Szukaj: w


recenzje

Circle, the (Kr庵)



Wydawa by si mog這, 瞠 篡jemy w czasach wielkiego poszanowania do wolno軼i w szerokim tego s這wa znaczeniu. Nic bardziej mylnego. Dynamicznie rozwijaj帷a si technologia z jednej strony u豉twia nam 篡cie, z drugiej daje wi瘯sze mo磧iwo軼i kontroli ka盥ego aspektu naszego funkcjonowania. Nie jest to nic nowego. Chyba ka盥y doskonale zdaje sobie spraw z udogodnie i wielkich zagro瞠 kryj帷ych si za stale post瘼uj帷a informatyzacj spo貫cze雟twa. Od dawna zwracaj na to uwag r闚nie filmowcy – zar闚no ci dzia豉j帷y w wielkim formacie, jak i niszowi tw鏎cy staraj帷y si tre軼i nadrabia swoje sk徙e bud瞠ty. Po bardzo udanym Nerve, kt鏎e w zesz造m roku zrobi這 sporo pozytywnego szumu na mi璠zynarodowych rynkach, do kin wychodzi kolejny techno-thriller, Kr庵. Oparty na bestsellerowej powie軼i Dave’a Eggersa, opowiada o m這dej dziewczynie, kt鏎a otrzymuje prac swoich marze w wielkiej korporacji informatycznej. The Circle jest niczym innym, jak filmow fantasmagori na temat technologiczno-rynkowych aspiracji pewnego giganta z Kalifornii. Na czele tej fikcyjnej firmy stoi ambitny wizjoner, Eamon Bailey, kt鏎ego ch耩 sprawowania kontroli nad spo貫cze雟twem w pewnym momencie wymyka si spod kontroli. Ogl康aj帷 film Jamesa Ponsoldta nie mo積a nie odnie嗆 wra瞠nia, jakoby ca豉 produkcja wymkn窸a si spod kontroli producent闚. Ciekawie (pono) skontrowan, ksi捫kow fabu喚, przepoczwarzono w totalnie nudne i wt鏎ne widowisko, kt鏎e ma problem z utrzymaniem uwagi widza na d逝瞠j ni p馧 godziny. Historia absolutnie nie intryguje, a bohaterowie (mimo gwiazdorskiej obsady) snuj si po planie beznami皻nie wykonuj帷 zawarte w scenariuszu polecenia. Szkoda, bo tego typu kino zawsze zostawia這 widza z jak捷 refleksj, pozwalaj帷 przy okazji doceni wybrane elementy produkcji. Kr庵 nie zachwyca ani od strony wizualnej, ani aktorskiej, ani tym bardziej scenariuszowej. Nie powala r闚nie od strony muzycznej.

Do skomponowania 軼ie磬i d德i瘯owej zatrudniony zosta Danny Elfman, kt鏎y ju od dobrych kilku lat wydaje si znudzony swoim rzemios貫m. Na pewnym etapie swojej kariery zacz掖 stopniowo odsuwa si od wielkich superprodukcji, zostawiaj帷 w tle nawet swoj wieloletni wsp馧prac z Timem Burtonem. W jego repertuarze zacz窸y pojawia si tytu造 dosy niszowe, w鈔鏚 kt鏎ych kr鏊uj ekranizacje ksi捫kowych bestseller闚. O ile zatem oprawy muzyczne do filmowego Greya poczyta mo積a jako pewnego rodzaju sukces, o tyle dwa kolejne projekty: Dziewczyna z poci庵u oraz Kr庵, to ju niejako b陰dzenie po omacku. W obu przypadkach Danny Elfman postanowi odstawi orkiestr na bok, zwracaj帷 si ku bardziej elektronicznym formom budowania muzycznej narracji. Stworzona w ten spos鏏 軼ie磬a d德i瘯owa do Dziewczyny z poci庵u w 瘸dnym stopniu nie intrygowa豉, cho z pewnych ilustracyjnych powinno軼i, trzeba przyzna, wywi您ywa豉 si. A jak pod tym wzgl璠em wypad Kr庵?

W moim odczuciu troch gorzej. Szukaj帷 jakiego uniwersalnego sposobu opisywania filmowych wydarze, Danny Elfman uda si w najbardziej sztampowe rozwi您ania wsp馧czesnej muzyki filmowej. Dosy kameraln, ambientow ilustracj, ocieraj帷 si miejscami o sound designersk tekstur rodem ze stajni Reznora i Rossa okrasi modnymi ostatnio retro-stylizacjami i dos這wnie symbolicznymi akcentami orkiestrowymi. Paradoksalnie, powy窺za formu豉 nie wydaje si wcale z造m rozwi您aniem, o tyle, o ile pos逝guj帷y si ni kompozytor czuje przys這wiowy „flow”. Ogl康aj帷 Kr庵 i przys逝chuj帷 si dosy kiepsko wkomponowanej ilustracji muzycznej, odnios貫m zupe軟ie odwrotne wra瞠nie. Je瞠li bowiem tworzenie ponurej, sm皻nej atmosfery wychodzi這 Elfmanowi ca趾iem dobrze, to ju zbaczanie w kierunku retro-elektronicznych form budowania muzycznej narracji skutecznie zniwelowa這 ten wysi貫k. Ameryka雟ki kompozytor kompletnie si w tym nie odnalaz, tworz帷 mi璠zy poszczeg鏊nymi sferami dzia豉nia swojej muzyki, spory dysonans. Odbija si to nie tylko na szeroko poj皻ej estetyce, ale i funkcjonalno軼i ca貫j 軼ie磬i d德i瘯owej, kt鏎ej daleko od idea逝. Nie do嗆, 瞠 w filmie pe軟i dosy marginaln rol przez licznie pojawiaj帷e si piosenki, to na dodatek, kiedy ju ma okazj wybrzmie, czyni to bez jakiejkolwiek ingerencji w dramaturgi. Z kolei, co warto podkre郵i, nienajgorzej radzi sobie z dynamik monta簑 niekt鏎ych scen, kiedy w ruch id rytmiczne, pulsuj帷e tekstury. Towarzysz帷e im sample z r騜nym skutkiem pr鏏uj podkre郵a techno-realia, w jakich osadzono g堯wnych bohater闚. Tylko czy jeden dobrze spasowany element pozwoli zachwyci si ca陰, jakby niechlujnie wykonan uk豉dank?


Je瞠li sam film nie dostarczy odpowiedzi na powy窺ze pytanie, to ju na pewno zrobi to przygoda z albumem soundtrackowym wydanym nak豉dem Sony Music. Albumem nie rozdrabniaj帷ym si nad tre軼i, bo zamykaj帷ym ca造 czas prezentacji w optymalnych 40 minutach (z bonusami!). Niemniej jednak trudno nazwa te niespe軟a trzy kwadranse pasjonuj帷ym do鈍iadczeniem ods逝chowym. W ca造m gatunkowym bogactwie 豉two wpadaj帷ych w ucho melodii i 鈍ietnie zaaran穎wanych utwor闚 odwo逝j帷ych si do synthwave’owej stylistyki, proponowana przez Elfmana muzyka wydaje si tylko bladym cieniem gatunkowych highlight闚. Jakim nie do ko鎍a dopracowanym tworem cierpi帷ym na chroniczny brak my郵i przewodniej.

Przekonujemy si o tym ju na samym pocz徠ku wertowania zawarto軼i soundtracku. Pomimo obecno軼i tematu przewodniego, odnosz帷ego si do g堯wnej bohaterki i jej przygody z firm Circle, nie mo積a powiedzie, 瞠 pe軟i on funkcj jakiego spoiwa ujednolicaj帷ego tre嗆. Kr鏒kie, bo kilkudziesi璚iosekundowe utwory bardziej przemawiaj jako odr瑿ne twory – swoistego rodzaju jingle punktuj帷e wybrane sceny. Nie jest to win samego kompozytora, ale specyfiki tego typu oszcz璠nych w formie 軼ie瞠k d德i瘯owych. Ma to jednak sw鎩 wp造w na odbi鏎 ca這軼i. Na znu瞠nie, kt鏎e dopada s逝chacza po wys逝chaniu zaledwie kilku utwor闚 ukierunkowanych w g堯wnej mierze na budowanie nastroj闚 i dyktowanie tempa dosy mizernie klejonej akcji. Na plus takiego postrzegania filmu zaliczy mo積a to, 瞠 Elfman stara si nie traci kontaktu z szeroko poj皻 melodyk. Nawet je瞠li b璠zie to snuj帷y si leniwie d德i瘯 opatrzony r闚nie senn rytmik – zawsze definiowany jest przez jaki przykuwaj帷y uwag element. Czyni to rzecz jasna z r騜nym powodzeniem. W jednej chwili wchodzi w buty synthwave’owych wirtuoz闚, by innym razem eksperymentowa z sound designerskimi teksturami. Przy wspomnianym wy瞠j rozdrobnieniu utwor闚 potrafi to solidnie zm璚zy. Dlatego te z nieskrywan ulg witamy na horyzoncie piosenk Simple Gifts ko鎍z帷 w豉軼iw cz窷 soundtracku. Na tym jednak nie ko鎍z si nasze woja瞠 po muzycznej zawarto軼i kr捫ka. Wydawcy przygotowali bowiem trzy bonusowe kawa趾i, kt鏎ych tre嗆 nie odbiega zasadniczo od tego, co mogli鄉y wcze郾iej us造sze.

Ko鎍z帷 t nier闚n walk z wszechogarniaj帷ym s逝chacza znu瞠niem, naprawd trudno wzbudzi w sobie ch耩 powrotu do tak skonstruowanego s逝chowiska. 圭ie磬a d德i瘯owa do Kr璕u z pewno軼i ukontentuje s逝chaczy, kt鏎zy ceni sobie kameraln, nastrojow muzyk, niekoniecznie bij帷 blaskiem symfonicznego kolorytu i emocjonalnej g喚bi. Niemniej jednak w panoramie dotychczasowych osi庵ni耩 Danny’ego Elfmana, Kr庵 wydaje si tylko kolejnym projektem zmarnowanej szansy, obok kt鏎ego wi瘯szo嗆 odbiorc闚 przejdzie z oboj皻no軼i. Szkoda patrze, jak 鈍i璚帷y niegdy triumfy, bardzo utalentowany tw鏎ca, rozmienia si teraz na drobne. Absolutnie nic nie mam do gatunku z jakiego czerpie ameryka雟ki kompozytor, ale obok ch璚i zmierzenia si z jakim nowym wyzwaniem potrzeba r闚nie determinacji, by nie po這篡 projektu. A odnosz wra瞠nie, 瞠 takowej ju od jakiego czasu brakuje Elfmanowi.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Into a Circle (1:00)
  • 2. Wonderland (2:01)
  • 3. Happy Little Robots (1:33)
  • 4. Inner Sanctum (1:26)
  • 5. Lonely Kayak (0:57)
  • 6. Aftermath (2:51)
  • 7. Upgrade (0:45)
  • 8. Panic Text (2:05)
  • 9. Conspiracy (1:18)
  • 10. Chasing Amy (0:45)
  • 11. Fog Attack (1:36)
  • 12. Stolen Kayak (2:52)
  • 13. Finding Mercer (3:02)
  • 14. Toilet Talk (1:15)
  • 15. Intake (2:06)
  • 16. Ascension (1:03)
  • 17. Mae Takes Over (4:24)
  • 18. Simple Gifts – J鏮si (4:41)
  • 19. More Happy Little Robots (Bonus Track) (2:19)
  • 20. Return to Wonderland (Bonus Track) (1:34)
  • 21. Happy Love Theme (Bonus Track) (1:11)
Czas trwania: 40:29
Komentarze
Roman 2017-06-10
19:15
Te mnie szlag trafia, 瞠 prawie do ka盥ego filmu muzyk"tworz"ju lamy z RCP. A gdy wreszcie pojawia si score, kt鏎y robi kompozytor nie zwi您any z tym szajsem, nast瘼uje rozczarowanie, bo 軼ie磬a jest g..no warta.
griev82 2017-06-11
20:41
Czemu to jest tak jako podobne do muzyki Cliffa Martineza z The Knick???? Albo mi s這 na ucho nadepn掖 albo np. taki czwarty utw鏎 to jaka kalka z Martineza...
griev82 2017-06-11
21:22
W sumie wszystkie utwory to kalka.... jakby kto potasowa w r騜nej kolejno軼i utwory z The Knick (z obu sezon闚) i z The Circle to pewnie by si nie skapowa kiedy jest utw鏎 jednego a kiedy drugiego kompozytora.

Circle, the (Kr庵)

Kompozytor:

  • Danny Elfman

Muzyka dodatkowa:

  • J鏮 Þ鏎 Birgisson

Orkiestrator:

  • Steve Bartek

Soli軼i:

  • Petra Haden (wokal)

Wydawca:

  • Sony Music (2017)

Producent:

  • Danny Elfman
  • Jason Markey

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie