Szukaj: w


recenzje

Kumo no Mukō, Yakusoku no Basho (Ziemia kiedy nam obiecana)



W 2004 roku mia豉 miejsce premiera filmu Ziemia kiedy nam obiecana (The Place Promised in Our Early Days), pe軟ometra穎wego debiutu Makoto Shinkai'a, jednego z najpopularniejszych obecnie tw鏎c闚 anime. Akcja obrazu rozgrywa si w alternatywnej przesz這軼i. Japonia, po zako鎍zeniu II wojny 鈍iatowej, zostaje podzielona na dwie strefy okupacyjne. Tr鎩ka przyjaci馧, Hiroki, Takuya i Sayuri, poprzysi璕a sobie, 瞠 pewnego dnia polec do widocznej na horyzoncie, tajemniczej wie篡 wysokiej na wiele kilometr闚. W tym celu zaczynaj budowa specjalny samolot. Pewnego dnia Sayuri znika bez s這wa, przez co pozosta豉 dw鎩ka porzuca zamiar dotarcia do owianej legendami budowli. Po kilku latach dziewczyna wraca. Dawniej z這穎na obietnica nie pozostaje bez wp造wu na losy bohater闚.

Cho cechy tw鏎czo軼i Shinkai'a wykrystalizowa造 si ju w jego poprzednim dziele, 25-minutowych G這sach z odleg貫j gwiazdy z 2002 roku, to jednak w pe軟ej krasie po raz pierwszy mo瞠my je podziwia w豉郾ie w Ziemi kiedy nam obiecanej. Mamy zatem m這docianych bohater闚, mamy nie酥ieszne, jakby leniwe tempo opowiadania historii, mamy te wprost pora瘸j帷 dba這嗆 o szczeg馧 w warstwie wizualnej. No i nie mo瞠my zapomina o typowym dla tego artysty, nostalgicznym i czasem pretensjonalnym tonie. Kolejnym wsp鏊nym elementem pierwszych film闚 japo雟kiego re篡sera, jest 軼ie磬a d德i瘯owa skomponowana przez Atsushiego Shirakaw, podpisuj帷ego si zazwyczaj pod pseudonimem Tenmon.

Shinkai i Tenmon po raz pierwszy pracowali ze sob przy wspomnianych wy瞠j G這sach z odleg貫j gwiazdy. Ju wtedy mogli鄉y si bli瞠j przyjrze stylowi Japo鎍zyka. Jego subtelna i rzewna muzyka, rozpisana w du瞠j mierze na fortepian, dobrze wpasowywa豉 si w specyfik kina Shinkai'a, odznaczaj帷 si senn i melancholijn aur. Jako 瞠 w Ziemi kiedy nam obiecanej mo瞠my ogl康a podobne chwyty re篡serskie, r闚nie i Tenmon pod捫y szlakiem wytyczonym przez siebie dwa lata wcze郾iej. Nie by這 to jednak 瘸dnego rodzaju p鎩軼ie na 豉twizn, a przede wszystkim rozwini璚ie pewnych my郵i i idei, kt鏎e dobrze korespondowa造 z charakterystycznymi kadrami Shinkai'a. Tym razem jego muzyka zwraca na siebie uwag znacznie lepszym warsztatem, wi瘯sz emocjonalno軼i i bardziej unikatow atmosfer.

Zar闚no je郵i chodzi o baz tematyczn, jak i wykorzystywane instrumentarium, to Tenmon jest bardzo wierny swoim kompozytorskim manierom – motywy i aran瘸cje z Ziemi kiedy nam obiecanej przypominaj stylistycznie te z G這s闚 z odleg貫j planety, czy p騧niejszych film闚 Shinkai'a, min. popularnych 5 centymetr闚 na sekund. Nie musz zatem chyba t逝maczy, 瞠 ka盥y, kto ceni sobie tw鏎czo嗆 Japo鎍zyka, na pewno odnajdzie si w recenzowanej 軼ie盧e d德i瘯owej.


Ju pierwszy utw鏎 potrafi zauroczy odbiorc. Us造szymy w nim temat g堯wny, czyli przepi瘯n i niezwykle czu陰 melodi na skrzypce, zdecydowanie jedn z najlepszych w karierze Tenmona. Poza tym mamy te kilka motyw闚 pobocznych, g堯wnie o lirycznej, lekkiej wymowie, w kt鏎ych japo雟ki kompozytor pos逝guje si oczywi軼ie przede wszystkim fortepianem. Do instrumentacji dorzuca jeszcze min. dzwonki, klawesyn, sekcj smyczkow, wspomniane skrzypce, a tak瞠 lekko zaznaczone syntezatory. Za pomoc tych 鈔odk闚 muzycznego wyrazu oraz przygotowanych temat闚, Tenmon buduje ciep造, nasi彗ni皻y nostalgi score. Cho w sporej mierze ma on charakter wyciszaj帷y i refleksyjny, to jednak zdarzaj si tutaj bardziej ekspresyjne fragmenty, jak chocia瘺y ko鎍闚ka Solitude, The Battle Begins, czy niemal瞠 epickie Beyond the Clouds, Promissed Place, s逝膨ce za highlight i idealne podsumowanie instrumentalnej cz窷ci albumu.

Cho Tenmon przez wi瘯szo嗆 cz窷 omawianej partytury stara si czarowa s逝chacza delikatnymi, nacechowanymi romantyzmem melodiami i instrumentacjami, to jednak zdarzaj si pewne wyj徠ki od tej regu造. Wyj徠ki zreszt do嗆 wa積e, patrz帷 przez pryzmat odbioru soundtracku. Z jednej strony mog one zaburza nastrojowy klimat budowany przez inne utwory, a z drugiej strony jakby nie patrze wprowadzaj nieco urozmaicenia w czasami nazbyt przesi彗ni皻 rzewnymi nutami muzyk Japo鎍zyka. Takowych kompozycji jest kilka. Niekt鏎e z nich s逝膨 za filmowy underscore (np. One More Dream, Omen ), inne tworz pewnego rodzaju muzyk akcji (np. ciekawe, nerwowe Quest).

P造t wie鎍zy piosenka promuj帷 film Shinkai'a, Your Voice. S這wa do utworu napisa sam re篡ser, a muzyk skomponowa Tenmon. Owa bardzo mi豉 dla ucha ballada, cho niekoniecznie wyr騜niaj帷a si na tle innego tego rodzaju kompozycji, 鈍ietnie spisuje si jako dope軟ienie pozosta貫go materia逝. Bardzo dobrym pomys貫m by這 si璕ni璚ie po to samo instrumentarium oraz baz tematyczn ze score'u. Nie wypada te nie doceni niemal瞠 anielskiego g這su wokalistki, Ai Kawashimy.

Ziemia kiedy nam obiecana to z pewno軼i jeden z najlepszych soundtrack闚 Tenmona. Poprzez subtelne instrumentacje i 豉dne tematy, Japo鎍zyk kreuje przed s逝chaczem bardzo ciep陰 i melancholijn atmosfer, kt鏎a powinna ukontentowa ka盥ego mi這郾ika lirycznej i rzewnej film闚ki. Oczywi軼ie, jak to cz瘰to bywa u tego tw鏎cy, czasem zwraca na siebie uwag odrobin nachalna ckliwo嗆 i sentymentalno嗆. Niemniej jednak na potrzeby pe軟ometra穎wego debiutu Shinkai'a, Tenmonowi uda這 si napisa partytur barwn, optymistyczn, a do tego podszyt nutk intymno軼i i m這dzie鎍zej wra磧iwo軼i.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Theme (1:30)
  • 2. Daily (2:26)
  • 3. Station (1:35)
  • 4. Sayuri (0:47)
  • 5. Plan of the Two (1:45)
  • 6. One More Dream (1:08)
  • 7. Hope and Aspiration (2:02)
  • 8. Distant Promise (1:31)
  • 9. Sayuri's Melody (1:56)
  • 10. Omen (1:23)
  • 11. Purity (1:09)
  • 12. The End of Summer (1:09)
  • 13. Quest (1:49)
  • 14. Dream of the World (0:35)
  • 15. Deserted Place (0:57)
  • 16. Solitude (3:56)
  • 17. Attack/Sleeping Princess (1:52)
  • 18. A Time of Reunion (5:06)
  • 19. Eternal Summer (1:45)
  • 20. Conflict of the Two (1:47)
  • 21. Sayuri's World (0:59)
  • 22. Takuya's Determination (2:19)
  • 23. Hiroki's Melody (1:13)
  • 24. The Battle Begins/Velaciela (1:36)
  • 25. Beyond the Clouds, the Promised Place (3:59)
  • 26. Your Voice (5:38)
  • 27. „Pilot Edition Beyond the Clouds, the Promised Place” (2:46)
Czas trwania: 54:38
Komentarze

Kumo no Mukō, Yakusoku no Basho (Ziemia kiedy nam obiecana)

Kompozytor:

  • Tenmon

Orkiestrator:

  • Tenmon

Soli軼i:

  • Tenmon (syntezatory)
  • Hiroyuki Koike (skrzypce)
  • Rie Koike (skrzypce)
  • Kazuhisa Saito (alt闚ka)
  • Tomio Yajima (wiolonczela)

Wydawca:

  • Comix Wave (2005)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie