Szukaj: w


recenzje

Troy - Expanded Edition (Troja)



Mimo 瞠 wiele ju lat min窸o od premiery filmu Wolfganga Petersena, Troja, to trudno zapomnie o licznych kontrowersjach towarzysz帷ych postprodukcji tego obrazu. Wszyscy zapewne znamy histori z odrzuceniem gotowej ju partytury Gabriela Yareda. Odby這 si to w atmosferze skandalu, podgrzewanego przez samego kompozytora, kt鏎y wypuszczaj帷 ca貫 nagranie, wszed na 軼ie磬 wojenn nie tylko z re篡serem, ale i finansistami studia Warner Bros. Prawda okaza豉 si jednak bardzo bolesna. Mimo wspania貫j tematyki i ciesz帷ych ucho aran瘸cji, muzyka Liba鎍zyka zupe軟ie nie potrafi豉 odnale潭 si w poddanej licznym zmianom monta穎wym Troi. Na kilka tygodni przed premier postanowiono wi璚 zatrudni innego kompozytora. W tym celu Petersen skontaktowa si z Jamesem Hornerem, z kt鏎ym przecie wsp馧pracowa kilka lat wcze郾iej nad Gniewem oceanu. Horner nie by zainteresowany wskakiwaniem na ten p璠z帷y w霩ek, ale da si przekona do wzi璚ia udzia逝 w specjalnie zaaran穎wanym pokazie filmu. Jak p騧niej wyzna, do podj璚ia si tego anga簑 sk這ni go hipnotyczny g這s Tanji Tzarovskiej, solistki po kt鏎 si璕n掖 Yared do wykonania partii wokalnych swojej 軼ie磬i d德i瘯owej. Od tego momentu rozpocz掖 si wy軼ig z czasem.

James Horner na skomponowanie zakontraktowanej, 75-minutowej partytury, mia kilkana軼ie dni. Podczas wst瘼nego spottingu okaza這 si, 瞠 film potrzebuje jej znacznie wi璚ej. Ostatecznie stan窸o na 118 minutowej 軼ie盧e d德i瘯owej, kt鏎a tworzona by豉 w wielkim po酥iechu dos這wnie kilka tygodni przed planowan premier. O jakiejkolwiek g喚bszej analizie filmu, poszukiwaniu unikatowych barw i d逝窺zym zatrzymaniu si nad sfer tematyczn nie by這 tu mowy. Ju od samego pocz徠ku mo積a by這 zak豉da, 瞠 ujmuj帷y wokal Tanji b璠zie osi, wok馧 kt鏎ej obraca si b璠zie dramaturgia 軼ie磬i d德i瘯owej. Horner zacz掖 jednak tworzenie oprawy muzycznej od sceny pojedynku mi璠zy Achillesem a Hektorem. Dopiero wyprowadzone tam koncepcje sta造 si podwalin do stworzenia zar闚no j瞛yka muzycznego, jak i odpowiedniej bazy tematycznej. I je瞠li ten pierwszy wpisuje si w sztampowe rozwi您ania, jakimi Hollywood cz瘰tuje nas od wielu dekad, to kwestia tematyki ma prawo budzi umiarkowany entuzjazm.

Amerykanin stworzy bowiem dwa bardzo mocne tematy, kt鏎e 鈍ietnie koresponduj z obrazem i… s po prostu mi貫 dla ucha. Pierwszym jest heroiczna fanfara – swoistego rodzaju hymn wojenny przypisany Achillesowi. W po陰czeniu z jego wyczynami na polu bitwy sprawdza si wprost wybornie. To samo mo積a powiedzie o motywie zagro瞠nia, pojawiaj帷ym si na horyzoncie wydarze wraz z pierwszymi greckimi statkami. Minorowa melodia staje si g堯wnym budulcem muzycznej akcji w scenie inwazji Grek闚 na Troj i czyni to w jak瞠 spektakularny spos鏏. W dalszej cz窷ci filmu, kiedy obl篹one miasto stawia twardy op鏎, wojenne ostinato zaczyna przybiera bardziej dramatyczn form. Ci篹kie straty, jakie ponosz Grecy op豉kiwane s rzewnym motywem wykonywanym przez utalentowan, macedo雟k 酥iewaczk. A w centrum tych tragicznych wydarze stawiany jest w徠ek mi這sny mi璠zy Helen a Parysem, kt鏎y by przecie pretekstem do wszcz璚ia wojny troja雟kiej. Nie dziwne wi璚, 瞠 w partyturze Hornera dosy istotnym elementem jest r闚nie liryczny motyw scalaj帷y te dwie postaci. Wi瘯sz rol zaczyna on odgrywa dopiero w drugiej po這wie filmu i co ciekawe niekoniecznie w kontek軼ie wspominanych wy瞠j postaci. Przyk豉dem jest fina這wy pojedynek, kiedy 鄉ier Achillesa staje si dope軟ieniem tragicznych los闚 kochank闚. Ujmuj帷a, mistrzowsko rozpisana muzyka z filmowego epilogu, przechodzi p造nnie do opartej na temacie mi這snym piosenki promuj帷ej to widowisko. Etniczne wokale Tanji stanowi tutaj tylko mi貫 dla ucha t這 do 酥iewanego przez Josha Grobana, 豉dnego tekstu, traktuj帷ego o nie鄉iertelno軼i.


Z perspektywy filmu Pteresena, mo積a powiedzie, 瞠 James Horner wykona kawa dobrej roboty. Niezbyt b造skotliwej, raczej bazuj帷ej na sprawdzonych przez niego rozwi您aniach i pokutuj帷ych w bran篡 schematach, ale dosy efektywnie sprawdzaj帷ych si w zderzeniu z filmow rzeczywisto軼i. Jasne, 瞠 kompozycja Hornera nie wytrzymuje por闚nania z genialnie wr璚z skonstruowan muzyk Yareda – bogat tematycznie i tak mocarn w wymowie, 瞠 jakakolwiek my郵 o odrzuceniu tej pracy budzi mo瞠 odruchowy sprzeciw. Pami皻ajmy jednak, 瞠 tw鏎cy filmu nie patrzyli na kompozycj Yareda pod k徠em ewentualnego soundtracku, tylko spe軟iania pewnych podstawowych za這瞠 ilustracyjnych. Je瞠li doszli do wniosku, 瞠 nie spe軟ia ona swoich funkcji, to mieli prawo odpowiednio zareagowa. Analizuj帷 t sytuacj, mo積a pomy郵e, 瞠 ca造 negatywny PR zwi您any z muzyk Hornera jest w豉郾ie efektem g喚bokiego rozczarowania krytyk闚 i szarego konsumenta. I przyznam, 瞠 sam pocz徠kowo da貫m si porwa tej fali nastroj闚. Dopiero przygoda z filmem i g喚bsza analiza obu prac pozwoli豉 rzuci na nie wi璚ej 鈍iat豉. Wszak w innych okoliczno軼iach Troja Hornera by豉by w oczach odbiorcy kolejnym, dobrym (ale tylko) rzemios貫m.

Fala krytyki prze這篡豉 si niefortunnie na odbi鏎 oficjalnego soundtracku, wydanego w okolicach premiery filmu. O 70-minutowym albumie mo積a m闚i wiele, ale na pewno nie w kategoriach nudnego, ci篹kostrawnego i na wskro z貫go s逝chowiska. Kr捫ek od Warner Music ma swoje mocniejsze momenty, jak na przyk豉d fragmenty ilustruj帷e inwazj Grek闚, odpierania ich oraz fina這wej konfrontacji. Ma r闚nie wiele chwil przestoju, kiedy przed znu瞠niem ratuj nas etniczne wokalizy i ciekawe aran瞠 tematyczne. W ostatecznym rozrachunku Hornerowi uda這 si sklei ca趾iem porz康ny soundtrack, kt鏎y w zupe軟o軼i wyczerpuje potencja ca貫j partytury. Dlatego te informacj o planowanym wypuszczeniu na rynek rozszerzonego, dwup造towego wydania, potraktowa貫m z wielk rozerw. Tym bardziej, 瞠 kieruj帷a ca造m projektem Intrada Records od razu zastrzeg豉, 瞠 na rozszerzeniu zabraknie dw鏂h fragment闚, kt鏎e pierwotnie mo積a by這 us造sze na soundtracku od Warner Music. Mgliste zas豉nianie si problemami w pozyskaniu praw do tego nagrania (utw鏎 Troy) nie zosta造 dok豉dniej sprecyzowane. Jak zatem prezentuje si pozosta豉 cz窷 materia逝 wchodz帷a w sk豉d specja逝 od Intrady?

Przykro stwierdzi, ale bardzo ubogo. Pomijam tutaj kwesti schludnej szaty graficznej i obszernych opis闚 w do陰czonej do wydania ksi捫eczce – to niejako standard na kolekcjonerskim rynku wydawniczym. Problemem wydaje si tre嗆 muzyczna, kt鏎a w swojej (prawie) pe軟ej formie absolutnie nie polepsza wizerunku oryginalnego soundtracku. Niepublikowane wcze郾iej utwory nie wnosz nic nowego, obna瘸j帷 przy tym kilka niewygodnych fakt闚 zwi您anych z produkcj tej muzyki. Jedn z kluczowych informacji wydaje si kwestia wykonania poszczeg鏊nych fragment闚. Jak si okazuje, nie wszystko zosta這 ostatecznie nagrane z udzia貫m orkiestry. Znamienne s tutaj pocz徠kowe sceny widowiska, kt鏎e zdobione s samplowanymi smyczkami, na przyk豉d Call for Achilles. To samo tyczy si utworu Hector Instructs Wife, kt鏎ego jedynym, wartym uwagi, organicznym elementem s 瞠雟kie wokalizy. Takowych w rozszerzonym soundtracku us造sze mo瞠my znacznie wi璚ej ani瞠li na regularnym albumie. Reszta wydaje si tylko kosmetycznym uzupe軟ieniem – wprowadzeniem lub zako鎍zeniem s造szanych wcze郾iej fragment闚. Idealnym przyk豉dem b璠zie tutaj scena inwazji Grek闚 poprzedzana sugestywnym, miarowo wystukiwanym na b瑿nach rytmem z r闚nie wymownymi d德i瘯ami dzwon闚. Uwag zwraca r闚nie filmowa wersja piosenki Grobana, Remember, charakteryzuj帷a si d逝窺z introdukcj w wykonaniu Tanji Tzarovskiej. Na kr捫ku od Intrady znajdziemy oczywi軼ie i albumow wersj tego utworu. Ot zupe軟ie zreszt, jak utworu otwieraj帷ego film Petersena.

W tym por闚nawczym ferworze nie spos鏏 nie zatrzyma si chocia瘺y na chwil nad technicznymi r騜nicami mi璠zy regularnym soundtrackiem, a rozszerzeniem. Do tego pierwszego nie mam wi瘯szych zastrze瞠. Miks i mastering wpisuj si tutaj w standardy bran穎we, wi璚 mo積a by這 oczekiwa analogicznych rozwi您a w nowym wydawnictwie. Materia bazuj帷y na oryginalnych masterach z filmowego miksu brzmi jednak... bardziej topornie. Nie umyka uwadze kilka niezbyt dopracowanych moment闚 obna瘸j帷ych dysproporcje w miksie – najcz窷ciej w partiach elektronicznych. Tak瞠 i w niekt鏎ych fragmentach akcji rzeczone proporcje wydaj si zachwiane, zw豉szcza w kontek軼ie pracy instrument闚 d皻ych blaszanych. Niemniej jednak s to detale, na kt鏎e zwr鏂 uwag tylko nieliczni.

Nielicznie b璠zie r闚nie grono odbiorc闚, do jakiego trafi powinno to rozszerzone wydanie 軼ie磬i d德i瘯owej do Troi. Jako wierny fan tw鏎czo軼i Jamesa Hornera pozwoli貫m sobie na kupno tego albumu, ale ju po pierwszym przes逝chaniu utwierdzi貫m si w przekonaniu, 瞠 cz窷ciej wraca b璠 jednak do regularnej edycji. Dwup造towy kolos od Intrady jest zupe軟ie jak film Wolfganga Petersena: d逝膨cym si, mo瞠 nawet niepotrzebnym przedsi瞝zi璚iem. No ale skoro si pojawi, to z redakcyjnego obowi您ku odnotowujemy jego rynkow obecno嗆...



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD 1:
  • 1. Armies Approach (Original Version) (3:53)
  • 2. Call For Achilles (3:07)
  • 3. Feast Source (2:08)
  • 4. Brothers At War (1:54)
  • 5. Never Hesitate (1:38)
  • 6. Dawn Alarm (1:27)
  • 7. The Myrmidons (10:40)
  • 8. The Temple Fight (4:10)
  • 9. Briseis Taken (1:19)
  • 10. There Won’t Be A War (3:02)
  • 11. River Styx And Gates Of Troy (2:16)
  • 12. The Greeks Invade (5:42)
  • 13. A Trojan Victory (9:34)
  • 14. Achilles Saves Briseis (5:25)
CD 2:
  • 1. Trojan Council (1:52)
  • 2. Mistaken Identity (The Trojans Attack) (5:00)
  • 3. Hector Instructs Wife (4:29)
  • 4. Hector Suits Up (1:30)
  • 5. Hector’s Farewells (2:50)
  • 6. Single Combat (5:02)
  • 7. Priam Pleads (3:32)
  • 8. Priam Takes Briseis (1:29)
  • 9. Hector’s Funeral (1:01)
  • 10. The Wooden Horse (9:20)
  • 11. The Sacking Of Troy And End Credits 13:24
  • 12. Remember (Film Version, Josh Groban With Tanja Tzarovska) (4:23)
The Extras:
  • 13. Armies Approach (Film Version) (3:53)
  • 14. Remember (Album Version, Josh Groban With Tanja Tzarovska) (4:15)
Czas trwania: 119:01
Komentarze

Troy - Expanded Edition (Troja)

Kompozytor:

  • James Horner

Dyrygent:

  • James Horner

Orkiestrator:

  • James Horner, Eddie Karam, Conrad Pope, Randy Kerber, Jon Kull

Soli軼i:

  • Tanja Tzarovska (wokal)

Wykonawcy:

  • London Bulgarian Choir

Wydawca:

  • Intrada (2017)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie