Szukaj: w


recenzje

Zapach psiej sier軼i



Ostatni film Jana Batorego, Zapach psiej sier軼i, nie jest zapewne tym, za kt鏎y zmar造 nied逝go p騧niej re篡ser chcia豚y zosta zapami皻any. Wydumane zwroty fabularne, dr皻we dialogi i koszmarne wr璚z postsynchrony sprawiaj, 瞠 po latach obraz ten ogl康a si zgrzytaj帷 z瑿ami. Historia wakacyjnego romansu polskiego rze嬌iarza (Roman Wilhelmi) i niemieckiej studentki slawistyki (Izabela Dziarska), kt鏎zy wpl徠uj si w niebezpieczn gr z przemytnikami narkotyk闚, ma jednak dwa niew徠pliwe atuty. Pierwszym z nich jest dobrze uchwycony klimat tamtych czas闚, a dok豉dniej atmosfera modnego w krajach 瞠laznej kurtyny wypoczynku w bu貪arskim Sozopolu. Drugim jest zapadaj帷a w pami耩 muzyka polskiego kompozytora i jazzmana W這dzimierza Nahornego, efektownie przeplataj帷a wysmakowan liryk z eksperymentalnym, swinguj帷ym suspensem.

Otwieraj帷a film sekwencja, w trakcie kt鏎ej g堯wni bohaterowie poznaj si i wdaj w romans, to jeden z tych moment闚, kiedy serce fana muzyki filmowej zaczyna bi szybciej. Pi璚iominutowa, hojna ekspozycja tematu mi這snego w malowniczy spos鏏 wyznacza nam estetyk ca貫j 軼ie磬i d德i瘯owej. W bardzo 豉dnej melodii stworzonej przez Nahornego us造sze mo積a niewinne zadurzenie, gor帷 nami皻no嗆, k逝j帷 nostalgi i szczypt goryczy - innymi s這wy wszystkie emocje modelowej mi這stki rozgrywaj帷ej si w egzotycznej scenerii. Szczeg鏊nie ciekawie wypadaj interwencje drugoplanowego motywu prowadzonego przez tr帳k, kontrastuj帷ego z nieskr瘼owan romantyczn ekspresj tematu g堯wnego. Przemieszanie lirycznych uniesie orkiestry z subtelnym, jazzowym podk豉dem skutkuje bardzo przyjemnym dla ucha, soczystym brzmieniem. Duszne kadry filmu, nasycone promieniami bu貪arskiego s這鎍a, za spraw ilustracji Nahornego nabieraj koj帷ego, sentymentalnego powabu, kt鏎y zwi您kowi g堯wnych bohater闚 dodaje pewnej chemii, bez tego nieobecnej raczej na ekranie. Poruszaj帷ym finiszem jest zamykaj帷a film empatyczna, wsp馧czuj帷a sol闚ka tr帳ki w utworze Samotno嗆 - zas逝guj帷a na osobne wyr騜nienie.

G堯wnym narz璠ziem s逝膨cym kompozytorowi do rozgrywania dramaturgicznych spi耩 narracji jest kontrast. W opozycji bowiem do szerokiego brzmienia Orkiestry Polskiego Radia, przypisanego w徠kowi mi這snemu, motywy sensacyjne i suspensowe Nahorny okrasi ilustracyjnymi eksperymentami z pogranicza jazzu, swingu i elektroniki. O ile wi璚 ekranowy romans eksponowa przede wszystkim rol fortepianu, tak w momentach napi璚ia do g這su dochodzi elektryczne piano, gitara i syntezator, uzupe軟iaj帷 ponure brzmienia orkiestrowe o nowoczesny, awangardowy pazur. Efektem jest do嗆 intryguj帷y materia, kt鏎y skutecznie zag瘰zcza atmosfer p造ty i robi podk豉d pod kolejne, cykliczne repetycje tematu przewodniego.


Kontrast na linii p造nna melodyka - szarpany ilustracjonizm pozwala podtrzyma zainteresowanie i uwag s逝chacza na ca貫j przestrzeni albumu. P造tka jest przy tym do嗆 zwi瞛豉, bo trwa trzy kwadranse, z czego w豉軼iwa ilustracja zajmuje oko這 p馧 godziny. Mi造 dodatek stanowi natomiast muzyka 廝鏚這wa - skomponowana przez Nahornego - oraz alternatywne bonusy. Utwory tego typu cz瘰to s jedynie p造towym zape軟iaczem, tutaj jednak wprowadzaj korzystne urozmaicenie i warte s dodatkowego kwadransu uwagi.

Zapach psiej sier軼i inicjuje now seri wydawnicz wytw鏎ni GAD Records, po鈍i璚on polskiej muzyce filmowej. Przedsi瞝zi璚iu warto przyklasn望 - nie tylko pozwala zapozna si z ma這 znan (i praktycznie niedost瘼n) filmow tw鏎czo軼i Nahornego, ale r闚nie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wsp馧czesnego kolekcjonera. Nieco sparta雟ki projekt ok豉dki kryje bowiem booklet z ciekawym, okraszonym wypowiedzami kompozytora esejem o historii powstania 軼ie磬i (po polsku i po angielsku), sama za p造tka pochwali mo瞠 si zremasterowanym d德i瘯iem, kt鏎y dobrze uwypukla detale nagrania oraz jego jazzow g喚bi (cho pewnych zak堯ce nie uda這 si wyeliminowa, vide utw鏎 Koti / T瘰knota).

S逝chaj帷 軼ie磬i Nahornego mo積a dopatrzy si analogii do brzmie znanych z prac Andrzeja Korzy雟kiego czy Philippe'a Sarde'a (z jego symfoniczno-jazzowymi kolizjami). Dzi瘯i temu Zapach psiej sier軼i g豉dko wpisuje si w estetyk europejskiej muzyki filmowej prze這mu lat 70. i 80., charakteryzuj帷ej si melodramatycznym zaci璚iem i jednoczesn smyka趾 do eksperymentatorstwa. Ci wszyscy, do kt鏎ych przemawia muzyczny koloryt tamtych czas闚, odnajd w ilustracji Nahornego sporo smako造k闚. W rzeczywisto軼i jednak Zapach psiej sier軼i jest 軼ie磬, kt鏎 poleci mo積a ka盥emu: mi這郾ikowi wyrazistych, romantycznych temat闚 orkiestrowych, entuzja軼ie lekkiego jazzu, czy po prostu pasjonatowi dobrej muzyki filmowej.



Autor recenzji:  Marek ζch
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Czo堯wka / Pawe Poznaje Heidi (5:30)
  • 2. B喚kitne Morze (0:40)
  • 3. Dziwne Znalezisko (2:32)
  • 4. Bia造 Proszek (1:51)
  • 5. Poca逝nek 1 (0:24)
  • 6. Kotwica / Obserwatorzy (2:55)
  • 7. Rze嬌a (3:15)
  • 8. Z這嗆 (0:44)
  • 9. Koti / T瘰knota (0:53)
  • 10. Poca逝nek 2 (0:47)
  • 11. Wyprawa Do Winnicy / Porwanie Paw豉 (5:04)
  • 12. W Z造ch R瘯ach (0:43)
  • 13. Samotno嗆 (2:06)

    Source Music:
  • 14. Muzyka bu貪arska (radio) (1:57)
  • 15. Dyskoteka (1:28)

    Bonusy:
  • 16. Czo堯wka (wersja alternatywna) (5:29)
  • 17. Dziwne znalezisko (wersja alternatywna 1) (2:39)
  • 18. Dominanta (0:51)
  • 19. Swing (0:30)
  • 20. Orient (0:23)
  • 21. Smyczki (0:32)
  • 22. Dziwne znalezisko (wersja alternatywna 2) (2:39)
Czas trwania: 44:37
Komentarze
Mefisto 2016-05-31
20:44
Bardzo przyjemny score. Za p造t faktycznie mo積a da cztery, ale bez znajomo軼i filmu zani輳 nieco.

Zapach psiej sier軼i

Kompozytor:

  • W這dzimierz Nahorny

Dyrygent:

  • W這dzimierz Nahorny

Wykonawcy:

  • Orkiestra Polskiego Radia (w tym muzycy Studio S-1)

Wydawca:

  • GAD Records (1981/2014)

Producent:

  • Micha Wilczy雟ki

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie