Szukaj: w


recenzje

Marie Curie (Maria Sk這dowska-Curie)



Biograficzny dramat Maria Sk這dowska-Curie, szumnie reklamowany polskimi aktorami, tak naprawd niewiele ma wsp鏊nego z naszym krajem. Iza Kuna, Piotr G這wacki i Daniel Olbrychski pojawiaj si jedynie na trzecim planie, a wyst瘼 Jana Frycza mo積a zakwalifikowa jedynie jako epizod. I tak te z obsady aktorskiej tylko pojawiaj帷a si w roli tytu這wej Karolina Gruszka faktycznie wnosi do filmu Marie Noelle rodzimy akcent. Podobnie nadwi郵a雟kie pochodzenie utalentowanej noblistki zostaje zmarginalizowane. I cho aspekty te wcale nie musz przes康za o jako軼i produkcji, to jednak ci篹ko nie odnie嗆 wra瞠nia, 瞠 widz nie do ko鎍a otrzymuje to, czego oczekiwa. Tym bardziej, 瞠 w徠ki odkry Sk這dowskiej-Curie i poszukiwania przez ni miejsca w zmaskulinizowanym 鈍iecie nauki musz w ko鎍u ust徙i miejsca mi這stkom dwukrotnej laureatki nagrody Nobla.

Maria Sk這dowska-Curie to drugie spotkanie Noelle z kompozytorem Bruno Coluais. Ta dw鎩ka artyst闚 kilka lat wcze郾iej zrealizowa豉 wsp鏊nie Ludwika Szalonego, kostiumow biografi Ludwika II Wittelsbacha, zwanego tak瞠 Bajkowym Kr鏊em. Opowie嗆 o urodzonej w Warszawie noblistce to jednak film du穎 bardziej skromny, nakr璚ony za wyra幡ie mniejsze pieni康ze. Tak te i muzyka Francuza zosta豉 rozpisana na niewielki sk豉d wykonawczy, w tym na instrumenty solowe. Jak si okazuje, na potrzeby Marii Sk這dowskiej-Curie z tych minimalistycznych substrat闚 uda這 mu si otrzyma ca趾iem ciekawy produkt.

Muzyka Coulais, cz瘰to s造szana podczas seansu, wydaje si do嗆 zdystansowana w stosunku do opowiadanej przez Noelle historii. Francuz nie stara si podkre郵a naukowych triumf闚 Sk這dowskiej-Curie, nie pod捫a te nachalnie za jej prze篡ciami i romansami. Ten krok wydaje si ca趾iem zrozumia造, albowiem nazbyt czytelna ilustracyjnie muzyka mog豉by poskutkowa, odpowiednio, przesadn patetyczno軼i i ckliwo軼i. Tym bardziej, 瞠 mamy do czynienia z kameralnym obrazem, kt鏎y wykazuje wi瘯sze powinowactwo do tytu堯w spod znaku teatru telewizji ani瞠li do wysokobud瞠towych produkcji. W zamian za to Coulais serwuje muzyk niejednoznaczn w wyd德i瘯u, emocjonalnie oddalon od widza i s逝chacza, a tak瞠 w pewien spos鏏 tajemnicz, w czym spory udzia cz瘰to pojawiaj帷ego si kola簑 dzwonk闚 i fortepianu. Wraz z nienagannymi zdj璚iami Micha豉 Englerta tworzy ona intryguj帷y i prawdziwie kowalencyjny zwi您ek.


Ju Generique debut, b璠帷y ciekawym amalgamatem smyczk闚, dzwonk闚, fortepianu, zawrotnych partii fletu i delikatnych syntezator闚, zarysowuje nam pobie積y obraz tej 軼ie磬i d德i瘯owej. Analogicznie wypadaj motywy z utwor闚 De mère en fille i Le premier baiser i Le renouveau. Melodie te nie s co prawda szczeg鏊nie chwytliwe, ale ubrane w odpowiednie szaty potrafi budowa do嗆 ch這dn, ale tak瞠 i poniek康 intymn atmosfer. Najciekawszym „zjawiskiem” na p造cie, przynajmniej w moje ocenie, jest jednak Quatuor de la mer, rozpoczynaj帷y si od piskliwego glissando na smyczkach, a nast瘼nie przechodz帷y w popisowo zaaran穎wan melodi na skrzypce. Sugestywnie wypadaj te niewinne, jakby ko造sankowe, dzwonki na pocz徠ku La mort de Pierre, kawa趾a b璠帷ego ilustracj tragicznej 鄉ierci Pierre'a Curie, m篹a Marii.

Recenzowana muzyka utrzymana jest w do嗆 jednostajnym tempie, przez co ods逝chiwana w temperaturze pokojowej mo瞠 niekiedy sprawia wra瞠nie odrobin sennej, zw豉szcza w pierwszej po這wie albumu. Z czasem jednak, dla odpowiedniego zbilansowania 軼ie磬i d德i瘯owej, Francuz prezentuje kilka bardziej atonalnych utwor闚. W tej materii pos逝guje si przede wszystkim smyczkami, tak jak chocia瘺y w intensywnym i drapie積ym Le vote à l'acad幦ie, w kt鏎ym instrumenty zostaj rozszczepione na kilka osobnych g這s闚. Tego rodzaju kompozycji nie jest jednak zbyt wiele i letargiczny nastr鎩 dominuje podczas obcowania z tym soundtrackiem. Na szcz窷cie przyst瘼ny czas trwania nie pozwala odbiorcy si zbytnio rozkojarzy.

Ambiwalentny stosunek mo積a mie do zamykaj帷ej kr捫ek piosenki La Lumiere Blueue, kt鏎 wykonuje zesp馧 Nour. Musz przyzna, 瞠 troch zaburza ona r闚nowag muzyczn budowan przez reszt materia逝. Jest to bowiem do嗆 humorystyczny, lekki i sympatyczny song, przyprawiony o typowy dla Coulaisa pierwiastek muzycznego szale雟twa. Naturalnie nie us造szymy tej kompozycji podczas filmowych wydarze. Zosta豉 ona oddelegowana na drug cz窷 napis闚 ko鎍owych.

Wielu mi這郾ik闚 muzyki filmowej mog這 mie pewne obawy, co do tego, jaki poziom b璠zie reprezentowa 軼ie磬a d德i瘯owa z Marii Sk這dowskiej-Curie. Co by nie powiedzie, projekty Francuza poprzedzaj帷e film Noelle mog造 nie nastraja zbyt optymistycznie, wszak zdecydowanie brakowa這 mu w nich tej muzycznej kreatywno軼i sprzed kilku i kilkunastu lat. Ostatecznie uda這 mu si jednak wyj嗆 obronn r瘯. Mo積a oczywi軼ie ponarzeka, 瞠 brakuje tu jaki zapadaj帷ych w pami耩 temat闚, a sama muzyka nie jest niczym odkrywczym w dziedzinie muzyki filmowej. Niemniej jednak score Coulais punktuje intryguj帷 atmosfer, solidnymi instrumentacjami i przyst瘼nym czasem trwania. Jest po prostu czym w rodzaju kolejnej publikacji naukowej w profesorskim dorobku francuskiego kompozytora.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Generique de debut (1:59)
  • 2. Le dernier baiser (2:04)
  • 3. Professeure à la sorbonne (2:12)
  • 4. De mère en fille (2:13)
  • 5. Quatuor de la mer (2:21
  • 6. La mort de pierre (2:17)
  • 7. Le chagrin des enfants (2:14)
  • 8. Le premier baiser (2:13)
  • 9. L'annonce funèbre (2:05)
  • 10. La conf廨ence (1:55)
  • 11. Le renouveau (1:51)
  • 12. Le vote à l'acad幦ie (1:50)
  • 13. Electron libre (1:51)
  • 14. Elle t'exploite (1:41)
  • 15. Le matin du scandale (1:27)
  • 16. Le radium et le radium pur (2:46)
  • 17. La lumière bleue (2:34) - wykonanie: Nour
Czas trwania: 35:33
Komentarze

Marie Curie (Maria Sk這dowska-Curie)

Kompozytor:

  • Bruno Coulais

Wykonawcy:

  • Bruno Coulais (fortepian)
  • Christophe Guiot (skrzypce)
  • Elisabeth Pallas (skrzypce)
  • Francoise Gneri (alt闚ka)
  • Jean-Philippe Audin (wiolonczela)
  • Catherine Cantin (flet)

Wydawca:

  • Agencja Muzyczna Polskiego Radia (2017)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie