Szukaj: w


recenzje

Rim of the World


S filmy, kt鏎ych nie chcia豚ym w og鏊e ogl康a. Ale taka rola recenzenta muzyki filmowej, 瞠 redaguj帷 dany tekst, si陰 rzeczy wypada si podeprze kontekstem wizualnym. Zatem znajcie moje po鈍i璚enie, bowiem najnowsze dziecko filmowe Netflixa wym璚zy這 mnie nieprzeci皻nie.


Rim of the World to opowie嗆 o czw鏎ce dzieciak闚 z r騜nych 鈔odowisk, kt鏎zy przebywaj帷 na letnim obozie survivalowym, s 鈍iatkami inwazji obcej cywilizacji. Natrafiaj帷 na kapsu喚 ratunkow Mi璠zynarodowej Stacji Kosmicznej, znajduj w niej kobiet. Otrzymuj od niej tajemniczy klucz b璠帷y ostatni desk ratunku dla pogr捫onej w chaosie i zniszczeniu, ludzko軼i. Losy 鈍iata zale瞠 wi璚 b璠 od powodzenia misji, jak niespodziewanie obarczeni s m這dzi ludzie. Brzmi nieco banalnie? I tak te wygl康a. Film w re篡serii McG, to festiwal prze鈍ietlonych klisz i tandety zamkni皻ej w beznadziejnie sformu這wanym scenariuszu. Wszystko tu wydaje si surrealistyczne – od wspomnianej wcze郾iej inwazji obcych, poprzez fatalnie prowadzon narracj, kiepskie dialogi, nieprzekonuj帷e kreacje, a na paskudnych efektach specjalnych sko鎍zywszy. Stoj帷e za tym filmowym potworkiem, studio Netflixa, coraz dobitniej pokazuje granic, jaka dzieli produkcj telewizyjn od kinowego blockbustera. I gdyby nie pewien element wchodz帷y w sk豉d Rim of the World, prawdopodobnie przeszed豚ym obok tej produkcji niewzruszenie. A tym czym by豉 wspomniana wcze郾iej muzyka, dla kt鏎ej w og鏊e zdecydowa貫m si obejrze niechlubne dzie這 McG.

To, 瞠 bardzo ceni sobie tw鏎czo嗆 Beara McCreary wie chyba ka盥y czytelnik FilmMusic.pl. Od pierwocin kariery tego kompozytora staram si by na bie膨co z jego pracami – od serialowych pocz患szy, a po kinowe. I mimo dosy powolnego rozkr璚ania kariery, poszukiwania i niejednokrotnego zap皻lenia si w obr瑿ie sprawdzonych rozwi您a, to ostatnie lata w wykonaniu Beara nie daj absolutnie 瘸dnej przestrzeni do malkontenctwa. Ogrom anga篡 i tytaniczna praca, jak wykonuje ten kompozytor, paradoksalnie nie lega cieniem na szeroko poj皻ej jako軼i. Wr璚z przeciwnie. Mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 wprost proporcjonalnie do ilo軼i zlece wzrasta jego kreatywno嗆 i ch耩 eksperymentowania z nowymi dla siebie rozwi您aniami stylistycznymi. I tak oto po pi瘯nym i ujmuj帷ym The Professor and the Madman i mocarnej w brzmieniu Godzilli 2, przyszed czas na kino przygodowe. Na film, w kt鏎y Bear McCreary wszed bez wi瘯szego skr瘼owania i za瞠nowania mia趾 tre軼i.

Kiedy spogl康am na og鏊ny zarys historii, jak serwuje nam Rim of the World, dopada mnie pewna my郵. To to kino, kt鏎e idealnie pasuje do predyspozycji i warsztatu Michaela Giacchino. Rozumiem, 瞠 ze wzgl璠闚 finansowych by on poza zasi璕iem tw鏎c闚, co finalnie przys逝篡這 si samemu Bearowi. Ujmuj帷 wi璚 przygodowy charakter widowiska w energetyczne i rytmiczne nuty tematu przewodniego, troszeczk jakby wszed w buty wspomnianego wcze郾iej kompozytora. Zreszt kolejny ju praz po The Cloverfield Paradox. Entuzjazm bij帷y z tej klasycznie skonstruowanej, heroicznej fanfary, jest si陰 no郾 軼ie磬i d德i瘯owej. Ale bynajmniej nie jedynym jej filarem. Bardziej giacchinowski wydaje si temat grozy operuj帷y na minorowym, sugestywnym motywie wykonywanym za pomoc nisko schodz帷ych d璚iak闚. Dorzucaj帷 do tego zestawu szczypt orkiestracyjnego szale雟twa, otrzymali鄉y elektryzuj帷y zestaw muzyczny, kradn帷y show w niejednej scenie, w jakiej wybrzmiewa. A trzeba przyzna, 瞠 takich scen jest ca趾iem sporo. Poza dosy klasycznym dla gatunku pocz徠kiem, gdzie uwag koncentruje selekcja piosenek, to w豉郾ie po zawi您aniu si g堯wnego w徠ku akcji, 軼ie磬a d德i瘯owa McCreary’ego zaczyna 鈍ieci pe軟i blasku. Filmowy miks dzia豉 na korzy嗆 muzyki, bez kt鏎ej ten obraz by豚y tylko zlepkiem kiepsko zrealizowanych i zmontowanych scen. Szkoda, 瞠 w podobnej formie nie zamkni皻o finalnej konfrontacji, gdzie jednak ilustracja muzyczna ugina si pod nat這kiem efekt闚 d德i瘯owych. Niedoskona這軼i te skutecznie rekompensuje z kolei suita tematyczna z ko鎍owej animacji. Fragment, kt鏎y zach璚i mo瞠 tylko do jednego. Do si璕ni璚ia po p造t z albumem soundtrackowym.


Niestety w realiach, w jakich 篡j decydenci Netflixa, p造ta CD jest reliktem przesz這軼i zarezerwowanym tylko dla pojedynczych przypadk闚. Rim of the World nie by這 wyj徠kiem, zatem tym razem musimy obej嗆 si smakiem i zadowoli wydanym cyfrowo soundtrackiem. Albumem wyprodukowanym przez samego kompozytora, a kt鏎y to zawiera ca陰 skomponowan na potrzeby Rim of the World, 軼ie磬 d德i瘯ow. Czy zgromadzony na wirtualnym kr捫ku, 74-minutowy materia, tak samo dobrze broni si poza obrazem?

Na pewno lepiej ni druga Godzilla, kt鏎ej soundtrack mia swoj premier tego samego dnia. Nie tylko pod wzgl璠em czasu trwania s逝chowiska, ale i r騜norodno軼i w tre軼i. Laur zwyci瘰twa w璠ruje tutaj w stron Rim of the World, kt鏎e w moim odczuciu wydaje si prac gruntownie przemy郵an, troszk bardziej r騜norodn i ciekawsz w tre軼i. Magia muzyki Beara McCreary dzia豉 ju od pierwszych nut, jakie wybrzmiewaj w tytu這wym Rim of the World - suicie tematycznej s造szanej w napisach ko鎍owych. Prezentacja motywu od kt鏎ej tradycyjnie zaczynamy soundtracki Beara otwiera nas na niczym nieskr瘼owan przygod, kt鏎a jest w dalszej cz窷ci albumu stopniowo dawkowana. Pocz患szy od filmowego prologu rozgrywaj帷ego si na stacji kosmicznej, w trakcie kt鏎ego poznajemy muzyczn wizyt闚k antagonisty, stopniowo przemieszczamy si ku tej ja郾iejszej cz窷ci s逝chowiska. Melodie skojarzone z g堯wnym bohaterem, Alexem, nie wy豉muj si og鏊nym giacchinowskim standardom stylistycznym. Mamy wi璚 sympatyczny motyw zamkni皻y w gitarowo-orkiestrowej formie prezentacji, kt鏎y w dalszej cz窷ci krzy穎wa si b璠zie z heroiczn fanfar przypisan ju grupce dzieciak闚. Ciep貫 frazy dosy szybko rewidowane s przez Explosions In The Atmosphere dorzucaj帷e do tych idyllicznych brzmie odrobin fermentu. Od tej pory muzyczna groza stanie si nieodzownym towarzyszem przyg鏚 m這dych obozowicz闚.

Sze軼iominutowe The Dragon Kapsule daje nam przedsmak pe軟okrwistej, muzycznej akcji, kt鏎ej nie zabraknie w s逝chowisku. Raz to w odcieniu bardziej marszowym (Military Evacuation), innym razem w asy軼ie bardziej skomplikowanych aran篡 (Car Attaca, Men in Masks). Wszystko to prowadzi nas do emocjonuj帷ego fina逝 inicjowanego porywaj帷ym Four Heroes. Z kolei w atonalnych strukturach Cryptokey i bombastycznym Firing Excalibur odnale潭 mo瞠my techniki stosowane z powodzeniem w innym zwie鎍zonym sukcesem projekcie Beara - The Cloverfield Paradox. Soundtrack ko鎍zymy natomiast przypomnieniem ciep造ch, lirycznych fragment闚 motywu Alexa.

Taki oto obraz pozostawia po sobie 軼ie磬a d德i瘯owa do Rim of the World. Oprawa muzyczna, kt鏎a mia豉 by kopciuszkiem w鈔鏚 zapowiadanych na sezon wiosenny a czterech premier soundtrackowych Beara McCreary. C騜, przyk豉d ten pokazuje, 瞠 nie nale篡 z g鏎y przekre郵a pewnych tytu堯w. Czasami si璕aj帷 po co bez wi瘯szych oczekiwa mo積a si bardzo przyjemnie zaskoczy. A Rim of the World by這 w豉郾ie takim przyjemnym zaskoczeniem. Tym bardziej zaskakuj帷a wydaje si forma Beara McCreary, kt鏎y od dobrych kilku lat nie potrafi solidnie rozczarowa. Ci庵le zaskakuje zar闚no ilo軼i podejmowanych projekt闚, jak i ich finalnym efektem. Oby ta ci篹ka praca prze這篡豉 si na kolejne, bardziej presti穎we propozycje wsp馧pracy.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Rim Of The World (4:56)
  • 2. ISS SOS (1:44)
  • 3. Alex (2:52)
  • 4. Welcome To the Camp (3:18)
  • 5. Alex Meets Zhen Zhen (3:46)
  • 6. Explosions In The Atmosphere (2:18)
  • 7. The Dragon Capsule (6:58)
  • 8. Follow The Leader (2:28)
  • 9. Riding Bikes (1:36)
  • 10. Into The Wasteland (4:40)
  • 11. Military Evacuation (3:29)
  • 12. Gabriel’s New Family (2:35)
  • 13. Men In Masks (4:23)
  • 14. The Truth From Dariush (2:37)
  • 15. Zhen Zhen and Alex (2:30)
  • 16. Car (1:07)
  • 17. Dariush The Great (3:33)
  • 18. JPL (4:35)
  • 19. Four Heroes (2:54)
  • 20. Cryptokey (6:12)
  • 21. Firing Excalibur (3:14)
  • 22. Pretty Brave After All (2:41)
Czas trwania: 74:26
Komentarze
Mystery 2019-06-12
11:42
Muzyka w dobrym przygodowym stylu ze 鈍ietnym tematem przewodnim, kt鏎y jak za starych dobrych lat po zako鎍zeniu s逝chania, a chce si nuci. Album miewa swoje ma swoje przestoje, ale i tak jest to zaskakuj帷o udana praca szczeg鏊nie bior帷 po uwag na produkcj do kt鏎ej powsta豉.

Rim of the World

Kompozytor:

  • Bear McCreary

Dyrygent:

  • Bear McCreary

Orkiestrator:

  • Sean Barrett
  • Benjamin Hoff
  • Jamie Thierman

Wykonawcy:

  • Synchron Stage Orchestra

Wydawca:

  • BMG / Netflix (2019)

Producent:

  • Bear McCreary

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie