Szukaj: w


recenzje

Logan's Run (Ucieczka Logana)



W鈔鏚 kompozytor闚 muzyki filmowej, kt鏎zy elektronik niejako wprowadzili do tego gatunku, nale瘸這by wymieni mi璠zy innymi Jerry’ego Goldsmitha. Z pierwszymi sztucznie przetworzonymi d德i瘯ami pr鏏owa swoich si jeszcze w latach 60., ale dopiero dwie dekady p騧niej elektronika w pe軟ym tego s這wa znaczeniu na sta貫 zadomowi豉 si w warsztacie ameryka雟kiego kompozytora. Poszukuj帷 swoistego rodzaju „punktu zwrotnego”, od kt鏎ego Goldsmith rozpocz掖 intensywne eksperymentowanie z syntetycznym brzmieniem, w pierwszej kolejno軼i na my郵 nasuwa si kinowy Star Trek. Ale ma這 kto pami皻a o innym klasyku kina s-f, kt鏎ego w 1976 roku oprawi muzycznie Jerry Goldsmith. Tym filmem by豉 Ucieczka Logana (Logan’s Run).

Witajcie w XXIII wieku. W idyllicznym, zamkni皻ym pod ogromn kopu陰, hedonistycznym spo貫cze雟twie. Dba這嗆 o pi瘯no i korzystanie z wszelkich uciech 篡cia jest jedynym celem istnienia m這dych ludzi. Brzmi kusz帷o? Ot騜 瞠by nie by這 tak pi瘯nie, to nad ca陰 spo貫czno軼i ci捫y jedna bezwzgl璠na regu豉 – po 30 roku 篡cia ka盥y udaje si na przymusow „reinkarnacj”. Jeden ze stra積ik闚 desygnowanych do pilnowania porz康ku i 豉pania tzw. „uciekinier闚” – Logan 5 – odkrywa, 瞠 owa reinkarnacja jest w istocie u鄉iercaniem starzej帷ych si jednostek. I tutaj zaczyna si emocjonuj帷a, tytu這wa ucieczka naszego bohatera, oczywi軼ie w towarzystwie pi瘯nej Jessici 6. Odkrywaj帷 bogactwo 鈍iata poza hermetycznie zamkni皻 kopu陰, poznaj te natur k豉mstwa, jakim karmieni byli od dziecka. Wci庵aj帷y film Michaela Andersona doceni豉 nie tylko licznie stawiaj帷a si do kin widownia (zrealizowany za niespe軟a 10 mln $, w samych Stanach Zjednoczonych zdo豉 zarobi prawie trzy razy tyle), ale i gremia przyznaj帷e nagrody. W istocie fabu喚 tego widowiska oparto na powie軼i stworzonej przez Williama F. Nolana i George’a Claytona Johnsona. A po sukcesie filmu jeszcze w tym samym roku rozpocz皻o produkcj serialu telewizyjnego, kt鏎y w 24 odcinkach opowiada o kolejnych wyprawach i przygodach tytu這wego Logana. W鈔鏚 czerwcowych premier roku 1976, Ucieczka Logana nie zdo豉豉 tylko pokona horroru Omen, do kt鏎ego, jak doskonale wiemy, opraw muzyczn skonstruowa r闚nie Jerry Goldsmith. I to w豉郾ie ta druga praca przetrwa豉 pr鏏 czasu, jako niekwestionowany klasyk w dorobku ameryka雟kiego kompozytora.

Ucieczka Logana prezentowa豉 zdecydowanie inn jako嗆 i filozofi opisywania filmowej rzeczywisto軼i. Niemniej jednak, to w豉郾ie niekonwencjonalne brzmienie uplasowa這 t kompozycj w szeregu najbardziej prze這mowych dla kariery Jerry’ego Goldsmitha. Anga tego kompozytora do Ucieczki nie by kwesti przypadku, bo gdy si璕niemy wstecz do takich prac, jak Planeta ma逍, czy Ilustrowany cz這wiek, wtedy z 豉two軼i przekonamy si, 瞠 nietuzinkowe historie zawsze popycha造 Amerykanina do daleko id帷ych eksperyment闚. Nie tylko w poszukiwaniu odpowiedniego tonu, czy tematyki. Tak瞠 w zakresie konkretnego instrumentarium i roli, jak mog豉by w tym wszystkim odegra elektronika. A gdzie szuka wdzi璚zniejszego pola do zaistnienia takowej, jak nie utopijna wizja futurystycznego, pozbawionego znanej nam moralno軼i, 鈍iata? Wydumane scenografie, kostiumy i zrealizowane z niema陰 pedanteri efekty wizualne, da造 sposobno嗆 do wyprowadzenia adekwatnych, nowatorskich rozwi您a. Nie s one w r瘯ach kompozytora narz璠ziem pozwalaj帷ym dozna zachwytu stylem 篡cia tej spo貫czno軼i. Syntetyczne d德i瘯i zakl皻e w trzynutowym, ponurym motywie, stawiaj odbiorc w roli biernego obserwatora – troszk z niedowierzaniem patrz帷ego na wszystkie wydarzenia. I s逝sznie, bo gdy na jaw wychodz pierwsze skazy tego „idealnego” 鈍iata, elektronika rozstaje si z melodyk na dobre, serwuj帷 s逝chaczowi ca陰 kanonad piskliwych, czasami uporczywych d德i瘯闚, wprowadzaj帷ych w struktur 軼ie磬i d德i瘯owej spor porcj chaosu. Techno-thriller dosy szybko rewidowany jest przez pierwsze liryczne fragmenty wyrastaj帷e pomi璠zy postaci tytu這wego Logana, a Jessic. To w豉郾ie przypadkowe nawi您anie relacji miedzy tymi dwoma postaciami prowadzi do ca貫j spirali wydarze zmieniaj帷ych nastawienie Logana do spo貫czno軼i, kt鏎ej s逝篡. Moment opuszczenia idyllicznego Miasta jest ostatecznym zerwaniem z ekspresyjn, natarczyw elektronik. Poznawanie opuszczonego, ale stale pi瘯nego 鈍iata, pozwala kompozytorowi wr鏂i do klasycznego, orkiestrowego opisywania wydarze. Nie liczmy jednak na zbytni wylewno嗆 pod tym wzgl璠em. Ca豉 ilustracja zdaje si koncentrowa wok馧 relacji dw鎩ki uciekinier闚 z przypadkowo spotkanym starcem. Kiedy postanawiaj oni powr鏂i do miasta-kopu造, by opowiedzie wszystkim o 鈍iecie na zewn徠rz, kompozytor zmuszony jest po raz kolejny si璕n望 po natarczyw elektronik. Chwila grozy wie鎍zona jest powrotem do mi這snej melodii, kt鏎a w pi瘯nym, symfonicznym ornamencie ko鎍zy nasz filmow wycieczk do XXIII wieku.


圭ie磬a d德i瘯owa do Ucieczki Logana zosta豉 opublikowana na p造cie winylowej jeszcze w tym samym roku, kiedy film pojawi si na ekranach kinowych w Stanach Zjednoczonych. Materia tam zgromadzony trwa niewiele ponad 40 minut i zawiera selekcj dwunastu najbardziej reprezentatywnych utwor闚 oryginalnej, ponad siedemdziesi璚iominutowej oprawy muzycznej. Ten sam program pos逝篡 p騧niej w licznych wznowieniach na p造tach CD. Dopiero w roku 2002 nak豉dem wytw鏎ni FSM ukaza si kompletny, zremasterowany score, zaprezentowany w filmowej chronologii. Warto tylko nadmieni, 瞠 po przekazaniu praw autorskich do Warner Bros., w roku 2015 ten sam materia przedstawiono na bud瞠towym wznowieniu WaterTower Music. Tzw. „manufactured on demand” r璚znie nagrywany CD-R, nijak mo積a por闚na do pi瘯nie wydanego, limitowanego do 3 tysi璚y egzemplarzy, albumu od Film Score Monthly.

Niestety nawet najbardziej kusz帷a oprawa graficzna i pedantycznie dokonany remaster nie b璠 w stanie zrekompensowa wielu niedogodno軼i wynikaj帷ych z charakteru tej muzyki. Dosy topornej, szorstkiej w brzmieniu i stroni帷ej od 豉dnej i klarownej tematyki, tudzie fundamentu prac Jerry’ego Goldsmitha. Takowe ods豉niane s przed nami stopniowo – w miar rozwoju wydarze i odkrywania kolejnych w徠k闚. Niestety wi瘯szo嗆 utwor闚 skonstruowanych na potrzeby pierwszych kilkudziesi璚iu minut widowiska Michaela Andersona jest trudnym w odbiorze, atonalnym be趾otem, kt鏎y poza filmowym punktem odniesienia nie ma wi瘯szej racji bytu. Okraszone piskliwymi smyczkami, natarczywe sample, skutecznie odbieraj ch耩 poznawania dalszej cz窷ci soundtracku.

My郵, 瞠 warto przeczeka ten toporny wst瘼, aby zanurzy si w troszk bardziej okie透nanej, napisanej z niema造m rozmachem, ilustracji scen rozgrywaj帷ych si ju poza futurystycznym miastem. Goldsmith uwalnia tam ca造 potencja swojego unikatowego warsztatu. Mamy wi璚 spor porcj ciep貫j liryki z motywem dw鎩ki uciekinier闚 na czele. Nie stanowi on jednak centrum oprawy, wok馧 kt鏎ej nawarstwiane s kolejne aran瞠 melodyczne. A jako 瞠 Logan i Jessica odkrywaj ten 鈍iat wraz z widzami, ilustracja muzyczna r闚nie zaczyna pod捫a za ich dzieci璚 ciekawo軼i, czy niezrozumieniem otoczenia. D德i瘯ona郵adowcze zabiegi wsparte spor porcj mi貫j dla ucha symfoniki systematycznie rewidowane s przez motyw grozy. Jest on zwi您any z w徠kiem Francisa – stra積ika, kt鏎y 軼iga Logana i Jessic. Si陰 rzeczy prowadzi to do konfliktu, kt鏎y w kr鏒kiej, kilkuminutowej scenie batalistycznej prezentuje wszystko, co w muzyce akcji Goldsmitha najlepsze. Od tego momentu ka盥y kolejny fragment b璠zie tylko przed逝瞠niem wcze郾iej wyprowadzonych pomys堯w. Idealnym zwie鎍zeniem tej przygody jest suita tematyczna prezentuj帷a koncertow wersj motywu mi這snego Logana i Jessici.

Jak wy瞠j wspomnia貫m, nie jest to 軼ie磬a d德i瘯owa dla przypadkowego odbiorcy. Mi這郾icy 豉twych w odbiorze prac Jerry’ego Goldsmitha b璠 mieli pod g鏎k z Ucieczk Logana. Przyznam, 瞠 sam dosy d逝go przekonywa貫m si do tej kompozycji i aby przej嗆 do porz康ku dziennego z jej tre軼i, musia貫m si璕n望 po film Michaela Andersona. Nie wiem, czy nie lepszym sposobem na docenienie tej muzyki by這by w豉郾ie zderzenie si z t partytur w kontek軼ie filmowym. Z jednej strony b璠zie to doskonale zagospodarowany czas z klasyk gatunkowej fantastyki, a z drugiej rzuci 鈍iat這 na czasami dziwaczne eksperymenty ameryka雟kiego kompozytora.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Dome/The City/Nursery (03:05)
  • 2. Flameout (03:23)
  • 3. Fatal Games (02:26)
  • 4. On the Circuit (03:49)
  • 5. The Assignment/Lost Years (05:59)
  • 6. She'll Do It/Let Me Help (02:41)
  • 7. Crazy Ideas (02:38)
  • 8. A Little Muscle (02:22)
  • 9. Terminated in Cathedral (01:28)
  • 10. Intensive Care (03:00)
  • 11. Love Shop (03:43)
  • 12. They're Watching/Doc is Dead (02:45)
  • 13. The Key/Box (04:22)
  • 14. Ice Sculpture (03:35)
  • 15. The Sun (02:15)
  • 16. The Monument (08:12)
  • 17. The Truth (02:03)
  • 18. You're Renewed (02:58)
  • 19. The Journey Back/The Beach (01:36)
  • 20. Return to the City/Apprehensions (02:30)
  • 21. The Interrogation (03:58)
  • 22. End of the City (02:23)
  • 23. Love Theme from "Logan's Run" (02:27)
Czas trwania: 73:38
Komentarze

Logan

Kompozytor:

  • Jerry Goldsmith

Dyrygent:

  • Jerry Goldsmith

Orkiestrator:

  • Arthur Morton

Wydawca:

  • Film Score Monthly (1976 / 2002)

Producent:

  • Lukas Kendall

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie