Szukaj: w


recenzje

Lion King, the 2019 (Kr鏊 Lew)



Na pierwszy rzut poszed Kopciuszek. P騧niej Pi瘯na i bestia. No i worek z nikomu niepotrzebnymi remake’ami si rozwi您a. Kiedy pad豉 informacja, 瞠 „renowacji” ma by r闚nie poddana kultowa animacja z 1994 roku, Kr鏊 Lew, serca wielu fan闚 na chwil zamar造. Po co po raz kolejny opowiada co, co wydaje si niemal瞠 idealne? Jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo 瞠 chodzi o pieni康ze. O grube pieni康ze, bo remaki „live action” ciesz si gigantyczn popularno軼i w鈔鏚 wsp馧czesnych popcorno瞠rc闚. I nie by這by w tym nic kontrowersyjnego, gdyby nie fakt, 瞠 zapowiada這 si na totaln parafraz orygina逝. Scena w scen, uj璚ie w uj璚ie – tak przynajmniej sugerowa造 pierwsze zwiastuny czaruj帷e jednocze郾ie ol郾iewaj帷 stron wizualn. Stoj帷y za kamer Jon Favreau co prawda uspokaja, 瞠 mimo wielu odniesie, historia b璠zie mia豉 swoje nowe oblicze. I po cz窷ci te zapowiedzi si sprawdzi造. Bo o ile fabu陰 wydaje si jota w jot powtarza to, co znane od 25 lat, to jednak zaszczepienie „duszy” tego przedsi瞝zi璚ia wysz這 filmowcom z mieszanym skutkiem.

Oto bowiem otrzymujemy widowisko wprost przepi瘯ne wizualnie. Trzeba odda tw鏎com, 瞠 wynie郵i efekty komputerowe na zupe軟ie nowy poziom fotorealistycznej animacji. I paradoksalnie to wszystko jest zar闚no atrakcj, jak i gwo寮ziem do artystycznej trumny tej produkcji. Bo przecie nie da si przenie嗆 dynamiki i mimiki animowanych postaci, staraj帷 si jednocze郾ie zachowywa pe軟y realizm. Efektem tego s koszmarne dysonanse pomi璠zy tym, co widzimy, a tym, co s造szymy. No ale c騜, film swoje zarobi, a dalekosi篹ne plany studia sugeruj, 瞠 na jakikolwiek powiew 鈍ie穎軼i ze strony Disneya w najbli窺zym czasie nie mamy co liczy.

Jednym z g堯wny pyta, jakie zadawano sobie po publikacji informacji o zamiarze realizacji tego obrazu, by這 to zwi您ane z autorem 軼ie磬i d德i瘯owej. Niespecjalnie dziwi nas fakt, 瞠 po raz kolejny postanowiono si璕n望 po do鈍iadczenie Hansa Zimmera. Dla samego kompozytora przygoda z animacja z 1994 roku by豉 bardzo osobistym do鈍iadczeniem. Na pewien spos鏏 „oczyszczaj帷ym” z demon闚 przesz這軼i, wi璚 ponowne wej軼ie do tej rzeki r闚nie musia這 nie za sob wiele emocji. Tak瞠 i problem闚, wszak konwencja jak przyj瘭i tw鏎cy mocno ogranicza豉 Niemca w podej軼iu do napisanego przed laty materia逝. Wiadomym by這, 瞠 skomponowane 25 lat temu piosenki mia造 powr鏂i praktycznie w niezmienionej formie. Tematy przewodnie r闚nie, wi璚 jedyn p豉szczyzn na jakiej musia si skoncentrowa kompozytor, by豉 ta zwi您ana z odpowiedni aran瘸cj i dopasowaniem nowych fragment闚 do wybranych scen. Prosta robota? Ot騜 nic bardziej mylnego.


Czasami lepiej tworzy od postaw ni szuka przestrzeni, na kt鏎ych trzeba, mo積a lub w kt鏎e nie wolno wr璚z ingerowa. Jest to po prostu niewdzi璚zna praca obarczona dodatkowym ci篹arem zwi您anym z lekkim poczuciem wstydu za b喚dy przesz這軼i. A nie oszukujmy si. Nieociosany w闚czas warsztat symfoniczny Niemca dawa o sobie zna, cho z perspektywy czasu mo積a przyj望 umownie, 瞠 mia這 to wszystko sw鎩 urok. Powa積iejsza wymowa animacji komputerowej z 2019 roku kaza豉 ju z wi瘯sza rozwag podej嗆 do materia逝 ilustracyjnego i do zagospodarowania przestrzeni d德i瘯owej – szczeg鏊nie w scenach akcji. Je瞠li wi璚 szukamy idealnego przyk豉du por闚nawczego, to warto przys逝cha si muzyce zdobi帷ej dramatyczn scen p璠z帷ego stada. Mniejsze rozwarstwienie pomi璠zy poszczeg鏊nymi sekcjami to jedno, ale inn spraw jest spos鏏 wykorzystania odg鏎nie przyj皻ych 鈔odk闚 muzycznego wyrazu. Nie da si nie odnotowa bardziej „wsp馧czesnego” grania w wykonaniu Hansa Zimmera. Wi瘯sza pewno嗆 w nawarstwianiu pewnych element闚 wsparta jest wyuczonym wr璚z do perfekcji (i co wa積e, nie masakruj帷ym ca這軼i), d德i瘯owym miksem. Wszystko to sprawia, 瞠 mimo znanej wcze郾iej tre軼i, s逝cha si tego wszystkiego zupe軟ie inaczej – szczeg鏊nie w sekwencjach o mniejszym 豉dunku dynamicznym i emocjonalnym, gdzie swoj obecno嗆 zaznaczaj etniczne detale. Muzyka Zimmera jest bardziej dojrza豉 i zgodna ze wsp馧czesnymi standardami ilustracyjnymi, cho trzeba zaznaczy 瞠 Niemiec puszcza tutaj oczko w stron fan闚 orygina逝, np. anga簑j帷 podobne w brzmieniu perkusjonalia. Ale to detale, kt鏎ych wychwycenie trudno przychodzi podczas kinowego seansu. A skoro o filmowym do鈍iadczeniu m闚imy, to pochwali nale篡 r闚nie spos鏏 w jaki muzyka eksponowana jest w obrazie. Mimo powszechnie panuj帷ych standard闚 spychania ilustracji na szare t這 sfery audytywnej, 軼ie磬a d德i瘯owa do nowego Kr鏊a Lwa bryluje, nierzadko przy熤iewaj帷 sam obraz.

Oczywi軼ie najbardziej wyeksponowanym elementem 軼ie磬i d德i瘯owej s piosenki. A te, jak ju wcze郾iej wspomnia貫m, bazuj w wi瘯szo軼i na hitach z 1994 roku. Produkowane tym razem przez Pharella Williamsa, nosz znamiona tylko delikatnej kosmetyki znanych nam utwor闚. R闚nie kosmetycznie obchodzono si z tekstami zmieniaj帷ymi tylko pojedyncze linie. Swego rodzaju wyj徠ek stanowi jednak piosenka Skazy, modyfikuj帷a w znacznym stopniu sam tre嗆. Trudno tutaj jednak m闚i o jakimkolwiek powtarzaniu sukcesu sprzed lat. R騜nic czyni przede wszystkim aktorzy 酥iewaj帷y na potrzeby filmu z 2019 roku. Mimo wielu gwiazd w sk豉dzie, jako trudno mi zaakceptowa te nowe g這sy, ich artykulacje i spos鏏 skojarzenia tego wszystkiego z warstw wizualn. Jednym z najpowa積iejszych zarzut闚 kierowanych w strone remake’a b璠 w豉郾ie piosenki, kt鏎e w starciu z obrazem brzmi po prostu… p豉sko, bezdusznie i jakby wyj皻e z tego, co aktualnie powydziwiamy. Zapewne spora w tym zas逝ga pogoni za realizmem i odarcia teledyskowych scen z fantazyjnych element闚 orygina逝. Mo瞠 wi璚 lepiej by by這, gdyby tw鏎cy darowali sobie odtwarzanie tych piosenek?

Z tak w豉郾ie konsternacj opuszczamy sal kinow. Ale zanim to zrobimy, cz瘰towani jeste鄉y jeszcze dwoma nowinkami ze 軼ie磬i d德i瘯owej – piosenk Spilit autorstwa Beyonce oraz zupe軟ie niepotrzebnym utworem od Eltona Johna - Never Too Late. Wszystko to znalaz這 swoje uj軼ie w zapowiadanym od dawna albumie soundtrackowym. W s逝chowisku, na kt鏎e czekali zar闚no fani animacji jak i tw鏎czo軼i Hansa Zimmera. Jak si bowiem okaza這, kr捫ek mia zawiera zdecydowanie wi璚ej muzyki ani瞠li analogiczne wydawnictwo z 1994 roku. Poza wszelkiej ma軼i piosenkami i kawa趾ami 廝鏚這wymi, opublikowano blisko 45-minutowy materia ilustracyjny. Fragmenty, kt鏎e znalaz造 si na kr捫ku wydanym przez Walt Disney Records s w豉軼iwie wszystkim, co chcieliby鄉y us造sze po kinowym seansie.


Pierwsze, co rzuca si w oczy, kiedy spogl康amy na tracklist to uk豉d tre軼i – zaskakuj帷o mocno trzymaj帷y si filmowej chronologii. W skojarzeniu z soundtrackiem do orygina逝 oraz innymi s逝chowiskami z remake’owych film闚 Disneya jest to swego rodzaju rodzynek. Kolejnym jest fakt, 瞠 Hans Zimmer nie pos逝guje si 瘸dn suitow form prezentacji swojej muzyki,. Daje nam dok豉dnie to, co mo瞠my us造sze w kinie. W przypadku tego kompozytora jest to wielka rzadko嗆 sugeruj帷a, 瞠 albo w og鏊e nie pracowa na suitach podczas komponowania, albo 瞠 sta這 to w sprzeczno軼i z g堯wn ide soundtracku jako chronologicznego do鈍iadczenia filmowego. R騜nic czyni ko鎍闚ka albumu przedstawiaj帷a utwory z Lebo M, stoj帷e niejako „obok” filmu.

W鈔鏚 ca貫j gamy zamieszczonych na kr捫ku kawa趾闚 najwi瘯sz uwag mi這郾ika muzyki filmowej koncentruj oczywi軼ie nowe wykonania znanych utwor闚 Hansa Zimmera. I tutaj obok wspomnianego wcze郾iej Stempade warto r闚nie zwr鏂i uwag na uroczo zaaran穎wane Rafiki's Fireflies oraz zyskuj帷a zupe軟ie nowy blask sekwencja z finalnej konfrontacji. Maj帷 w kolekcji specjale wydanie 軼ie磬i d德i瘯owej do pierwszego Lwa („The Legacy Collection”) mo積a por闚na ilo嗆 i jako嗆 zmian jakie zasz造 w obu tych kompozycjach.

Dotykaj帷 kwestii por闚na nie spos鏏 r闚nie nie odnie嗆 si do polskiej edycji soundtracku, kt鏎a dost瘼na jest jako jedyna opcja wyobru na naszym rynku. Zupe軟ie jak w przypadku angloj瞛ycznych song闚, tak i tutaj jest pewien niedosyt i t瘰knota za aktorami udzielaj帷ymi si w animacji z 1994 roku. Najbardziej odczuwalne jest to chyba w kontek軼ie duetu Timona i Pumby, gdzie brakuje charyzmy w kreowaniu tych postaci.

I tym oto sposobem wracamy do pytania, jakie zada貫m kilka akapit闚 wy瞠j. Po co to wszystko? Po co poprawia co, co wydaje si idealne? W這darze Disneya zas豉niaj si g鏎nolotnymi has豉mi, proklamuj帷 szczytne idee przywracania wsp馧czesnym odbiorcom niegdysiejszych klasyk闚. Ale wszyscy doskonale zdaj sobie spraw o jak kas toczy si gra. Widz帷 ile dolar闚 przynosz ka盥e kolejne remaki – ot chocia瘺y takie, jak Kr鏊 Lew - trudno si dziwi studiu Disneya, 瞠 robi to, co robi. Tylko odnosz wra瞠nie, ze za kilka lat nikt nie b璠zie pami皻a o tych dopieszczonych pod wzgl璠em wizualnych, ale pozbawionych dzieci璚ej magii, kopiach. I obawiam si, 瞠 to samo tyczy si b璠zie r闚nie muzyki.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Lindiwe Mkhize / Lebo M: 'Circle of Life / Nants' Ingonyama' (4:01)
  • 2. Hans Zimmer: 'Life's Not Fair' (1:43)
  • 3. Hans Zimmer: 'Rafiki's Fireflies' (1:52)
  • 4. JD McCrary / Shahadi Wright Joseph / John Oliver: 'I Just Can't Wait to Be King' (3:22)
  • 5. Hans Zimmer: 'Elephant Graveyard' (6:38)
  • 6. Chiwetel Ejiofor: 'Be Prepared (2019 Version)' (2:03)
  • 7. Hans Zimmer: 'Stampede' (7:46)
  • 8. Hans Zimmer: 'Scar Takes the Throne' (2:50)
  • 9. Billy Eichner / Seth Rogen / JD McCrary / Donald Glover: 'Hakuna Matata' (4:11)
  • 10. Hans Zimmer: 'Simba Is Alive!' (3:38)
  • 11. Billy Eichner / Seth Rogen: 'The Lion Sleeps Tonight' (1:24)
  • 12. Beyonc / Donald Glover / Billy Eichner / Seth Rogen: 'Can You Feel the Love Tonight' (3:02)
  • 13. Hans Zimmer: 'Reflections of Mufasa' (5:09)
  • 14. Beyonc: 'Spirit' (4:37)
  • 15. Hans Zimmer: 'Battle for Pride Rock' (11:01)
  • 16. Hans Zimmer: 'Remember' (3:09)
  • 17. Elton John: 'Never Too Late' (4:09)
  • 18. Lebo M: 'He Lives in You' (5:05)
  • 19. Lebo M: 'Mbube' (1:56)
Czas trwania: 77:36


Ok豉dka i tracklista wydania polskiego:


Tracklista:
  • 1. Kr庵 篡cia
  • 2. 砰cie nie jest sprawiedliwe (instr)
  • 3. 安ietliki Rafikiego (instr)
  • 4. Strasznie ju by tym kr鏊em chc
  • 5. Cmentarzysko s這ni (instr)
  • 6. Dam wam znak
  • 7. P璠z帷e stado (instr)
  • 8. Skaza przejmuje tron (instr)
  • 9. Hakuna Matata
  • 10. Simba 篡je! (instr)
  • 11. Lew stary mocno 酥i
  • 12. Pie填 o mi這軼i
  • 13. Odbicie Mufasy (instr)
  • 14. Spirit
  • 15. Bitwa o Lwi Ska喚 (instr)
  • 16. Pami耩 (instr)
  • 17. Never Too Late
  • 18. He Lives in You
  • 19. Mbube
Komentarze
Mefisto 2019-07-29
12:15
To co na 800 reck? :)
Tomasz Goska 2019-07-30
17:18
Ojej, to ju? Nie mam pomys逝. :)

Lion King, the 2019 (Kr鏊 Lew)

Kompozytor:

  • Hans Zimmer

Dyrygent:

  • Nick Glennie-Smith

Orkiestrator:

  • Suzette Moriarty
  • Walt Fowler
  • Kevin Kaska
  • Carl Rydlund
  • Dave Metzger

Soli軼i:

  • Lebo M. (wokal)
  • Tina Guo (wiolonczela)

Wydawca:

  • Walt Disney Records (2019)

Producent:

  • Hans Zimmer
  • Jon Favreau

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie