Mija dokładnie tydzień od momentu, jak dotarła do nas smutna informacja o tragicznej śmierci Jamesa Hornera. Wypadek lotniczy odebrał nam jedną z największych współczesnych ikon gatunku muzyki filmowej i przyszedł w momencie, kiedy Amerykanin po kilku latach stagnacji zaczął zaskakiwać swoją aktywnością. Nie tylko zresztą w przemyśle filmowym, ale i w dziedzinie prac koncertowych. Wszyscy marzyliśmy, że któregoś dnia zawita i do naszego kraju dyrygując orkiestrą podczas wykonywania na żywo jednej ze swoich partytur. Niestety to już za nami. Teraz przychodzi czas refleksji i podsumowania ponad 30 letniej kariery Jamesa Hornera. 
Redakcja FilmMusic.pl postanowiła więc zrewidować swoje priorytety i zmobilizować się, by w specjalnej memoriałowej akcji przybliżyć naszym czytelnikom sylwetkę i twórczość Jamesa Hornera. 
W swoich wypowiedziach James Horner wielokrotnie odnosił się do kolorów. Porównywał swoją pracę do malowania – nanoszenia na materiał filmowy pewnych barw. Idąc tą myślą chcielibyśmy przedstawić postać Hornera w jak najszerszej perspektywie, bo przecież nie ograniczał się tylko do wybranych gatunków filmowych. Tworzył do horrorów, thrillerów science fiction, dramatów osadzonych na tle historycznym, komedii i animacji. I mimo, że każdy z nich wymagał indywidualnego podejścia, Horner potrafił wypracować unikatowe brzmienie, którego echa odbijały się od ścian szerokiego spektrum produkcji. Mimo iż wielokrotnie krytykowany był za autoplagiaty, to jednak swoją muzyką czarował jak mało który współczesny kompozytor. Mistrz narracji i struktury, utalentowany aranżer i wspaniały tematyk. Taki był James Horner i takim go chcemy pamiętać.  
W naszej bazie znajdziecie recenzje dziesiątków partytur napisanych przez Jamesa Hornera, których listę dla Waszej wygody umieściliśmy poniżej. Mając jednak świadomość, że to tylko ułamek twórczości Amerykanina postanowiliśmy najbliższy tydzień poświęcić tylko jemu. Każdy z redaktorów wybrał po dwie lub trzy prace, z którymi chciałby się zmierzyć i systematycznie będziemy je publikować na portalu FilmMusic.pl. Większość tych prac z pewnością znacie, a o niektóre nawet pytaliście w kontekście recenzenckiej „listy życzeń”. Ta tygodniowa akcja to jednak tylko zapowiedź częstszego powracania do twórczości Jamesa Hornera. Nie sposób bowiem wyczerpać jej w ciągu zaledwie kilku dni. Zachęcamy więc do systematycznego odwiedzania portalu FilmMusic.pl!
Pozsotałe recenzje w bazie:
- Alien Trilogy, the (kompilacja)
- Aliens – Deluxe Edition (Obcy: Decydujące starcie – wersja deluxe)
- All the King’s Men (Wszyscy ludzie króla)
- Amazing Spider-Man, the (Niesamowity Spider-Man)
- Apocalypto
- Apollo 13 – Promo (Apollo 13)
- Avatar
- Balto
- Battle Beyond The Stars (Bitwa wśród gwiazd)
- Beautiful Mind, A (Piękny umysł)
- Bicentennial Man (Człowiek przyszłości)
- Black Gold (Czarne złoto)
- Boy in the Striped Pyjamas, the (Chłopiec w Pasiastej Pidżamie)
- Brainstorm
- Braveheart (Braveheart: Waleczne serce)
- Casper (Kacper)
- Clear and Present Danger (Stan zagrożenia)
- Cocoon (Kokon)
- Commando (Komando)
- Courage Under Fire (Szalona odwaga)
- Deep Impact (Dzień zagłady)
- Devil’s Own, the (Zdrada)
- Enemy at the Gates (Wróg u bram)
- Far Off Place, A (W sercu Afryki)
- Field of Dreams
- Flightplan (Plan lotu)
- For Greater Glory: The True Story of Cristiada
- Forgotten, the (Życie, którego nie było)
- Four Feathers, the (Cena honoru)
- Glory (Chwała)
- Gorky Park (Park Gorkiego)
- Honey, I Shrunk the Kids
- House of Sand and Fog (Dom z piasku i mgły)
- Humanoids From The Deep (Humanoidy z głębiny)
- In Country
- Iris
- Journey of Natty Gann, the (Podróż Natty Gann)
- Jumanji
- Karate Kid, the (2010)
- Krull
- The Land Before Time
- Legend of Zorro (Legenda Zorro)
- Legends of the Fall (Wichry namiętności)
- Man Without a Face, the
- Mask of Zorro, the (Maska Zorro)
- Mighty Joe Young (Wielki Joe)
- Missing, the (Zaginione)
- Name Of The Rose, the
- New World, the (Podróż do Nowej Ziemi)
- Pas de Deux (koncert)
- Patriot Games (2CD) (Czas patriotów)
- Patriot Games (Czas patriotów)
- Pelican Brief, the (Raport Pelikana)
- Perfect Storm, the (Gniew oceanu)
- Ransom
- Rocketeer, the (Człowiek – rakieta)
- Searching for Bobby Fischer
- Sneakers (Włamywacze)
- Somehing Wicked This Way Comes (Coś paskudnego tu nadchodzi)
- Spiderwick Chronicles, the (Kroniki Spiderwick)
- Spitfire Grill, the (W cieniu przeszłości)
- Star Trek: The Search for Spock (expanded)
- Star Trek: The Search for Spock (Star Trek: W Poszukiwaniu Spocka)
- Star Trek: The Wrath of Khan (expanded)
- Star Trek: The Wrath of Khan (Star Trek: Gniew Khana)
- Titanic
- To Gillian on Her 37th Birthday (Miłość z marzeń)
- Troy (Troja)
- Willow
- Windtalkers (Szyfry wojny)
- Wolf Totem
- Wolfen (Wilkołaki)
A wszystkich, którzy lubują się we wszelkiego rodzaju zestawieniach zapraszamy do wspomnienia popełnionego jeszcze w roku 2007 TOP 30 najfajniejszych (naszym zdaniem) utworów w dorobku Jamesa Hornera. Mamy świadomość, że od tamtego czasu James stworzył jeszcze co najmniej tuzin, które mogłyby powalczyć o jakieś miejsce w zestawieniu, niemniej może to być okazja, do przypomnienia sobie wielu zapomnianych już przez nas fragmentów.
