Szukaj: w


recenzje

Final Conflict, the (Omen III: Ostatnie starcie)



Omen III: Ostatnie starcie by typowym sequelem odcinaj帷ym kupony z sukcesu dw鏂h poprzednich obraz闚. I tak oto doros造 ju Damien robi wszystko, aby realizowa swoje szata雟kie przeznaczenie. Stoj帷 na czele wielkiej korporacji Thorn Industries, obraca wielk fortun, kt鏎 mami 鈍iat biznesu i polityki. W oczekiwaniu na ponowne przyj軼ia Chrystusa, gromadzi si造, by zada chrze軼ija雟twu ostateczny cios. Nie unika przy tym wielu patetycznych monolog闚, stawiaj帷ych syna szatana bardziej w roli demagoga ani瞠li cz這wieka czynu. Znu瞠ni nieustannym pr篹eniem musku堯w na Nazarejczyku, w ko鎍u docieramy do wielkiego fina逝, w kt鏎ym antychryst ginie z r彗… sfrustrowanej kobiety. Gdzie jak nie na przys這wiowym kolanie tworzony by scenariusz fina逝 tej kultowej trylogii? Nie tylko krytyka, ale i skromna widownia w kinach da豉 wyraz swojemu niezadowoleniu 鈔ednio fascynuj帷 konkluzj historii Damiena.

Jednym z nielicznych element闚 filmu Grahama Bakera, kt鏎y unikn掖 jakiejkolwiek krytyki, by豉 軼ie磬a d德i瘯owa. Chyba nikt nie wyobra瘸 sobie, aby do stworzenia takowej zatrudniono kogo innego ni Jerry Goldsmith. Zwie鎍zeniem artystycznego sukcesu partytury do pierwszego Omena by豉 statuetka oscarowa – jedyna, jak uda這 si zdoby Goldsmithowi w ca貫j jego karierze. Nagroda sk康in康 zas逝穎na, by豉 tylko symbolem zwracaj帷ym uwag na genialne i zarazem przewrotne podej軼ie kompozytora do podejmowanego dzie豉. Przeciwstawiaj帷 si suspensowemu sposobowi tworzenia muzycznej narracji, skonstruowa swoistego rodzaju szata雟k oper. Bardzo awangardowy tw鏎, gdzie stanowcze, ci皻e frazy orkiestrowe, 軼iera造 si z blu幡ierczym libretto. Efekt ko鎍owy by piorunuj帷y nie tylko w zderzeniu z demonicznym wizerunkiem filmowego ch這pca. R闚nie jako indywidualne s逝chowisko, powtarzaj帷e niczym mantr charakterystyczne „Ave Satani”. Dosy organiczna w wymowie 軼ie磬a d德i瘯owa przesz豉 drobn metamorfoz w drugiej ods這nie filmowej serii. Goldsmith postanowi rozszerzy palet barw o zestaw nowych brzmie elektronicznych i rozwi您a stylistycznych. Niby niewiele, ale w pewnym stopniu wp造n窸o to na „no郾o嗆” ca貫j oprawy muzycznej. Aran瞠 tematu przewodniego pchni皻o w kierunku rytmicznego „danse macabre”, zag瘰zczaj帷 tym samym faktur w muzycznej akcji i dodaj帷 wi璚ej atmosferycznego grania w underscore. Wydawa si mog這, 瞠 fina tej opowie軼i nie zaskoczy nas niczym szczeg鏊nym. A to w豉郾ie tutaj Jerry Goldsmith przygotowa najwi璚ej niespodzianek.

Najwi瘯sz z nich by這 totalne odej軼ie od tematyki przewodniej serii. S造nne ci皻e frazy z krzyczanym „Ave Satani” odstawiono na bok. Na jego miejsce Goldsmith wprowadzi bardziej patetyczn w wymowie melodi z ca趾owicie nowym libretto. Koncentruje si ono na postaci Antychrysta i jego przymiotom. Adversum Dominum, Adversum Christum, Adversum Deo… Waga tych s堯w w zderzeniu z podnios陰 symfonik jest pora瘸j帷a o tyle, o ile b璠ziemy w stanie wychwyci te „smaczki” z dosy g瘰tej faktury, w jakiej zanurzono ch鏎alne frazy. Zwi瘯szenie aparatu wykonawczego mia這 nie tylko charakter czysto pragmatyczny, 軼i郵e zwi您any z demonicznymi planami doros貫go Damiena i ich ewentualnymi konsekwencjami dla los闚 鈍iata. Da這 r闚nie mo磧iwo嗆 stworzenia bardziej rozbudowanej, muzycznej opowie軼i. Ilustracja by豉 bowiem dosy istotnym elementem filmu Bakera, cho nie zawsze przyczynia豉 si do poprawy jego odbioru. Czasami mo積a by這 odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 Goldsmitha ponios豉 fantazja w budowaniu dramaturgii. Idealnym tego przyk豉dem jest sam pocz徠ek filmu, gdzie scen przekazania sztylet闚 zdobi apokaliptyczny w wymowie zestaw orkiestrowo-ch鏎alny. A fakt pojawienia si w og鏊e motywu Chrystusa jest niejako pstryczkiem wymierzonym w nos ogarni皻ego pych, szata雟kiego dziedzica. Podobnych zabieg闚 kontrapunktycznych jest w Ostatnim starciu jeszcze kilka. Ale ca這嗆 sprowadza si do wniosk闚, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa stanowi istotny element narracji. G這郾a, czasami nawet kryj帷a efekty d德i瘯owe i dialogi, sprawuje si na og馧 bardzo dobrze, buduj帷 odpowiedni klimat grozy i podnios這軼i. S瘯 w tym, 瞠 aby w pe軟i doceni wysi貫k kompozytora wcale nie trzeba ogl康a kiepskiego filmu Bakera.


Wystarczy si璕n望 po album soundtrackowy wydany nak豉dem Varese Sarabande. Jeden z dw鏂h dost瘼nych na rynku kr捫k闚, kt鏎ych program nie r騜ni si w jakim zatrwa瘸j帷ym stopniu. Pierwszy soundtrack ukaza si na rynku dopiero pi耩 lat po premierze Ostatniego starcia. Na winylu, a p騧niej na p造cie CD znalaz豉 si selekcja 13 utwor闚 o 陰cznym czasie trwania 48 minut. Dopiero dwie dekady p騧niej nak豉dem tej samej wytw鏎ni 鈍iat這 dzienne ujrza這 The Deluxe Edition tej 軼ie磬i d德i瘯owej. Zremasterowany, rozszerzony do 62 minut, program muzyczny, nie rewidowa w znacznym stopniu wyobra瞠nia na temat tej pracy. Cho na pewno dawa szersze spojrzenie na ca這嗆 tak zwanej muzycznej narracji partytury Goldsmitha. Mimo wszystko nawet i temu delikatesowi nie po drodze by這 z kilkoma kr鏒kimi fragmentami, kt鏎e wybrzmia造 w obrazie. Czy jest nad czym p豉ka, 瞠 nie opublikowano ich na Deluxe Edition? Moim zdaniem nie.

Emocje warto zachowa na ods逝ch dowolnego programu z ilustracj Goldsmitha. Ju od pierwszych minut cz瘰towani jeste鄉y podnios造mi frazami, ubieraj帷ymi temat przewodni w rozdmuchane pod wzgl璠em dramaturgicznym szaty. Ko鎍闚ka apokaliptycznie brzmi帷ego utworu Main Title przybiera jednak zupe軟ie odmienn form – triumfalnej fanfary skojarzonej z postaci Chrystusa maj帷ego ponownie przyj嗆 na 鈍iat. Nie 逝d幟y si, 瞠 w tak epifanicznym tonie zanurzani b璠ziemy dosy cz瘰to. W豉軼iwie jeszcze tylko dwa razy, czyli w The Second Doming oraz zamykaj帷ym kr捫ek The Final Conflict. Co za si tyczy pocz徠ku, to ju w suspensowym The Ambasador Goldsmith powraca do minorowych, niespokojnych fraz. Jak w przypadku 軼ie瞠k d德i瘯owych do poprzednich film闚, tak i tutaj muzyczna groza jest wynikiem odpowiednio dawkowanych partii ch鏎alnych nanoszonych na „skradaj帷e si” smyczki. Warto zwr鏂i uwag, 瞠 w Ostatnim starciu kompozytor zdecydowanie si璕a nie tylko po ostinato, ale i wyd逝穎ne tekstury przypominaj帷e kompozycje tworzone do produkcji s-f osadzonych w kosmosie. Budowanie przestrzeni pomi璠zy kolejnymi wej軼iami nerwowych smyczk闚 tworzy prze鈍iadczenie pewnej ci庵這軼i – r闚nie mi璠zy poszczeg鏊nymi utworami. B璠zie to pomocne w sytuacjach, kiedy na d逝瞠j zamkniemy si w obr瑿ie funkcjonalnych, underscoreowych konstrukcji, czyli mniej wi璚ej w po這wie albumu.

Naturalnym jest, 瞠 w鈔鏚 pi皻nastu umieszczonych na kr捫ku utwor闚 znajdziemy takie, kt鏎e wywo豉j ciarki na naszych plecach oraz tzw. granie na czekanie. Ca貫 szcz窷cie tych pierwszych jest zdecydowanie wi璚ej. Mimo wzgl璠nej monotematyczno軼i i klarowno軼i w budowie 軼ie磬i d德i瘯owej, to w豉郾ie wyczuwalny „flow” mi璠zy melodyk, a scenicznym wr璚z sposobem interpretowania filmu daje tutaj odbiorcy najwi瘯sz frajd. Kuksaniec wymierzony w rami Herrmanna i jego wyznawc闚 zaowocowa kolejn rewolucj w sposobie podej軼ia do kina grozy, kt鏎 Goldsmith z rado軼i implementowa do swoich kolejnych prac, jak chocia瘺y Duch. Nie dziwmy si wi璚, jak w opowie軼i o synu Szatana do鈍iadczymy powiewu przygody (The Hunt) czy te wspomnianej wcze郾iej, mesja雟kiej euforii.

Znaczna cz窷 muzyki stoi jednak pod znakiem budowania atmosfery grozy, co Goldsmithowi wychodzi nad wyraz skutecznie. A dowodem na to jest kilka ostatnich utwor闚, kt鏎ym bli瞠j do narzuconej w drugim Omenie stylistyki. Krzycz帷y ch鏎 poruszaj帷y si w rytm ostinatowych melodii prowadzi nas do niezbyt spektakularnej w brzmieniu, finalnej konfrontacji. Dopiero filmowy epilog na nowo uwalnia potencja drzemi帷y w temacie przewodnim i motywie Chrystusa.

A dotrwanie do tego momentu b璠zie czyst przyjemno軼i. Pomimo wspomnianej wcze郾iej monotematyczno軼i, rozszerzony album soundtrackowy do Ostatniego starcia wchodzi jak przys這wiowy n騜 w mas這. Ma這 powiedzie, 瞠 jest to moja ulubiona ods這na muzycznej trylogii Omena, to na dodatek jedna z cz窷ciej wertowanych przeze mnie prac z bogatej tw鏎czo軼i Jerry’ego Goldsmitha. Warto zmierzy si z t partytur chocia瘺y po to, aby do鈍iadczy pot璕i brzmienia i si造 oddzia造wania tematu przewodniego. Jednego z lepszych, jakie uda這 si kiedykolwiek napisa Goldsmithowi.


Inne recenzje z serii:
  • Omen
  • Damien: Omen II

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Main Title (03:29)
    • 2. The Ambassador (04:50)
    • 3. Trial Run (02:15)
    • 4. The Monastery (03:17)
    • 5. A T. V. First (02:51)
    • 6. The Statue (04:11)
    • 7. The Second Coming (03:25)
    • 8. Electric Storm (05:22)
    • 9. The Hunt (04:05)
    • 10. The Blooding (03:40)
    • 11. Lost Children (03:45)
    • 12. 666 (03:03)
    • 13. Parted Hair (06:36)
    • 14. The Iron (02:30)
    • 15. The Final Conflict (09:22)
    Czas trwania: 62:33



    Main Title:

    Adversum Dominum
    Adversum Christum
    Adversum Deo
    Adversum Nazarenum


    Adversum Dominum
    Adversum Christum
    Adversum Deo
    Adversum Rex Judaeorum
    Ave Satani


    Mortuorum Nazarenum

    Mortuorum ... Mortuorum ... Satani!
    Komentarze
    Mefisto 2018-06-07
    14:05
    700 recek - impressive, most impressive. Te 200 zaleg造ch kiedy nadrobi ;) Ale szacun. A muzyka wiadomo - klasyka, cho je郵i s造sza這 si jedn cz窷, to s造sza這 si wszystkie.

  • Final Conflict, the (Omen III: Ostatnie starcie)

    Kompozytor:

    • Jerry Goldsmith

    Dyrygent:

    • Lionel Newman

    Wykonawcy:

    • The National Philharmonic Orchestra

    Wydawca:

    • Varese Sarabande (2001)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie