Szukaj: w


recenzje

Life


Sukces Grawitacji pozwoli uwierzy, 瞠 oto space survivalowy gatunek czeka swoistego rodzaju odrodzenie. Z wieloletniego letargu obudzi si nawet Ridley Scott, powracaj帷 do swojego opus magnum – kinowej franczyzy Aliena. Na tych nastrojach pr鏏owali skorzysta r闚nie decydenci studia Sony, kt鏎zy zatrudniaj帷 scenarzyst闚 Deadpoola, chcieli stworzy sw鎩 w豉sny hit. Niestety, tylko na ch璚iach si sko鎍zy這.


Widowisko Life okaza這 si kolejnym sitem przez kt鏎e hollywoodzka machina produkcyjna przepu軼i豉 znane i cenione przez widz闚 motywy. Mamy wi璚 grupk naukowc闚, kt鏎zy na Mi璠zynarodowej Stacji Kosmicznej badaj pr鏏k ska z Marsa. Na jednej z nich odnajduj 篡cie. Euforia w鈔鏚 badaczy ko鎍zy si tak szybko, jak szybko okazuje si, 瞠 pozornie niegro幡a bakteria ewoluuje do 鄉ierciono郾ego organizmu. Dalszego rozwoju wydarze mo瞠cie si sami domy郵e... Zreszt widzieli軼ie to zapewne w niejednym filmie z serii Obcy lub podobnych space-horrorach. Mimo tego film Daniela Espinosy ogl康a si z zapartym tchem. Wielki uk這n w stron tw鏎c闚, 瞠 przy sk徙ym bud瞠cie (ok 50mln $) uda這 si skompletowa tak 鈍ietn obsad i sprawi, by ka盥a scena tego trzymaj帷ego w napi璚iu widowiska nie budzi豉 wi瘯szych obiekcji – zw豉szcza wizualnych. I c騜 z tego, 瞠 wszystko to ju widzieli鄉y? Life warto obejrze chocia瘺y dla samej ko鎍闚ki, kt鏎a sponiewiera widzem o wiele lepiej ani瞠li ostatnie dzie豉 Scotta. W tym miejscu nale篡 tylko 瘸這wa, 瞠 obraz Espinosy uton掖 w morzu marcowych superprodukcji. Nie wr騜y to dobrze pr鏏om dopowiadania tej wci庵aj帷ej historii.

Nie jest r闚nie dobrym prognostykiem b造skawicznego rozwoju kariery tw鏎cy oprawy muzycznej do tego filmu. Jon Ekstrand, to kompozytor szwedzkiego pochodzenia, kt鏎y na pewnym etapie swojej dzia豉lno軼i, dzi瘯i staraniom swojego rodaka, Daniela Espinosy, mia mo磧iwo嗆 zaistnie w ameryka雟kim przemy郵e filmowym. Anga do Child 44 nie by najlepszym startem, ale mainstreamowe do b鏊u Life dawa這 o wiele wi瘯sze mo磧iwo軼i. Sp鎩rzmy tylko na przypadek Stevena Price'a, kt鏎y bryluj帷 mi璠zy hollywoodzkimi standardami, nie omieszka przemyci do Grawitacji cz御tk swojego unikatowego stylu. Czy Ekstrand mia w og鏊e takowy? Na to pytanie odpowiada chocia瘺y zupe軟ie transparentne Child 44, a czerpi帷e z g堯wnego nurtu Life jest tylko potwierdzeniem odtw鏎czego charakteru pracy Szweda.

W idealnym 鈍iecie wiesza豚ym psy na kompozytorze i jego partyturze. Ale lata ustawicznej walki z b瘯artami temp trackowych demon闚, wydumanych koncepcji decydent闚 i re磨mu czasowego, zrodzi豉 we mnie du膨 doz tolerancji, o tyle, o ile gotowy ju produkt spe軟ia dwa podstawowe zadania. Po pierwsze musi by 鈍ietnym narratorem, pozwalaj帷ym zanurzy si w ogl康an histori na tyle g喚boko, by nawet w obliczu kiksuj帷ego scenariusza nie odrywa si od prezentowanej, filmowej rzeczywisto軼i. Drug kwesti jest szeroko poj皻a estetyka pozwalaj帷a doceni rol nawet najmniej wymy郵nego, muzycznego tworu. Jak瞠 istotne wydaje si to w kontek軼ie film闚 rozgrywaj帷ych si w kosmosie. Ekstrand zdaje si wykorzystywa niemal瞠 wszystkie dogodne okazje, by z jednej strony bombardowa nas dostojnymi laurkami gloryfikuj帷ymi pot璕 kosmosu, a gdy donios造 charakter misji przys這ni walka o 篡cie – odpowiednio modulowa suspensem. Wszystko to obywa si kosztem oryginalno軼i, a raczej 郵epego pod捫ania za wytyczonymi w temp tracku szlakami. Nie ma tu miejsca na jakiekolwiek odst瘼stwa – formularz musi by wype軟iony wed逝g klucza, kt鏎ego autorami s wspomniany wcze郾iej Steven Price, Hans Zimmer, ale i Vangelis. Mieszanka wybuchowa, powiadacie? Ale jak瞠 efektywna!! Ilustracja Szweda osi庵a to, czego wi瘯szo軼i tw鏎com pracuj帷ym u boku Hansa Zimmera si nie udaje. Jest ona prawie 瞠 idealnym narz璠ziem w sterowaniu emocjami widza. W prowadzeniu go za r帷zk przez wszystkie etapy kosmicznej przygody: od ekscytacji cudownym odkryciem, poprzez obawy, na 鄉iertelnym strachu sko鎍zywszy. Tak skonstruowana oprawa muzyczna ju w trakcie filmowego seansu wzbudzi mo瞠 pragnienie zmierzenia si z ni w domowym zaciszu.

I jest to mo磧iwe dzi瘯i wytw鏎ni Milan Records, kt鏎ej nak豉dem ukaza si optymalnie skrojony, niespe軟a godzinny soundtrack. W ca貫j tej optymalizacji czasu prezentacji nie doszukiwa豚ym si przesadnej przebojowo軼i, inwazyjno軼i, a o innowacyjno軼i nie wspominaj帷. Life robi zdecydowanie lepsze wra瞠nie w skojarzeniu z dobrze zmiksowanym t貫m d德i瘯owym oraz niewybredn stron wizualn, ani瞠li jako autonomiczny produkt, maj帷y dostarczy s逝chaczowi szeregu estetyczno-melodycznych wra瞠. Nale瘸這by jednak pochwali konsekwencj kompozytora w operowaniu poszczeg鏊nymi 廝鏚豉mi inspiracji. S one na tyle oczywiste i klarowne, 瞠 nawet pod wzgl璠em technicznym ocieraj si o maestri pierwowzor闚. Nie bez znaczenia jest tutaj r闚nie uk豉d tre軼i utrzymany w filmowej chronologii.


Rozpoczynamy wi璚 i軼ie holstowsk zadum nad majestatem i pi瘯nem kosmosu. Rozci庵貫, patetyczne frazy, co rusz przypomina nam b璠 wszystkie inkarnacje Aliena z goldsmithowymi i hornerowskimi na czele. Szkoda tylko, 瞠 utw鏎 inicjuj帷y ten idylliczny stan, Welcome to the ISS, zak堯cany jest monologiem jednej z filmowych bohaterek. Pr鏏a nakre郵enia kontekstu muzycznych wydarze jest dosy nieudolna i ca貫 szcz窷cie nie powraca w kolejnych fragmentach. Nast瘼nych inspiracji nie trzeba daleko szuka. Ko鎍闚ka przytoczonego wy瞠j Welcome to the ISS przywo逝je w pami璚i koncertowe prace Vangelisa (z Mythode na czele). A to dopiero pocz徠ek naszej zabawy z cyklu „sk康 ja to znam”. Spos鏏 opisywania kosmosu i cudowno軼i odnajdowanego w nim 篡cia jest tutaj zbie積a z hollywoodzkimi standardami ilustrowania tego typu w徠k闚. Dobitnym przyk豉dem s It's Alive oraz Care to Dance?, kt鏎e mimo kurczowego trzymania si prac Vangelisa, dodatkowo bior na warsztat Interstellar Zimmera. Paradoksalnie, mimo ordynarnych klisz, trudno mie tu jak彗olwiek pretensj do autora 軼ie磬i d德i瘯owej. Na tym etapie wertowania albumu soundtrackowego, Life prezentuje si bardzo okazale, skupia uwag odbiorcy i roztacza przed nim niesamowity klimat, jakiego we wsp馧czesnym kinie s-f coraz cz窷ciej zaczyna brakowa. Nie mo積a nie odnie嗆 wra瞠nia, 瞠 cenny wk豉d mia tutaj orkiestrator tej oprawy muzycznej, Nicholad Dodd.

Schodki zaczynaj si wraz z odkryciem natury Calvina – moleku造 rozwijaj帷ej si w niesamowitym tempie. Utworem Need a Hand? wkraczamy wi璚 na nowe terytorium, gdzie patos i dum zast瘼uje poczcie strachu oraz niepewno軼i. Znamienne s tutaj s這wa jednego z bohater闚, 瞠 ka盥y 篡wy organizm, chc帷 przetrwa, musi to robi kosztem innego. S這wa te, jak i czyny Calvina, znajduj swoje odzwierciedlenie w warstwie muzycznej, kt鏎a tym razem z wi瘯sz doz sympatii spogl康a w stron tw鏎czo軼i Stevena Price'a. Chcia這by si powiedzie, 瞠 w muzycznym suspensie oraz akcji, Ekstrand jest r闚nie skuteczny, jak w patosie i liryce. Action score jest w gruncie rzeczy najmniej frapuj帷ym elementem s逝chowiska i chyba tutaj dopatrywa豚ym si 廝鏚豉 sceptycyzmu, jaki towarzyszy nam ko鎍z帷 przes逝chiwanie soundtracku. Narkotyczne frazy anga簑j帷e wi瘯sz ilo嗆 perkusjonali闚, elektroniki oraz ch鏎alnych fraz, zachwycaj w spos鏏 wybi鏎czy – najcz窷ciej w skojarzeniu z licznymi dysonansami lub zmian dynamiki. Ciekawym przyk豉dem jest druga po這wa utworu I Thought They Came to Rescue Us, kiedy po m璚z帷ej, ostinatowej akcji ta sama melodia „przejmowana” jest przez samplowany ch鏎. Ot prosty, ale jak瞠 efektowny zabieg ustawiaj帷y klimat sceny w jakiej wybrzmiewa! Innym przyk豉dem jest fragment Up, Up. Rozpoczynany fortepianowym aran瞠m tematu naukowc闚, rozwijany do coraz intensywniejszej, naznaczonej groz, frazy ch鏎alnej, po kt鏎ej nast瘼uje kolejna chwila wyciszenia.

Ko鎍闚ka p造ty na nowo przypomina nam podnios貫, cho owiane ju lekk nutk smutku, monumenty. Najbardziej charakterystycznym jest utw鏎 Godspeed, Doctor, kt鏎y 鄉ia這 traktowa mo積a jako wizyt闚k tej 軼ie磬i d德i瘯owej. A szkoda, 瞠 po tak mocnym akcencie l康ujemy w akompaniamencie odtworzonych fragment闚 ilustracji do Sicario. Jakkolwiek w filmie prezentuj si one s逝sznie, to ju na kr捫ku potrafi skutecznie zepsu ca陰 atmosfer.

I tym oto, troszk nier闚nym krokiem, docieramy do podsumowania ca貫go, niespe軟a godzinnego do鈍iadczenia muzycznego. Na usta ci郾ie si wiele skrajnych emocji bryluj帷ych od pe軟ego entuzjazmu „wow” do stanowczego „wtf?”.Na pewno kolosalnym mankamentem tej partytury jest jej oryginalno嗆. S逝chaczy wra磧iwych na tego typu kwesti nawet nie b璠zie zach璚a do spr鏏owania swoich si z albumem soundtrackowym. Lepszym rozwi您aniem b璠zie zainwestowanie tych samych pieni璠zy w wycieczk do kina i faktyczne ocenienie warto軼i tej 軼ie磬i d德i瘯owej w zderzeniu z filmowym kontekstem. Tam bowiem, mimo licznych skaz i niedoskona這軼i, oprawa muzyczna do Life b造szczy niczym diament.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Welcome To The ISS (04:31)
  • 2. It's Alive (03:54)
  • 3. Like A Bird (02:10)
  • 4. Care To Dance? (01:38)
  • 5. New Best Friends (01:29)
  • 6. Need A Hand? (03:12)
  • 7. Not The Face (01:21)
  • 8. Sprinklers (04:14)
  • 9. Spacewalk (05:35)
  • 10. Thrusters (03:53)
  • 11. Up, Up (04:39)
  • 12. I Thought They Came To Rescue Us? (04:28)
  • 13. Goodnight, Earth (03:44)
  • 14. What Are You? (05:25)
  • 15. Godspeed, Doctor (05:02)
  • 16. A Long Way Back (02:39)
Czas trwania: 57:54
Komentarze
Zibi 2017-04-06
14:50
Muzyka niby niczym specjalnym si nie wyr騜nia, ale do obrazu pasuje jak ula a i osobno robi spore wra瞠nie... Nazwiska re篡sera i kompozytora nic mi nie m闚i a tu prosz... Za pozytywne zaskoczenie (jak瞠 rzadkie) b璠 hojny i dam 4 :)

Life

Kompozytor:

  • Jon Ekstrand

Dyrygent:

  • Nicholas Dodd

Orkiestrator:

  • Nicholas Dodd

Wydawca:

  • Milan Records (2017)

Producent:

  • Jon Ekstrand

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie