Szukaj: w


recenzje

Mummy, the - Expanded Edition (Mumia)



To by造 ciekawe czasy. Podczas, gdy koledzy z podw鏎ka weso這 podskakiwali w rytm zachodnich szlagier闚, ja zamyka貫m si w swoim pokoju katuj帷 w niesko鎍zono嗆 nowe soundtrackowe nabytki. Pami皻am jak raz przez przypadek w moje r璚e wpad豉 p造ta z muzyk Jerry’ego Goldsmitha do Mumii. Rodzice zastanawiali si, czy od razu dzwoni do egzorcysty, czy te przeczeka ten okres – a n騜 to tylko jeden z przejaw闚 m這dzie鎍zego buntu. Je瞠li tak, to pozosta on we mnie a do tej pory, bo mi這嗆 jak obdarzy貫m tego dnia tw鏎czo嗆 Jerry’ego Goldsmitha systematycznie ros豉. Od tamtego czasu przerobi貫m niemal瞠 ka盥 p造t tego kompozytora, ale sentyment i szacunek do Mumii nigdy nie umar. Tak瞠 do filmu, kt鏎y obejrza貫m dopiero rok po pierwszym wys逝chaniu 軼ie磬i d德i瘯owej.

Remake kultowego filmu grozy z lat 20. od dawna sp璠za sen z powiek decydent闚 studia Universal Pictures. Do realizacji przymierza這 si wielu, ale ostatecznie na stanowisku re篡serskim uda這 si obsadzi Stephena Sommersa. Autor takich 鈔edniak闚, jak Ksi璕a d簑ngli czy 妃iertelny rejs nie by gwarantem osza豉miaj帷ego sukcesu nowej Mumii, ale sprawy potoczy造 si inaczej, ni zak豉da豉 wi瘯szo嗆. Przede wszystkim postanowiono zmieni tradycyjny wizerunek zabanda穎wanego truposza terroryzuj帷ego ludzi na bardziej rozrywkowy w nurcie kina nowej przygody. Ot taka hybryda Indiana Jonesa z rasowym horrorem. Ca這嗆 ubrano nawet w mitologiczne szaty fabularne, 陰cz帷e wydarzania sprzed tysi璚y lat ze wsp馧czesno軼i… Dok豉dniej z drugim dziesi璚ioleciem XX wieku, kiedy to postanowiono osadzi ca陰 akcj. Jest to jeden z wielu uk這n闚 w stron filmowego klasyka z Borisem Karloffem w roli g堯wnej. Tym razem w roli tytu這wej mumii osadzono Arnolda Vosloo, a po drugiej stronie barykady postawiono alter ego Indiany Jonesa – Ricka O’Connella (Brendan Fraser). Trzeba przyzna, 瞠 stworzy on z Rachel Weisz i Johnem Hannah 鈍ietne trio, kt鏎e stanowi這 si喚 no郾 rozrywkowego tonu produkcji. Natomiast troska o jej wizualny rozmach spocz窸a na barkach specjalist闚 z Industrial Light & Magic. Nowatorskie jak na tamte czasy efekty specjalne by造 jedn z mocniejszych stron produkcji i skutecznym wabikiem dla 膨dnych wra瞠 odbiorc闚. Film sprzeda si fenomenalnie daj帷 studiu zielone 鈍iat這 do realizacji kolejnych cz窷ci – ju zdecydowanie mniej udanych.

Do tego festiwalu zachwyt闚 nale瘸這by do陰czy ogrom wra瞠, jakich dostarczy豉 oprawa muzyczna do Mumii. O jej stworzenie poproszony zosta Jerry Goldsmith, z kt鏎ym Sommers mia ju okazj wsp馧pracowa rok wcze郾iej nad 妃iertelnym rejsem. Dla Goldsmitha ten projekt by niczym wehiku czasu, kt鏎y pozwoli mu cofn望 si do lat, kiedy g堯wnym trzonem jego aparatu wykonawczego by造 orkiestra i ch鏎. Specyficzna tematyka, miejsce i realia, w jakich osadzona zosta豉 historia Ricka i Evy, sk豉nia造 do ubrania 軼ie磬i d德i瘯owej w bardziej klasyczne formy z odpowiednim, etnicznym zapleczem. Filarem na kt鏎ym oparto partytur jest silnie rozbudowana sekcja perkusyjna z wszystkimi jej gatunkowymi odcieniami. Wiernym jej towarzyszem jest r闚nie mocno akcentowana sekcja d皻a blaszana, odpowiedzialna za dobre prowadzenie si tematu przewodniego. Mi造m dla ucha smaczkiem, a zarazem podstaw etnicznej wymowy partytury jest instrument strunowy pochodz帷y z Azji 鈔odkowej – buzuki. Idealnie wtapia si on w pustynn sceneri, w jakiej osadzona jest akcja, zarzucaj帷 przy tym pomost mi璠zy ciep陰 liryk, a przygodow wymow tematu Ricka. O ca貫j bazie tematycznej nie ma sensu si szerzej rozpisywa, poniewa zrobi貫m to ju przy okazji recenzji regularnej edycji soundtracku. Zainteresowanych kieruj wi璚 pod ten adres, a w ramach suplementu do tych opis闚 dodam tylko, 瞠 z perspektywy 闚czesnych prac Jerry’ego Goldsmitha, Mumia jawi si jako najbardziej rozbudowana pod wzgl璠em melodycznym, 軼ie磬a d德i瘯owa tego artysty. Cho na wielu p豉szczyznach wydaje si a nadto sterylna i g喚boko zakorzeniona na pokutuj帷ych w bran篡 schematach, to jednak w ca這軼iowym uj璚iu jest niezwykle efektowna w tre軼i i efektywna je瞠li chodzi o sfer funkcjonaln. Jest to o tyle ciekawe, poniewa Goldsmith nigdy nie ukrywa swojej niech璚i wzgl璠em tego obrazu, co po cz窷ci wp造n窸o na jego decyzj o nie podj璚iu wsp馧pracy z Sommersem nad sequelem. Niemniej ilustracji Goldsmitha trudno zarzuci pasywne podej軼ie do kryj帷ych si w obrazie w徠k闚 grozy, przygody i romansu, ale niejednokrotnie dzieje si to wszystko kosztem zbytniego przerysowywania lekkiego w gruncie rzeczy widowiska. Do tego stopnia, i mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 kompozycji Amerykanina wygodniej jest bez swojego wizualnego kontekstu ni z nim samym.


Przekona si o tym ka盥y, kto zmierzy si z filmem Sommersa i si璕nie po album soundtrackowy wydany nak豉dem Decca Records. Niespe軟a godzinne s逝chowisko jest jednym z lepszych, jakie ukaza造 si pod szyldem tw鏎czo軼i Jerry’ego Goldsmitha. Staranna selekcja najlepszych fragment闚 ponad 90-minutowego scoru sporz康zonego na potrzeby filmu, da豉 efekt w postaci albumu, do kt鏎ego trudno si jakkolwiek przyczepi. Chyba tylko w tej kwestii, 瞠 pomija豉 spore po豉cie s造szanej w filmie muzyki. W zidentyfikowaniu owych brak闚 swojego czasu pomog這 specjalne wydanie DVD, gdzie w ramach dodatk闚 otrzymali鄉y izolowan od dialog闚 i efekt闚 d德i瘯owych, partytur. Przez lata by豉 wi璚 ona (w swojej kompletnej formie) jednym z mokrych sn闚 najbardziej zagorza造ch mi這郾ik闚 tw鏎czo軼i Goldsmitha. Bo tylko oni dostrzegali sens publikowania niekoniecznie odkrywczego materia逝. W ko鎍u po blisko 20 latach te marzenia spe軟i豉 wytw鏎nia Intrada Records, kt鏎ej nak豉dem trafi na rynek dwup造towy specja z kompletn 軼ie磬 d德i瘯ow, gar軼i alternatywnych wykona oraz reprintem oryginalnego albumu z 1999 roku. Czy zmieni on w znacznym stopniu wyobra瞠nie na temat kompozycji Goldsmitha?

Nie oczekiwa豚ym wielkich rewelacji na tym polu. Wszystko, co warte by這 uwagi statystycznego konsumenta, Goldsmith zawar na swoim pierwotnym albumie. We wsp馧pracy z jednym z producent闚 tego wydania, Brucem Botonickiem, wydawcy z Intrady postanowili jednak wej嗆 w ten projekt nieco g喚biej, przedstawiaj帷 ka盥y mo磧iwy fragment, jaki powsta na potrzeby filmu Sommersa. Nie stanowi這 to wi瘯szego problemu, bo ca這嗆 materia逝 udost瘼ni豉 wytw鏎nia Universal, w kt鏎ej archiwach spoczywa造 nagrania z sesji w Londynie. Na tej podstawie odtworzono filmowy miks partytury, daj帷 przy tym wgl康 w ewolucj pomys堯w na wybrane fragmenty. Tak瞠 albumowy miks poddany tu zosta gruntowej rekonstrukcji, co nie zawsze jest spraw tak oczywist w przypadku reprintu regularnych soundtrack闚. Ca這嗆 t皻ni 鈍ietnie przeprowadzonym remasteringiem, wydobywaj帷ym z nagrania ka盥y, nawet najmniejszy detal. Chocia瘺y z tego wzgl璠u warto si璕n望 po ten dwup造towy specja. Ale atrakcji jest o wiele wi璚ej.

Jedn z nich jest mo磧iwo嗆 zmierzenia si z ilustracj 鈔odkowej cz窷ci filmu, kt鏎a zosta豉 totalnie zignorowana podczas przygotowa regularnego kr捫ka. I tutaj pojawia si pytanie czemu? G堯wnie dlatego, 瞠 jest to przestrze, gdzie pojawia si wiele kilkudziesi璚iosekundowych miniaturek – najcz窷ciej o charakterze grozy. Mog造 one zaburzy dynamik s逝chowiska i wprowadzi zbyt du膨 ilo嗆 ci篹kiego, mrocznego grania. Paradoksalnie to w豉郾ie ten orkiestrowo-ch鏎alny, apokaliptyczny w wymowie pejza narastaj帷ego napi璚ia jest g堯wnym no郾ikiem trwogi pogr捫onego w plagach Egiptu. Muzyka Goldsmitha jak po sznurku przeprowadza nas przez te wszystkie wydarzenia, tworz帷 przy tym niesamowity klimat. Nie napisz, 瞠 tego w豉郾ie brakowa這 na oficjalnym albumie, ale odkrywanie ka盥ego, nawet najmniejszego demonicznego w wymowie fragmentu jest tutaj tak samo satysfakcjonuj帷e, jak mierzenie si z d逝gimi, znanymi ju fragmentami akcji z finalnego aktu widowiska. Wyliczy wszystkich nie spos鏏, ale odwo豉m si chocia瘺y do kilku przyk豉d闚, jak Escape From The Tomb, Sand Storm, The Prep Room czy te kr鏂iutkie, ale jak瞠 mocarne The Flies. Wartym odnotowania jest r闚nie zgrabne podsumowanie tematyczne w o鄉iominutowej suicie z napis闚 ko鎍owych. Wszystkie te elementy sk豉daj si na ciekaw uk豉dank, przy okazji kt鏎ej odkryjemy r闚nie kilka smaczk闚 w postaci alternatywnych wykona The Locustus i My Favorite Plague. B璠zie to oczywi軼ie po篡wk dla najbardziej zagorza造ch mi這郾ik闚 prac Jerry’ego Goldsmitha lubuj帷ych si w odkrywaniu ka盥ego detalu jego tw鏎czo軼i.

Niestety wi瘯szo嗆 s逝chaczy zapewne przejdzie obok tego wydania z du膨 doz oboj皻no軼i. Troch szkoda, bo mimo niewielkiej odkrywczo軼i, to w豉郾ie kompletne wydanie 軼ie磬i d德i瘯owej do Mumii wydaje si najbardziej uczciw form prezentacji tej kompozycji. Partytury, kt鏎 uwa瘸m za jeden z najwi瘯szych highlight闚 schy趾owego okresu tw鏎czo軼i Jerry’ego Goldsmitha. I nie przemawia przeze mnie czysty sentyment z m這dzie鎍zego odkrywania owej muzyki, ale lata os逝chiwania si z mn鏀twem prac nieod瘸這wanego artysty. Polecam najmocniej, jak to tylko mo磧iwe.


Inne recenzje z serii:
  • The Mummy
  • The Mummy Returns
  • The Mummy Returns - Expanded Edition

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    CD 1:
    • 1. Imhotep (4:15)
    • 2. The Sarcophagus (2:13)
    • 3. The Tauregs Attack (2:20)
    • 4. Closed Door (1:22)
    • 5. Undiscovered Creature (1:00)
    • 6. Off Balance (0:45)
    • 7. A Key In The Hand (0:37)
    • 8. The Hanging (0:56)
    • 9. Giza Port (Alternate) (1:57)
    • 10. Night Boarders (4:03)
    • 11. The Caravan (2:41)
    • 12. Camel Race (3:22)
    • 13. The Prep Room (2:39)
    • 14. The Mummy Sarcophagus (2:23)
    • 15. Mumia Attack (2:21)
    • 16. A Librarian (1:03)
    • 17. Discoveries (3:36)
    • 18. The Plagues (0:51)
    • 19. The Locusts (Alternate) (5:01)
    • 20. Never Stop (2:29)
    • 21. Finish The Job (1:54)
    • 22. Regeneration (0:29)
    • 23. Alley Attack (0:24)
    • 24. The Flies (0:51)
    • 25. Sleeping Evy (1:39)
    • 26. My Favorite Plague (Alternate) (3:59)
    • 27. Crowd Control (3:09)
    • 28. Airplane Ride (0:51)
    • 29. Sand Storm (2:31)
    • 30. Desert Burial (1:07)
    • 31. Rebirth (8:41)
    • 32. The Mummy Attack (6:15)
    CD 2:
    • 1. Escape From The Tomb (1:52)
    • 2. The Sand Volcano (2:18)
    • 3. End Credits (8:01)
    The Extras:
    • 4. The Locusts (Original) (4:51)
    • 5. My Favorite Plague (Original) (3:59)
    Original 1999 Decca Soundtrack Album:
    • 6. Imhotep (4:15)
    • 7. The Sarcophagus (2:13)
    • 8. Taureg Attack (2:20)
    • 9. Giza Port (1:57)
    • 10. Night Boarders (4:03)
    • 11. The Caravan (2:48)
    • 12. Camel Race (3:22)
    • 13. The Crypt (2:23)
    • 14. Mumia Attack (2:15)
    • 15. Discoveries (3:36)
    • 16. My Favorite Plague (3:54)
    • 17. Crowd Control (3:09)
    • 18. Rebirth (8:28)
    • 19. The Mummy (6:15)
    • 20. The Sand Volcano (5:38)
    Czas trwania: 157:12
    Komentarze
    lukasz22 2018-07-30
    22:05
    Jeden z lepszych scor闚 Jerry'ego moim zdaniem, to wydanie z pewno軼i nied逝go zago軼i na mojej p馧ce. :)
    Zibi 2018-08-01
    13:57
    Jak to m闚i - "od przybytku g這wa nie boli", wi璚 ilo嗆 materia逝 na p造cie sama si broni... Pere趾a!

  • Mummy, the - Expanded Edition (Mumia)

    Kompozytor:

    • Jerry Goldsmith

    Dyrygent:

    • Jerry Goldsmith

    Orkiestrator:

    • Alexander Courage

    Wykonawcy:

    • London Session Musicians
    • The Ambrosian Singers

    Wydawca:

    • Intrada (2018)

    Producent:

    • Jerry Goldsmith
    • Douglass Fake

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie