Szukaj: w


recenzje

Mountain Between Us, the (Pomi璠zy nami g鏎y)



W ostatnim czasie co w karierze Ramina Djawadiego drgn窸o. Coraz rzadziej przytrafiaj mu si muzyczne wpadki, coraz cz窷ciej jego kompozycje zbieraj dobre recenzje i zaczynaj by doceniane przez 鈔odowisko. Nie zawsze tak by這. Jeszcze ca趾iem niedawno, bo kilka lat wstecz, muzyka Djawadiego by豉 mi瘰em armatnim bran篡. Jak ma這 kt鏎y kompozytor, Djawadi, je郵i nie鈍iadomie, piel璕nowa uprzedzenia wobec swoich projekt闚. Chwyta si rozrywkowych klap, jak Clash of the Titans, 穎nglowa dobr pass uk逝t w Grze o tron, rozmieniaj帷 j na drobne, tak jak w Dracula Untold czy Warcraft. Te dzia豉nia nie sprzyja造 koniunkturze, przez co Djawadi tylko umacnia si na straconej pozycji.

Jednak op鏎 kompozytora zaowocowa kolejnymi, dojrzalszymi oprawami do Gry o tron oraz Westworld. Djawadi skomponowa przebojow partytur do The Great Wall, a ca趾iem niedawno ruszy w tras koncertow, id帷 za 鈍ietnym przyk豉dem swojego mentora, kt鏎ego nazwisko w tej recenzji nie padnie, ale wszyscy wiedz o kim mowa. Jednym z ostatnich projekt闚, kt鏎e Niemiec o ira雟kich korzeniach, przygarn掖 na tapet jest The Mountain Between Us - de facto powr鏒 Djawadiego do scenariuszy, kt鏎e faktycznie mog造by si wydarzy.

Mog造by, cho sama historia The Mountain Between Us, oparta na powie軼i Charlesa Martina, brzmi do嗆 nieprawdopodobnie. To podr璚znikowy survivalowiec owini皻y relacj dw鎩ki rozbitk闚, kt鏎zy w trudnych, g鏎skich klimatach zmuszeni s wsp馧dzia豉, by przetrwa. Pot篹nie obsadzona - Kate Winslet i Idris Elba - ekranizacja niesie za sob do嗆 przewidywalne widowisko i zdawkowo podrzuca fabularne zwroty godne 篡wszej reakcji od publiczno軼i. W du瞠j mierze jednak jest to dosy zwi篥le okrojona przeprawa, kt鏎ej kolejne fragmenty 豉two wykalkulowa, a i dramaturgii na miar zlodowacia造ch szczyt闚 tu jak na lekarstwo. Skoro jednak Djawadi notuje w tym w豉郾ie okresie tendencj zwy磬ow, czy The Mountain Between Uswychodzi mu na dobre?

Pytanie na to odpowied poznamy po oko這 sze軼iu minutach od odpalenia kr捫ka. Pierwszy utw鏎 dzier膨cy dumnie tytu samego filmu, zaczyna si nastrojowo i chwytliwie. Momentalnie wpisuje si w surowy krajobraz filmu, i gdy tylko temat nabiera dynamiki, czujemy, 瞠 Djawadi przygotowa dla nas co specjalnego. Dwie minuty p騧niej melodia osiada na 豉dnym pianistycznym przesmyku, kt鏎y stopniowo ro郾ie w towarzystwie smyczk闚 i posuwa muzyczn fabu喚 a do serca tego tematu, kt鏎e wpuszcza w instrumentalny krwioobieg fragment przejmuj帷y, romantyczny i zapadaj帷y w pami璚i od pierwszego przes逝chania. To prawdziwa bomba od Djawadiego, jakiej od tego kompozytora wcze郾iej nie s造sza貫m.


W niej czu przede wszystkim ducha francuskich kompozytor闚, kt鏎zy wpajaj w swoje nuty, zw豉szcza te pisane na instrumenty klawiszowe, przesadny sentymentalizm, tak jak Philippe Sarde w Choses De La Vie lub Georges Delerue z Rich and Famous. Djawadi buduje temat z dw鏂h substancji: nigdy nie ukrywanej sk這nno軼i do epickich melodii, w czym jest ekspertem, i romantyczno軼i rodem z rycerskiego dworu. Pierwszy zamys to p鎩軼ie o krok dalej w stosunku do bardzo popularnego Light of the Seven - liturgicznej wariacji tematu z Gry o tron. Bardzo podobnie konstrukcyjnie nuta, tutaj nabiera werwy, jest bardziej filmowa, przez co wch豉nia si j wyj徠kowo 豉two. Trop romantyczny to wspomniani kompozytorzy nowej fali, kt鏎ych tutaj Djawadi przywo逝je do odpowiedzi g堯wnie, gdy transportuje urywki tematu do innych utwor闚 jak Don’t Say Anything, I Feel Alive czy ciut odmiennym ale pi瘯nym Not Today. Wypada to wy鄉ienicie na kr捫ku, i w ka盥ym rozb造sku na ekranie podczas seansu.

W oderwaniu od najmocniejszego ogniwa albumu, Djawadi pr鏏uje zasi璕n望 j瞛yka z bohaterami, komentuj帷 ich przygody z nier闚nym skutkiem. O ile jeszcze The Mountains nios nale篡ty niepok鎩 w obliczu katastrofy, to Flare Gun, I’m Scared oraz They Can’t Hear You wychodz mu dosy topornie - g堯wny problem dotyczy podtrzymania odpowiedniego tempa rozgrywki i zaproponowania rozwi您a ciekawych, tak jak dyktuje scenariusz. Podobny problem dotyczy zreszt Gry o tron. R闚nie konsekwencja jak Djawadi rozrzuca magiczn moc tematu po albumie mo瞠 budzi znu瞠nie. Znajomych z pierwszego utworu aran瘸cji wydaje si nie by ko鎍a, raz wolniej, z pianinem, na otwarciu, zako鎍zeniu kawa趾a; akcentuj帷 rodz帷e si uczucie mi璠zy postaciami, podkre郵aj帷 strach, niepok鎩 i sytuacje bez wyj軼ia. Wariacji, do kt鏎ych wydaje si pasowa te melodia nie ma ko鎍a. Z jednej strony 鈍iadczy to o jej mocy, z drugiej obna瘸 kompozytora w roli tw鏎cy ma這 kreatywnego - tytu nader cz瘰to mu przypisywany.

Jedno jest jest pewne, w czasach tematycznej posuchy obok wyczynu Djawadiego nie mo積a przej嗆 oboj皻nie. Takimi zagraniami oddziela si ch這pc闚 od m篹czyzn, otwiera na widowni wcze郾iej nieosi庵aln. Sztuk jest bowiem od陰czy si od jednego z najwi瘯szych przedsi瞝zi耩 telewizyjnych w historii i mie w zanadrzu plan na dalsz karier, kt鏎ej owocem s takie kompozycje. Nawet je郵i demony przesz這軼i wci捫 otaczaj Djawadiego w momentach s豉bo軼i, Niemiec pokazuje, 瞠 gdy chce zosta zapami皻any, to zapami皻any b璠zie. The Mountain Between Us nie rzuca na kolana ca這軼i. To wspania造 temat przewodni nie pozwala si z nich podnie嗆.





Autor recenzji:  Tomasz Ludward
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Mountain Between Us (6:10)
  • 2. Don’t Say Anything (2:18)
  • 3. I’m Sorry (1:39)
  • 4. Rule Of Three (3:27)
  • 5. Finding The Cabin (1:30)
  • 6. I’m Scared (1:14)
  • 7. They Can’t Hear You (0:45)
  • 8. 1% Of Something (2:14)
  • 9. Trust Your Instinct (1:30)
  • 10. The Photograph (1:46)
  • 11. Flare Gun (2:04)
  • 12. Little Recorder (2:10)
  • 13. The Mountains (3:07)
  • 14. Separation (3:24)
  • 15. Not Today (2:15)
  • 16. I Feel Alive (2:39)
  • 17. Where Is The Dog? (1:27)
  • 18. Just Me And You (2:11)
  • 19. The Heart Is Just A Muscle (1:07)
  • 20. Meaning Of Life (3:46)
Czas trwania: 49:11
Komentarze
Wawrzyniec 2018-10-10
01:50
Chyba najdojrzalsza 軼ie磬a od Ramina. Co prawda troch tak jak tu Ramina bywa, 瞠 wszystko co najlepsze daje na pocz徠ek. I nie inaczej jest tutaj, ale temat jest naprawd pi瘯ny.

Mountain Between Us, the (Pomi璠zy nami g鏎y)

Kompozytor:

  • Ramin Djawadi

Dyrygent:

  • Ramin Djawadi

Orkiestrator:

  • Stephen Coleman

Soli軼i:

  • Belinda Broughton (skrzypce)
  • Steve Erdody (wiolonczela)
  • Randy Kerber (pianino)

Wydawca:

  • Lakeshore Records (2017)

Producent:

  • Ramin Djawadi

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie