Szukaj: w


recenzje

Beyond The Black Rainbow (Za czarn t璚z)



Beyond The Black Rainbow to kanadyjski horror science fiction, kt鏎y w wielu kr璕ach ma ju status kultowy i nazywany jest "Zaginionym filmem lat 80tych.". Tak naprawd pochodzi z 2010 roku i jest debiutem re篡serskim Panosa Cosmatosa, syna zmar貫go re篡sera George'a P. Cosmatosa, kt鏎y nakr璚i chocia瘺y takie filmy jak Rambo: First Blood Part II, Cobra czy Tombstone. W wywiadach m闚i, 瞠 nakr璚i on ten obraz jako pr鏏 terapii i poradzenia sobie ze 鄉ierci rodzic闚. Sama fabu豉 jest do嗆 umowna delikatnie m闚i帷. Akcja dzieje si niby w 1983 roku w tajemniczym instytucie naukowym, gdzie wi瞛iona jest dziewczyna o niezwyk造ch paranormalnych zdolno軼iach. Nie tylko sam okres czasowy, ale te strona wizualna filmu wprost krzyczy "RETRO" i "80's". W og鏊e Beyond The Black Rainbow mo積a odebra jako jeden wielki ho責 z這穎ny klasykom horroru i science fiction. Liczba inspiracji jest niesko鎍zona i mo積a ich szuka od THX-1138 George'a Lucasa, przez Suspiri Dario Argento, z uwzgl璠nieniem tw鏎czo軼i Johna Carpentera, a a nawet Stanley'a Kubricka, Andreja Tarkowskiego, David Cronenberga, czy filmach Michaela Manna z lat 80tych. Cho wielu krytyk闚 chwali這 stron wizualn debiutu Cosmatosa, wielokrotnie pojawia造 si zarzuty przerostu formy nad tre軼i. I rzeczywi軼ie sama historia nie jest szczeg鏊nie mocn stron tego obrazu, kt鏎y najlepiej okre郵i mianem audiowizualnego do鈍iadczenia.


Skoro pojawi這 si s這wo "audio" to 豉two si domy郵i, 瞠 i muzyka spe軟ia bardzo wa積 rol w kreowaniu niezwyk貫j retro atmosfery. I rzeczywi軼ie nie tylko obraz, ale i oprawa d德i瘯owa wprost krzyczy "RETRO", "LATA 80te", czy "SYNTEZATOR"! Jej autorem jest Jeremy Schmidt keybordzista z kanadyjskiej kapeli Black Mountain. Jako Sinoia Caves tworzy on r闚nie muzyk elektroniczn, kt鏎 sam okre郵a mianem "elektroniczno-kosmicznej". I w豉郾ie przez wzgl康 na t tw鏎czo嗆 zosta on zatrudniony przez Panosa Cosmatosa, kt鏎y nawet jako temptrack pod這篡 par kawa趾闚 Jeremy'ego Schmidta/Sinoia Caves. Podczas wczesnych rozm闚 re篡ser da muzykowi jasno do zrozumienia, jakiej muzyki oczekuje, wymieniaj帷 takich tw鏎c闚 jak Tangerine Dream, Giorgio Moroder, John Carpenter, Goblin czy Wendy Carlos. Aby osi庵n望 odpowiedni brzmienie Schmidt zaopatrzy si w r騜nej sprz皻 analogowy z jakiego korzystali muzyki w latach 70tych i 80tych. W ruch posz造 mi璠zy innymi syntezatory analogowe Prophet-5, Moog Taurus, czy te keyboard Mellotron. Efektem czego otrzymali鄉y idealnie pasuj帷 do obrazu 軼ie磬 d德i瘯ow, kipi帷 elektronicznym analogowym brzmieniem dawnych lat. B璠帷 jednak czym wi璚ej ni tylko kolejn i jak瞠 popularn wsp馧cze郾ie ich kolejn imitacj.


Naturalnie nawi您a do wspomnianych wy瞠j tw鏎c闚 i ekspert闚 do muzyki elektronicznej jak Giorgio Moroder, John Carpenter, Tangerine Dream, Jan Hammer, Jon McCallum, jest pe軟e w 軼ie盧e d德i瘯owej Jeremy'ego Schmidta. Jednak nale篡 je uzna jako pod捫anie pewnymi utartymi ju 軼ie磬ami, czy te pewnego rodzaju ho責em, ni kopiowaniem, czy te przys這wiowym "jechaniem na nostalgii". Nie wspominaj帷, 瞠 sam film wprost si prosi o tak muzyk i to ona pomaga kreowa go, niejednokrotnie czyni帷 go te bardziej zno郾ym dla widza. Wiele scen, uj耩, jest naprawd bardzo 豉dnych i styl闚, ale szybko zaczynaj nu篡 nachalno軼i. Tak, 瞠 Suspiria Dario Argento z ca陰 swoj palet kolor闚 i wizualnie niezwyk造m podej軼iem, mo瞠 si przy Beyond The Black Rainbow jawi jako zwyk造 stonowany film. Arthouse'owe podej軼ie Panosa Cosmatosa i wielokrotne delektowanie si uj璚iami z jego strony, daj Schmidtowi wielkie pole do popisu. Gdy cho sam film nie jest prze豉dowany muzyk, to jednak w tych artystycznych i wizualnie wymagaj帷ych momentach score Sinoia Caves 陰czy si z obrazem tworz帷 niezwyk貫 audiowizualne prze篡cie, wr璚z jak z narkotycznego snu.


Otwieraj帷y film i album utw鏎 Forever Dilating Eye idealnie wprowadza nas w ten 鈍iat Beyond The Black Rainbow. Hipnotyczne i dynamiczne jednostajne brzmienie, kt鏎emu towarzyszy syntetyczny ch鏎 idealnie wsp馧gra z prologiem. Dowiadujemy si w nim o tajemniczym instytucie Arboria, gdzie dzi瘯i najnowszej technologii i mistycyzmowi ludzko嗆 ma szans na wy窺zy rozw鎩. Specyficzny ch鏎 pojawia si r闚nie w bardzo przyjemnym i maj帷ym co z tw鏎czo軼i Giorgio Morodera Elena's Sound World. Przypisany on jest trzymanej w zamkni璚iu tajemniczej Eleny i oddaje on z jednej strony jej niewinno嗆, osamotnienie, ale te ukrywaj帷e si w niej moce. Ca趾owitym przeciwie雟twem jest agresywny, Run Program: Sentionauts z charakterystycznym granym na elektronicznych organach brzmieniem doskonale oddaj帷ym poczucie zagro瞠nia i osaczenia. Miejscami mo積a wr璚z odczu pewne podobie雟twa z tw鏎czo軼i Popol Vuh na rzecz film闚 Wernera Herzoga. Za 1983 - Main Titles to ju bardziej klasyczny John Carpenter a la Christine.


圭ie磬a d德i瘯owa do Beyond The Black Rainbow, poza ogromnej roli jak odgrywa w obrazie, tak瞠 po od陰czeniu jej od niego, spisuje si bardzo dobrze jako solowy elektroniczny album. Pomijaj帷 mo瞠 do嗆 ci篹kie, m璚z帷e i niezwykle d逝gie (ponad 16 minut) 1966 - Let The New Age of Enlightenment Begin ka盥y utw鏎 jest drobn analogow pere趾. Nie ma ich te tak du穎, gdy soundtrack nie trwa nawet 40 minut i sk豉da si z 7 kawa趾闚. Jedynie szkoda 瞠 dost瘼ny on jest tylko w formie elektronicznej, albo jako p造ta winylowa. I nic nie wskazuje, aby wydawnictwo JAGJAGUWAR & Death Waltz Recording Company zamierzy豉 wyda t 軼ie磬 na p造cie CD. Albo tym bardziej na kasecie, je瞠li ju si w lata 80te i klimaty retro bawimy.



Beyond The Black Rainbow pozostaje na razie jedynym filmowym projektem Jeremy'ego Schmidta/Sinoia Caves. Do kolejnego filmu Panosa Cosmatosa Mandy muzyk skomponowa ju J鏌ann J鏌annsson. Trudno wi璚 powiedzie, czy mamy do czynienia tylko z jednorazow przygod? Ale jak tak to naprawd wi璚ej ni udan. W obrazie ta muzyka spisuje si rewelacyjnie, tak naprawd tworzy go, co ju by這 wielokrotnie (ale wci捫 zbyt rzadko) w tej recenzji wspominane. I cho w przypadku strony zajmuj帷 si muzyk filmow mo瞠 to brzmie jak 鈍i皻okradztwo , ale nawet bez znajomo軼i filmu Cosmatosa mo積a ten soundtrack doceni. Niezwyk造 klimat i odpowiednie brzmienie, czas trwania i prezentacj pojedynczych utwor闚 sprawiaj, 瞠 dla mi這郾ik闚 muzyki elektronicznej, szczeg鏊nie tej retro znajomo嗆 tego albumu jest wr璚z musem.

P.S. Na albumie nie znalaz豉 si piosenka zespo逝 synthpopowego SSQ pt Anonymous. Pojawia si ona podczas napis闚 ko鎍owych i jest ciekaw odskoczn od horroru jaki prze篡li鄉y.
A poni瞠j otwieraj帷y album i film utw鏎 Forever Dilating Eye w hipnotyzuj帷o monotonnym teledysku wykorzystuj帷ym uj璚ia(e) z filmu:



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Forever Dilating Eye (04:17)
  • 2. Elena’s Sound-World (05:04)
  • 3. Run Program: Sentionauts (02:59)
  • 4. Arboria Tapes – Award Winning Gardens (03:02)
  • 5. 1983 – Main Titles (03:16)
  • 6. 1966 – Let The New Age Of Enlightenment Begin (16:27)
  • 7. Sentionauts II (03:29)
Czas trwania: 38:36
Komentarze

Beyond The Black Rainbow (Za czarn t璚z)

Kompozytor:

  • Sinoia Caves (Jeremy Schmidt)

Wydawca:

  • JAGJAGUWAR & Death Waltz Recording Company (2014)

Producent:

  • Sinoia Caves (Jeremy Schmidt)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie