Szukaj: w


recenzje

Spoor (Pokot)



Pokot - ubita zwierzyna u這穎na na ziemi wed逝g hierarchii 這wieckiej po zako鎍zeniu polowania.

Gdyby鄉y podzielili rok nie ze wzgl璠u na pory roku, ale pod k徠em premier filmowych, to zapewne taki kalendarz rozpoczyna豚y si nietypowo, bo od sezonu letniego obfituj帷ego w wielkie hollywoodzkie blockbustery, kiedy to fani muzyki filmowej r闚nie mog liczy na obfite 這wy. Oczywi軼ie ilo嗆 nie zawsze idzie w parze z jako軼i, dlatego dopiero w sezonie jesiennym i zimowym otrzymujemy wi璚ej produkcji powstaj帷ych z my郵 o sezonie nagr鏚 (Z這te Globy, BAFTA, Oscary). Wtedy mo積a te upolowa bardziej ambitne soundtracki, kt鏎e powalcz, a mo瞠 nawet zdob璠 jak捷 z這t statuetk. Wa積e s r闚nie mi璠zynarodowe festiwale filmowe, spo鈔鏚 kt鏎ych z perspektywy europejskiej najwa積iejsz rol odgrywaj Berlin, Cannes i Wenecja. Ja sam, mi璠zy innymi ze wzgl璠u na miejsce zamieszkania, szczeg鏊nie przywi您any jestem do Berlinale. W programie festiwalu trafiaj si pozycje znakomite, ale cz瘰to sami filmowcy, czy to ze wzgl璠闚 artystycznych, czy te czysto finansowych rezygnuj z umuzycznienia swoich prac. Wiadomo, wyj徠ki si zdarzaj, ale zwykle id帷 na berli雟kie pokazy nie nastawiam si na muzyczne doznania, zw豉szcza je郵i mam do czynienia z polskimi produkcjami. W tym miejscu m鏬豚ym rozpocz望 sw鎩 nieko鎍z帷y si monolog o jako軼i (a mo瞠 o braku?) muzyki w rodzimych filmach, kt鏎y mo積a by by這 podsumowa przyk豉dem nagradzania Or豉mi w kategorii najlepsza muzyka dawno ju nie篡j帷ych kompozytor闚. Delikatnie rzecz ujmuj帷, mia貫m do嗆 ch這dny stosunek do opraw muzycznych najnowszych film闚 znad Wis造. Tym wi瘯sze by這 moje zaskoczenie po berli雟kim pokazie Pokotu Agnieszki Holland, gdzie nie tylko zwr鏂i貫m uwag na muzyk, ale chcia貫m jej niezw這cznie raz jeszcze pos逝cha.

B璠帷 bardziej dok豉dnym Pokot ("Spoor) jest polsko-niemiecko-czesko-szwedzko-s這wack produkcj. Jest on adaptacj powie軼i Olgi Tokarczuk Prowad sw鎩 p逝g przez ko軼i umar造ch i opowiada histori emerytowanej in篡nierki, nauczycielki j瞛yka angielskiego Janiny Duszejko. Jest ona wegetariank, fascynuje si astrologi i mieszka ze swoimi dwoma ukochanymi psami w idyllicznie po這穎nym domku, gdzie na skraju Kotliny K這dzkiej. Kiedy w dziwnych okoliczno軼iach zaczynaj gin望 okoliczni k逝sownicy i my郵iwi, Duszejko zaczyna w豉sne 郵edztwo twierdz帷, 瞠 to przyroda bierze odwet na ludziach.

Jak zaznaczy貫m, obraz mia swoj premier na Festiwalu Filmowym w Berlinie, gdzie nie tylko zosta bardzo dobrze przyj皻y przez publiczno嗆, ale tak瞠 otrzyma nagrod im. Alfreda Bauera. Mi r闚nie bardzo spodoba si ten sprawnie nakr璚ony ekothriller z barwnymi postaciami, pi瘯nymi zdj璚iami, kt鏎e w po陰czeniu z ciekaw muzyk tworz z Pokotu niezwykle audiowizualne prze篡cie. Za ow opraw d德i瘯ow odpowiada Antonii Komasa-ζzarkiewicz, kt鏎y pracowa ju z Agnieszk Holland przy Janosiku: Prawdziwa historia, W ciemno軼i i telewizyjnej wersji Dziecka Rosemary. Pokot jest moim zdaniem, jak na razie, najlepsz prac m這dego kompozytora, dla s造nnej re篡serki.

Zanim dane mi by這 si zapozna z wydanym przez Air-Edel Records soundtrackiem do Pokotu (miejmy nadziej, 瞠 mo瞠 kiedy otrzymamy te fizyczne wydanie), moja jedna styczno嗆 z muzyk ζzarkiewicza opiera豉 si o sam film. I jak wspomnia貫m na wst瘼ie, st康 te wzi窸o si moje zainteresowanie i zauroczenie ni. Przede wszystkim mi這 by這 zobaczy polski film (tak, tak wiem, to produkcja mi璠zynarodowa, ale polski wk豉d jest spory), gdzie obecno嗆 muzyki by豉 tak namacalna od pierwszej do ostatniej minuty jego trwania. Nie oznacza to, 瞠 jest on ni prze豉dowany, ale te nie mamy dominuj帷ego operowania cisz. Nie jest ona te spychana na dalszy tor i ograniczana do bycia nienarzucaj帷ym si t貫m. Score Antoniego Kamasy-ζzarkiewicza jest wa積 cz窷ci kreuj帷 ten 鈍iat, szczeg鏊nie w po陰czeniu z fantastycznymi zdj璚iami Jolanty Dylewskiej i Rafa豉 Paradowskiego.
Ju od pierwszych minut filmu dobitnie zaznacza ona swoj obecno嗆. I tak pi瘯nym i majestatycznym uj璚iom Kotliny K這dzkiej z lotu ptaka, towarzyszy dostojna, ale te mroczna i niepokoj帷a muzyka. Orkiestra nie tylko oddaje pot璕 przyrody, ale te zwiastuje, 瞠 b璠ziemy 鈍iadkami strasznych wydarze. W tym idealnym wst瘼ie, kt鏎y otwiera te album (Into The Hollow), kompozytor kreuje odpowiedni atmosfer, wyprowadzaj帷 przy okazji g堯wny motyw, na kt鏎ym opiera swa prac.

Po tym intryguj帷ym wst瘼ie by貫m przekonany, 瞠 ca豉 軼ie磬a pod wzgl璠em brzmienia obierze w豉郾ie takie kierunek. Naturalnie mia貫m te obawy, i muzyka b璠zie mia豉 wy陰cznie funkcj klamry na otwarcie i koniec filmu, zostawiaj帷 w 鈔odku wielk cisz. Na szcz窷cie zosta貫m bardzo pozytywnie zaskoczony. Tajemniczy, budz帷y niepok鎩 pocz徠ek nie odzwierciedla jednak w pe軟i kompozycji ζzarkiewicza, kt鏎a szybko porzuca form klasycznego thrillera. Mamy wszak do czynienia z ekothrillerem, gdzie miejsce wydarze, flora i fauna graj znacz帷 rol. I tak te muzyka jest zdecydowanie bardziej zr騜nicowana i barwna, w sumie jak pory roku. Zreszt sam film podzielony jest na nie, czy te bardziej sezony 這wieckie i muzyka te si do nich dostosowuje. Tajemniczo zaczynamy na jesieni, aby przej嗆 w zim obfituj帷 w zbrodnie. I wtedy naturalnie, jak na krymina przysta這, muzyczna aura tajemniczo軼i gra znacz帷 rol. Pod tym wzgl璠em partytura sprawdza si te bez zarzut闚, buduj帷 odpowiedni klimat i napi璚ie. Jednak wraz z nadej軼iem wiosny, kiedy natura budzi si do 篡cia, tak瞠 muzyka uderza w l瞠jsze, czasami wr璚z sielankowe, idylliczne tony. Nie zmienia to faktu, 瞠 widmo zbrodni, tak瞠 d德i瘯owo wci捫 wisi w powietrzu. I tak stan rzeczy towarzyszy nam do filmowego lata, gdzie nast瘼uje kulminacja.

Tak jak przyroda, pi瘯na, tajemnicza, dzika, tak i 軼ie磬a d德i瘯owa Antoniego Komasy-ζzarkiewicza oferuj niezwykle bogat muzyczn palet kolor闚. I posiada dok豉dnie te wymienione elementy w ja郾iejszych i ciemniejszych barwach. Odnajdziemy na niej wiele pi瘯nych, stonowanych moment闚, tych pogodniejszych, wr璚z humorystycznych, jak i te roztaczaj帷 si aur tajemniczo軼i. Ale score ten oferuje r闚nie momenty przepe軟ione smutkiem, melancholi, wszak g堯wna bohaterka cierpi, tak jak cierpi zwierz皻a w wyniku bestialstwa k逝sownik闚. To, co jednak nap璠za prac polskiego kompozytora, to w豉郾ie dziko嗆! Muzyka ta jest pe軟a energii, si造 i niejednokrotnie p璠zi niczym galopuj帷a zwierzyna. ζzarkiewicz skomponowa bardzo charakterystyczny, dynamiczny motyw, kt鏎y przewija si przez ca陰 軼ie磬 w r騜nych aran瘸cjach, z kt鏎ych jedna jest lepsza od drugiej. Podczas seansu od razu wpada w ucho i skutecznie pobudza emocje, szczeg鏊nie w takich kawa趾ach jak: She-wolf, Hunt the Hunters , bardzo dzikim Wild Boar, czy 鈍ietnym, fina這wym The Escape. Ale te jego spokojniejsze wersje (o ile to tak mo積a nazwa), jak Horse, czy Dizzy maj prawo przypa嗆 do gustu.

W czasach kiedy narzekamy na brak wyrazistych soundtrack闚, bez charakterystycznych motyw闚 przewodnich, jeszcze trafiaj si nam takie 軼ie磬i jak Pokot. I bardzo dobrze, 瞠 muzyka ta doczeka豉 si oficjalnego wydania. Przy czym, jak ju wspomina貫m, pozostaje mie nadziej, 瞠 kiedy doczekamy si fizycznego wydania. Na razie pozostaje nam si cieszy wydaniem Air-Edel Records, dost瘼nym w serwisach iTunes, Amazon.com i Spotify. Jako, 瞠 mamy do czynienia z produkcj mi璠zynarodow, tytu soundtracku, jak i nazwy utwor闚 s w j瞛yku angielsku.
Ponad 40-minutowy album jest dobrze skrojony i oferuje wszystko to co najlepsze w muzyce ζzarkiewicza. Jedynie mo積a troch ubolewa, 瞠 zabrak這 na nim miejsca na niezwyk貫 wykonanie klasycznej pie郾i my郵iwskiej z XVI. wieku Pojedziemy na 堯w. W filmie wykonywana ona jest przez dzieci璚y ch鏎, aby z czasem przeistoczy si w piosenk Moja Krew zespo逝 Republika, zachowuj帷 przy tym ci庵le sw鎩 sakralny charakter. W po陰czeniu z wydarzeniami na ekranie i wymow filmu, owa aran瘸cja wypada wprost rewelacyjnie! Niemniej mog pojawia si w徠pliwo軼i, czy jej publikacja nie rozbi豉by troch struktury soundtracku.

Tak jak trudno zaszufladkowa Pokot do konkretnego gatunku filmowego, to samo mo瞠my powiedzie o 軼ie盧e d德i瘯owej Antoniego Komasy-ζzarkiewicza. Nie jest to klasyczna ilustracja do thrillera. Ale mimo otaczaj帷ej natury, nie jest to te klasyczna 軼ie磬a do filmu przyrodniczego. Polskiemu kompozytorowi uda這 si stworzy muzyk, kt鏎a nie tylko bardzo dobrze odnajduje si w obrazie Agnieszki Holland, ale ponadto dodaje mu kolorytu. Doskonale uzupe軟ia si ona z fenomenaln stron wizualn i co wi璚ej, nie popadaj帷 w eklektyzm, uda這 si kompozytorowi stworzy ciekawe, charakterystyczne brzmienie do jak瞠 specyficznych filmowych wydarze. Dlatego, cho bardzo daleko mi do k逝sownictwa, tak mi這郾ikom muzyki filmowej i w og鏊e dobrej muzyki, polecam "upolowa" ten soundtrack. T form polowania mog z czystym sumieniem poleci i do niej zach璚i.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Into the Hollow (3:29)
  • 2. Horse (2:05)
  • 3. Dizzy (2:10)
  • 4. Good News (1:26)
  • 5. Open Season (1:13)
  • 6. Poachers (0:58)
  • 7. Pheromone (2:38)
  • 8. Fox (2:50)
  • 9. Tracks in the Snow (3:30)
  • 10. Ladybug (3:43)
  • 11. She-Wolf (2:07)
  • 12. Cucujus Haematodes (1:53)
  • 13. Hunt the Hunters (2:43)
  • 14. Wild Boar (2:53)
  • 15. Magpie (1:44)
  • 16. The Escape (3:43)
  • 17. The Solstice (1:52)
Czas trwania: 40:57 minut.
Komentarze
Osito 2017-06-14
22:59
Ten anga nie dziwi, wszak Antoni K- jest siostrze鎍em Agnieszki Holland. Sk康in康 wielce utalentowanym, pisze naprawd znakomite soundtracki. Dla mnie od "Boiska bezdomnych" to najbardziej prawdopodobny nast瘼ca Lorenca.

Spoor (Pokot)

Kompozytor:

  • Antoni Komasa-ζzarkiewicz

Soli軼i:

  • Tomer Moked (gitara / alt闚ka)
  • Wojciech Malina Kowalewski (perkusja)
  • Monika Szuli雟ka (perkusja)

Wykonawcy:

  • Bratislava Symphony Orchestra

Wydawca:

  • Air-Edel Records (2017)

Producent:

  • Antoni Komasa-ζzarkiewicz

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie