Szukaj: w


recenzje

Last Kingdom, the (Upadek kr鏊estwa)



Seriale z gatunku „historical fiction” maj si ostatnio bardzo dobrze. Po wielu zwie鎍zonych sukcesem projektach stacji HBO oraz History Channel, coraz 鄉ielej poczynaj sobie r闚nie inne podmioty. Na fali popularno軼i takich projekt闚, jak Tudorzy, czy Wikingowie, wyrasta nam kolejny periodyk kierowany dla mi這郾ik闚 鈔edniowiecznych klimat闚. Upadek kr鏊estwa (The Last Kingdom) to oparta na powie軼iach Bernarda Cornwella, historia Uhtreda, sieroty po Sakso鎍zyku, kt鏎y wychowuje si w rodzinie wiking闚. Jak wp造nie to na jego postaw w kluczowych dla pobratymc闚 momentach? O tym przekonujemy si w sk豉daj帷ym si z trzech sezon闚 periodyku. Serialu, kt鏎y swoim sposobem narracji oraz tre軼i nie wydaje si jednak tworem zbyt atrakcyjnym dla statystycznego, polskiego widza. Mo瞠 w豉郾ie dlatego rynkowy woja Upadku kr鏊estwa przemkn掖 u nas bez wi瘯szego echa, co w sumie nie powinno dziwi. Periodyk od BBC jest dosy 鈔ednio absorbuj帷ym widowiskiem, do kt鏎ego dosy d逝go trzeba si przekonywa.

Prawdopodobnie w og鏊e bym sobie g這wy nie zawraca tym przedsi瞝zi璚iem, gdyby nie fakt, 瞠 na rynku muzycznym ukaza si album ze 軼ie磬 d德i瘯ow do serialu Upadek kr鏊estwa. Odpowiedzialny za ni John Lunn znany by mi g堯wnie z dosy solidnych opraw muzycznych do Downton Abbey. Zatem si璕ni璚ie po jego kolejne dzie這 wydawa這 si spraw oczywist. Ale to, co zasta貫m na godzinnym kr捫ku od Sony Classical nie by這 ju tak oczywiste. Ale po kolei.

Ju na etapie projektowania zarysu ilustracji do Upadku kr鏊estwa John Lunn wiedzia, 瞠 nie b璠zie to typowa, klasyczna w rozumieniu, 軼ie磬a d德i瘯owa. Dramaturgia kompozycji mia豉 si opiera na eksperymentatorskim 陰czeniu elektronicznych, analogowych brzmie z tradycyjnymi formami muzycznego wyrazu. Ca這嗆 wydawa豉 si jednak zbyt szorstka i ja這wa, aby ud德ign望 to, co dzieje si na ekranie. Postanowiono wi璚 odnie嗆 si do elementu kulturowego – szeroko poj皻ej etniki, kt鏎 w partiach wokalnych i specyficznych stylizacjach muzycznych, mia豉 dope軟i farerska 酥iewaczka i kompozytorka, Eivør P嫮sd鏒tir. Ikona tamtejszego folku przetwarzanego przez wsp馧czesn popkultur doskonale odnajdywa豉 si w realiach, jakie narzuca mia serial. I szkoda, 瞠 nie wykorzystano tego w nale篡ty spos鏏.

Niezwykle trudno wypowiada si o produkcie, kt鏎y dos這wnie ginie pod naporem innym bod嬈闚 audiowizualnych. Ju kwestia spottingu daje do zrozumienia, 瞠 poza scenami akcji oraz fragmentami popychaj帷ymi wybrane w徠ki do przodu, niewiele si tu dzieje pod wzgl璠em muzycznym. A jak ju nawet 軼ie磬a d德i瘯owa dochodzi do g這su, to zaczyna przemawia j瞛ykiem, kt鏎y trudno pogodzi z poetyk obrazu. Elektroniczne, ambientowe t這, z kt鏎ego okazjonalnie przedziera si orkiestrowa dramaturgia – to uniwersalna recepta wystawiana hojnie przez kompozytora. Udzia du雟kiej wokalistyki wydaje si tutaj znikomy. Je瞠li ju nawet wybrzmiewa w jakiej scenie, to bez wi瘯szego przekonania i emocji. Wyj徠ek stanowi czo堯wka serialowa, opatrzona wokalem Eivør. Pozosta貫 fragmenty oprawy muzycznej nie s ju tak absorbuj帷e. W豉軼iwie ledwo wywi您uj si ze swoich ilustracyjnych powinno軼i, stawiaj帷 form znacznie wy瞠j ani瞠li tre嗆 tego dzie豉.

S to wra瞠nia, kt鏎e towarzyszy造 mi podczas wertowania kilku pierwszych odcink闚 serialu Upadek kr鏊estwa. Jak by這 dalej? Trudno powiedzie, bo swoj przygod z tym widowiskiem zako鎍zy貫m bardzo szybko. M璚z帷e by這 to do鈍iadczenie, w 瘸dem spos鏏 nie usprawiedliwiaj帷e brak闚 pomys逝 na rozwini璚ie historii. I przyznam szczerze, 瞠 wej軼ie w ten 鈔edniowieczny, serialowy 鈍iat podyktowane by這 nie tyle ch璚i bezpo鈔edniego zmierzenia si z nim, ale potrzeb konfrontacji z tym, co us造sza貫m wcze郾iej na albumie soundtrackowym. Jakie by這 moje zdziwienie, kiedy okaza這 si, 瞠 p造ta jest produktem zupe軟ie oderwanym od serialowej rzeczywisto軼i.


Zacznijmy od tego, 瞠 idea wyprodukowania albumu soundtrackowego wysz豉 nie od samych tw鏎c闚 muzyki, ale od decydent闚 studia Carnival Films odpowiedzialnych za serial. To oni sk這nili Lunna i Eivør do dokonania odpowiedniej selekcji score'u. Proces ten zako鎍zy si stworzeniem zupe軟ie nowego, wyrwanego z ram i czasoprzestrzeni serialowej, materia逝 muzycznego. Owszem, cz窷 propozycji muzycznych nawi您ywa豉 do temat闚 i fragment闚 s造szanych w serialu, ale ca這嗆 mo積a by這 traktowa jak swoistego rodzaju image album. Tym bardziej, 瞠 na potrzeby soundtracku od podstaw nagrano wszystkie wybrane fragmenty. Utrzymana w celtycko-nordyckim duchu, kompozycja, zupe軟ie nie przypomina tworu filmowego, w klasycznym tego s這wa rozumieniu.

Kiedy po raz pierwszy wertowa貫m zawarto嗆 kr捫ka od Sony Music, na my郵 nasuwa豉 mi si pewna osoba, kt鏎a wiele lat temu popularyzowa豉 swoj tw鏎czo軼i muzyk celtyck. Mowa o Loreenie Mckennitt, kt鏎ej absorbuj帷y wokal 鈍ietnie uzupe軟iany by nastrojow, czasami narkotyczn muzyk. Dok豉dnie tak samo do swojego produktu podeszli John Lunn oraz Eivør. Partie wokalne sta造 si osi wok馧 kt鏎ej budowana jest ca豉, muzyczna historia. Zasadnicz r騜nic jest jednak paleta wykonawcza. Podczas gdy repertuar Mckennitt oscylowa wok馧 bardziej akustycznych instrument闚, muzyka Lunna ewidentnie dobrze radzi sobie z retro elektronik. Analogowe, czasami dosy surowe w tre軼i, brzmienia, wydaj si dosy zachowawczym t貫m dla nordyckich 酥iew闚. I cho nad efektem ko鎍owym mo積a kruszy kopie, to nie ulega w徠pliwo軼i, 瞠 ten odwa積y miszmasz ma sw鎩 specyficzny urok.

Ma przede wszystkim klimat, kt鏎y od pierwszych minut prezentacji muzyki z czo堯wki serialu zniewala i nie pozwala od siebie odej嗆 na d逝gi czas. Ten czas, w zale積o軼i od naszej tolerancji do podobnych wynurze, mo瞠 idealnie pokrywa si z niespe軟a godzinnym czasem trwania albumu, lub zacz望 nu篡 snuj帷ej si ko鎍闚ce. Daleki by豚ym od nazywania The Last Kingdom albumem monotonnym, pozbawionym jakiej g喚bi. Takowa kry si mo瞠 w enigmatycznym libretto, kt鏎e dosy szybko zaczynamy traktowa jako kolejny element faktury muzycznej. To samo tyczy si wokaliz uszytych na miar estetycznych standard闚 wsp馧czesnych performancji celtycko-nordyckiej etniki. Wszystko to sk豉da si na szalenie mi貫 dla ucha, cho niezobowi您uj帷e, do鈍iadczenie muzyczne, sk豉daj帷e si z dziewi璚iu odr瑿nych akt闚.

Niecz瘰to mam okazj to powiedzie, ale The Last Kingdom, to jeden z tych album闚 soundtrack闚ych, kt鏎y absolutnie nie potrzebuje do szcz窷cia swojego kontekstu wizualnego. Ma這 tego. Jego pierwotne 廝鏚這 pochodzenia trudno nawet nazwa gatunkowym 鈔edniakiem spe軟iaj帷ym pewne ilustracyjne powinno軼i. Mo瞠 wi璚 lepiej darowa sobie wypraw do IX-wiecznej Anglii i od razu si璕n望 po rzeczony kr捫ek? B璠zie on mi陰 odskoczni od klasycznie produkowanych soundtrack闚.


P.S. S逝chaj帷 tego albumu nie mog貫m op璠zi si od my郵i, 瞠 jest to p造ta, kt鏎 nasz nieod瘸這wany kolega redakcyjny, wsp馧tw鏎ca portalu FilmMusic.pl, Mariusz Tomaszewski, przyj掖by z wielkim entuzjazmem. Jako mi這郾ik celtyckich brzmie i tw鏎czo軼i m.in. Loreeny Mckennitt mia豚y tu na czym ucho „zawiesi”. Jemu wi璚 dedykuj t recenzj.

Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Last Kingdom (5:22)
  • 2. L癉stræðrir (5:17)
  • 3. Lighting the Beacons (4:37)
  • 4. Helig (4:26)
  • 5. Destiny Is All (4:44)
  • 6. Icicle (5:35)
  • 7. The Hall of the Fallen (5:56)
  • 8. Aeternum (7:04)
  • 9. Blood Moon (6:40)
  • 10. My England (5:23)
Czas trwania: 55:04
Komentarze
Wawrzyniec 2018-11-28
17:34
Nie wiem jak prezentuje si serial i muzyka w nim i nie chc wiedzie. Ale jako sama p造ta z takim folkowo-nordyckim graniem, prezentuje si naprawd dobrze.

Last Kingdom, the (Upadek kr鏊estwa)

Kompozytor:

  • John Lunn
  • Eivør P嫮sd鏒tir

Muzyka dodatkowa:

  • Danny Saul
  • Marjun Syderbo Kjaelnes

Wykonawcy:

  • John Lunn
  • Eivør P嫮sd鏒tir

Wydawca:

  • Sony Classical (2018)

Producent:

  • John Lunn

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie