Szukaj: w


recenzje

Antarctica (Antarktyka)



Pierwsza po這wa lat 80-tych by豉 prawdopodobnie jednym z najbardziej tw鏎czych okres闚 dla Vangelisa. To wtedy powsta這 przecie wiele jego znakomitych score’闚, kt鏎ych 瘸dnemu szanuj帷emu si mi這郾ikowi muzyki filmowej z pewno軼i nie trzeba przypomina, a i obdarowa swoich fan闚 r闚nie niezwyk造mi koncepcyjnymi albumami - See You Later, Soil Festivities i The Mask. Gdzie po鈔鏚 prac z tego przedzia逝 czasowego mo瞠my odnale潭 pere趾 w postaci muzyki do japo雟kiego filmu Nankyoku monogatari (Antarctica) w re篡serii Kureyoshiego Kurahary. Vangelis, po tym jak otrzyma Oscara za kultowe ju Rydwany ognia, powiedzia, 瞠 nie chce zosta – jak to sam okre郵i - fabryk muzyki filmowej. Z tego te powodu zrezygnowa min. ze zilustrowania filmu 2010 Petera Hyamsa. Jednak fabu豉 Antarktyki do tego stopnia go zaintrygowa豉, 瞠 nie m鏬 si oprze pokusie okraszenia jej swoimi d德i瘯ami. Sam wyb鏎 Vangelisa na kompozytora muzyki do tego filmu mo瞠 si wydawa nietypowy nie tylko ze wzgl璠u na kraj produkcji, ale na osob re篡sera, kt鏎y dotychczas wsp馧pracowa g堯wnie z Masaru Sato i Toshiro Mayuzumim. Jak wida nie mia這 to wp造wu na to, aby do kolejnego projektu zatrudni s造nnego Greka. Nie by to jednak pierwszy taki zaskakuj帷y dob鏎 ze strony re篡sera, albowiem na dekad przed Antarktyk do jednego z jego film闚 muzyk napisa... Nino Rota. Jakkolwiek 穎nglowanie renomowanymi nazwiskami zawsze przynosi這 oczekiwany skutek i nie inaczej jest w przypadku opisywanego soundtracka.

Antarktyka Kurahary opowiada o autentycznej historii grupy badaczy bior帷ej udzia w ekspedycji na biegun po逝dniowy. Niestety zbli瘸j帷e si pogorszenie warunk闚 pogodowych zmusza ich do po酥iesznego opuszczenia stacji badawczej i zarazem Antarktyki. Zorganizowany transport niestety nie przewidywa miejsca dla ps闚 zaprz璕owych, kt鏎e musia造 zosta pozostawione na pastw losu na tym surowym i nieprzyjaznym kontynencie. Od tego momentu akcja toczy si r闚nolegle w dw鏂h miejscach: w Japonii – gdzie obserwujemy 篡cie naukowc闚 dr璚zonych wyrzutami sumienia; i w Antarktyce (a konkretniej na Antarktydzie), na kt鏎ej widzimy zwierz皻a walcz帷e o przetrwanie. Do嗆 prosta z samego za這瞠nia, ale jednocze郾ie przejmuj帷a historia, by豉 tak瞠 dogodn okazj do ukazania tego niezwyk貫go miejsca i specyfiki 篡cia na nim.

Chcia這by si rzec, 瞠 Antarktyka to jeden z takich tytu堯w, jak Rydwany ognia, czy 1492: wyprawa do raju, gdzie muzyka w zasadzie cieszy si wi瘯sz s豉w od filmu, do kt鏎ego zosta豉 napisana. Jednak w przypadku obrazu Kurahary rzeczywisto嗆 jest nieco inna. To jeden z tych przyk豉d闚, gdzie sztuka na jednym zak徠ku globu odnosi sukcesy, a na drugim pozostaje niemal瞠 ca趾owicie anonimowa. Tak w豉郾ie jest z Antarktyk, kt鏎a w roku premiery sta豉 si najbardziej kasowym filmem w historii japo雟kiej kinematografii i piastowa豉 to zaszczytne miejsce przez nast瘼ne 15 lat, a do czasu kiedy to zosta豉 zdetronizowana przez Ksi篹niczk Mononoke Hayao Miyazakiego. Kto na zachodzie mia okazj obraz Kurahary? My郵, 瞠 dotyczy to jedynie bardzo w御kiego grona widz闚, z kt鏎ych wi瘯szo嗆 zapewne si璕n窸a po ten film w豉郾ie wzgl璠u na muzyk Vangelisa. Szkoda, poniewa Antarktyka to ambitna, nietuzinkowa i wzruszaj帷a historia. Jej emocjonalno嗆 jednak jest bardzo subtelna – daleka od przeestetyzowanych, ra膨cych sztuczno嗆 wydmuszek z Hollywoodu - a przez swoj prostot bardzo 豉two odczuwalna. Antarktyka to po prostu jeden z tych film闚, do kt鏎ych po prostu chce si wraca, a sk豉da si na to poruszaj帷a i oryginalna fabu豉, nietypowa narracja, kapitalne zdj璚ia Akiry Shiizuki i oczywi軼ie klimatyczna 軼ie磬a d德i瘯owa mistrza muzyki elektronicznej.

Grek pisz帷 soundtrack do obrazu Kurahary, tak jak do wi瘯szo軼i swoich projekt闚, podszed niemal zupe軟ie od zera. Muzyczne wyobra瞠nie Antarktyki przez Vangelisa stawia j w rozkroku pomi璠zy pi瘯nem jej bezkresnych, 郾ie積ych przestrzeni, a surowo軼i i wyobcowaniem tego miejsca. Dowodem wyra瘸j帷ym zachwyt nad t mro幡 krain jest niezwyk造 i niemal magiczny Theme of Antarctica. Bardzo ciekawie wypada on w kontek軼ie wspomnianej wy瞠j specyficznej emocjonalno軼i filmu. Podczas seansu i ods逝chu albumu mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 Vangelis pisz帷 temat przewodni nie traktowa produkcji Karahary jako filmu fabularnego, a raczej jako dokument. Motyw g堯wny zdaj si by ca趾owicie zdystansowany do opowiadanej historii, emocjonalnie oddalony bohater闚, skupiony na ilustrowaniu i upi瘯szaniu przepe軟ionych 郾ie積 biel kadr闚. Wielkie brawa dla Vangelisa nale膨 si za fina filmu, kiedy to pomimo wzruszaj帷ego zako鎍zenia wprowadza on temat przewodni, podczas gdy zapewne wi瘯szo嗆 innych kompozytor闚 postawi豉by na nachalne podkr璚enie dramatyzmu tej瞠 sceny. Co ciekawe, na zdecydowanej wi瘯szo軼i swoich album闚 Vangelis jest zazwyczaj bardzo pow軼i庵liwy w repetycji tematu przewodniego. Tymczasem na Antarktyce u鈍iadczymy go w kilku innych utworach – min. w Antarctica Echoes, gdzie pojawia si w bardzo delikatnej aran瘸cji.


Jednak Antarktyka wed逝g Vangelisa jest nie tylko pi瘯nym i hipnotyzuj帷ym sw aur miejscem, ale tak瞠 obcym i tajemniczym. Grek przekonuje nas o tym ju podczas napis闚 pocz徠kowych, kt鏎e ilustruje Other Side of Antarctica. Obserwujemy wtedy lodo豉macza przebijaj帷ego si przez skut lodem Antarktyd, a muzyka Vangelisa wprowadza nutk niepokoju, przedstawiaj帷 widzowi w ten spos鏏 surowy i wci捫 kryj帷y sekrety kontynent. Z kolei pulsuj帷a elektronika z Kinematic sta豉 si ilustracj scen przedstawiaj帷ych psy przemierzaj帷e rozleg陰 Antarktyk. Do najbardziej emocjonalnych sekwencji Grek przeznaczy Memories of Antarctica i Antarctica Echoes. Jak wida muzyka Vangelisa na tej p豉szczy幡ie jest przeznaczona g堯wnie do budowania napi璚ia i podkre郵enia dramaturgii filmu. Nie jest to jednak oddzia造wanie sp造caj帷e jej rol do niewychylaj帷ej si poza utarte schematy muzycznej tapety. 圭ie磬a Greka jest bardzo wyrazista i doprawdy ci篹ko by mi by這 wyobrazi sobie film Kurahary bez tej niepowtarzalnej ilustracji.

Antarktyka pod wzgl璠em albumowym wydaje si by bardzo sp鎩na koncepcyjnie – pomimo kilku r騜nych, ale jednak wielce nie odbiegaj帷ych od siebie idei muzycznych. W tym aspekcie dla pewnej cz窷ci odbiorc闚 mo瞠 to stanowi pewien problem. Album wydaje si by do嗆 sensownie skonstruowany, co jednak nie zmienia faktu, 瞠 po pewnym czasie mo積a odczu pewne znu瞠nie podczas ods逝chu. Nie mam tutaj na my郵i oczywi軼ie 瘸dnych pretensji, co do jako軼i muzyki, czy te nadmiernej powtarzalno軼i materia逝 tematycznego, ale do嗆 rzucaj帷a si w uszy wyciszaj帷 i relaksuj帷 monotoni. Soundtrack wraz z odbiorc zdaje si nie酥iesznie snu po bezkresach Antarktyki, i o ile nie wczujemy si w ten muzyczny 鈍iat, to mo瞠my nie dotrwa w pe軟ym skupieniu do ko鎍a kr捫ka. Nie bez znaczenia pozostaje r闚nie fakt, 瞠 najwi瘯szy highlight albumu otrzymujemy ju na samym pocz徠ku, podczas gdy 瘸dna z kolejnych kompozycji – sk康in康 bardzo dobrych - nie mo瞠 r闚na si, a nawet nie zbli瘸 si swoim poziomem do wspania貫go Theme of Antarctica.

Przez pi耩 lat od premiery filmu muzyka Vangelisa by豉 dost瘼na jedynie na longplayu w Japonii. Dopiero dzi瘯i wytw鏎ni Polydor w 1988 roku soundtrack zosta spopularyzowany na ca造m 鈍iecie, cho bior帷 pod uwag jaki los spotka niema陰 cz窷 score’闚 Vangelisa, to nale篡 si cieszy, 瞠 Antarktyka w og鏊e ujrza豉 鈍iat這 dzienne. Kr捫ek przyjmuje konstrukcj albumu koncepcyjnego - 45 minut muzyki roz這穎nej na osiem d逝gich i w zasadzie pozbawionych wszelkich znamion ilustracyjno軼i utwor闚. Wi瘯szo嗆 z nich w filmie zosta豉 przemontowana i dostosowana do kr鏒szych scen, co jednak dla s逝chacza nie powinno stanowi zbyt du瞠go problemu. Takie wydanie na pewno usatysfakcjonuje zdecydowan wi瘯szo嗆 odbiorc闚, cho dwu i p馧godzinny film Kurahary obfituje w o wiele wi瘯sz ilo嗆 muzyki, ni zosta這 zaprezentowane na opisywanej edycji. Na szcz窷cie soundtrack zawiera prawie wszystkie najwa積iejsze koncepcje muzyczne Vangelisa. Zabrak這 jedynie ocieraj帷ej si o ambient, subtelnej ilustracji, kt鏎a najlepiej rozbrzmiewa w znakomicie sfilmowanej sekwencji przedstawiaj帷ej zorz polarn. Tak瞠 poszukiwaczom wi瘯szej ilo軼i muzyki z Antarktyki polecam zatem si璕ni璚ie po film Kurahary.

Reasumuj帷, Antarktyka Vangelisa to nie tylko ilustracja dramatycznej historii, ale tak瞠 wizualizacja tego niezwyk貫go miejsca, o czym mo瞠my si dobitnie przekona podczas seansu. W wielu krajach film ukaza si w skr鏂onej i przemontowanej, ponad 100 minutowej wersji. Warto jednak po鈍i璚i te dodatkowe 50 minut i zapozna si z japo雟k, oryginaln wizj Kureyoshiego Kurahary i Vangelisa. Dla mi這郾ik闚 muzyki filmowej i kompozytora pozycj obowi您kow powinien by wi璚 nie tylko soundtrack, ale r闚nie i film – ponownie zach璚am do si璕ni璚ia po niego. Cho熲y po to, aby zobaczy t niesamowit symbioz muzyki i obrazu.



Inne recenzje z serii:
  • Przygoda na Antarktydzie

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    Czas trwania: 45:00
    Komentarze
    DanielosVK 2014-09-18
    20:24
    Dobra recka. Wprawdzie ja filmu niestety nie widzia貫m, ale teraz jestem powa積ie zach璚ony. :) Sam kr捫ek to klasyk dla fan闚 Vangelisa, nie tak spektakularny i chwytliwy jak 1492, czy Chariotsy, ale r闚nie pomys這wy i z pewno軼i warty poznania. M鎩 faworyt - 郵iczne i emocjonalne Deliverance. :)
    Mieszko 2014-09-19
    09:10
    Zgoda w ca貫j rozci庵這軼i. Score klimatyczny, z porywaj帷ym motywem przewodnim oraz wybornie dopasowany do obrazu.
    Mefisto 2014-09-19
    19:42
    Pi瘯na muzyka - nie trzeba nic dodawa.
    andrzejlobo 2014-09-19
    22:24
    Mistrzostwo :)
    Benek 2014-10-17
    16:31
    Rewelacyjny score Vangelisa, s逝cham na winylu :)

  • Antarctica (Antarktyka)

    Kompozytor:

    • Vangelis

    Orkiestrator:

    • Vangelis

    Soli軼i:

    • Vangelis (instrumenty elektroniczne)

    Wydawca:

    • Polydor (1983/1988)

    Producent:

    • Vangelis

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie