Szukaj: w


recenzje

Awaken The Shadowman



Filmy mo瞠 robi ka盥y. Grunt to mie dobry pomys, kamer i zgran ekip. Historia nieraz pokazywa豉, 瞠 tworzone za przys這wiowego dolara obrazy, urasta造 do miana kultowych. Szczeg鏊nie wyra幡ie daje si to odczu w kinie grozy, kt鏎e przecie nigdy nie potrzebowa這 olbrzymich nak豉d闚 finansowych. Z takiego te za這瞠nia wysz這 trzech Amerykan闚: Woodrow Wilson Hancock III, Skyler Caleb oraz James Zimbardi, kt鏎zy napisali, wyre篡serowali (pod pseudonimem J.S. Wilson) i zagrali sw鎩 autorski projekt o patetycznie brzmi帷ym tytule Awaken The Shadowman. Historia osadzona w ma造m kalifornijskim miasteczku nie wydaje si wielce skomplikowana. Do Adama dzwoni brat (Jake) z informacj o zagini璚iu matki. Po przybyciu wraz z 穎n i male鎥 c鏎k, rozpoczynaj poszukiwania. Okazuje si, 瞠 znikni璚ie psychicznie chorej matki nie by這 przypadkowe. I przypadkiem nie jest r闚nie bior帷e udzia w poszukiwaniach, przypominaj帷e sekt, tajemnicze stowarzyszenie Gateway. Odkrywaj帷 kolejne elementy tej uk豉danki, Adam u鈍iadamia sobie, 瞠 jemu i jego rodzinie grozi wielkie niebezpiecze雟two.

Koncepcja z jakiej wyszli scenarzy軼i wydaje si ca趾iem ciekawa. Niemniej wszystko rozbi這 si o bardzo kiepsk realizacj, w kt鏎ej najwi瘯sza bol帷zk jest fatalna gra aktorska. Tw鏎cy nie mieli r闚nie wi瘯szego pomys逝 na przeprowadzenie widza przez kolejne w徠ki, szastaj帷 nimi bez wi瘯szego 豉du i sk豉du. Ale najwi瘯sze zdziwienie wywo逝je ko鎍闚ka widowiska, pozostawiaj帷a w g這wie odbiorcy wi璚ej pyta, ani瞠li udzielonych przez dramatyczn, fina這w scen, odpowiedzi. Kim jest tajemnicza zjawa? Jaki ma zwi您ek ze wspomnian wy瞠j organizacj? Tego niestety nie wiemy...

Brak filmowego do鈍iadczenia tw鏎c闚 i sk徙y bud瞠t emanuj niemal瞠 z ka盥ej sceny. Aczkolwiek jest jedna p豉szczyzna, kt鏎a skutecznie uchowa豉 si przed sprowadzeniem jej na niziny artystyczne. Chodzi mianowicie o 軼ie磬 d德i瘯ow. Do skomponowania takowej zatrudniony zosta Douglas Pipes – swoistego rodzaju weteran kina grozy… Tego niszowego, tworzonego za przys這wiowego dolara, cho w swojej filmografii ma r闚nie kilka bardziej rozpoznawalnych tytu堯w takich, jak Upiorna noc, Kampus: Duch 鈍i徠, czy Straszny dom. Anga do Shadowmana by z jednej strony okazj do ponownego wej軼ia w doskonale znany sobie gatunek, z drugiej nieco ogranicza kompozytora pod wzgl璠em technicznym. Sk徙y bud瞠t nie pozwala zaszale z ilo軼i wykonawc闚, niejako ju na starcie sk豉niaj帷 artyst do odej軼ia ku bardziej kameralnym formom. Si璕n掖 wi璚 po tradycyjny zestaw smyczk闚, b璠帷y chyba najlepszym katalizatorem muzycznej grozy. Wsparciem dla niej mia造 by pojedyncze instrumenty perkusyjne oraz ca豉 gama elektronicznych tekstur, kszta速uj帷ych ponury, wisielczy ton 軼ie磬i d德i瘯owej.


Muzyka Douglasa nie daje ani chwili oddechu od tego nastroju. Ju od pierwszych nut wybrzmiewaj帷ych w filmowym prologu narzuca mrocz, duszn atmosfer. Grobowy ton pot璕owany jest 鈍ietnym zestawieniem brzmie organicznych z toporn retro-elektronik. Pojawiaj帷e si od czasu do czasu, dronowe d德i瘯i, buduj specyficzny klimat, cho nie zawsze zgodny on jest z tym, co prezentowane jest na ekranie. I tutaj pojawia si jeden z najwa積iejszych zarzut闚 kierowanych wzgl璠em autora oprawy muzycznej. Zbyt przerysowuje on to, co dzieje si w Shadowmanie. Mimo 鈍ietnego spottingu i sugestywno軼i 軼ie磬i d德i瘯owej, wydaje si ona zbyt przyt豉czaj帷a, zw豉szcza, 瞠 w wielu scenach odgrywa wr璚z pierwszorz璠n rol, spychaj帷 efekty d德i瘯owe i dialogi na dalszy plan. Co, co w wielu hollywoodzkich superprodukcjach by這by na wag z這ta, tutaj staje si mieczem obosiecznym uderzaj帷ym w tre嗆 filmu.

Abstrahuj帷 od tego zbyt sugestywnego opowiadania historii Adama i jego rodziny, pochwali nale篡 niezwyk陰 klarowno嗆 ilustracji. Struktura 軼ie磬i wyra幡ie podzielona jest na cztery filary tematyczne, kt鏎ych bariera wydaje si nieprzekraczalna. Pierwszy z nich przypisany jest tytu這wej zjawie i sprowadza si do serii ci皻ych fraz smyczkowych. Kolejnym punktem odniesienia jest organizacja Gateway, kt鏎a od Douglasa Pipesa otrzyma豉 minorow, ch鏎aln melodi. Okraszona mistycznym wyd德i瘯iem ca趾iem dobrze wpisuje si w sekretn dzia豉lno嗆 bractwa. Po drugiej stronie melodycznej barykady stoi pozornie niewinna, pozytywkowa melodia, dochodz帷a do g這su w scenach z dzieckiem. Natomiast funkcj t豉 do prowadzonego przez Adama 郵edztwa pe軟i tutaj pulsuj帷y, monotonny bit, na bazie kt鏎ego wyprowadzane s r騜nego rodzaju melodie. Kiedy posk豉damy te wszystkie elementy w ca這嗆, wtedy okazuje si, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa do Shadowmana jest tworem dziecinnie prostym. Bazuj帷ym na okre郵onych schematach i reakcjach zwrotnych na linii obraz – muzyka. W gatunku grozy jest to niezwykle rzadkie zjawisko, raczej zarezerwowane dla niszowych, ambitnych produkcji. I by mo瞠 z ambitnym kinem rzeczony film ma niewiele wsp鏊nego, ale spos鏏 w jaki porusza si po nim 軼ie磬a d德i瘯owa (wr璚z panoszy), jest tutaj na pewien spos鏏 imponuj帷y.

To samo chcia這by si powiedzie o wra瞠niach wyniesionych z ods逝chu albumu soundtrackowego, ale niestety tak nie jest. Wydana przez La-La Land Records, 64-minutowa 軼ie磬a d德i瘯owa limitowana w nak豉dzie do tysi帷a egzemplarzy, jest zestawem wszystkich utwor闚, jakie wybrzmia造 w filmie. Nie trzeba chyba podkre郵a, jak bardzo odbija si to wszystko na estetyce prezentowanego materia逝. Jeste鄉y bowiem miotani od kilkunastosekundowych fragment闚, bazuj帷ych na pojedynczych „jump scare”, a do opas造ch tekstur, kt鏎ych tre嗆 mo積a by by這 z powodzeniem zamkn望 w trzyminutowych fragmentach. Pedantyczne trzymanie si filmowej chronologii wcale tu nie pomaga. Tak samo zreszt jak pr鏏a zmierzenia si z tym trudnym w odbiorze s逝chowiskiem bez wcze郾iejszego zapoznania si z kontekstem filmowym. Ale czy w 鈍ietle tak mia盥膨cych opinii o produkcji jest w og鏊e jakikolwiek sens si璕ania po ten obraz?

Na to pytanie b璠ziecie musieli sobie dopowiedzie indywidualnie. My郵, 瞠 dla samej muzyki warto przynajmniej zerkn望 na wybrane sceny, gdzie Douglas Pipes podr璚znikowo buduje napi璚ie, podsyca groz i.. w豉軼iwie na tym ko鎍zy si jego rola. Bo o jakiejkolwiek dramaturgii mo瞠my po prostu zapomnie. I w takim te tonie przemawia do nas album soundtrackowy – skromny w 鈔odkach, r闚nie ascetyczny w tre軼i, cho klimatyczny, ale na d逝窺z met po prostu nu膨cy.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Opening (2:52)
  • 2. Titles (2:51)
  • 3. Watching (0:21)
  • 4. Beth Trance (2:40)
  • 5. Missing Alt (0:50)
  • 6. Missing (2:15)
  • 7. Beth Searches House/Looking For Clues (9:12)
  • 8. Baby Dolls (1:30)
  • 9. Flashback/Angela (2:20)
  • 10. Gateways (1:56)
  • 11. Welcome (0:25)
  • 12. Shadowman (0:15)
  • 13. Drive To Junkyard/Searching (1:25)
  • 14. Searching For Clues Pt. 1 (0:52)
  • 15. Searching For Clues Pt. 2 (5:31)
  • 16. Going To Bed (2:24)
  • 17. Drive To Find The Burned One (4:50)
  • 18. Leaving (3:03)
  • 19. Angela's Place/Drive (10:32)
  • 20. Sacrifice (5:00)
  • 21. Return (1:36)
  • 22. End (1:41)
Czas trwania: 64:23
Komentarze

Awaken The Shadowman

Kompozytor:

  • Douglas Pipes

Dyrygent:

  • Oleg Kondratenko

Orkiestrator:

  • Douglas Pipes

Wydawca:

  • La-La Land Records (2017)

Producent:

  • Douglas Pipes

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie