Szukaj: w


recenzje

Mandy



W lutym tego roku, po zaledwie kilku latach w wielkim 鈍iecie filmu, odszed J鏌ann J鏌annsson. Informacja ta wstrz御n窸a nie tylko fanami, ale i 鈍iatem muzyki filmowej, w kt鏎ym islandzki kompozytor dopiero si przecie rozkr璚a. 14 wrze郾ia premier mia ostatni film, nad kt鏎ym pracowa. Mandy Panosa Cosmatosa to balansuj帷y na granicy snu i jawy, klimatyczny, psychodeliczny horror. Film z Nicholasem Cage'em w roli g堯wnej to istna w璠r闚ka po narkotycznych stanach i kolejnych fazach szale雟twa, pot璕owana przez znakomit sfer audiowizualn. Jej g堯wnymi sk豉dnikami s stylowe, przesycone kolorami zdj璚ia Benjamina Loeba oraz niemniej intensywna muzyka J鏌annssona.

Charakter filmu z jednej strony zapowiada zupe軟ie co nowego w karierze Islandczyka, z drugiej strony doskonale przystawa do jego ambitnych preferencji. Autorski styl re篡sera oraz i軼ie kontemplacyjne, wolno snuj帷e si kadry dawa造 mo磧iwo嗆 eksploracji kolejnych nowych brzmie, co artysta zawsze wysoko sobie ceni. S造szalny efekt tw鏎czego procesu, zar闚no w filmie jak i poza nim, nie pozostawia z逝dze – J鏌annsson czu si w tym projekcie jak ryba w wodzie.

Nie zdziwi zapewne nikogo, 瞠 kompozytor sk康in康 znany ze sk這nno軼i do si璕ania po dronowe eksperymenty, r闚nie tutaj ich sobie nie odm闚i. Znajome szerszej publiczno軼i, dotychczasowe dzie豉 Islandczyka korzysta造 z elektronicznego instrumentarium jednak zdecydowanie skromniej – jako jednego z wielu element闚 kreuj帷ych brzmienie. Mandy wr璚z kipi od pulsuj帷ych podsk鏎nie rytm闚 i przeszywaj帷ych dreszczem szum闚 i trzask闚, splecionych w ca這嗆 ambientowymi pejza瘸mi. Na tym jednak kompozytor nie poprzesta. Intryguj帷ym, dope軟iaj帷ym eksperymentalnego charakteru ca這軼i zabiegiem jest do陰czenie doom metalowego brzmienia, wprowadzonego za spraw gitarzysty zespo逝 Sun O))), Stephena O’Malleya. Oci篹a貫, charcz帷e gitarowe riffy, basowe linie analogowych syntezator闚 oraz przenikliwe, industrialne brzmienia daj sp鎩n w swej brutalno軼i d德i瘯ow mieszank, trafnie akcentuj帷 dziej帷e si na ekranie szale雟twa.

Wspomniana gitara pos逝篡豉 J鏌annssonowi r闚nie jako swoisty no郾ik ludzkich emocji. Najwyra幡iejszym tego przyk豉dem jest prze郵iczny temat mi這sny, pierwszy raz zaprezentowany w Mandy Love Theme. Kompozytor podszed do melodii bardzo minimalistycznie, tworz帷 intymn atmosfer przy pomocy dialogu delikatnych brzd彗a gitary akustycznej oraz ciep貫go brzmienia gitary elektrycznej, odsy豉j帷ej skojarzeniami do muzyki indie oraz post-rocka. Nastrojowa, romantyczna przygrywka w 瘸dnym wypadku nie ociera si o bana, stanowi帷 istotny, emocjonalny punkt zaczepienia w ca貫j historii. Najpe軟iej wybrzmiewa prawdopodobnie w przeszywaj帷ym Death and Ashes, gdzie do niemal 趾aj帷ych gitarowych poci庵ni耩 do陰cza zawodz帷a melodia, zagrana na syntezatorze. 奸iczna pere趾a.


Drugim charakterystycznym punktem score jest prosta, rytmiczna przygrywka, kt鏎 po raz pierwszy s造cha w Starling. Ci篹ko nada temu znamiona tematu; J鏌annsson wykorzystuje j jako swego rodzaju puls ca貫j opowie軼i. Na kanwie tego rytmu oparty zosta ko鎍owy utw鏎, Children of the New Dawn, zdecydowany highlight ca貫j p造ty. Oldschoolowa elektronika 陰czy si tutaj z nalecia這軼iami prog rocka w stylu Marillion, tworz帷 niejednoznaczny hymn plasuj帷y si stylistycznie gdzie pomi璠zy tematami Johna Carpentera, a onirycznym nastrojem z film闚 Lyncha.

Hermetyczna mieszanka styl闚 i inspiracji sprawdza si w filmie znakomicie. Cho nie brak tutaj ilustracyjnych highlight闚 i smaczk闚 (przejmuj帷e Death and Ashes czy pulsuj帷e agresj Forging the Beast), przez gros czasu filmu jej ilustracyjna si豉 mo瞠 zosta przez widza paradoksalnie niezauwa穎na. J鏌annsson ogranicza melodyczne wynurzenia do niezb璠nego minimum, przez co muzyka nie narzuca si w zbyt nachalny spos鏏. To jednak w豉郾ie te oci篹a貫 brzmienia gitarowych riff闚 oraz elektroniczne drony niemal przez ca造 seans nadaj ton opowie軼i i bez nich film straci豚y po這w swojej si造 ra瞠nia. Wsp馧tworz DNA do鈍iadczenia. To, co w filmie sprawdza si bezb喚dnie nie jest w tym wypadku tak 豉two przyswajalne w ods逝chu poza nim. Bardzo rozs康nie skrojona p造ta pozwala jednak nie zm璚zy si nadto ci篹k, brzmieniow mieszank, jednocze郾ie zawieraj帷 najwa積iejsze muzyczne smaczki.

J鏌ann J鏌annsson ostatnim dzie貫m potwierdzi swoj niezwyk陰 muzyczn pomys這wo嗆. Kompozycja ta przez wzgl康 na hermetyczne, nie豉twe w obyciu brzmienie mo瞠 nie zyska zbyt wielkiego pos逝chu. Niezale積ie od muzycznych preferencji, nie mo積a jej jednak odm闚i b造skotliwej koncepcji oraz prawdziwie artystycznego sznytu. Kompozytor doskonale zrozumia filmow materi, okraszaj帷 Mandy halucynogenn, sugestywn ilustracj, kt鏎a r闚nie poza, a szczeg鏊nie po seansie ma s逝chaczowi wiele do zaoferowania. Jest to dzie這 artysty, kt鏎y dopiero rozwija si i najwi瘯sze szanse mia jeszcze przed sob. Po瞠gnanie godne, kt鏎ego nikt nie chcia. Tym bardziej wi璚 warte zapami皻ania.



Autor recenzji:  Daniel Krause
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Seeker of the Serpent's Eye (2:11)
  • 2. Starling (2:15)
  • 3. Mandy Love Theme (4:38)
  • 4. Horns of Abraxas (1:31)
  • 5. Black Skulls (2:45)
  • 6. Death and Ashes (4:38)
  • 7. Sand (2:02)
  • 8. Red (1:32)
  • 9. Forging the Beast (1:46)
  • 10. Dive-Bomb Blues (2:15)
  • 11. Waste (2:55)
  • 12. Temple (2:59)
  • 13. Burning Church (1:37)
  • 14. Memories (2:34)
  • 15. Children of the New Dawn (5:31)

Czas trwania: 41:09
Komentarze
Tomasz Goska 2018-09-30
23:05
A i owszem. Po瞠gnanie godne, cho na pewno nie raduj帷e nikogo, kto wierzy w rozw鎩 kariery tego nietuzinkowego kompozytora. Cho miejscami czu tutaj jakby odrzuty z BR2049, to jednak praca jako ca這嗆 przemawia swoim unikatowym j瞛ykiem, do kt鏎ego "tolerowania" wyszkoli nas Johannsson przez te kilka lat jego obecno軼i w mainstreamie.
Zibi 2018-10-01
14:29
Miejscami hipnotyczna 軼ie磬a... Mocna tr鎩a!
Wawrzyniec 2018-10-10
02:15
Niestety podobnie jak Beyond The Black Rainbow, kolejny film Panosa Cosmatosa, to kolejny gigantyczny przerost formy nad tre軼i. I podobnie najlepszym elementem filmu jest muzyka, kt鏎a bardzo dobrze spisuje si w obrazie. Na albumie troch gorzej, ale "Mandy's Love Theme", a ju szczeg鏊nie "Children of the Dawn" to kawa 鈍ietnej klimatycznej muzyki, jakiej od J鏌annssona b璠zie nam brakowa :(

Mandy

Kompozytor:

  • J鏌ann J鏌annsson

Wykonawcy:

  • Stephen O'Malley (gitara)

Wydawca:

  • Lakeshore Records (2018)

Producent:

  • J鏌ann J鏌annsson, Randall Dunn

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie