Szukaj: w


recenzje

Ryomaden



Ryomaden, w re篡serii Keishiego Ohtomo, to 49. w kolejno軼i taiga drama wyprodukowana przez tokijsk telewizj NHK. Ten 48-odcinkowy serial, emitowany od stycznia do listopada 2010 roku, skupia si na jednej z najwa積iejszych postaci dziewi皻nastowiecznej Japonii, Ryomie Sakamoto (1836-1867). Jako sprawny polityk odegra on kluczow rol w obaleniu siogunatu klanu Tokugawa, co doprowadzi這 do tzw. Restauracji Meiji, w wyniku kt鏎ej, po prawie 300 latach, w豉dza w kraju powr鏂i豉 do r彗 cesarza. By to niezwykle wa積y okres w historii Kraju Kwitn帷ej Wi郾i, kt鏎y w wyniku tych przemian otworzy si nowoczesne, zachodnie wzorce. Sam Ryoma Sakamoto zosta zamordowany przez nieznanych siepaczy na kilka miesi璚y przed ostatecznym przej璚iem w豉dzy przez cesarza Matsuhito. Z czasem jego posta sta豉 si bardzo znana w japo雟kiej popkulturze. Dowodem na to jest chocia瘺y w豉郾ie Ryomaden, kt鏎y zalicza si do najbardziej popularnych produkcji z serii taiga drama.

Za muzyk do Ryomaden odpowiada Naoki Sato, kt鏎y z Ohtomo zrealizowa kilka lat p騧niej trylogi Rurouni Kenshin. Filmy opowiadaj帷e o rudow這sym roninie przywo逝j jednak nie tylko przez wzgl康 na osob re篡sera. Akcja zar闚no Ryomaden, jak i Rurouni Kenshin, toczy si w XIX wieku w Kraju Kwitn帷ej Wi郾i. I cho ten pierwszy projekt cechuje stylistyka historyczna, a drugi mangowa, to jednak w obu przypadkach Sato zdaje si mie analogiczny przepis na 軼ie磬 d德i瘯ow. Poza typowo orkiestrowymi oraz etnicznymi instrumentacjami, Japo鎍zyk swojej muzyce stara si nada silny akcent nowoczesnego brzmienia. I tak te Ryomaden mo積a uzna za pewnego rodzaju muzycznego protoplast trylogii Rurouni Kenshin. Partyturze Sato przyjrzymy si bior帷 na warsztat oficjalny soundtrack, kt鏎y z這穎ny jest z trzech osobno wydanych wolumin闚.

Sol 軼ie磬i d德i瘯owej z Ryomaden, jak w przypadku wielu seriali, jest temat przewodni z czo堯wki. Ju w tej kompozycji Sato pokazuje swoje 鈍ie瞠 spojrzenie na taiga dram, kt鏎a zazwyczaj otrzymywa豉 czysto orkiestrowe motywy g堯wne. Tymczasem na czo堯wk dzie豉 Ohtomo Japo鎍zyk przygotowa i軼ie bombastyczny utw鏎, w kt鏎ym po陰czy typow dla siebie, energetyczn rytmik, wsp馧czesn elektronik oraz tradycyjn symfonik. Wa積ym elementem s tak瞠 partie wokalne, kt鏎e wykona豉, znana ze wsp馧pracy z Hansem Zimmerem, Lisa Gerrard. W mojej ocenie jest to jedna z najlepszych kompozycji w dorobku Sato; wprost pora瘸j帷a niesamowitymi pok豉dami energii, wokalizami i muskularno軼i. I cho pod wzgl璠em melodycznym temat z Furin Kazan, innej taiga dramy, stawiam wy瞠j, to jednak utw鏎 Sato wydaje si bardziej spektakularny brzmieniowo.


Klasyczne brzmienie orkiestry, tak cz瘰to obecne w wi瘯szo軼i dram z cyklu, jest tylko jednym z element闚 omawianego dzie豉. I cho r闚nie i tutaj symfoniczne utwory pojawiaj si nierzadko, to jednak nie one stanowi znak rozpoznawczy tej partytury. Wa積 p豉szczyzn stanowi czysto modernistyczne nalecia這軼i (solowe gitary elektryczne w After the Flame!). Zreszt Sato w swojej tw鏎czo軼i wielokrotnie zdradza inspiracje hollywoodzkimi standardami ilustracyjnymi, chocia瘺y Hansem Zimmerem i jego mniej lub bardziej znanymi uczniakami. Przejawia si to na przyk豉d w muzyce akcji, g堯wnie z pierwszego albumu, kt鏎a wydaje si wypadkow i軼ie trailerowych brzmie grupy Two Steps From Hell oraz schemat闚 znanych ze 軼ie瞠k d德i瘯owych „fabryki” Remote Control Production. Mamy zatem ostinata, intensywn rytmik, elektronicznie podrasowan orkiestr i samplowane ch鏎y, a gdzieniegdzie tak瞠 „zawodz帷e” wokalizy. Laureata Oscara za muzyk z Kr鏊a Lwa nale瘸這by przywo豉 tak瞠 w kontek軼ie odmiennego stylistycznie utworu Sky High, kt鏎y zdaje si mocno nawi您ywa do s豉wetnego Journey to the Line z Cienkiej czerwonej linii. A skoro ju jeste鄉y przy podobie雟twach, to ch鏎y z kompozycji Scar Sato „po篡czy” p騧niej na potrzeby drugiej i trzeciej cz窷ci wspomnianego wy瞠j Rurouni Kenshina.

Co wa積e, w przypadku soundtrack闚 z Ryomaden nie jest tak, 瞠 na pierwszym kr捫ku Sato „wystrzeliwuje si” z najciekawszych pomys堯w. Na drugim woluminie znajdziemy kolejne interesuj帷e utwory, zar闚no te bardziej liryczne, jak i te dynamiczniejsze, bardziej 篡wio這we. Japo雟ki artysta nie boi si si璕a po etniczne wokalizy, cymba造, a nawet i軼ie mszalne ch鏎y. Ma陰 pere趾 tej p造ty jest kompozycja Karakazze, w kt鏎ej Japo鎍zyk znakomicie po陰czy stylistyk typow dla spaghetti western闚 z orientalnymi elementami. Z kolei na trzecim kr捫ku cz瘰to pojawia si i軼ie coplandowska tr帳ka, akordeon, a tak瞠 fortepian, kt鏎ego solowe, nie酥ieszne d德i瘯i buduj chocia瘺y prawie 9-minutowy moloch Utakata. Na tym samym woluminie czekaj na nas fragmenty inspirowane muzyk flamenco.

Przy takim ogromie zgromadzonego na p造tach materia逝 wydaje si naturalne, 瞠 niekt鏎e utwory b璠 prezentowa si mniej przebojowo. I tak te na trzech woluminach soundtracku z Ryomaden zdarzaj si fragmenty bardziej generyczne i niespecjalnie anga簑j帷e. Na dobr spraw kompozycje te zazwyczaj s ca趾iem okazale, orkiestra brzmi w nich bardzo klasycznie, a instrumentacjom i wykonaniu nie mo積a nic zarzuci. Rzecz jednak w tym, 瞠 w por闚naniu do innych kompozycji wypadaj po prostu stosunkowo blado. Warto natomiast nadmieni, 瞠 zdecydowana wi瘯szo嗆 kawa趾闚 jest oparta o osobne idee muzyczne.

Konkluduj帷, Ryomaden Naokiego Sato wyr騜nia si przede wszystkim fantastycznym tematem przewodnim, by mo瞠 jednym z najbardziej efektownych w historii telewizji. Trzy albumy to oczywi軼ie troch za du穎 dla statystycznego mi這郾ika muzyki filmowej, lecz z drugiej strony w豉郾ie dzi瘯i takiemu obszernemu wydawnictwu jeste鄉y w stanie doceni ogrom pracy w這穎nej przez Japo鎍zyka w zilustrowanie tego serialu. Bez w徠pienia jest to partytura napisana z rozmachem, bogata, a do tego ciekawie 陰cz帷a klasyczne instrumentarium z bardziej wsp馧czesnymi 鈔odkami wyrazu. Z pewno軼i ka盥y s逝chacz znajdzie tu co dla siebie.



Inne recenzje z serii:
  • Musashi
  • Furin Kazan

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚


    Vol. 1
    • 1. Opening Theme (02:50) wokal: Lisa Gerrard
    • 2. After The Flame (03:56)
    • 3. Chronology (02:48)
    • 4. America (03:09)
    • 5. Riot (03:20)
    • 6. Confession (03:14)
    • 7. Kurofune (02:41)
    • 8. Another Way (03:50)
    • 9. Scar (05:08)
    • 10. Yang (01:58)
    • 11. Before The Dawn (02:31)
    • 12. Sky High (02:35)
    • 13. Target (03:23)
    • 14. Swords (02:59)
    • 15. Grudge (01:47)
    • 16. Enjoy (03:30)
    • 17. Soul Weak (02:22)
    • 18. Kinderszenen (Scenes From Childhood) (04:17) – muzyka: Robert Schumann
    • 19. Behind The Scenes (02:09)
    • 20. To The Sea (02:26)
    Czas trwania: 60:05





    Vol. 2
    • 1.Kyouki (2:03)
    • 2.Kaikoku (2:18)
    • 3. Soubou (4:50)
    • 4. Nensai (4:11)
    • 5. Kyouhon (3:55)
    • 6. Kaibutsu (3:49)
    • 7. Ruten (3:21)
    • 8. Tsuioku (3:58)
    • 9. Hitokiri (3:42)
    • 10. Kono Kuni No Yukue (2:49)
    • 11. Shizuka Naru Kaze (5:32)
    • 12. Gisei (2:40)
    • 13. Michinori (3:41)
    • 14. Shisou (2:54)
    • 15. Tenchuu Zankan (3:18)
    • 16. Joui (2:45)
    • 17. Gunzou (3:07)
    • 18. Karakkaze (3:12)
    • 19. Kronos No Kizami II (3:50)
    • 20. Ryomaden Kikou II (4:02)
    Czas trwania: 70:07





    Vol. 3
    • 1. Hitou (2:57)
    • 2.Totsukuni (3:42)
    • 3. Kyoshuu (3:43)
    • 4. Koubou (3:05)
    • 5. Irou (4:11)
    • 6. Yuunagi (4:20)
    • 7. Kairai (4:05)
    • 8.Utakata (8:20)
    • 9. Soumou no Kokorozashi (3:19)
    • 10. Seitou (5:28)
    • 11. Saiun (4:20)
    • 12. Hangyakusha (6:19)
    • 13. Hakua no To (4:46)
    • 14. Korearata (4:04)
    • 15. Ryomaden Kikou III (1:29)
    • 16.Ryomaden Kikou IV (1:34)
    Czas trwania: 65:23
    Komentarze
    Koper 2017-04-03
    19:00
    Ca這嗆 troch zbyt obszerna, ale jak wybra z tego co najlepsze, to by by豉 kapitalna p造tka. :)

  • Ryomaden

    Kompozytor:

    • Naoki Sato

    Wydawca:

    • Warner Music (2010)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie