Szukaj: w


recenzje

Deadpool 2


You can't stop this motherf**ker

Trzeba mie wielkie jaja i twardy ty貫k, 瞠by tak bezpardonowo miesza w hollywoodzkim mainstreamie. Ryan Reynolds ju dwa lata temu udowodni, 瞠 w kinie komiksowych heros闚 ma wiele ciekawego do zaprezentowania. Nie s to wymy郵ne historie podparte imponuj帷 otoczk wizualn. Od samego pocz徠ku gra toczy豉 si o stworzenie takiej postaci, kt鏎 albo si z miejsca pokocha, albo znienawidzi. Deadpool, inaczej zwany Pyskatym Najemnikiem, to nic innego jak ukazany w krzywym zwierciadle etos herosa – swoistego rodzaju parodia marvelowskich, nad皻ych do b鏊u obraz闚. Parodia okraszona solidn porcj kiepskich 瘸rt闚, wulgaryzm闚 i przemocy ton帷ej w hektolitrach krwi. Finansowy sukces pierwszej ods這ny Deadpoola da pstryczka w nos sztandarowym projektom Foxa spod szyldu X-Men闚. Rewiduj帷 wi璚 swoj polityk, decydenci postanowili p鎩嗆 za ciosem, daj帷 zielone 鈍iat這 na realizacj sequela przyg鏚 Pyskatego Najemnika.


Tym razem ze zdwojonym bud瞠tem i Davidem Leitchem za kamer, postanowiono wej嗆 w genez powstania grupy o nazwie X-Force. G堯wnym antagonist mia by Cable, kt鏎y cofaj帷 si w czasie, rusza w po軼ig za pewnym nastoletnim mutantem. Na drodze mordercy staje Wade wraz ze swoj 鈍it, ale dopiero dalsze ich dzia豉nia rzuc 鈍iat這 na skrywan prawd. I wbrew prostocie fabularnej oraz niezliczonej ilo軼i klisz, jakich dokonuj tutaj tw鏎cy, druga ods這na Deadpoola jest 篡wym przyk豉dem, 瞠 sequel mo瞠 by lepszy ni orygina. Tak瞠 pod wzgl璠em muzycznym...

W tym przypadku akurat nie by to wielkim wyczynem. Zatrudniony do stworzenia oryginalnej 軼ie磬i d德i瘯owej do pierwszego filmu, Junkie XL, w gruncie rzeczy po這篡 ca造 projekt. Poza dwoma wybijaj帷ymi si fragmentami, jego ilustracja okaza豉 si zepchni皻ym na dalszy plan monta穎wy, bezbarwnym t貫m. O jakiejkolwiek narracji czy chocia瘺y wpadaj帷ej w ucho tematyce mogli鄉y zapomnie. Wi瘯sz doz zainteresowania cieszy造 si piosenki, kt鏎e fenomenalnie sprawdzi造 si w kontrapunktycznym zestawieniu z obrazem. Dlatego te z wielk ulg przyj掖em informacj o zmianie na stanowisku kompozytora. Holendra zast徙i mia inny tw鏎ca. Cz這wiek od lat wsp馧pracuj帷y z Leitchem, maj帷y ostatnio troszk wi璚ej do powiedzenia w kinie superhero. Tym kim by Tyler Bates.

Kompozytor ten dopiero ostatnio zacz掖 wychodzi z cienia swojej przygaszonej kariery. Przez wiele lat kojarzony by z md造mi, pisanymi tylko pod obraz tapetami i wsp馧prac z Merlinem Mansonem. Prze這mem okaza si anga do Stra積ik闚 Galaktyki, po kt鏎ych Bates zacz掖 pokazywa dryg do tworzenia orkiestrowych, napisanych w mainstreamowym duchu, 軼ie瞠k d德i瘯owych. Deadpool zapowiada si wi璚 wybornie pod wzgl璠em wykonawczym. I je瞠li spodziewali鄉y si wyrazistych tematyych w o zakute w patetyczne formy wyrazu, to powinni鄉y by ukontentowani przys逝chuj帷 si oprawie muzycznej do drugiego Deadpoola. Nie mo積a jej r闚nie odm闚i pewnej dozy funkcjonlano軼i. Gdzie si nie pojawi, tam w豉軼iwie wywi您uje si z pe軟i帷ych na niej powinno軼iach. Szkoda tylko, 瞠 w kwestiach narratywnych pozostaje tylko ma這 znacz帷ym elementem uzupe軟iaj帷ym d逝g list wykorzystanych w filmie piosenek. Mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 muzyka Batesa jest tylko narz璠ziem w sprawnym przeprowadzeniu widza przez najbardziej dramatyczne momenty widowiska. Ale i w takich sytuacjach zdarza si, 瞠 spychana jest na dalszy plan d德i瘯owego miksu. Pod wieloma wzgl璠ami b璠zie to przypomina這 sytuacj z pierwszego epizodu, gdzie 軼ie磬a d德i瘯owa kojarzona jest przez pryzmat pojawiaj帷ych si piosenek.

Dob鏎 takowych oraz spos鏏 ich wykorzystania to majstersztyk w najlepszym wydaniu. Odwo豉nia do popkultury s obowi您kowe, cho nie tak oczywiste jakby mo積a si by這 spodziewa po wymowie tekst闚. I tak oto filmowy byt szlagieru grupy Air Supply, All Out of Love, nie obywa si bez soczystych nawi您a do hitowego Logana, a piosenka Cher, If I Could Turn Back Time zakrawa o autoironi w kontek軼ie misji Cable'a. Bardziej prostolinijny w przekazie jest kawa貫k Skrillexa i hit od grupy A-ha – tym razem w wersji unplugged. Oczywi軼ie nie mog這 r闚nie zabrakn望 hitu formacji Teamheadkick, Deadpool Rap, kt鏎y na potrzeby sequela troszeczk przerobiono. Ale najwi瘯szym zaskoczeniem, a zarazem diamentem w pe軟i oszlifowanym i b造szcz帷ym ponad innymi drogocennymi kamieniami tej sk豉danki, jest nowa piosenka Celine Dion, Ashes. W jaki spos鏏 Reynolds nam闚i tak gwiazd do wykonania takiego numeru do TAKIEGO filmu? Pozostaje to dla mnie wielk zagadk, ale jedno jest pewne. Ten utw鏎 wchodzi do 軼is貫go grona najlepszych piosenek filmowych, jakie powsta造 w Hollywood ostatnimi laty. Nie bez powodu zreszt brzmi ona w taki spos鏏. Pos逝篡豉 bowiem jako motyw g堯wny do monta穎wej czo堯wki, tak bardzo stylizowanej na filmy o agencie 007.



W finalnym rozrachunku soundtrack grupuj帷y pojawiaj帷e si w obrazie piosenki to istny festiwal styl闚 i barw, kt鏎y nie spos鏏 ogarn望 my郵 bez znajomo軼i filmu. Tym bardziej, 瞠 trackist uzupe軟iaj 酥iewane a capella partie ch鏎alne z oryginalnej 軼ie磬i d德i瘯owej Batesa.

Holly shit balls...

I tu dopada mnie my郵, czy oby nie lepiej by這 po陰czy materia kr捫ka soundtrackowego z tym, co znalaz這 si na p造cie z ilustracj wydan r闚nie nak豉dem Sony Music? Fakt, 瞠 w niespe軟a 40-minutowy score wchodzi si jak przys這wiowy n騜 w mas這, ale mo積a by這 lepiej zagospodarowa t przestrze, bez wyci庵ania dodatkowej kasy z kieszeni odbiorc闚. Patrz帷 jednak na to, co ostatecznie wyl康owa這 na kr捫ku z muzyk ilustracyjn, nie spos鏏 nie odnotowa olbrzymiego chaosu, jaki wda si w uk豉d tre軼i. Rozumiem, 瞠 kluczem by這 maksymalne zafascynowanie odbiorcy ju na wst瘼ie. Wszak im dalej brniemy w materia umieszczony na kr捫ku, tym bardziej odnosimy wra瞠nie, 瞠 nie b璠zie mia nam nic wi璚ej do zaoferowania. I co w tym jest.

Rozpoczynamy z nie lada przytupem, od patetycznej fanfary, kt鏎a nie tyle przypisana jest dzia豉lno軼i tytu這wego bohatera, co te jego kompan闚. Kr鏒ki epizod w roli X-Mena szybko ko鎍zy si spektakularn klap. Wtedy na aren wydarze wkracza Cable. Asasyn z przysz這軼i otrzyma od Tylera Batesa analogiczny, pompatyczny temat z nutk grozy, kt鏎y jak 篡w przypomina motyw Iron Mana stworzony przez innego Tylera – tym razem Briana. Ale i tak najwi璚ej uwagi kradn partie ch鏎alne nak豉dane na te i inne warstwy melodyczne. Warto wspomnie, 瞠 Deadpool 2 jest pierwszym albumem z muzyk ilustracyjn, kt鏎y otrzyma na ok豉dce notk z ostrze瞠niem o wulgarnych tekstach. Gdzie ich szuka? Przede wszystkim w patetycznych fragmentach opisuj帷ych finaln konfrontacj. 如iewane naprzemiennie „Holly shit balls” oraz „You can't stop this motherfucker” wypada uroczo – tak w indywidualnym ods逝chu, jak i w za陰czeniu do filmowej tre軼i.

Obok bogactwa orkiestrowego nie mog這 zabrakn望 r闚nie pewnej dozy elektronicznego brzmienia. Przyjmuje ono nie tylko funkcje typowo motoryczne, ale sprawdza si r闚nie jako dobry 陰cznik pomi璠zy technologicznymi cuda-wiankami, a pr鏏uj帷ym za tym wszystkim nad捫y widzem. Cho w partyturze dominuje podnios造 nastr鎩, to nie brakuje fragment闚, gdzie do g這su dochodzi liryka. I takim punktem stycznym jest dynamika relacji mi璠zy Wadem a Vaness. Ca陰 reszta albumu jest natomiast tylko niezobowi您uj帷ym t貫m.

W jednym z wywiad闚 udzielanych tu przed premier Deadpoola 2, Tyler Bates wspomnia, 瞠 w pierwszej kolejno軼i zawsze zwraca uwag na dialogi. Na to, co i jak m闚i bohaterowie, by na podstawie tembru g這su i emocji tworzy odpowiedni palet barw. Pyskaty Najemnik do os鏏 najbardziej pow軼i庵liwych s這wnie nie nale篡. St康 te zrozumia陰 spraw jest uczynienie ze 軼ie磬i d德i瘯owej istnego skansenu, gdzie obijamy si raz to od patetycznych w wymowie fraz, by za chwil zanurzy si w ckliwej romantyce. Nie wiem, czy jest to na tyle wyborny miszmasz, by delektowa si nim poza obrazem, ale jest kilka fragment闚 na kt鏎ych mo積a zawiesi ucho. C騜 z tego, skoro po wys逝chaniu w g這wie nie pozostaje praktycznie nic poza wspomnianymi wy瞠j wulgaryzmami z ch鏎alnego libretto. Pono nie wa積e jak o tobie m闚i. Wa積e 瞠 m闚i. I czy tego chcemy, czy nie, 軼ie磬a d德i瘯owa do Deadpoola 2 zapisa豉 si w pewien spos鏏 na kartach historii.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. X-Men Arrive (0:59)
  • 2. Fighting Dirty (2:03)
  • 3. Hello Super Powers (0:58)
  • 4. Escape (2:14)
  • 5. Vanessa (1:55)
  • 6. Weasel Interrogation (1:12)
  • 7. Holy Shit Balls (1:32)
  • 8. Mutant Convoy (3:59)
  • 9. The Name is Cable (1:23)
  • 10. Sorry for Your Loss (1:01)
  • 11. You Can’t Stop this Mother Fucker (1:11)
  • 12. Ice Box (1:19)
  • 13. Docking (1:16)
  • 14. Make the Whole World Our Bitch (3:15)
  • 15. Pity Dick (0:58)
  • 16. Knock Knock (0:51)
  • 17. Let Me In (1:43)
  • 18. Maximum Effort (1:39)
  • 19. The Orphanage (2:58)
  • 20. Cable Flashback (1:23)
  • 21. Genuine High Grade Lead (1:53)
  • 22. Courage Mother Fucker (1:27)
Czas trwania: 37:10

SOUNDTRACK:



  • 1. Ashes (03:19)
  • 2. Welcome to the Party (03:01)
  • 3. Nobody Speak (03:16)
  • 4. In Your Eyes (05:29)
  • 5. Take on Me (MTV Unplugged - Summer Solstice) (04:14)
  • 6. If I Could Turn Back Time (04:01)
  • 7. 9 to 5 (02:45)
  • 8. All Out of Love (04:03)
  • 9. We Belong (Single Version) (03:42)
  • 10. Tomorrow (02:30)
  • 11. Mutant Convoy (03:59)
  • 12. Bangarang (03:35)
Czas trwania: 44:01
Komentarze
Zibi 2018-05-25
14:21
Bates poczyni niew徠pliwie lepszy score ni Holkenborg do cz窷ci pierwszej. Jak dla mnie troch przykr鏒kie... Mocna tr鎩a si nale篡!
Wawrzyniec 2018-05-26
23:52
Rozumiem, 瞠 ocena ko鎍owa w tym za oddzia造wanie w filmie wynika tak瞠 z dodania wszystkich piosenek? Gdy je瞠li chodzi o sam score, to dla mnie przez wi瘯szy czas raczej nie istnia w filmie, poza drobnymi przeb造skami i dopiero w fina這wej walce da o sobie zna w postaci "wulgarnego ch鏎u". Ale to tak jeden z nielicznych moment闚, kiedy na niego zwr鏂i貫m uwag. I tak ogl康a貫m w IMAX, ale spokojnie siedzia貫m w 鈔odkowym rz璠zie ;)
Tomasz Goska 2018-05-26
23:55
Tak jest. Ocena ca這軼iowa za score + piosenki.
Mystery 2018-05-28
13:09
Jak za og鏊ny muzyczny ca這kszta速, to 3 mo瞠 i by, 鈍ietne piosenki, score ju nie bardzo, acz i on swoje 5 minut mia.
Bromski 2018-06-25
14:54
Szczerze, to ja nie pami皻am za wiele z tej muzyki w filmie. Niby nie przeszkadza豉, ale te jako si nie wyr騜nia豉. Lepszego od tego co skomponowa Junkie XL, ale dalej to za ma這 jak na takiego go軼ia jak Deadpool.
Rados豉w Ostrowski 2018-11-04
17:02
Bates poszed w pastisz i ca趾iem nie幢e na tym wyszed. Problem w tym, 瞠 w filmie score jest w cieniu piosenek oraz jest zag逝szany przez 鈍iszcz帷e kule, lataj帷e pi窷ci, wybuchy, kraksy oraz tym podobne dodatki. Idzie to w dobrym kierunku i oby ten ton pozosta w tr鎩ce.

Deadpool 2

Kompozytor:

  • Tyler Bates

Dyrygent:

  • Tim Williams

Orkiestrator:

  • Tim Williams

Wydawca:

  • Son Classical (2018)

Producent:

  • Tyler Bates

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie