Szukaj: w


recenzje

Norwegian Wood



Norwegian Wood Tran Anh Hunga to aktorska ekranizacja tak samo zatytu這wanej powie軼i Haruhi Murakamiego, jednego z najpoczytniejszego pisarzy z Kraju Kwitn帷ej Wi郾i. Fabu豉 przenosi widza do lat 60. M這dy ch這pak, Toru Watanabe, traci swojego najlepszego przyjaciela, Kizukiego. Wkr鏒ce potem postanawia rozpocz望 edukacj na tokijskim uniwersytecie, gdzie poznaje Naoko, partnerk Kizukiego, kt鏎a po stracie ukochanego popad豉 w depresj. Toru i Naoko zaczynaj si do siebie zbli瘸.

Muzyk do Norwegian Wood skomponowa Jonny Greenwood, frontmen kultowego zespo逝 Radiohead, dla kt鏎ego by to trzeci pe軟ometra穎wy obraz w dorobku, a pierwszy po jego nominowanej do nagrody Bafta i Grammy 軼ie盧e d德i瘯owej z A poleje si krew Paula Thomasa Andresona. Na poz鏎 zaanga穎wanie Anglika do japo雟kiego filmu mo瞠 si wyda do嗆 zaskakuj帷e. Faktycznie, do dzi jest to jego najbardziej egzotyczny projekt w dorobku, niemniej warto zauwa篡, 瞠 re篡ser, wspomniany wy瞠j Hung, jest wielkim fanem Radiohead. Zreszt w swoim poprzednim dziele, powsta造m zaledwie rok wcze郾iej thrillerze-noir Przychodz w deszczu, wykorzysta trzy piosenki brytyjskiej grupy. Praca z Greenwoodem przy Norwegian Wood by豉 zatem dla niego spe軟ieniem marze.

Partytura z Norwegian Wood odst瘼uje od stricte atonalnej stylistyki zaproponowanej przez Greenwooda w A poleje si krew i kilku jego koncertowych utworach. Muzyka Brytyjczyka jest tutaj mniej agresywna i pos瘼na, ale za to bardziej dramatyczna i kontemplacyjna. Nie oznacza to jednak, 瞠 w recenzowanym score kompozytor rezygnuje z wp造w闚, tak uwielbianej przez niego, dwudziestowiecznej muzyki powa積ej. W rozpisanym g堯wnie na sekcj smyczkow materiale mo瞠my odnale潭 echa tw鏎czo軼i Arvo Parta i Henryka Miko豉ja G鏎eckiego. Tym samym nie jest to klasyczna, liryczna partytura, oparta na chwytliwych, czy urzekaj帷ych melodiach. Brytyjczyk bazuje g堯wnie na nietypowych harmoniach smyczk闚 (nie stroni帷ych od dysonans闚), kt鏎e pomimo emocjonalnej wymowy, potrafi tak瞠 wprowadza nieco aury niepokoju i niepewno軼i. Innym razem buduj co na wz鏎 „smyczkowego ambientu” (ciekawe Mata Aini Kuru kara Ne). Obranie takowej konwencji na pewno przypadnie do gustu amatorom muzyki modernistycznej, niemniej utwory Greenwooda na d逝窺z met troch si snuj, czasami przynudzaj, a gdzieniegdzie niebezpiecznie ocieraj si o, przepraszam za wyra瞠nie, „smyczkowe rz瘼olenie”.


Podobnie, jak inne 軼ie磬i d德i瘯owe Greenwooda (A polej si krew, Mistrz), tak i Norwegian Wood cz窷ciowo bazuje na materiale zaczerpni皻ym z jego muzyki powa積ej. W przypadku filmu Hunga jest to prawie p馧godzinne Doghouse, inspirowana tw鏎czo軼i Krzysztofa Pendereckiego, napisana na zlecenie BBC kompozycja na trio smyczkowe i orkiestr. Us造szymy j przede wszystkim na pocz徠ku soundtracku, w Mou Sukoshi Jibun no Koto, Kichinto Shitaino, bodaj najja郾iejszym punkcie przygotowanej przez Greenwooda partytury. Ekspresyjne i miejscami agresywne pasa瞠 smyczk闚 nie幢e buduj dramaturgi.

Hung poprosi Greenwooda, aby ten skupi si g堯wnie na podkre郵aniu aktorskiej ekspresji. I tak te smyczki Anglika dominuj w drugiej po這wie filmu, gdzie stopniowo ro郾ie 豉dunek dramatyczny. Czasem jednak Wietnamczyk i Anglik id o krok za daleko, albowiem muzyka pod koniec seansu staje odrobin zbyt pretensjonalna i nachalna. Na szcz窷cie z pomoc przychodz, troch odstaj帷e od reszty ilustracji, utwory rozpisane na klimatyczn gitar akustyczn, kt鏎e poprzez sw鎩 wi瘯szy dystans do filmowych wydarze przyjemnie urozmaicaj warstw audiowizualn. Mo積a je uzna za 陰cznik pomi璠zy smyczkowym score Greenwooda a muzyk 廝鏚這w.

Hung si璕n掖 bowiem po utwory zespo逝 Can Can, ameryka雟kiej kapeli graj帷ej rocka progresywnego i punkrocka. Kilka z nich trafi這 na album. Utwory Can Can dobrze wpisuj si w nie酥ieszn i nastrojow specyfik filmu Hunga. Dobrze te koresponduj z przedstawionym w obrazie 鈍iatem ludzi m這dych, czego nie by造by w stanie dokona, do嗆 hermetyczne brzmieniowo, smyczkowe kompozycje Greenwooda.

Norwegian Wood jest przyk豉dem niebanalnej muzyki filmowej. Pomys造 zaczerpni皻e z Doghouse, partie gitarowe i utwory Can Can, zdaj si tworzy ca趾iem przemy郵an mieszank. Jednocze郾ie jest to jednak 軼ie磬a d德i瘯owa, kt鏎a ze wzgl璠u na swoj stylistyk bywa nu膨ca. Wcale bym si nawet nie zdziwi, je郵i statystycznemu mi這郾ikowi gatunku zdarzy si przysn望 podczas jej ods逝chu. Czy zatem zainteresuje ona kogo, kto nie jest szczeg鏊nie zwi您any z tw鏎czo軼i Jonny'ego Greenwooda? Nie jest to wykluczone, niemniej zaopatrzenie si w kubek kawy na pewno nie by這by z造m pomys貫m.




Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Mou Sukoshi Jibun no Koto, Kichinto Shitaino (04:22)
  • 2. Sougen, Kaze, Zoukibayashi (01:38)
  • 3. Mary, Mary So Contrary (06:15) - Can Can
  • 4. Mata Aini Kuru kara Ne (04:38)
  • 5. Toki no Senrei wo Uketeinai mono wo Yomuna (01:52)
  • 6. Reiko (02:39)
  • 7. Bring Me Cofee or Tea (06:46) - Can Can
  • 8. Naoko ga Shinda (03:43)
  • 9. liko Dakara Damattete (02:23)
  • 10. Ate mo Naku Aruki Mawatta (01:52)
  • 11. Quartertone Bloom (02:56)
  • 12. Don't Turn The Light On, Leave Me Alone (03:43) Can Can
  • 13. Watashi wo Toru Toki wa Watashi Dake wo Totte Ne (04:02)
  • 14. Hageshii Genchou (04:38)
Czas trwania: 51:27
Komentarze

Norwegian Wood

Kompozytor:

  • Jonny Greenwood

Wydawca:

  • Nonesuch Records (2010)

R E K L A M A






NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie