Szukaj: w


recenzje

Stranger: Mukō hadan (Sword of Stranger)



Japonia, XVI wiek. Ma造 Kotaru jest 軼igany przez tajemnicz grup wojownik闚, dzia豉j帷ych z polecenia chi雟kiego cesarza z dynastii Ming. Ch這pczyk, wraz z towarzysz帷ym mu psem Tobimaru, zmuszony jest ukrywa si w opuszczonej 鈍i徠yni. Tam te poznaje m這dego ronina (samuraja bez pana) Nanashiego, co w j瞛yku polskim oznacza dok豉dnie „bezimienny”. M篹czyzna, nie bezinteresownie, postanawia pom鏂 Kotaru. Wkr鏒ce okazuje si, 瞠 krew kilkunastolatka potrzebna jest w celu otrzymania magicznego eliksiru, kt鏎y ma zapewni cesarzowi nie鄉iertelno嗆. Tak histori opowiada powsta貫 anime w 2007 roku Sword of Stranger w re篡serii Masahiro Ando.

Muzyk do tego filmu skomponowa Naoki Sato, tw鏎ca 闚cze郾ie kojarzony g堯wnie z pracy nad rozmaitymi serialami anime. Warto zwr鏂i uwag, 瞠 obraz Ando mo積a potraktowa za pewn wprawk przed trylogi Rurouni Kenshin, kt鏎 Sato zilustrowa kilka lat p騧niej. W obydwu przypadkach mamy histori osadzon w dawnej Japonii, samuraj闚 w rolach g堯wnych, i quasi mangow stylistyk. Czy zatem Sword of Stranger dor闚nuje pod wzgl璠em muzycznym cyklowi o rudow這sym roninie? Przyjrzyjmy si temu, co ma do zaoferowania oficjalny soundtrack.

Omawianie 軼ie磬i d德i瘯owej Sato zacznijmy najpierw od bazy tematycznej. Japo鎍zyk napisa do filmu Ando 豉dny, wpadaj帷y w ucho motyw g堯wny. Cze嗆 s逝chaczy dopatruje si w nim wyra幡ych inspiracji tw鏎czo軼i Jamesa Hornera, zw豉szcza Braveheart – Walecznym Sercem. Fakt faktem Japo鎍zyk nie ostatni raz mia豚y nawi您a do dzie Amerykanina, a poza tym pierwsze trzy nuty owej melodii wiod帷ej rzeczywi軼ie wydaj si zaczerpni皻e z filmowej opowie軼i o szkockim bohaterze narodowym. Ja bym jednak zwr鏂i uwag na podobie雟two z zupe軟ie innym tematem. Mam tu na my郵i motyw przewodni z chi雟kiego melodramatu Droga do domu (1999) w re篡serii Zhanga Yimou. Ba, gdy Sato aran簑je swoj melodi na solowy flet, to niemal z miejsca przychodzi do g這wy kompozycja Bao Sana. Inna sprawa, 瞠 obydwa tematy nie s jako szczeg鏊nie wyszukane i oryginalne, to te by豚ym raczej ostro積y w oskar瞠niach o plagiat.


Temat g堯wny us造szymy nie tylko we wspomnianej wersji na flet solo, ale r闚nie w bardziej z這穎nych, orkiestrowych wariacjach. Tym co zapewne s逝chacze polubi najbardziej, b璠zie uchodz帷y za highlight tej 軼ie磬i d德i瘯owej utw鏎 Ihojin no Yaiba, gdzie us造szymy epick wariacj melodii przewodniej. Ponadto Sato przygotowa liryczny i ca趾iem chwytliwy motyw przyja幡i, jaka rodzi si pomi璠zy Kotaru i Nanashim. Znajdziemy go w kilku kompozycjach, aczkolwiek naj豉dniej rozbrzmiewa w Na mo Naki Kizu, b璠帷ym jednocze郾ie jednym z najbardziej wyrazistych punkt闚 ilustracji, patrz帷 pod k徠em filmowego oddzia造wania. W opisywanym score zwraca uwag tak瞠 do嗆 charakterystyczny i ciekawy brzmieniowo motyw dud.

Jako 瞠 w Sword of Stranger sporo si dzieje, to te i Sato zobligowany by do stworzenia niema貫j ilo軼i muzyki akcji. W tej materii Japo鎍zyk wykorzystuje g堯wnie poka幡y arsena dalekowschodnich perkusjonali闚, w tym b瑿n闚 taiko. Za ich pomoc buduje brutalne, dynamiczne utwory, dobrze sprawdzaj帷e si na ekranie. Inna rzecz, 瞠 sprawiaj one wra瞠nie do嗆 banalnych. Co prawda z wi瘯szo軼i z nich dos這wnie kipi energia i agresja, ale oparcie muzyki jedynie na perkusyjnym rytmie, przy jednoczesnym zredukowaniu praktycznie do zera warstwy melodycznej, mo瞠 dawa malkontentom pow鏚 do tego rodzaju przytyk闚. Z konceptu bazowania w muzyce akcji na perkusjonaliach, Sato skorzysta pracuj帷 par lat p騧niej nad wspomnianym Rurouni Kenshinem.

Co mo瞠 sprawia pewn niedogodno嗆 niekt鏎ym odbiorcom - cz窷 utwor闚 jest do嗆 kr鏒kich, a niekt鏎e z nich nie przekraczaj nawet minuty. W ko鎍u 46 minut muzyki rozparcelowanej pomi璠zy 25 utwor闚 nie brzmi jako szczeg鏊nie zach璚aj帷o. Szcz窷cie takie, 瞠 sama muzyka nie wydaje si przesadnie ilustracyjna, tematy maj okazj rozbrzmie w pe軟ej okaza這軼i, bez gwa速ownego ich przerywania. Nie jestem natomiast przekonany, czy sam dob鏎 materia逝 jest satysfakcjonuj帷y, albowiem bez cz窷ci kompozycji spokojnie mo積a by si obej嗆. Wyrzucenie zw豉szcza tych kr鏒szych 軼ie瞠k na pewno wysz這by wszystkim na dobre. Niemniej jednak score Japo鎍zyka jest wzgl璠nie eklektyczny i nie dra積i monotoni.

I tak w豉郾ie prezentuje si 軼ie磬a d德i瘯owa Naokiego Sato z filmu Sword of Stranger. Mamy tutaj dwa wyraziste tematy, bezpardonow akcj, a tak瞠 ca趾iem r騜norodnie rozplanowany album. Czy zatem partytura Japo鎍zyka jest w stanie zadowoli bardziej wymagaj帷ych mi這郾ik闚 film闚ki? Nie do ko鎍a. Przede wszystkim Sato nie jest zbytnio kreatywny, pod捫a 軼ie磬ami utartymi przez innych kompozytor闚, ani瞠li pr鏏uje tworzy sw鎩 w豉sny j瞛yk muzyczny. Problemem jest te pewna siermi篹no嗆 najbardziej s造szalna w co bardziej dynamicznych utworach. Z drugiej strony s tutaj fragmenty zapieraj帷e dech w piersiach zar闚no w trakcie ods逝chu albumu, jak i podczas seansu. Reasumuj帷, nie jest to zdecydowanie nic oryginalnego, acz japo雟ki kompozytor raczej nie ma si czego wstydzi.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Josho (0:29)
  • 2. Rasatsu no En (3:28)
  • 3. Chiisana Tobosha (0:47)
  • 4. Deai… (3:12)
  • 5. Juga (1:04)
  • 6. Ugomeku Yami (1:07)
  • 7. Shonen to Inu (1:15)
  • 8. Yorubenaki Monotachi (0:49)
  • 9. Sokoku no Oni (2:08)
  • 10. Higenmu (2:10)
  • 11. Tsukanoma no Yasuragi (0:55)
  • 12. Kegare Naki Itazura (2:44)
  • 13. Na mo Naki Kizu (1:59)
  • 14. Tsukiyo No Seijaku (1:26)
  • 15. Kegareta Chi (2:45)
  • 16. Utakata no Hibi (1:27)
  • 17. Meimo no Chi (0:53)
  • 18. Mitsudomoe (1:15)
  • 19. Yurusarezaru Tamashii (2:17)
  • 20. Aganai no Yuki (2:22)
  • 21. Bushin (1:41)
  • 22. Shippu Senya (2:35)
  • 23. Kakeru Ken (1:12)
  • 24. Ihojin no Yaiba (4:24)
  • 25. Sora no Hate Made (2:07)
Komentarze
Koper 2017-01-04
19:44
Trzy ale z plusem za dobre dzia豉nie w filmie i dobry temat przewodni. Szkoda, 瞠 ostatnio u Sato brakuje takich w豉郾ie chwytliwych motyw闚.

Stranger: Mukō hadan (Sword of Stranger)

Kompozytor:

  • Naoki Sato

Dyrygent:

  • Koji Haishima

Soli軼i:

  • Hideyo Takakuwa (flet, flet prosty)
  • Mio Noguchi (flet)
  • Satoshi Shoji (ob鎩)
  • Masashi Togame (klarnet)
  • Masayuki Okamoto (fagot)
  • Otohiko Fujita (waltornia)
  • Hitomi Furue (waltornia)
  • Antonio Marti (tr帳ka)
  • Tomonori Sato (tr帳ka)
  • Tomohiro Naito (tr帳ka)
  • Eijiro Nakagawa (puzon)
  • Kanade Shishiuchi (puzon)
  • Koichi Nonoshita (basowy puzon)

Wydawca:

  • Aniplex (2007)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie