Szukaj: w


recenzje

Snowman, the (Pierwszy 郾ieg)



Ba逕an. Tak powinno brzmie polskie t逝maczenie filmu Thomasa Alfredsona, The Snowman. Wtedy ka盥y widz wchodz帷y do sali kinowej, nad kt鏎 widnia豚y w豉郾ie tekst "Ba逕an", mia豚y 鈍iadomo嗆 do jakiego typu odbiorcy kierowane jest 闚 w徠pliwe dzie這. A dziwne, 瞠 wychodzi ono z r彗 tw鏎cy kultowego Szpiega. Pierwszy 郾ieg oparty na bestsellerowej powie軼i norweskiego pisarza, Jo Nesbo, okaza si nieudolnie zrealizowanym, w徠pliwej jako軼i widowiskiem z kiepsko zarysowan intryg. I co ciekawe, najbardziej irytuj帷e w tym filmie nie jest powolne, nu膨ce tempo prowadzonej narracji, ale nijakie, absolutnie nieanga簑j帷e postaci z kreacj Michaela Fassbendera na czele. Budowane z wielkim mozo貫m napi璚ie prowadzi do zaskakuj帷ego zwrotu akcji, wie鎍zonego apatyczn konfrontacj i jeszcze mniej frapuj帷ym epilogiem. Wszystko to sprawia, 瞠 obraz Alfredsona jawi si jako nieprzemy郵any, niedopracowany tw鏎. Zreszt sam re篡ser t逝maczy si ograniczon ilo軼i dni zdj璚iowych i licznymi problemami postprodukcyjnymi. Jaki jest wi璚 sens w podejmowaniu tego typu dzia豉 i 軼igania si z czasem za wszelk cen? Na to pytanie niech odpowiedz sobie producenci notuj帷y olbrzymie straty finansowe po pierwszych tygodniach wy鈍ietlania obrazu.

I po raz kolejny szcz窷cia w anga簑 do kasowego hitu nie mia tutaj kompozytor 軼ie磬i d德i瘯owej, Marco Beltrami. Odcinaj帷y si od tej smutnej tendencji Logan, okaza si tylko wyj徠kiem d逝gofalowego procesu popadania w box-office’ow nisze. Paradoksalnie, to w豉郾ie finansowo-artystyczne blama瞠 obraz闚, do jakich komponuje Beltrami, uwalniaj w nim najwi瘯sze pok豉dy kreatywno軼i. Przyk豉d闚 mo積a mno篡, ale wystarczy przywo豉 spraw Ben-Hura, gdzie w豉郾ie muzyka wyrasta豉 na jeden z mocniejszych element闚 tego filmu. Wywa穎na emocjonalnie, podchodz帷a z wielkim poszanowaniem do przestrzeni, odnajdywa豉 si dok豉dnie tam, gdzie powinna. To samo mo瞠my powiedzie o oprawie muzycznej do Logana. Ascetyczne granie z r闚nie surow (瞠by nie powiedzie ja這w) baz tematyczn, prze這篡造 si na zaskakuj帷o dobr komityw z pustynn sceneri ostatniego filmu o Wolverine. Czy r闚nie skutecznie radzi sobie oprawa muzyczna Beltramiego w Pierwszym 郾iegu?

Je瞠li za wyznacznik jako軼i przyjmiemy stopie funkcjonalno軼i 軼ie磬i d德i瘯owej, wtedy faktycznie mo瞠my powiedzie o pewnego rodzaju sukcesie. Muzyka Beltramiego jest integraln cz窷ci filmowej opowie軼i, cho nie wp造wa w znaczmy stopniu na jej tre嗆. Wydaje si transparentnym katalizatorem dosy s豉bo wyeksponowanej dramaturgii, ale swoj najwi瘯sz moc sprawcz ma w zderzeniu ze sceneri tocz帷ej si akcji. Spowite p馧mrokiem i przykryte 郾iegiem norweskie, rozleg貫 plenery, idealnie komponuj si z atmosferycznym soundtrackiem Amerykanina. Zanurzone w minorowej tonacji tekstury, dosy cz瘰to odwo逝j si do elektronicznych form muzycznego wyrazu, ale podstaw tego klimatycznego, dusznego grania, w dalszym ci庵u s smyczkowe i fortepianowe ostinata. Po raz kolejny Beltrami stroni tutaj od zbyt intensywnego wype軟iania przestrzeni d德i瘯owej. Skupiaj帷 si na kilku tylko elementach faktury muzycznej, bawi si nimi, daj帷 jednocze郾ie sposobno嗆 do odpowiedniego wyeksponowania ka盥ego elementu tej muzycznej uk豉danki.


Wyj徠ek stanowi utwory akcji, kt鏎e okraszono odpowiedni porcj dynamiki i polifonii. Takowa zwi您ana jest nie tylko ze zwi瘯szon aktywno軼i sekcji d皻ej i perkusjonali闚, ale r闚nie ca貫go zaplecza elektronicznych sampli. Baza rytmiczna utwor闚 akcji wydaje si najbardziej pretensjonalnym elementem oprawy muzycznej do Pierwszego 郾iegu. Ca貫 szcz窷cie partytura nie epatuje zbyt du膨 ilo軼i takich fragment闚. W豉軼iwie tylko dwie sceny ulegaj presji natarczywego dynamizowania akcji, a s nimi prolog oraz epilog filmu Alfredsona. Pozosta豉 cz窷 oprawy wydaje si idealnym t貫m do prowadzonego przez g堯wnego bohatera, policyjnego proceduralu. I jak mo積a si spodziewa, nie jest to zbyt inspiruj帷e, zapadaj帷e w pami耩 granie. Cho muzyka Beltramiego wykonuje w filmie ca趾iem dobr robot, to w ostatecznym rozrachunku jest ona tylko t貫m do dziej帷ych si na ekranie wydarze. Dodatkowym mankamentem umniejszaj帷ym rol muzyki jest d德i瘯owy miks, traktuj帷y j jako jeden z mniej istotnych element闚 sfery audytywnej. Trudno wi璚, aby wychodz帷y z kina widz wzbudzi w sobie wi瘯sze zafascynowanie stworzon przez Beltramiego ilustracj muzyczn.

Mimo wszystko ameryka雟ka wytw鏎nia Back Lot Music wzi窸a spraw w swoje r璚e, wydaj帷 na tamtejszym rynku niespe軟a 50-minutowy soundtrack. Na kr捫ku znalaz豉 si wi瘯sza cz窷 zarejestrowanego na potrzeby filmu materia逝, ale w zupe軟o軼i wyczerpuj帷a jego potencja. Czasami a za bardzo, bowiem czas sp璠zony przy 軼ie盧e d德i瘯owej Marco Beltramiego potrafi si d逝篡. Winna jest tutaj nie tylko konstrukcja oprawy muzycznej, ale i tre嗆 – monochromatyczna, pozbawion wi瘯szego kolorytu w stosowanych 鈔odkach muzycznego wyrazu i stosunkowo uboga pod wzgl璠em tematycznym. Si陰 poci庵ow jest liryczny, smutny motyw przypisany Harry’emu Hole. Melodia, cho trafnie punktuj帷a w przygn瑿iaj帷y wizerunek zapijaczonego detektywa, nie jest sprawnym narz璠ziem w kreowaniu dramaturgii. To samo mo積a powiedzie o temacie grozy wpisuj帷ym si w standardy gatunkowe Beltramiego. Wype軟iaj帷e pozosta陰 przestrze tekstury i fragmenty akcji nie budz r闚nie wi瘯szych emocji. Takowych dostarcza (tradycyjnie u tego kompozytora) spos鏏 gospodarowania przestrzeni, odpowiedni dob鏎 instrumentarium oraz 鈍ietny miks, pozwalaj帷y czerpa przyjemno嗆 z ka盥ego detalu nagrania. Ale czy to wystarczy, by skusi potencjalnego odbiorc do zakupu rzeczonego soundtacku?

W徠pi. Na rynku soundtrackowym funkcjonuje mn鏀two podobnie brzmi帷ych prac podpisanych nazwiskiem Beltramiego. Album闚, z kt鏎ych dost瘼no軼i nie ma wi瘯szego problemu. Pod wzgl璠em artystycznym i estetycznym Pierwszy 郾iegAmerykanina poziom, ale w ostatecznym rozrachunku jawi si jako poprawne, funkcjonalne rzemios這, napisane ze szkie趾iem w oku, ale zimnym sercem.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1 Main Titles (3:30)
  • 2 Building a Snowman (3:04)
  • 3 Down the Harry Hole (2:25)
  • 4 Rafto Investigates (1:57)
  • 5 Snow Stalking (2:01)
  • 6 Studying Source (3:11)
  • 7 Bumming a Ride (1:05)
  • 8 Rafto on the Case (2:34)
  • 9 Dr. Red Herring (1:09)
  • 10 Bridge to Chicken (1:51)
  • 11 Sylvia's Death (1:37)
  • 12 Harry Leaves for Bergen (1:41)
  • 13 Arriving in Bergen (1:07)
  • 14 Raftos Visiter (1:47)
  • 15 Finding Vetlesen (2:47)
  • 16 Searching for Katrine (1:09)
  • 17 Lady Vengeance (1:31)
  • 18 Finding Katrine (1:24)
  • 19 Car Chase (2:30)
  • 20 In Search of (1:39)
  • 21 After Shock (1:24)
  • 22 Ice Wide Shut (2:18)
  • 23 Barn Find (2:16)
  • 24 The Hole Family (1:21)
  • 25 Carillon My Wayward Son (2:22)
Czas trwania: 49:40
Komentarze
Mystery 2017-12-28
11:42
A mi si podoba, nie jest to typowe odb瑿nione rzemios這 jakich u Marco wiele i jak na thriller jest to dobrze ugryziona przez jego praca. Niestety w filmie wypada licho, ale albumu s逝cha si dobrze i jest tu sporo atrakcji, zar闚no akcyjnych (Down the Harry Hole!) , jak i lirycznych (Studying Source), szkoda tylko, 瞠 zabrak這 chronologii, lubi jak soundtrack opowiada histori, a tu popl徠anie z pomieszaniem.

Snowman, the (Pierwszy 郾ieg)

Kompozytor:

  • Marco Beltrami

Muzyka dodatkowa:

  • Brandon Roberts
  • MArcus Trumpp
  • Miles Hankins
  • Dennis Smith

Dyrygent:

  • Mark Graham

Orkiestrator:

  • Mark Graham
  • Rossano Galante
  • Danna Niu
  • Richard Bronskill

Wykonawcy:

  • Chamber Orchestra of London

Wydawca:

  • Back Lot Music (2017)

Producent:

  • Marco Beltrami

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie