈍iadczy.

Dlatego te w obliczu rynkowego braku podstawowego wydawnictwa, chyba nie ma sensu wybrzydza. Dost瘼ny od r瘯i complete z reprintem albumu od MCA, to idealne rozwi您anie dla tych, kt鏎zy od d逝窺zego czasu planowali do陰czy t 軼ie磬 d德i瘯ow do swojej kolekcji. Bo g堯wnie dla nich dedykowany jest ten dwup造towy specja od Intrady. S逝chacze bardziej wybredni, dla kt鏎ych mo磧iwo嗆 zaliczania powt鏎ki z rozrywki nie w chodzi w rachub, zapewne zadowol si bardziej przyst瘼nymi i lepiej prezentuj帷ymi si soundtrackami z dorobku Hornera – ot chocia瘺y jak wspomniany wcze郾iej Kokon. Ale jako fan tw鏎czo軼i Amerykanina, a tak瞠 cichy entuzjasta takich eklektycznych partytur, jestem zadowolony produktem, jaki otrzyma貫m.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD 1:
  • 1. Main Title (04:55)
  • 2. Cuban Memories (03:40)
  • 3. Cafe Swing (03:32)
  • 4. Getting Old (01:32)
  • 5. Night Visitors (08:49)
  • 6. The Morning After (02:46)
  • 7. Rileys Caf (02:52)
  • 8. The Bread Box (01:41)
  • 9. Carlos (02:11)
  • 10. Aerial Ballet (06:05)
  • 11. Marisa And Mason (01:56)
  • 12. New Babies (03:45)
  • 13. Hamburger Rhumba (03:39)
  • 14. Blocked Plumbing (01:35)
  • 15. Marisas Paintings (01:02)
  • 16. The Flying Lesson (07:51)
  • 17. The Basement (04:47)
  • 18. Babies Buzz New York (02:26)
CD 2:
  • 1. Times Square And Farewell (06:07)
  • 2. Arson (06:08)
  • 3. Out Of The Ashes (02:51)
  • 4. A New Family/End Credits (08:30)
Original 1987 Soundtrack Album:
  • 5. Main Title (04:55)
  • 6. Night Visitors (08:49)
  • 7. Hamburger Rhumba (03:39)
  • 8. New Babies (03:45)
  • 9. Cafe Swing (03:32)
  • 10. Times Square And Farewell (06:07)
  • 11. Arson (06:08)
  • 12. A New Family/End Credits (08:30)
Czas trwania: 134:05
Komentarze

*batteries not included (Bez baterii nie dzia豉)

Kompozytor:

  • James Horner

Dyrygent:

  • James Horner

Orkiestrator:

  • Greig McRitchi
  • Billy May

Wydawca:

  • Intrada (2018)

Producent:

  • James Horner
  • Douglass Fake
  • Roger Feigelson

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie