Szukaj: w


recenzje

Damnation Alley (Aleja pot瘼ionych)



Los bywa przewrotny i dosy cz瘰to przekonuj si o tym zar闚no filmowcy, jak finansuj帷y ich projekty producenci. Ka盥ego roku s造szy si o spektakularnych klapach lub niespodziewanych sukcesach niepozornych obraz闚. Moj uwag jaki czas temu skupi豉 historia zwi您ana z produkcj wysokobud瞠towego thrillera s-f, Aleja pot瘼ionych (Damnation Alley). Planowany bud瞠t w wysoko軼i 8 mln $ musia zosta podwojony, a wszystko przez problemy w realizacji efekt闚 specjalnych. Scenariusz r闚nie pozostawia wiele do 篡czenia. Oparty na powie軼i Rogera Zelaznego, koncentrowa si bowiem na grupce bohater闚, kt鏎zy kilka lat po nuklearnym holokau軼ie wyruszaj w poszukiwanie 郵ad闚 cywilizacji. Ich podr騜 wype軟iona jest r騜nego rodzaju absurdalnymi wydarzeniami z napotkan po drodze mutuj帷 faun. I w豉郾ie te uj璚ia przysporzy造 filmowcom nie lada problem闚, przesuwaj帷 premier o niemal 10 miesi璚y. W mi璠zyczasie studio Foxa wypu軼i這 bardzo eksperymentalny projekt, w kt鏎ego sukces nikt nie wierzy. By to film Gwiezdne Wojny w re篡serii George’a Lucasa. W panice przed pora磬 Alei, producenci podj瘭i brzemienne w skutkach decyzje o gruntownym przemontowaniu obrazu. Skoncentrowano si na motywie podr騜y, dodaj帷 wiele nowych scen z dobrze prezentuj帷ym si na ekranie, opancerzonym pojazdem,„Landmaster”. Mimo tych wszystkich stara, ostatecznie Aleja pot瘼ionych uton窸a w morzu krytyki i bardzo nik貫go zainteresowania widowni. Projekt, kt鏎y w za這瞠niach mia by g堯wnym blockbusterem roku 1977, okaza si finansow i artystyczn klap.

Zanim do tego dosz這, producentom uda這 si pozyska do stworzenia oryginalnej 軼ie磬i d德i瘯owej dobrze prosperuj帷ego w闚czas kompozytora, Jerry’ego Goldsmitha. Cho otrzymany za Omena Oscar wyni鏀 go do panteonu najbardziej rozchwytywanych ludzi w bran篡, a realizacja Alei pot瘼ionych ewidentnie sz豉 w z造m kierunku, nie 鄉ia odm闚i decydentom Foxa. Bior帷 na warsztat p馧toragodzinne widowisko, napisa na jego potrzeby niespe軟a 30-minutow partytur, kt鏎a perfekcyjnie 陰czy豉 ze sob organiczne brzmienie orkiestry z modnymi w闚czas elementami elektronicznymi. Prowadzone od kilku lat eksperymenty da造 mu sposobno嗆 do opracowania wielu ciekawych rozwi您a rzutuj帷ych na estetyk i dynamik tworzonych ilustracji. I nie da si tego nie odnotowa ogl康aj帷 film Jacka Smighta.

Nie od razu cz瘰towani jeste鄉y orkiestrowo-elektroniczn mieszank akcji. Pocz徠ek Alei pot瘼ionych daje nam co prawda tematyczny przedsmak, ale pod wzgl璠em konstrukcyjnym zdradza du瞠 przywi您anie do tradycji. Nie dziwne, bowiem militarystyczne procedury, jakimi jeste鄉y 鈍iadkami nie daj sposobno軼i do zbyt obfitego wype軟iania muzycznej przestrzeni. Wiod帷a tr帳ka nadbudowywana jest smyczkowymi i perkusyjnymi aran瘸mi. Dopiero pierwsze uj璚ia opustosza貫go wskutek nuklearnej wojny 鈍iata, pozwalaj przerzuci cz窷 ci篹aru ilustracyjnego na syntetyczne formy wyrazu. Dawkowane dosy sk徙o na samym pocz徠ku s逝膨 g堯wnie do budowania specyficznego, ponurego klimatu. Dopiero gdy „uaktywnia” si w徠ek podr騜y, elektronika bardziej zyskuje na znaczeniu. Staje si tworem nap璠zaj帷ym dynamiczn akcj, ale i ca趾iem dobrym przewodnikiem po cudach i dziwach post-nuklearnego 鈍iata. Nie ma tutaj a tak daleko id帷ej odwagi i eksperymentatorstwa, jak w przypadku Ucieczki Logana, ale i 瘸den z element闚 faktury muzycznej nie jest faworyzowany. Partytura Goldsmitha charakteryzuje si idealn harmoni w zakresie wykorzystanych 鈔odk闚. Tak瞠 doskona陰 precyzj w czytaniu emocji i nastroj闚 przemawiaj帷ych przez obraz Smighta. W豉郾ie nastr鎩 w jakim zanurzona jest ta praca rzutuje na jej ponadprzeci皻nej funkcjonalno軼i. Czy takie same wra瞠nia pozostawia ona w oderwaniu od swojego wizualnego kontekstu?


Z dok豉dn odpowiedzi na to pytanie musieli鄉y czeka okr庵貫 40 lat. Poza okazjonalnie prezentowanymi fragmentami, 軼ie磬a d德i瘯owa do Alei pot瘼ionych nie by豉 bowiem nigdy wydana w kompletnej formie. Nie przez opiesza這嗆 decydent闚 studia, co przez problemy w skompletowaniu materia逝 muzycznego. W przepastnych archiwach Foxa odnaleziono tylko pokryte grub warstw kurzu sesje orkiestrowe, natomiast po uzupe軟iaj帷ych tre嗆, elektronicznych warstwach, 郵ad jakby zagin掖. Douglass Fake z Intrada Records, kt鏎y ju od dawna ostrzy sobie z瑿y na t 軼ie磬 d德i瘯ow, nawi您a wi璚 kontakt ze znanym w bran篡 orkiestratorem, Leighem Phillipsem, i wsp鏊nie podj瘭i decyzj o rekonstrukcji brakuj帷ych element闚. Nie by這 豉two, bo jedynym punktem odniesienia by film z d德i瘯iem zmiksowanym w stereo. Pomocne okaza造 si r闚nie informacje o sprz璚ie wykorzystywanym w tym czasie przez Goldsmitha. Ale nawet ta wiedza otwiera豉 przestrze do milion闚 kombinacji, kt鏎e mo積a by這 wyczyta tylko i wy陰cznie z filmowej tre軼i. Ostatecznie uda這 si uzyska po膨dany efekt, cho wielu pedant闚 na pewno zwr鏂i uwag na drobne r騜nice w barwie obu nagra. W kategoriach czysto estetycznych nie ma to wi瘯szego znaczenia, bo wydany przez Intrad album soundtrackowy broni si atrakcyjn tre軼i.

Przez p馧godzinne s逝chowisko przeprawiamy si dosy szybko. Nie jest to zas逝g prostoty melodycznej zgromadzonych na nim utwor闚, ale konstrukcji pozwalaj帷ej stopniowo wchodzi w ten postapokaliptyczny 鈍iat. OrkiestroweMain Title daje nam tematyczny przedsmak. Z ka盥 minut pot璕owany jest niepok鎩, kt鏎ego pierwsz kulminacj otrzymujemy w dynamicznym fragmencie akcji Valley Of Death z charakterystycznymi rytmizacjami. O wiele wi璚ej b璠zie si ich pojawia w kontek軼ie podr騜y grupki bohater闚 przez opustosza貫, ameryka雟kie ziemie. Do najciekawszych wynurze w tym zakresie zaliczam The Voyage Begins, cho w kontek軼ie wielu sekwencji akcji trac one na swojej wyrazisto軼i. Miejscami w struktur muzycznej akcji wdziera si odrobina pozornego chaosu, jak w przypadku Don't Bug Me, maj帷ego swoj kakofoniczn konstrukcj odci庵a uwag widza od kiepskich efekt闚 specjalnych. Dalsza cz窷 partytury serwuje nam spor porcj dramaturgii zwi您anej z trudnym po這瞠niem, w jakim znajduj si podr騜nicy. Dosy szybko rewidowany jest przez porcj fragment闚 akcji w The Wrong Order oraz A Storm Brewing. Fina s逝chowiska zanurza nas w zmieniaj帷ej nastr鎩, ciep貫j liryce.

Po kr鏒kim fragmencie z napis闚 ko鎍owych bynajmniej nie pozostajemy z niczym. W ramach bonusu wydawcy zamie軼ili alternatywne wykonania dw鏂h utwor闚. Bardziej ani瞠li kwestie aran瘸cyjne orkeistry, uwag koncentruje brak elektroniki. Daje to prze鈍iadczenie o wielkiej roli, jak w pracach Goldsmitha odgrywaj synstetyczne elementy. Bez nich muzyka Amerykanina traci swoj si喚 wyrazu.

A trzeba przyzna, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa do Alei pot瘼ionych takow posiada, ale w okre郵onym kontek軼ie i przy odpowiedniej grupie docelowej. Nie 逝dz si, 瞠 fanaberia wydawnicza Fakesa b璠zie 豉komym k御kiem dla statystycznego mi這郾ika muzyki filmowej. W bogatej filmografii Jerry’ego Goldsmitha funkcjonuje bowiem wiele ciekawszych i bardziej presti穎wych prac, na kt鏎e nie trzeba wydawa kroci. Niemniej cieszy rynkowa obecno嗆 tej kompozycji. Daje nadzieje, 瞠 w przypadku komercyjnego sukcesu Alei pot瘼ionych, wiele innych nadgryzionych przez z帳 czasu partytur r闚nie odzyska sw鎩 dawny blask.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Titles (2:08)
  • 2. A Different World (2:26)
  • 3. Valley Of Death (1:48)
  • 4. The Landmasters (1:51)
  • 5. The Voyage Begins (1:23)
  • 6. Signals (2:47)
  • 7. The Desert (1:24)
  • 8. Don't Bug Me (4:35)
  • 9. A New Passenger (1:26)
  • 10. Refueling Stop (2:09)
  • 11. The Wrong Order (2:42)
  • 12. A Storm Brewing (1:25)
  • 13. A New Day (2:19)
  • 14. End Title (1:38)
The Extras:
  • 15. The Voyage Begins (Alternate) (1:24)
  • 16. A New Day (Alternate Take) (2:21)
Czas trwania: 33:39
Komentarze
Mystery 2018-02-06
19:57
Film pa寮zierz, score Jerry'ego do 瘸dnych jego wi瘯szych osi庵ni耩 nie nale篡, ale jest konkretny i dobrze by這 go us造sze, a "Don't Bug Me" trafia do mojego licznego grona ulubionych utwor闚 akcji Goldsmitha.

Damnation Alley (Aleja pot瘼ionych)

Kompozytor:

  • Jerry Goldsmith

Muzyka dodatkowa:

  • Leigh Phillips

Dyrygent:

  • Lionel Newman

Wydawca:

  • Intrada (2017)

Producent:

  • Douglass Fake

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie