Szukaj: w


recenzje

Panic / Fitzgerald



Zanim Brian Tyler sta si obiektem zainteresowania wirtuoz闚 kina akcji i s-f, brylowa w 鈍iatku tw鏎c闚 niskobud瞠towych thriller闚 i horror闚. Okres ten, cho cz瘰to ignorowany przez wsp馧czesnych mi這郾ik闚 muzyki filmowej, zalicza mo瞠my do jednego z najbardziej p這dnych w karierze ameryka雟kiego kompozytora. I nie chodzi tu tylko o s造nny rok 2003, kt鏎y zaowocowa 鈍ietn opraw do serialu Children of the Diune, czy charakternymi pracami do film闚 Timeline i Darkness Falls. Pierwociny unikatowego warsztatu Tylera kszta速owane by造 na prze這mie lat 90. i nowego stulecia, kiedy szuka swojego brzmienia u boku niszowych lub dopiero rozpoczynaj帷ych swoj karier re篡ser闚.

Dosy ciekawym cz這wiekiem na kt鏎ego natkn掖 si Tyler by Henry Bromell. To on zaanga穎wa m這dego kompozytora do swojego debiutanckiego filmu, Panic w kt鏎ym pojawi si trzy 闚czesne gwiazdy kina: Neve Campbell, Donald Sutherland oraz William Macy. Historia znudzonego 篡ciem ojca, m篹a, przedsi瑿iorcy i mordercy w jednym, kt鏎y postanawia uda si na terapi do psychologa, nie wydaje si pomys貫m wielce oryginalnym. Jest to jednak pretekst do zawi您ania dosy ciekawego i dziwnego zarazem w徠ku romantycznego mi璠zy zdo這wanym Alexem, a poznan w poczekalni do gabinetu, m這d Sar. Pocz徠kowo ch這dna relacja mi璠zy dwojgiem obcych sobie ludzi, po pewnym czasie okazuje si swoistego rodzaju terapi. R闚nie ciekawe tarcie charakter闚 zapewnia kolejna produkcja Bromella - Fitzgerald (znany r闚nie pod tytu貫m Last Call), gdzie po raz kolejny pojawia si Neve Campbell. Tym razem obsadzona w roli m這dej sekretarki pisarza, uwik豉nego w liczne problemy. Film oparty zosta na biograficznej powie軼i Frances Kroll Ring, kt鏎a pracowa豉 dla F.S.K. Fitzgeralda na prze這mie lat 30/40. Zrealizowany na potrzeby stacji Hallmark, nie mia okazji trafi do szerszej dystrybucji kinowej. Nie dziwne wi璚, 瞠 tak, jak i o filmie, dosy szybko zapomniano r闚nie o 軼ie盧e d德i瘯owej Briana Tylera. A szkoda, bo w kontek軼ie ca貫j jego tw鏎czo軼i, jest swoistego rodzaju rodzynkiem.

Przez wiele lat oprawy muzyczne do Panic i Fitzgerald by造 niedost瘼ne dla statystycznego mi這郾ika muzyki filmowej. Po sieci kr捫y造 co prawda bran穎we promo, ale na oficjaln publikacj tego materia逝 trzeba by這 poczeka prawie 15 lat. Wtedy to spraw przej窸a ameryka雟ka wytw鏎nia, specjalizuj帷a si w produkcjach z pogranicza thriller闚 i kina grozy, Howlin' Wolf Records. Zapowied tego albumu pojawi豉 si jeszcze w roku 2014 – nied逝go po 鄉ierci Henry'ego Bromella – ale na finalny efekt trzeba by這 czeka prawie trzy lata! Powod闚 tak du瞠go op騧nienia mo瞠 by wiele, cho bior帷 pod uwag, 瞠 g堯wnym producentem kr捫ka jest sam kompozytor, to mo積a przypuszcza, 瞠 kluczow przeszkod by tutaj czas. Tym bardziej, 瞠 Amerykanin postanowi zupe軟ie od nowa przemontowa materia z sesji nagraniowych, oddaj帷 w nasze r璚e skondensowane s逝chowisko, aczkolwiek zbli穎ne czasowo do zawarto軼i promos闚. Efektem tego jest niespe軟a 70-minutowy soundtrack, kt鏎y w 28 utworach daje nam mi陰 odmian od wsp馧czesnego, troszk nu膨cego ju warsztatu Tylera.


Zaczynamy od przeprawy przez ilustracj muzyczn do filmu Panic. Historia powstania tej 軼ie磬i jest tak samo ciekawa, jak jej efekt ko鎍owy. Ot騜 promuj帷 na festiwalu Sundance jeden ze swoich ostatnich film闚, Brian Tyler pozna tam Bromella, kt鏎y poprosi go o skonstruowanie oprawy muzycznej do jego pierwszego pe軟ometra簑. Na zamkni皻ym pokazie okaza這 si, 瞠 jest on pod這穎ny muzyk pochodz帷 z wcze郾iejszych prac Tylera – najcz窷ciej oscyluj帷ych wok馧 gatunku grozy. W wyniku d逝gich rozm闚 uda這 si jednak wypracowa wsp鏊ny front, kieruj帷 wymow kompozycji w stron bardziej melancholijnego, romantycznego grania. Bardzo melodycznego, opartego na rozbudowanej palecie tematycznej, ale nie trac帷ego przy tym kontaktu z psychologicznym pod這瞠m dzia豉 i zachowa g堯wnego bohatera. Ciekaw pod wzgl璠em muzycznym wydaje si dynamika relacji Alexa z jego 穎n, Mart, gdzie dominuje smutek i znu瞠nie. Natomiast ka盥a chwila sp璠zona z Sar (lub chocia jej wspomnienie) ukierunkowuje 軼ie磬 d德i瘯ow na bardziej ciep貫, owiane romantyczn wymow, frazy. R闚nie interesuj帷ym zabiegiem by這 tutaj „rozci庵ni璚ie” tematu g堯wnego bohatera na jego relacje z synem. Dalsza cz窷 filmu racjonalizuje ten zabieg dosy klarownie, co mo瞠 budzi pretensj o przedwczesn zapowied nadchodz帷ych wydarze. Tak precyzyjne czytanie dosy sk徙o dawkowanej oprawy muzycznej b璠zie jednak domen tylko najbardziej wyczulonych s逝chaczy. Wi瘯szo嗆 widz闚 doceni przede wszystkim dobr funkcjonalno嗆 partytury, kt鏎a przy skromnym, bo oko這 40-osobowym sk豉dzie orkiestry i subtelnie dawkowanej elektronice, skutecznie ustawi klimat tego dramatu. W indywidualnym zderzeniu z odbiorc r闚nie nie b璠zie budzi wi瘯szych obiekcji. Dobrze zmontowany, 37-minutowy materia jest 鈍ietnym s逝chowiskiem przy kt鏎ym czas p造nie nad wyraz szybko. S逝chowiskiem przypominaj帷ym w brzmieniu inn prac Tylera skonstruowan kilka lat p騧niej - The Lazarus Project. Pod pewnym wzgl璠ami Panic traktowa wi璚 mo積a jako swoistego rodzaju preludium kie趾uj帷ej w闚czas w warsztacie Tylera, specyficznej dramaturgii.

Bardziej oryginalnym i rzadko spotykanym u tego kompozytora do鈍iadczaniem by film Fitzgerald. Mimo i gatunkowo porusza si na tej samej orbicie, co Panic - w ko鎍u traktowa o uzale積ionym od alkoholu pisarzu, kt鏎y od篡wa u boku m這dej sekretarki – to jednak wymowa pracy uwarunkowana by豉 nieco innymi czynnikami, bardziej personalnymi. Osadzona na prze這mie lat 30/40 akcja, sk這ni豉 kompozytora do podj璚ia eksperyment闚 z muzyk jazzow. Ju sam proces kompozycji odbiega od standard闚 bran穎wych. Nie by這 bowiem 瘸dnych mockup闚, 瘸dnego projektowania muzyki tymczasowej, tylko kartka i o堯wek. Staro鈍ieckie przesiadywanie przed klawiatur fortepianu pozwoli這 oderwa si od schematycznego budowania narracji za pomoc crescend, underscoreowych tekstur i standardowego instrumentarium. Stawiaj帷 fortepian w centrum uwagi, Tyler niejako podzieli przestrze na dwie p豉szczyzny: klasycznej, smyczkowej dramaturgii i jazzowej melancholii tak mocno kojarz帷ej si z kultow prac Jerry'ego Goldsmitha do filmu Chinatown. Leniwie snuj帷a si muzyka wydaje si dosy istotnym spoiwem filmowej historii, cho osobi軼ie nigdy nie mia貫m okazji si o tym przekona. Niemniej jednak, zaproponowany na kr捫ku materia urzek mnie niesamowitym, dusznym klimatem rodem z film闚 noir, oraz, co tu du穎 m闚i – prostot przekazu. Na uwag zas逝guje r闚nie (a mo瞠 i przede wszystkim) 豉two wpadaj帷a w ucho tematyka, zostaj帷a w g這wie jeszcze na d逝go po zako鎍zeniu ods逝chu. A odarty z filmowej chronologii, monta materia逝, pozwala przeprawi si przez ten p馧godzinny, troszk senny zestaw utwor闚, bez wi瘯szego problemu. Jest to wi璚 unikatowy rodzynek w tw鏎czo軼i Briana Tylera – kompozytora, kt鏎y w p騧niejszych latach pozwoli si zamkn望 w ciasnej klatce ma這 inspiruj帷ych akcyjniak闚.

Niezwykle cieszy rynkowa premiera takich prac, jak Panic czy Fitzgerald. Po鈔鏚 hurtowo odhaczanych superprodukcji, pisanych w豉軼iwie na jednym wydechu, jawi si one jako swoistego rodzaju epitafium talentu tego ameryka雟kiego muzyka. Tego, 瞠 u pocz徠k闚 swojej kariery stwarza wra瞠nie ustawicznie eksperymentuj帷ego, poszukuj帷ego nowych brzmie i nie boj帷ego si wyzwa, kompozytora. W p騧niejszych latach nie porzuci tego zupe軟ie, cho wszed dobrowolnie w tryby skomplikowanych system闚 zale積o軼i i godzenia si na p馧鈔odki. Co za si tyczy omawianego tutaj albumu, to abstrahuj帷 od samego muzycznego kontekstu, jest to moim zdaniem ca趾iem fajne s逝chowisko, buduj帷e relacje z odbiorc na p豉szczy幡ie intymnego, melancholijnego grania. Nostalgiczny nastr鎩 zamkni皻y w pi瘯nej i 豉two wpadaj帷ej w ucho tematyce jest towarem eksportowym kr捫ka od Howlin’ Wolf Records. Polecam wi璚... Mo瞠 nie tylko mi這郾ikom tw鏎czo軼i Tylera, ale i jego etatowym hejterom. Kto wie, mo瞠 ten album pozwoli 豉skawszym okiem spojrze na bogat co jak co, tw鏎czo嗆 Amerykanina.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
Panic:
  • 1. Panic (02:27)
  • 2. Elegy (02:36)
  • 3. Watching Sarah (01:57)
  • 4. Reflections (01:04)
  • 5. The Park (02:39)
  • 6. Inside The Package (03:37)
  • 7. Betrayal (02:39)
  • 8. The Window (03:07)
  • 9. Fantaisie-Impromptu Op. 66 (Chopin) (04:01)
  • 10. The Hit (02:55)
  • 11. Sammy (02:50)
  • 12. The Stakeout (02:11)
  • 13. Passing Thoughts (01:00)
  • 14. Etude (02:23)
  • 15. Panic End Titles (02:41)

Fitzgerald:
  • 16. Fitzgerald (02:27)
  • 17. Inspiration (02:15)
  • 18. Frances (01:36)
  • 19. Inebria (01:23)
  • 20. Story Of Zelda (03:27)
  • 21. Scott (01:56)
  • 22. Zelda In Black (01:52)
  • 23. Frances Kroll (02:30)
  • 24. Scott On A Roll (01:56)
  • 25. Sunset In LA (03:06)
  • 26. Atonal Quintet (02:45)
  • 27. Story Of Russia (02:21)
  • 28. Fitzgerald End Titles (04:03)
Czas trwania: 69:44
Komentarze

Panic / Fitzgerald

Kompozytor:

  • Brian Tyler

Dyrygent:

  • Brian Tyler

Orkiestrator:

  • Brian Tyler
  • Christopher Lennertz
  • Dana Niu

Wydawca:

  • Howlin' Wolf Records (2017)

Producent:

  • Brian Tyler
  • Wall Crumpler
  • Zach Tow

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie