Szukaj: w


recenzje

Next of Kin


Klaus Schulze, jeden z pionier闚 muzyki elektronicznej, na przestrzeni prawie 50 lat kariery nie mia zbyt wiele wsp鏊nego z muzyk filmow. W przeciwie雟twie do koleg闚 ze swojego by貫go zespo逝 Tangerine Dream, na potrzeby kina pracowa niezmiernie rzadko, skupiaj帷 si przede wszystkim na tworzeniu album闚 studyjnych. Faktem jest, 瞠 nie zawsze mia szcz窷cie do filmowc闚. Cho kilkukrotnie komponowa pod ruchome kadry, to czasem ko鎍zy這 si to odrzuceniem wi瘯szo軼i nagranej muzyki i wykorzystaniem jego starszych utwor闚. Tak by這 w przypadku dw鏂h film闚 z pierwszej po這wy lat 80., przy kt鏎ych widnieje jego nazwisko – Next of Kin i Angst. Dzi pom闚imy o pierwszym z wy瞠j wymienionych tytu堯w.


Australijskie Next of Kin Tony'ego Williamsa, cho u nas niezbyt znane, zaliczane jest do najbardziej klimatycznych horror闚 lat 80. W samych pochlebstwach wypowiada si o nim chocia瘺y s造nny Quentin Tarantino. Fabu豉 przedstawia histori pewnej m這dej kobiety, kt鏎a w spadku po matce otrzymuje dom spokojnej staroci. Wkr鏒ce dochodzi tam do tajemniczych morderstw.

Jak wygl康a豉 historia powstania tej 軼ie磬i d德i瘯owej? Pokr鏒ce ju zd捫y貫m o tym wspomnie. Schulze zarejestrowa zupe軟ie nowy materia specjalnie na potrzeby filmu. Na etapie postprodukcji decydenci zdecydowali si jednak ca趾owicie zrezygnowa z nagranego score i zast徙ili go fragmentami prac Niemca z prze這mu lat 70. i 80. (odpowiednio przyci皻ymi zale積ie od potrzeb). 荑 oryginalny materia nie zosta opublikowany, a amatorzy tw鏎czo軼i Schulze musieli si zadowoli jedynie s豉bej jako軼i bootlegiem zawieraj帷ym ilustracj, kt鏎a trafi豉 do finalnej wersji filmu. Pr鏏y rekonstrukcji soundtracku podj窸a si wytw鏎nia Roundtable, kt鏎a w 2019 roku opublikowa豉 wielce oczekiwany przez fan闚 album. Znalaz si na nim zar闚no materia wykorzystany ostatecznie w obrazie Williamsa, jak i nieznane wcze郾iej utwory odrzucone na ostatniej prostej realizacji filmu. Ca這嗆 zosta豉 poddana masteringowi.

Materia albumowy stanowi g堯wnie ekstrakty ze studyjnych prac Schulze. Dla przyk豉du jako temat g堯wny filmu zosta wykorzystany jeden z najlepszych utwor闚 Niemca - Death of Analogue z p造ty Dig It z 1980 roku. To doprawdy znakomita kompozycja - pos瘼na, klimatyczna, z mocnym beatem perkusyjnym i 鈍ietnymi partiami vocoderu. Poza tym mamy inne fragmenty pozafilmowej tw鏎czo軼i Schulze, w zdecydowanej wi瘯szo軼i oparte na sprawdzonych przez maestro metodach kompozycyjnych (cho w muzyce filmowej stosowanych raczej rzadko). Jest tu wi璚 brzmienie typowe dla tzw. berli雟kiej szko造 muzyki elektronicznej, z nierzadko improwizowanymi partiami oraz sequencerami wpadaj帷ymi w pulsacyjny ambient. Na tym tle wyr騜nia si atmosferyczny temat mi這sny, a tak瞠 wyj徠kowa w swoim czasie muzyka akcji z Linda's Run, gdzie Schulze po陰czy syntezatory z sekcj smyczkow (to swoista zapowied p騧niejszych elektroakustycznych prac Niemca). Sam utw鏎 to jednak przeszczep z p造ty X (ta sama kompozycja zosta豉 wykorzystana w innym filmie sygnowanym nazwiskiem Schulze, thrillerze o wdzi璚znej nazwie Barracuda). Pe軟 list autocytat闚 zamieszczam w trackli軼ie pod recenzj.


Nieliczne utwory skomponowane specjalnie do filmu nie odst瘼uj stylistycznie od pozosta造ch. I tym razem mamy do czynienia z ch這dnymi, intensywnymi sequencerami, maszynami perkusyjnymi, a tak瞠 elementami ambientu i noise. Niestety zazwyczaj brakuje im odpowiedniej si造 wyrazu. Mo瞠 gdyby kompozycje by造 d逝窺ze, to mogliby鄉y si odpowiednio wczu w ich nastr鎩. W takowej formie jednak jawi si g堯wnie jako zapychacze. Pozostaje jeszcze kwestia, czy to rzeczywi軼ie wszystkie odrzucone kawa趾i niemieckiego artysty. Je郵i, jak m闚i 廝鏚豉, Schulze mia stworzy od podstaw ca陰 oryginaln 軼ie磬 d德i瘯ow, to na pewno nie by造 to jedynie cztery tracki o 陰cznym czasie trwania nieprzekraczaj帷ym 10 minut.

A jak prezentuje si muzyka Schulze'a w ruchomych kadrach? Trudno tutaj m闚i o jakiej g喚bi filmowego oddzia造wania. Re篡ser pos逝guje si utworami Niemca w czytelny spos鏏, nie kryj帷 si z tym, 瞠 ich zadaniem jest przede wszystkim tworzenie klimatu. Dobre oddzia造wanie podczas seansu wynika jednak bardziej z charakteru muzyki Schulze'a ni z przemy郵anego przyporz康kowania scenom konkretnych kompozycji. Po prostu tw鏎czo嗆 Niemca, jako przedstawiciela tej mroczniejszej odmiany berli雟kiej szko造 muzyki elektronicznej i krautrocka, odpowiednio wpasowuje si w formu喚 thrillera i horroru. Powiem nawet wi璚ej. R闚nie dobrze mo積a by si璕n望 po inne utwory studyjne Schulze i efekt by豚y mniej wi璚ej taki sam. Przy tym trzeba jednak zaznaczy, 瞠 z rzeczonego kreowania nastroju score wywi您uje si z co najmniej dobrym efektem. Zreszt to w豉郾ie muzyka jest jednym z najbardziej charakterystycznych element闚 filmu Williamsa. Szkoda jednak, 瞠 by豉 to muzyka nieoryginalna.

Next of Kin Klausa Schulze to pozycja w pewien spos鏏 unikatowa w kategorii 軼ie瞠k d德i瘯owych z horroru, a przy tym zupe軟ie wt鏎na w stosunku do starszych dzie tego artysty. Eksperymentalny ton, szarawe, mroczne, pulsuj帷e brzmienie syntezator闚 i niez豉 funkcjonalno嗆 – to z pewno軼i jej najwa積iejsze zalety. My郵, 瞠 to poniek康 ciekawa pr鏏ka stylu Niemca, aczkolwiek ze swojej strony radzi豚ym przede wszystkim si璕n望 po oryginalne albumy studyjne. To w豉郾ie tam zas造szane na omawianym albumie idee muzyczne prezentuj si w pe軟ej okaza這軼i.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1.Title Theme (3:28) – fragment utworu „Death Of An Analogue” z p造ty „Dig It”
  • 2.Love Theme (2:11) – fragment utworu „Georg Trakl” z p造ty „X”
  • 3.Rhythm Fugue (2:16)
  • 4.Diary Theme (1:17)
  • 5.Body In Bath (1:05) – fragment utworu „Dune” z p造ty „Dune”
  • 6.Next Of Kin (2:40) – fragment utworu „Gem” z p造ty „Audentity”
  • 7.Watching Theme (02:01) - fragment utworu „Silent Running” z p造ty „Trancefer”
  • 8.Crash Loop (1:26)
  • 9.Linda Flees (2:27)
  • 10.Dream Theme (3:55) – fragment utworu „Schwanensee II” z 1976 roku
  • 11.Linda's Run (3:19) - fragment utworu „Ludwig II. Von Bayern” z p造ty „X.”
  • 12.Kaiser-Walzer op. 437 (2:49) - utw鏎 廝鏚這wy – muzyka: Johann Strauss
  • 13.End Theme (5:19) - fragment utworu „Silent Running” z p造ty „Trancefer”
Czas trwania: 34:13
Komentarze

Next of Kin

Kompozytor:

  • Klaus Schulze

Wydawca:

  • Roundtable (1982/2019)

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie