Szukaj: w


recenzje

Untraceable (Nieuchwytny)



Na przestrzeni ostatnich dw鏂h dekad powsta這 multum thriller闚 o zwyrodnialcach, kt鏎zy porywaj ludzi, pastwi帷 si nad nimi a do 鄉ierci. W鈔鏚 takowych szczeg鏊nie interesuj帷o zapowiada si film Gregory'ego Hoblita, Nieuchwytny. Traktuje on o gro幡ym psychopacie, kt鏎y swoje zbrodnie dokonuje na 篡wo – w Internecie. Nie sam, ale za po鈔ednictwem ogl康aj帷ych ten krwawy spektakl ludzi. W pe軟i zautomatyzowane urz康zenia tortur zadaj tym wi瘯sze cierpienia, im wi璚ej internaut闚 wchodzi na stron. Spraw pr鏏uje rozwi您a agentka FBI, Jennifer Marsh, kt鏎a staje si wkr鏒ce celem tajemniczego mordercy. Cho na wielu p豉szczyznach obraz ten wydaje si grubymi ni熤i szyty, to jednak zawiera dosy uniwersalne przes豉nie. 畝dna tragedia rozgrywaj帷a si na odleg這嗆 nie dotyka nas tak, jakby鄉y w niej sami uczestniczyli. Ciekawo嗆 wyzwala w cz這wieku pierwotne instynkty, a czyje cierpienie jest tylko kolejn do przetworzenia informacj. O znieczulic spo貫czn wcale nie trudno. I w豉郾ie w tym w徠ku zanurzone zdaje si by ca貫 to filmowe przedsi瞝zi璚ie. Zrealizowane i opowiedziane jakby bez wi瘯szego pomys逝 – r闚nie na bohater闚. Nie powinno wi璚 dziwi dosy ch這dne przyj璚ie ze strony krytyki oraz widz闚, kt鏎ych liczba w kinach ledwo pozwoli豉 pokry koszty produkcji.

R闚nie apatycznie porusza si zdobi帷a go 軼ie磬a d德i瘯owa. Do skomponowania jej zatrudniony zosta Christopher Young, kt鏎y po dosy intensywnym okresie, w roku 2008 najwyra幡iej postanowi nieco odpocz望. Spo鈔鏚 dw鏂h podejmowanych w闚czas projekt闚 by i Nieuchwytny. Zar闚no sama tematyka filmu, jak i jego tre嗆 idealnie wpisywa造 si w predyspozycje ameryka雟kiego kompozytora – jedynego w swoim rodzaju weterana wszelkiej ma軼i thriller闚, horror闚 i oscyluj帷ych wok馧 tych klimat闚, film闚 akcji. I przys逝chuj帷 si efektowi ko鎍owemu, nie spos鏏 nie zauwa篡, 瞠 w豉郾ie poprzednie do鈍iadczenia na tym polu mia造 w tej pracy najwi璚ej do powiedzenia. Wyj徠kowo zachowawcze podej軼ie, stroni帷e od przynajmniej symbolicznych eksperyment闚 z aparatem wykonawczym, stylistyk, zrodzi這 dosy dobrze wpasowan w rzeczywisto嗆 filmow, opraw muzyczn, ale... No w豉郾ie... Bez wi瘯szej mocy sprawczej, kt鏎a faktycznie zapewnia豉by krwawemu widowisku Hoblita jak捷 namiastk unikatowo軼i.

Tradycyjnie, Chrisopher Young podzieli swoj partytur na dwa r闚nowa積e elementy. Pierwszym z nich jest z roztaczaj帷y hegemoni nad ca這軼i, element grozy. S to utwory, kt鏎e pojawiaj si w scenach porwa, tortur lub 郵edztwa przybli瘸j帷ego grup agent闚 do mordercy. W zale積o軼i od dynamiki scen i sytuacji w jakiej si oni znajduj, 軼ie磬a d德i瘯owa przemawia albo minorowym ostinatem buduj帷ym napi璚ie, albo bardziej zdecydowanym, niespokojnym, a czasami ocieraj帷ym si o atonalne formy, graniem. R闚nowa積i dla tych stricte ilustracyjnych fragment闚 jest temat g堯wnej bohaterki – agentki Jennifer Marsh. Z liryczn, fortepianow melodi skonstruowan na bazie ostinata zar闚no zaczynamy przygod z filmem Hoblita, jak i j ko鎍zymy. Nie znaczy to, 瞠 jest ona nieobecna w pozosta貫j cz窷ci partytury. W miar zag瘰zczenia si atmosfery Chrsitopher Young po prostu zmienia tonacj, nak豉daj帷 na rzeczony temat albo p豉szczyk smutku, albo cie grozy. Dosy prosty zabieg, kt鏎y w warunkach filmowych sprawdzi si doskonale. Ale czy poza nim r闚nie?


Muzyka niezbyt dobrze zmiksowana zosta豉 z zreszt sfery d德i瘯owej, przez co dosy trudno oceni faktyczn warto嗆 kompozycji Younga w tym obrazie. O wiele 豉twiej przychodzi to podczas s逝chania albumu soundtrackowego wydanego nak豉dem Lakeshore Records. Schludnie przemontowane, 45-minutowe s逝chowisko nie pozostawia wielkiego pola do malkontenctwa poza jednym prostym stwierdzeniem – ju gdzie to mo積a by這 us造sze.

Przygod z soundtrackiem rozpoczynamy od prezentacji tematu przewodniego w tytu這wym Untraceable. I to w豉郾ie ten temat rodzi mo瞠 najwi璚ej obiekcji. Dosy podobny do tuzina analogicznych melodii tworzonych w zbie積ych gatunkowo tworach. Zapominaj帷 o tym, dosy szybko damy si porwa tej liryczno-melancholijnej tre軼i. Na zmian nastroju nie musimy d逝go czeka. Pierwsze chwile niepokoju dostarcza nam Death After Life After Death. Osadzone na rytmicznych perkusjonaliach i elektronice, fragmenty akcji, od czasu do czasu przywo逝j r闚nie temat g堯wnej bohaterki – rzecz jasna dopasowanego do nastroju i wymowy utworu. Tym umiarkowanie dynamicznym akcentem wchodzimy na grunt bardziej kompleksowego opisywania filmowej rzeczywisto軼i. 奸edczy procedural zdecydowanie obni瘸 nastr鎩, zanurzaj帷 s逝chacza w solidnej porcji funkcjonalnego underscore. Przyk豉dem jest Session Locked oraz Gouldylocks, kt鏎e mimo ilustracyjnego charakteru, potrafi zainteresowa swoj struktur. Najwi瘯sze fajerwerki czekaj nas jednak w licznie proponowanych fragmentach akcji. Niekt鏎e oparte na rytmicznej strukturze, inne wprowadzaj帷e w trzewia partytury odrobin wi璚ej chaosu. Idealnym po陰czeniem obu tych zabieg闚 jest scena z fina這wej konfrontacji zdobiona energetycznym Blinking the Code. Wie鎍z帷y t akcj, mroczny fragment rozpoczynaj帷y Kill With Me odprowadza nas do kolejnej prezentacji ciep貫go ju motywu Jennifer.

Z powy窺zego opisu mo積a wywnioskowa, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa do Nieuchwytnego jest tylko poprawnie skonstruowanym 鈔edniakiem w bogatym dorobku Christophera Younga. I gdy we幟iemy pod uwag oryginalno嗆 i spos鏏 prowadzenia muzycznej narracji, to nie trudno si zgodzi. Zupe軟ie inaczej jest natomiast gdy omawian tu partytur zechcemy wyrwa z ciasnych ram filmu Gregory'ego Hoblita. Odpowiednio przemontowana i zaprezentowana praca staje si ca趾iem mi造m dla ucha do鈍iadczeniem muzycznym. Soundtrackiem na wielu p豉szczyznach ust瘼uj帷ym flagowym tworom Younga, ale zach璚aj帷ym do licznych powrot闚.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Untraceable (2:23)
  • 2. Missing Flowers (2:43)
  • 3. Death After Life After Death (2:42)
  • 4. Session Locked (6:37)
  • 5. Acid Decomposition (5:30)
  • 6. Goudlylocks (2:35)
  • 7. Viewer Executions (4:14)
  • 8. Net Nuts (2:50)
  • 9. Incinerated in Cement (7:22)
  • 10. Blinking the Code (4:51)
  • 11. Kill With Me (4:20)
Czas trwania: 44:56
Komentarze

Untraceable (Nieuchwytny)

Kompozytor:

  • Christopher Young

Dyrygent:

  • Allan Wilson

Orkiestrator:

  • Sean McMahon
  • Sujin Nam
  • Martin St. Pierre
  • Brandon Verrett

Wydawca:

  • Lakeshore (2008)

Producent:

  • Christopher Young
  • Max Blomgren
  • David Russell

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie